Intre 21 si 24 septembrie, Campul Cetatii a fost gazda primei editii a "Paradei Baloanelor cu Aer Cald", eveniment organizat de catre Asociatia Sportiva Nyarad din Campul Cetatii si Fundatia Aeronautica Aurel Vlaicu din Bucuresti.

Localitatea Campul Cetatii beneficiaza de conditii ideale pentru desfasurarea sporturilor aeronautice, mai ales pentru zborul cu balonul, parapanta sau deltaplanul, conditii date de minidepresiunea neteda ca-n palma, inconjurata de culmile impadurite ale prelungirilor Muntilor Gurghiu.

Dupa cum ne-a spus Kadar Levente, presedinte al Asociatiei Nyarad, la eveniment au participat sase baloane, doua din Romania si patru din Ungaria. Presedintele a adaugat ca a organizat acest eveniment "din hobby", si fiind la prima editie, este multumit de modul de desfasurare.

"Pentru a stapani zborul cu balonul, trebuie sa ai cunostinte de aerodinamica, asumate in mod practic" a adaugat Kadar Levente. Referitor la zborul in sine, ziua de sambata a fost una capricioasa pentru piloti, din cauza vantului si a curentilor de aer.

In jurul orei 5 p.m, a inceput umflarea baloanelor, iar doua aparate unguresti si-au luat destul de repede zborul, pe cand cele romanesti au mai avut de asteptat. Unul din echipajele prezente a renuntat la decolare, dupa ce vantul intetit a culcat la pamant balonul partial umflat. Pana la urma, au reusit sa decoleze inca doua aparate.

Pentru publicul prezent s-a pus la dispozitie un balon cu zbor semiindependent, ancorat de sol printr-o coarda care permitea un survolaj de la inaltimea de 50 m. Si ridicarea acestui balon a dat destul de multa bataie de cap, doritorii prezenti in numar nu foarte mare reusind sa zboare doar dupa ora 7 p.m., taxa ceruta fiind de 20 lei/persoana.

Zbor dificil

Zborul celor patru baloane a fost destul de dificil. In jurul orei 8.30 p.m. dr. Csaba Salat a fost contactat prin statie de membri echipajelor pentru a-i recupera prin mijloace auto de la Silea Nirajului, locul unde baloanele au gasit un teren de aterizare.

Csaba Salat este unul dintre organizatori, alaturi de Kadar Levente, iar de la el am aflat ca pretul minim al unui balon nou este in jur de 25.000 euro. Tot el ne-a spus ca in Ungaria sunt 120 de baloane care zboara regulat, iar la Budapesta se fac cursuri de zbor cu balonul.

In comparatie, Mugurel Ionescu, pilot de balon din Bucuresti, ne-a vorbit de existenta a sase baloane pentru toata Romania, insa, "initial au fost opt, din care unul a ars, iar celalalt s-a defectat". Cursuri de pilotat baloane organizeaza si Aeroclubul Roman din Bucuresti, iar obtinerea brevetului presupune 30 de ore de zbor, pe langa cunostinte tehnice in domeniu si o sanatate perfecta.

Mugurel participa periodic la intalnirile parapantistilor si ale pilotilor de baloane de la Sanpetru, langa Brasov.

"Cea mai scumpa este anvelopa, ea fiind si cea mai costisitoare: este facuta din fir de teflon, si rezista pana la 130 grade C. La 300 de ore de zbor se schimba obligatoriu. Nacela o poti folosi mult si bine. Cele mai performante baloane sunt produse de catre Cameron si sunt foarte elegante si practice.

Ca si capacitate, cele mai mici au 2000 m cubi, iar cele mai mari pot ajunge si la 12.000 m cubi."

Pentru ridicarea unui balon sunt necesare minim patru persoane, iar la inceput aerul este impins printr-un ventilator, dupa care urmeaza pomparea de aer cald prin jeturi de flacari. Se foloseste propanul, in butelii de aproximativ 50 l. Mugurel spune ca, " daca e vant si balonul se zbate, o butelie-ti ajunge doar 40 de minute.

La Sanpetru ne-am inaltat pana la 14.000 m si am fost contactati prin statie pe la 8.000 m de catre aviatia militara ca sa coboram, pentru ca ne aflam in raza de actiune a avioanelor NATO".