Avioanele pe relatia Cluj-Bucuresti erau pline si la tarifele mari, iar serviciile operatorilor privati inca nu se ridica la inaltimea asteptarilor publicului. Am luat bilete la Blue Air, pentru cursa Cluj-Bucuresti, care trebuia sa plece, de pe aeroportul Baneasa, luni, de la 23:30 .

Ni s-a spus ca avionul nu poate decola din cauza cetii, dar am aflat ca, la Cluj, tocmai ateriza un DAC Air, deci nici vorba despre asa ceva. Am inteles ca, de fapt, ei asteptau trei calatori de la cursa de Barcelona. Apoi, cei de la Blue Air ne-au comunicat ca avionul poate sa plece spre Cluj numai a doua zi dimineata, de la 5:00.

Nici vorba sa ne asigure masa sau cazare la hotel peste noapte, cum ar fi fost normal. Marti dimineata, stupoare, in loc de 5:00, avionul a decolat la 10:00, ne-a relatat unul dintre pasageri.

Avionul n-a putut decola catre Cluj, pe timp de noapte, din cauza cetii. Nu are nici o legatura cu Barcelona. Potrivit tratatelor internationale, in acest caz, nici o companie aeriana nu asigura cazarea daca intarzierea nu depaseste 12 ore. In acest caz nu putem vorbi despre o cursa anulata, ci despre una intarziata. Preferam sa retinem avionul la sol, pentru siguranta, decat in aer.

Marti dimineata, aeronava nu a putut decola la ora stabilita pentru ca turnul de control nu a permis acest lucru, tot din cauza cetii, sustine Florentina Ivan, director de marketing Blue Air.

Mentionam ca Guvernul Romaniei a elaborat un proiect de lege potrivit caruia, dupa 1 ianuarie, la intarzieri mai mari de doua ore, companiile aeriene vor plati clientilor despagubiri intre 150 si 600 de euro. In afara de despagubiri, grupate in functie de ora si distanta, prevederile vizeaza asigurarea de gustari gratuite, acces la tefon si fax, cazare la hotel (pentru sosire a doua zi).

Realitatea bate spotul

Operatorul national TAROM a renuntat, dupa nici doua luni, la reducerile de tarife anuntate de Radu Berceanu, ministru al Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Initial, acesta a justificat ca TAROM a redus tarifele pentru a proteja operatorul roman de concurenta companiilor straine.

Vrem sa facem o verificare practica a faptului ca mai multi pasageri cu bilete ieftine aduc acelasi profit ca pasagerii putini care cumpara bilete scumpe, a declarat Radu Berceanu.

Reducerile erau valabile numai pentru 1 noiembrie - 15 decembrie. Nici noi nu stim prea clar cum se calculeaza noile tarife, ne-a declarat un agent TAROM. Cu toate acestea, ultimul anunt de pe pagina de Internet a companiei face reclama la tarifele reduse.

Incepand cu 1 decembrie 2006, pasagerii TAROM vor beneficia de tarife mult reduse pentru calatoriile pe destinatii din Romania (38 de euro* pentru calatorii dus-intors la Bacau/ Baia Mare/ Iasi/ Oradea/ Satu Mare/ Sibiu/ Suceava/ Targu Mures si 48 de euro* pentru calatorii dus-intors la Timisoara sau Cluj).

*Tarifele afisate nu includ taxele. Pot fi rezervate online in limita locurilor disponibile, a precizat TAROM. Potrivit campaniei publicitare demarate in octombrie, tarifele s-au redus la jumatate. Un drum dus-intors Cluj-Bucuresti costa acum 97 de euro, cu taxele incluse.

TAROM a intors foaia

Dupa reducerea tarifelor, traficul pe rutele interne ale companiei a crescut cu 50%. Pe relatia Bucuresti-Cluj, traficul a crescut cu 15%, a mentionat Madalin Tudor, PR manager TAROM. Compania are patru curse zilnice Cluj-Bucuresti, iar la sfarsit de saptamana exista doua curse.

Doru Columb, director de operatii la sol al TAROM, a precizat ca avioanele erau ocupate integral si inainte de reduceri. Acum exista cel mult 6-7 scaune libere, pe traseul Cluj-Bucuresti, la avioane de 48 sau de 120 de locuri.

Avioanele sunt pline, dar erau si inainte. Rezulta ca TAROM a incasat mai putini bani decat inainte, pentru tot atatea bilete, a explicat un angajat. Taxele de aeroport se vor majora. Apare o discrepanta: pasagerul plateste tarife europene la biletele de avion, dar noi incasam jumatate de pret fata de taxele din Uniunea Europeana.

Fata de unele aeroporturi, acestea sunt chiar cu 70% mai mici la noi, a adaugat David Ciceo, presedinte al Asociatiei Aeroporturilor din Romania.