Sectorul componentelor auto a adus cele mai mari investitii greenfield in judetul Arad, iar autoritatile locale estimeaza ca tendinta se va mentine si anul viitor. Cu toate acestea, mare parte din cei care au dezvoltat afaceri in acest sector sunt cuprinsi de un sentiment de degringolada cand vine vorba de continuarea si, de ce nu, extinderea afacerilor in judet, dupa data de 1 ianuarie 2007.

Compania germana "BOS Automotive Products", unul din cei mai mari producatori mondiali de parasolare si elemente textile pentru interioarele automobilelor, isi va extinde, pana la finele acestui an, activitatea de productie din Zona Libera Curtici - Arad, dupa ce va inchide o fabrica din Marea Britanie.

Astfel, activitatea din Anglia va fi preluata de halele din Romania si Ungaria, pentru a reduce costurile.

In aceste zile, compania deruleaza o ampla campanie de recrutare de personal, oferind facilitati potentialilor muncitori. Cand vine vorba, insa, despre perspectivele dezvoltarii capacitatilor de productie, in viitor, si mai ales dupa aderarea Romaniei la UE, un raspuns concret se lasa asteptat.

"Conducerea " BOS Automotive Products" nu a luat inca nici o decizie in ceea ce priveste planurile de dezvoltare dupa 1 ianuarie 2007, pe teritoriul Romaniei. Consideram ca e o decizie destul de dificil de luat in conditiile in care noi suntem in Zona Industriala si inca nu s-a stabilit nimic concret in legatura cu facilitatile oferite dupa aderare.

E o nebuloasa ceea ce se va intampla cu noi", a declarat Patricia Popa, assistant manager in cadrul companiei.

"BOS Automotive Products SCS" Romania, subsidiara firmei germane "BOS GmbH&Co.KG", este lider mondial in productia de parasolare si sisteme de compartimentare a interiorului pentru industria automobilelor.

Avand in vedere numarul mare de proiecte destinate in special noilor modele lansate de clientii companiei, pentru anul 2006 conducerea acesteia a estimat o cifra de afaceri in valoare de 50 de milioane de euro.

Printre clientii societatii se numara producatori de renume in industria auto precum Renault, Daimler&Chrysler, Ford, Volkswagen, BMW, Porsche, Opel, Audi, Toyota, Landrover si Fiat. Concernul german a intrat pe piata romaneasca in anul 2001, prin infiintarea companiei "BOS Automotive Products" Romania in Zona Libera Curtici-Arad, pe platforma Aeroport.

Germanii au ales acest judet datorita facilitatilor fiscale oferite de Zona Libera, dar si pentru ca sunt aproape de fabrica din Ungaria, transferul de marfuri realizandu-se cu usurinta. Pana in prezent, valoarea totala a investitiilor realizate la Arad depaseste 17 milioane de euro. In prezent firma are 450 de angajati.

"Yazaki" studiaza dinamica pietei auto

Si "Yazaki", care si-a extins afacerile in Arad, este astazi una dintre companiile care joaca un rol important in furnizarea de cablaje pentru producatorii de automobile, datorita muncii de pionierat pe care angajatii o desfasoara in domeniul cercetarii si dezvoltarii. O masina din cinci merge cu un component Yazaki.

Compania japoneza a infiintat a doua fabrica in Parcul Industrial Arad, situat in vestul orasului. In luna ianuarie a anului 2005 a inceput productia de piese pentru cablaj electric auto, precum si aparate de bord pentru autovehicule. Produsele sunt vandute catre producatori europeni si japonezi de automobile care detin fabrici in Europa.

"Yazaki Component Technology" a fost infiintata in anul 2003 in urma unei investitii de 30 de milioane de euro. Firma are 450 de angajati si se estimeaza ca va ajunge la aproape 500 pana in anul 2007-2008. Printre clientii companiei se numara Toyota, Renault, Volvo, etc. Investitia de la Arad este una de tip greenfield, iar productia de aici este unica in Europa.

In ceea ce priveste oportunitatile de dezvoltare in perspectiva aderarii tarii noastre la UE, moment in care se presupune ca salariile muncitorilor vor creste, raspunsul a fost evitat cu diplomatie.

""Yazaki" este o companie care nu urmareste doar profitul financiar, ci si obtinerea unor profituri pentru ceilalti, fie ei angajati proprii sau alti membri ai comunitatii", se arata intr-un comunicat al societatii.

"Leoni", in asteptare

Si oficialii companiei germane "Leoni", care deruleaza afaceri la Arad, s-au ferit sa-si prezinte pozitia in ceea ce priveste oportunitatile de dezvoltare dupa 1 ianuarie.

Potrivit unor surse din interiorul firmei, subiectul este unul sensibil, cu atat mai mult cu cat nu se cunoaste inca mare lucru despre legislatia europeana in ceea ce priveste zonele industriale, astfel incat orice avansare a unui plan de dezvoltare poate deveni un risc.

"Leoni" este un furnizor activ pe plan global de fire, cabluri si instalatii electrice.

Principalii clienti "Leoni" includ marci auto consacrate precum: BMW, Bosch, DaimlerChrysler, General Motors, Land Rover, Porsche, Siemens si VW. Divizia instalatii electrice se regaseste in doua fabrici in Romania: la Arad si Bistrita.

In Bistrita, compania germana a deschis, in anul 2003, o unitate de productie pentru a raspunde cerintelor constructorilor germani de masini, avand un numar total de 2.700 de angajati.

"Coindu" se va dezvolta si dupa aderare

Compania portugheza "Coindu", specializata in producerea de huse din piele si imitatie din piele pentru autoturisme si avioane, si-a creionat, in mare parte, strategia de dezvoltare in Romania, dupa ce si-au deschis o unitate la Arad. Conducerea firmei estimeaza o dublare a cifrei de afaceri in urmatorii ani, de la 7,5 milioane euro la aproximativ 18 milioane euro.

Cat priveste aderarea tarii noastre la UE, portughezii au o filozofie bazata pe principii solide, motiv pentru care au fost singurii in masura sa ofere date clare in acest caz. "Intentia noastra este sa ramanem in Romania. Filozofia "Coindu" este sa nu se mute din moment in moment in alta tara in cautarea unor costuri reduse de productie.

Exista, acum, o cerere foarte mare de produse specifice industriei componetelor pentru automobile, motiv pentru care investitorii din acest domeniu sunt constienti ca realele castiguri vor veni intr-o perioada de 1 pana la 3 ani de activitate. Unul dintre principiile de baza ale companiei este sa ofere siguranta angajatilor sai", a precizat Cristina Ratiu, assistent manager in cadrul "Coindu".

Reprezentantii Zonei Libere Curtici - Arad pun ezitarea investitorilor din industria componentelor auto privind dezvoltarea dupa aderare pe lipsa ideilor de afaceri. Acestia sustin ca legislatia UE nu va aduce nici un fel de modificari in ceea ce priveste regulamentul de functionare al zonelor libere si industriale.