Americanii de la Bell Helicopters se lupta cu EADS pentru piata aeronautica romaneasc. Investitorii americani, ca si cei europeni, sunt interesati sa cumpere fabrica de elicoptere IAR Ghimbav. Primele discutii intre IAR si Bell Helicopters ar urma sa aiba loc in aceasta saptamana.

Concernul american isi va trimite o delegatie la Brasov in aceste zile, pentru a se interesa de termenii in care ar putea prelua fabrica de elicoptere. Americanii au mai incercat sa cumpere fabrica de la Brasov si acum sapte ani, insa afacerea a cazut.

Actionarul majoritar al fabricii de elicoptere este statul roman, care detine aproape 65 la suta din participatiunile de la IAR Ghimbav.

Bell Helicopters nu este singura companie internationala interesata sa preia fabrica de elicoptere. Deja, grupul european EADS, prin filiala sa, Eurocopter, si-a anuntat intentia de a participa la privatizarea fabricii din Brasov.

Exista si o companie mixta IAR Ghimbav-Eurocopter, in care grupul dominat de francezi si de germani, detine 51 la suta din actiuni.

De altfel, analistii economici crediteaza grupul EADS cu sansele cele mai mari de cumparare a fabricii de la Ghimbav. Afacerea ar putea indulci inclusiv tonul critic al Germaniei, legat de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana de la 1 ianuarie 2007.

Un alt aspect este legat de faptul ca IAR Ghimbav produce deja modelul de elicopter Allouette, al carui patent este detinut de EADS.

Grupul european coopereaza cu autoritatile romane si in proiectul de securizare a frontierelor, finantat partial de Uniunea Europeana.

Compensatii la Craiova?

Bell Helicopters ar putea primi in compensatie pachetul majoritar de actiuni la Romaero Baneasa sau de la Avioane Craiova.

Reprezentantii companiei americane s-au aratat interesati si de aceste societati, aflate pe lista celor care ar urma sa fie privatizate de Ministerul Economiei si Comertului. Cea mai probabila tranzactie ar fi preluarea Avioane Craiova de catre Bell Helicopters.

Compania americana ar putea cumpara anumite subcomponente de la General Motors, lucru care ar determina, la randul sau, o reevaluare a pozitiei gigantului american fata de preluarea uzinelor auto Daewoo de la Craiova.

Si asta pentru ca de obicei un investitor american aduce la randul sau si alte companii.

Cazul Clujului este un exemplu in acest sens. Dupa ce constructorul american al autostrazii Transilvania, Bechtel, si-a stabilit cartierul general la Cluj, in oras a investit si concernul Emerson, care va ridica trei fabrici in parcul industrial Tetarom II.

Tot in Cluj si-a deschis o filiala si banca cu capital romano-american Romanian International Bank. Pana in 2004, Clujul a fost ocolit de investitorii americani.