Sezonul sarbatorilor de iarna reprezinta, conform statisticilor, varful sezonului de cumparaturi. Fie ca pentru ca sarbatorile sa fie cat mai bogate, fie pentru a surprinde apropiatii cu atentii si cadouri de Craciun, experienta ultimilor ani a accentuat tendinta de a cheltui mai mult decat ne tine buzunarul.

Speculat de comercianti, trendul este tot mai mult incurajat de banci si institutii de creditare. Publicitatea si promotiile care aglomereaza formatele media sunt tot mai agresive. Cele mai speculate imprumuturi, in aceasta perioada, sunt creditele de nevoi personale si cardurile de credite.

In ultimele doua luni ale anului bancile lupta pentru castigarea fiecarui client in parte prin pachete promotionale de credite de nevoi personale cu dobanda redusa pentru primele luni si carduri de credit oferite fie in mod gratuit, fie cu diverse castiguri si bonusuri la plata cumparaturilor.

Ca orice alta promotie cu care am fost invatati, nici ofertele bancilor nu sunt pe atat de accesibile pe cat par.

Astfel, daca la cardurile de credit beneficiile clientilor se pot obtine doar peste anumite sume, cu anumit gen de carduri si doar in magazinele cu care bancile lucreaza, la creditele de nevoi personale dobanda revine la nivelul normal dupa inceperea noului an, iar scutirea de la plata primei rate revine ca o povara in 2007, cat se va adauga ratei numarul 3.

In continuare, Saptamana Clujeana va prezinte cele mai avantajoase promotii propuse de banci pentru sfarsitul acestui an.

Masina, vacanta si bani

Daca unele banci vin cu mai multe oferte pentru perioada de sarbatori, altele fie nu practica politica discounturilor, fie nu isi evidentiaza promotiile ca fiind special destinate sfarsitului de an. Cei mai importanti jucatori de pe piata bancara din Romania - BCR, BRD - GSG, Raiffeisen Bank si BT - sunt printre institutiile bancare care se bazeaza pe promotii pentru atragerea de clienti.

Ofertele s-au modificat in ultimii ani: anul acesta se practica, pe langa beneficiile financiare, si cadourile constand in vacante sau autoturisme. Publicitarii clujeni spun ca tendinta se bazeaza pe studiile realizate de catre banci si care privesc profilul si asteptarile clientilor.

Astfel, masina de lux ori vacanta in strainatate au fost adoptate in promotii cu scopul motivarii persoanelor cu venituri peste medie, care nu mai sunt asa usor de impresionat cand este vorba de discounturile la dobanzi sau comisioane.

Cadou de 2%, conditionat

Banca Comerciala Romana (BCR) ofera doua promotii de sarbatori - una care vizeaza un bonus de 2% pentru posesorii de carduri si alta care prevede beneficii aduse celor care opteaza in aceasta perioada pentru un credit de nevoi personale.

Oferta pentru posesorii de card se desfasoara in perioada 1 decembrie 2006 - 31 ianuarie 2007 si vizeaza cardurile BCR MasterCard si cardurile co-branded BCR MasterCard Altex, BCR VISA Depozitul de Calculatoare, BCR VISA UltraPRO, BCR MasterCard Media Galaxy, BCR MasterCard Praktiker si BCR MasterCard Univers All.

Ca orice promotie si oferta de sarbatori BCR are si “scrisuri mici”. Bonusul oferit de BCR se acorda numai pentru platile efectuate cu cardul la cumpararea de bunuri si servicii de la comerciantii din reteaua bancii, iar cei 2% sunt primiti de clienti in functie de cardul pe care-l detin si de valoarea cumparaturilor efectuate.

Beneficiarii bonusului sunt posesorii de carduri de credit co-branded BCR MasterCard Altex, BCR VISA Depozitul de Calculatoare, BCR VISA UltraPRO, BCR MasterCard Media Galaxy, care efectueaza tranzactii la comerciantii din reteaua BCR, in valoare mai mare sau egala cu suma de 1.500 lei/luna si detinatorii de carduri de credit BCR MasterCard si carduri de credit co-branded BCR MasterCard Praktiker si BCR MasterCard Univers All care efectueaza tranzactii ale caror valori cumulate sunt mai mari sau egale cu suma de 400 lei/luna. Cadoul vine abia peste o luna - conturile fiind creditate cu contravaloarea bonusului abia in prima zi lucratoare a urmatoarei luni.

Pe de alta parte, posesorii de carduri BCR au la dispozitie 5.500 de comercianti de la care isi pot face cumparaturile, banca scutindu-i de comision la efectuarea de plati cu cardul.

BCR este lider pe piata cardurilor, cu aproape 2,2 milioane de carduri active.

De observat este ca banca mizeaza si pe ultima si prima luna din an, decembrie fiind luna cu cele mai mari cheltuieli, iar ianuarie luna in care se resimte excesul comercial din perioada sarbatorilor si cand creditul devine necesar pentru plata datoriilor.

Reducere la credit BCR

BCR a demerat si o alta campanie, care se deruleaza in perioada 1 noiembrie 2006 - 30 ianuarie 2007. Aceasta campanie prevede reduceri de dobanzi la creditele de nevoi personale in lei - Divers Extra BCR.

Astfel, pentru contractarea unui credit Divers Extra BCR dobanda va fi de 11,4%/an, in cazul creditelor pe termen scurt, si de 11,9% in cazul celor pe termen mediu si lung. DAE in aceasta campanie este de 17,64%, pentru un credit de 35.000 lei, contractat pentru o perioada de 120 de luni.

Suma maxima care poate fi impumutata este contravaloarea in lei a 10.000 de euro, iar ca o alta componenta a promotiei, prin tragere la sorti, banca acorda 91 de premii (cate unul pe zi), in valoare de 1.500 de lei fiecare, pentru credite de minim 10.000 de lei.

Oferta BRD

BRD - Groupe Societe Generale a pregatit pentru perioada sarbatorilor un singur produs, insa suficient de atractiv pentru a atrage atentia. Astfel, pentru creditele de nevoi personale Expresso preacceptate in perioada 15 noiembrie - 25 decembrie 2006, clientii bancii nu platesc rata in prima luna, rambursarea primei rate urmand sa aiba loc dupa doua luni.

Creditul se acorda in lei si euro, pe o durata de pana la zece ani, iar dobanzile incep de la 10%. Clientii pot imprumuta maxim 40.000 de lei sau 10.000 de euro, fara giranti, fara avans si fara ipoteca.

Vacanta de la Raiffeisen

Raiffesen Bank a pregatit doua oferte la creditele de consum si doua promotii la cardurile de credit, in perioada noiembrie-decembrie.

Creditele de consum beneficiaza de o reducere a dobanzilor cu 6%, de la 15,9% la 9,9%, iar clientii bancii si ai magazinelor din reteaua Selgros se bucura de o dobanda de 5% pentru primele 5 luni ale creditului de consum in lei prin creditul aniversar “5 ani Selgros”. Prima promotie ce vizeaza cardul de credit s-a incheiat deja.

Aceasta prevedea practicarea unei dobanzi de 0% pentru toate cumpararturile efectuate cu cardul in perioada 18 septembrie-30 noiembrie. O alta promotie a bancii, derulata in perioada 1 noiembrie-31 decembrie, recompenseaza prin tragere la sorti posesorii de carduri de credit care utilizeaza de minim trei ori cardul pe durata promotiei.

Premiul consta intr-o excursie la Viena pentru detinatorul cardului insotit de 3 prieteni si 1.000 de euro bani de buzunar. Promotia mai prevede 3 premii a cate 500 de euro. Cele trei plati realizate cu cardul se pot efectua la comerciantii din tara sau strainatate, iar castigatorii urmeaza sa fie anuntati in 15 ianuarie 2007.

Pachet de la Banca Romaneasca

Banca Romaneasca a reluat promotia acestui inceput de an, “Creditul de nota 10”. Creditul a fost relansat si in sezonul sarbatorilor, alaturi de un card de credit eliberat fara plata comisionului de emitere si de administrare pentru primul an, promotie valabila in perioada 8 noiembrie-31 decembrie.

Cardul de credit este oferit in pachetul de creditare, clientii beneficiind de un disponibil de pana la 5.000 de euro, echivalentul in lei.

CEC propune “Dobandica”

Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) practica de asemenea o reducere la creditele de consum. Titulatura promotiei, mai putin inspirata, este “Dobandica”. Campania se desfasoara pana la 31 ianuarie, anul viitor. Toate creditele acordate pana la aceasta data beneficiaza de promotie pana la 31 martie 2007.

Oferta in sine consta in reducerea cu trei puncte procentuale a dobanzii la creditul Clasic, ajungand la 12% pe an, dar si reducerea de 1,75% pana la 2% a creditului Ideal pentru nevoi personale, in functie de suma imprumutata, a carui dobanda va incepe de la 9,5% pe an.

La aceste oferte, CEC adauga un alt bonus promotiei de sarbatori - anularea unor comisioane ca taxa de contraexpertiza si comisionul de analiza, comisionul de gestiune al creditului de nevoi personale Ideal Plus fiind 0 pentru perioada promotiei.

BT vine cu masina

In perioada 23 octombrie - 22 decembrie, Banca Transilvania deruleaza campania “Ai card de la BT, poti castiga un autoturism Alfa Romeo”. Astfel, posesorii de carduri Mastercard Forte sau Visa Gold, care fac cumparaturi cu cardul in tara sau in strainatate de cel putin 10 lei, participa la tragerea la sorti care va avea loc in 4 ianuarie 2007.

Pe langa masina, clientii BT pot castiga cumparaturi gratuite. Limita maxima de creditare a cardului Mastercard Forte este de 5.000 de euro, cu o perioada de gratie de 55 de zile.

Unde-s doi puterea creste

O tendinta specifica acestui sfarsit de an sunt practicile variate de marketing. Un exemplu il reprezinta fidelizarea de catre banci a agentilor comerciali si oferirea unui produs inscriptionat cu doua brand-uri in cadrul promotiilor. La acest capitol se incadreaza cuplul Selgros - Raiffeisen Bank, banca incurajand cumparaturile prin emiterea unui card special “5 ani Selgros”.

Trucul de marketing, pe langa faptul ca aduce plus de imagine ambilor jucatori - prin asocierea brandurilor, incurajeaza clientii unuia dintre comercianti sa devina clienti si ai celuilalt.