TOP 50 PERFORMERS este un top clasic al revistei internationale BusinessWeek si apare in fiecare an in trei editii Top Performers, Top Performers Europe si Top Performers Asia. In acest context, BusinessWeek Romania - editia locala a prestigioasei reviste americane - realizeaza, in parteneriat cu Coface Romania, topul celor mai performante 50 de companii din Romania.

BusinessWeek isi propune sa publice la sfarsitul fiecarui an “Topul celor mai performante 50 companii din Romania", oferind in acest mod posibilitatea monitorizarii evolutiei pietelor de afaceri locale.

In ceea ce priveste BusinessWeek Romania, in luna mai a acestui an, Business Media Group a lansat editia romaneasca a BusinessWeek, alaturandu-se astfel familiei internationale prin cea de-a saptea editie locala a celei mai citite reviste de afaceri din lume.

In Romania, revista apare saptamanal si poate fi gasita la toate chioscurile de ziare incepand cu ziua de marti, fiind tiparita intr-un tiraj de 25.000 de exemplare, distribuite in toata tara.

De-a lungul celor peste 75 de ani de existenta, revista BusinessWeek s-a dovedit a fi o sursa de informatie indispensabila pentru oameni de afaceri si antreprenori, cifra de 4,7 milioane de cititori, transformand-o in cea mai citita revista de afaceri din lume.

In Top 50, primele cinci locuri sunt ocupate de doua companii de telefonie mobila, doi retaileri si un comerciant auto. Top 10 este apoi completat de un producator de aluminiu, un producator si distribuitor de tigarete, un jucator pe piata petrolului, un retailer si producatorul Coca Cola.

De remarcat faptul ca in Top 50 se afla si patru firme clujene, Ursus, Astral, Terapia si Napolact, Clujul fiind printre putinele judete care au punctat in acest clasament.

Indicatori complecsi

Top-ul celor mai performante 50 de companii din Romania a fost realizat de Coface Romania pentru BusinessWeek Romania conform datelor de bilant depuse de catre companii la Ministerul Finantelor.

Pentru alcatuirea acestui top a fost utilizat un model statistic de praguri cuprinzand urmatorii indicatori de performanta: rata de crestere a Cifrei de Afaceri 2005 / 2004, rata de crestere a profitului operational 2005 / 2004, rentabilitatea capitalurilor proprii (profitul net inregistrat raportat la capitalurile proprii ale companiei), rata profitului brut raportat la cifra de afaceri gradul de indatorare: datorii totale / active totale. Toate companiile din top au indeplinit simultan cele cinci criterii stabilite prin pragurile de performanta. Criteriul de selectie pentru primele 50 de companii a fost indicatorul de marime, cifra de afaceri in anul 2005.

Din top fac parte doar companii cu capital majoritar privat si nu au fost incluse in studiu bancile si societati de intermediere financiara, datorita specificului diferit al activitatii acestor institutii.

Din totalul de 531.849 de companii din Romania, care au depus bilant la Ministerul Finantelor in 2005, doar un numar de 161.541 de companii au fost profitabile si nu au inregistrat datorii la bugetul de stat (adica doar 30,3 % din total). In anul 2005, 197.195 de firme (adica 37% din totalul companiilor active) aveau pierderi, i 216.779 de firme inregistrau datorii la bugetul de stat (adica 40%).

Companii atat cu pierderi, cat si cu datorii la bugetul statului erau 86.390 (adica 16,25% din total). Top 50 insumeaza peste 9,5 miliarde euro ca cifra de afaceri, in medie 180 de milioane euro per companie in 2005, fata de o medie de 128 milioane euro cifra de afaceri realizata de acestea in 2004.

Rata medie a cresterii cifrei de afaceri pentru companiile din top in 2005 fata de 2004 a fost de 27,6%, in timp ce profitul operational a crescut in aceeasi perioada in medie cu 51%. Profitul operational mediu per companie a fost de 27,4 milioane euro in 2005, reflectand o marja operationala de 15% din cifra de afaceri pentru primele 50 de companii din Romania.

Acest indicator este in crestere fata de 2004, cand se situa la nivelul de 14%. Cifra de afaceri realizata de primele 10 companii din top este de 5,6 miliarde euro, reprezentand 61,75% din TOP 50. Primele 10 locuri sunt dominate de companiile cu capital majoritar strain. Pentru selectarea celor mai performante companii romanesti a fost alcatuit un Top extensiv 500.

Dintre acestea, in ceea ce priveste sectoarele de activitate cel mai bine reprezentate in TOP, pe primul loc s-a situat comertul cu ridicata (pondere de 22.8% dintre companii), urmat de industria alimentara, bauturi si tutun (10.4%) si constructiile (8.43%).

Cele mai slab reprezentate sunt companiile din industria textila, metalurgica si industria lemnului cu o pondere de sub 2% din totalul primelor 500 de companii.

TOP 50 reprezinta elita companiilor romanesti, cei mai buni performeri ai Romaniei in contextul aderarii la spatiul unic european, cu cea mai mare atractivitate din punct de vedere al investitorilor strategici, pentru care este posibil sa vedem preluari si fuziuni din partea unor mari companii internationale, incepand cu 2007.

In Top 50 SUA podiumul este ocupat de Nucor - industria metalurgica, ConocoPhillips - petrol si Chevron Texaco - petrol. In Top 50 mai regasim firme precum Yahoo!, Apache, Apple Computer, Dell, e Bay, Caterpillar, Adobe Systems, Microsoft, Cisco Systems, Nike sau Bank of America.

BusinessWeek Romania a lansat in cursul acestei saptamani in premiera pentru Romania, in cadrul unui eveniment extraordinar, clasamentul celor mai valoroase 50 de branduri romanesti.

Acest top masoara valoarea financiara a brandurilor, rezultata in urma unei evaluari complexe, care combina cifra de vanzari cu indicatori de brand equity si perspectivele pe termen mediu ale segmentului de piata din care face parte fiecare brand.

Rezultatele vor influenta in mod decisiv negocierile si tranzactiile in care sunt implicate companiile prezente in clasament, dar mai ales modul in care acestea vor administra de acum incolo brandurile lor, pentru ca implica valoarea reala a brandului lor si il trece in randul activelor proprii.

Topul este rezultatul colaborarii intre revista BusinessWeek Romania, firma de consultanta Brandient si compania de cercetari de piata D&D Research. Clasamentul celor mai valoase marci este un top traditional si exclusiv al BusinessWeek, iar editia internationala Best Global Brands este realizata impreuna cu Interbrand.