Prin doua hotarari de Guvern din 2005 (H.G. nr. 562 din 15.06.2005 pentru aprobarea “Programului privind sprijinirea asociatiilor si producatorilor agricoli din zona montana pentru achizitionarea de dotari specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat” si H.G. nr. 785 din 14.07.2005 pentru aprobarea “Programului privind sprijinirea asociatiilor crescatorilor de animale pentru lapte, precum si a producatorilor agricoli care detin in exploatatie animale pentru lapte, pentru achizitionarea de dotari si instalatii de muls si de racire a laptelui noi, cu finantare de la bugetul de stat”) au fost initiate programe pentru sprijinirea micilor producatori agricoli si a asociatiilor legal constituite din zonele de deal si de munte in achizitionarea de utilaje si dotari necesare activitatilor zootehnice si conexe, prin subventionarea cu bani de la bugetul de stat a 60% din pretul de achizitie.

In teritoriu, sarcina gestionarii fondurilor a revenit Directiilor pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala din judetele cuprinse in aria de aplicabilitate a celor doua acte normative, la nivelul carora s-au constituit comisii de acreditare a furnizorilor si de analiza a cererilor de acordare a subventiilor.

Nivelul ridicat al subventiilor alocate judetului Maramures (cca.6,5 milioane RON) a generat un interes major al furnizorilor de utilaje agricole (dealeri) pentru participarea la cele doua programe, insa de castigat au castigat doar cei care au “beneficiat” de sfaturile, indrumarile si lobby din partea membrilor comisiilor constituite in cadrul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala. Mai mult, nu s-a ezitat sa se recurga la alte mijloace decat cele legale pentru castigarea unei cote de piata cat mai mare pentru a-si asigura un profit pe masura.

Cine sunt privilegiatii? Nu ne sfiim sa ii nominalizam: VERES MIRELA - administrator al S.C. SESSLER S.R.L. Baia Mare si COVACIU SEVERICA - administrator al S.C. AGROMEC ULMENI S.A. Ulmeni.

Cele doua doamne, patrunse adanc de spiritul afacerilor cu bani publici, au avut “sansa” de a beneficia de sprijinul directorului Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Maramures, in speta TINTAS VIRGIL, precum si a membrilor comisiei de analiza a solicitarilor, respectiv PURA MARGARETA, POP ALEXANDRU, precum si de “sfaturile” consilierului juridic al institutiei - TAMAS ZACHEI, reusind acapararea a cca. 50% din subventiile acordate, in conditiile in care la aceste programe au participat 15 agenti economici de profil (din care multi derulau activitati comerciale de acest gen in zonele montane si de deal, fapt care nu se poate spune si despre cele doua societati nominalizate anterior).

Cu mult “zel si simt de raspundere” cei care sunt, in cele din urma, beneficiarii utilajelor agricole subventionate au fost “indrumati” de catre functionarii enumerati anterior exclusiv spre cei doi dealeri, fiindu-le puse la dispozitie pliante ale acestora si conditionand, in mod direct sau voalat, eliberarea subventiei de prezentarea de copii dupa facturi proforme emise de societatile respective.

S-a incercat inclusiv dezinformarea celorlalte societati comerciale interesate de participare la programul guvernamental, iar in data de 07.07.2005, comisia a dat publicitatii un comunicat prin care solicitantii erau informati ca subventiile s-au epuizat, dupa care s-a reluat primirea si avizarea dosarelor, ceea ce a indus o stare de deruta in rindul acestora si a facut posibila promovarea preferentiala a unor solicitari.

Gurile rele spun ca POP ALEXANDRU ar fi facut lobby pentru cele doua firme, ba chiar ca ar fi pus la bataie autoturismul personal pentru transportul beneficiarilor pana la sediul celor doi furnizori (S.C. SESSLER S.R.L. Baia Mare si S.C. AGROMEC ULMENI S.A. Ulmeni) pentru a li se elibera facturile proforme necesare aprobarii subventiei, desi existau unele sesizari facute de unii furnizorii care considera ca membrii comisiei au actionat exclusiv in favoarea S.C. SESSLER S.R.L. Baia Mare si SC AGROMEC ULMENI S.A. Ulmeni, sesizari care au fost ignorate.

Culmea este ca, in noiembrie 2005, cand s-a confirmat existenta unor nereguli (ex: S.C. SESSLER S.R.L. Baia Mare a practicat preturi de desfacere mai mari cu 8-10% decat alti distribuitori pentru acelasi tip si marca de utilaje furnizate), FETCU NICOLAE, inspector din cadrul Corpului de Control al ministrului, a dispus reanalizarea deficientelor semnalate tocmai de catre conducerea executiva a Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Maramures, adica la nivelul celor ce au contribuit direct la o astfel de situatie.

Ca supus al puterii, TINTAS VIRGIL a dispus constituirea unei noi comisii, de data aceasta de analiza a dosarelor, in care, “paradoxal”, a fost inclus si POP ALEXANDRU, persoana ce facuse parte si din comisia de acordare a subventiilor.

Cu alte cuvinte POP ALEXANDRU a fost desemnat sa verifice daca activitatea derulata de el in procesul de acordare a subventiilor in cauza a fost legala sau nu!!!

Dupa “reanalizarea” dosarelor depuse s-au constatat existenta unor “mici nereguli” dar la un nivel mult subdimensionat, daca ar fi sa luam in considerare doar raportul de control intocmit de inspectorul guvernamental care a verificat prin sondaj o parte din dosarele de solicitare a subventiilor ce au fost aprobate.

In adresa inaintata catre minister se specifica faptul ca agentii economici depistati cu nereguli au fost de acord sa restituie sumele incasate necuvenit.

Din nou, gurile rele spun ca aceasta masura nu va fi pusa in practica, deoarece legea nu reglementeaza astfel de situatii.

Ramane de vazut in ce masura reprezentantii S.C. SESSLER S.R.L. Baia Mare si SC AGROMEC ULMENI S.A. Ulmeni vor fi dispusi sa restituie sumele incasate in plus de la cei care au achizitionat utilajele agricole subventionate din bani publici!

Ce frapeaza este faptul ca, desi la conducerea ministerului de resort se cunosc aceste ilegalitati, pana in prezent nu a fost dispusa nici o masura de sanctionare a celor ce se fac vinovati de cheltuirea abuziva a peste 6,5 miliarde ROL din fonduri publice!

Oare acest fapt sa se datoreze sprijinului de care TINTAS VIRGIL beneficiaza din partea unor responsabili guvernamentali, cu ranguri de secretar de stat si director general in cadrul ministerului ce raspunde de soarta agriculturii romanesti, carora li se faciliteaza planurile prin care se urmareste obtinerea controlul asupra unor activitati care sunt subventionate cu bani grei de la buget ?!