Ideea de a cumpara containerele pentru cazare a pornit de la un studiu ce a avut ca scop reintegrarea sociala a oamenilor fara adapost, intocmit prin intermediul singurului azil de noapte din Oradea (Centrul de Cazare Temporara). Rezultatele studiului arata ca, in perioada de iarna, saptamanal, la Centrul de Cazare Temporara sunt adusi cinci oameni fara acoperis deasupra capului.

Pentru ca nu exista destule spatii special amenajate, aceasta categorie de asistati sunt redirectionati catre spitalele oradene care, la randul lor, nu au capacitatea pentru a-i primi.

De asemenea, Serviciul Social din cadrul Administratiei Sociale Comunitare Oradea (ASCO), a intocmit situatia cersetorilor din zona municipiului de pe Crisul Repede. Din acest raport reiese, indubitabil, faptul ca numarul cersetorilor este in continua crestere.

Printre obiectivele HG 1293/2006 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei persoanelor fara adapost, persoanelor cu handicap precum si in domeniul asistentei sociale a persoanelor varstnice, se numara crearea de centre sociale de urgenta pentru oamenii fara adapost (gazduire si ingrijire) sau reabilitarea unor spatii corespunzatoare si dotarea cu mobilier si echipamente necesare. Containerele vor juca rolul centrelor sociale de urgenta.

Reintegrare sociala

Conform "studiului pentru facilitarea procesului de reintegrare sociala”, populatia oamenilor fara adapost din Oradea se poate imparti in trei grupuri principale, si anume cei fara adapost cu ultimul domiciliu stabil in Oradea (60%), tineri iesiti din institutiile de ocrotire sociala (20%) si cei cu domiciliul in alte localitati (20%).

Din totalul populatiei tinta (aproximativ 75 de oameni, anual), aproximativ 70% sunt barbati, iar 30% sunt femei.

"Reabilitarea oamenilor fara adapost este cel mai dificil segment al asistentei sociale”, declara Ferencz Stefan, coordonatorul Azilului de Noapte din Oradea. “Trebuie sa avem in vedere starea de igiena mintala, starea de sanatate, igiena corporala si faptul ca aceste persoane sunt cu totul rupte de realitatile societatii.

In general, nevoile lor persoanale sunt reduse la satisfacerea unor nevoi vicioase prin intermediul oricaror mijloace, cum ar fi procurarea bauturilor alcoolice, a tigarilor si a unor resturi de mancare din cosurile de gunoi si, intr-un numar care actualmente este redus, a unor substante sau medicamente cu efect halogen”, sustine Ferencz.

In curtea azilului

Cele patru containere vor fi folosite in fiecare iarna, doar in timpul noptii. Vor fi stabilite ore fixe la care boschetarii sa poata avea acces in curte. Femeile si barbatii vor fi cazati separat.

Doua containere sunt destinate pentru cazare (geamuri si usi termopan, banci si scaune, radiatoare pentru incalzire racordate la curent electric), iar doua pentru igienizare (dusuri, toalete, chiuvete, boiler).

"Pentru ca in containere vor fi cazati boschetari, zilnic, ele vor fi dezinfectate”, spune Ferencz. “In primele doua - trei zile, ei vor intra neconditionat, vor primi haine, medicul va face deparazitarea obligatorie. Dupa aceea, va trebui sa-i depistam pe purtatorii de boli infectioase si transmisibile, cum este TBC-ul.

Conform unei hotarari de consiliu de anul trecut, analizele medicale vor fi suportate din fondurile ASCO. Medicii si asistentele vor avea la dispozitie tensiometre, sulutii si unguente, sapunuri dermatologice, teste pentru diabet si alte materiale pentru igienizare. Pentru ca nu ne permitem sa construim inca un corp de cladire care sa apartina de azil, containerele sunt cea mai buna solutie.

Sper ca peste doi ani sa avem fondurile necesare pentru construirea celui de-al doilea corp”, apreciaza coordonatorul azilului.

Asezamant social

Azilul de noapte din Oradea functioneaza conform regulamentului aprobat de Consiliul Local Oradea, obligatoriu atat pentru asistati cat si pentru personal. Este un asezamant social de tip comunitar care raspunde solicitarilor oamenilor fara adapost, dar in unele cazuri se confrunta cu situatii de criza.

De cele mai multe ori, situatiile de criza sunt provocate de faptul ca regulamentul impune ca, in asezamant, sa nu se poata caza oameni sub influenta bauturilor alcoolice sau altor substante halucinogene, care nu au efectuat consultatiile medicale impuse, bolnavii psihic si cei cu comportament violent.

In general, acesti oameni ajung la Azil prin intermediul Politiei, Serviciului de Salvare si al Jandarmeriei.

Ionel Vila, director executiv al Administratiei Sociale Comunitare Oradea (ASCO): “Categoria cersetorilor reprezinta un potential factor pentru cresterea numarului celor fara adapost, situatia lor agravandu-se pe perioada sezonului rece”, declara Ionel Vila, director executiv al ASCO.

"Astfel, daca in cursul anului 2002, au fost depistate un numar de 694 de persoane care practicau cersetoria pe raza municipiului Oradea, s-a ajuns ca, in anul 2004, numarul acestora sa creasca la 2.867 de persoane.

In urma actiunilor comune, ale Administratiei Sociale Comunitare Oradea, Politiei si Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bihor, de identificare a acestora, s-a reusit ca, in cursul anului 2005, numarul lor sa scada la 1.165 de persoane”, zice Vila.

Refuzati

In lipsa spatiilor pentru cazare la Azilul de Noapte din Oradea, in iarna 2005-2006, au fost refuzati 55-60 de boschetari, iar numarul total al celor care nu indeplinesc conditiile de cazare, pe perioada unui an calendaristic, este de 70-80 de oameni.

Baza legala

Hotararea Consiliului Local Oradea pentru aprobarea achizitionarii containerelor cazare si igienizare dotate si utilate pentru oamenii fara adapost din Oradea, pe timp de iarna, are la baza Raportul de specialitate prin care Administratia Sociala Comunitara Oradea.

Au fost luate in considerare si prevederile HG 1293/2006 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor persoanelor fara adapost, persoanelor cu handicap precum si in domeniul asistentei sociale a persoanelor varstnice.

S-a tinut cont de prevederile OUG 34/2006 privind achizitiile publice, Legea 215/2001 (completata si modificata de Legea 286/2006) privind administratia publica locala.