Mitropolitul ortodox al Clujului, Bartolomeu Anania, si Episcopul greco - catolic de Cluj - Gherla, Florentin Crihalmeanu, au criticat, ieri, cu ocazia Mesajelor de Craciun, solicitarile de eliminare a religiei si a icoanelor din scoli.

Cea mai dura pozitie a apartinut ieri Mitropolitului Bartolomeu Anania, care a atacat in termeni fara precedent pe cei care solicita eliminarea religiei din invatamant si a icoanelor din scoli. ...In toamna acestui an s-au produs in Romania si doua atentate morale la adresa copiilor si tinerilor nostri.

E vorba de o campanie a unei minoritati agresive pentru eliminarea religiei din invatamantul public, tocmai intr-o vreme cand scolile noastre sunt asaltate de tabagism, alcoolism, droguri, sexualitate, golanie argotica si dezmat comportamental...

vreau sa le reamintesc zelosilor nostri atei ca religia, ca materie a trunchiului comun, este prevazuta in Legea Invatamantului, fara ca prin aceasta sa i se rapeasca elevului libertatea de a o refuza... Mai nou, se agita o seama de proteste impotriva prezentei icoanelor in scoli, fara ca vreun elev sau parinte sa se fi plans...

Protestele liber-cugetatorilor nostri sunt, de fapt, o incriminare in numele discriminarii, asa cum comunismul experimenta dezumanizarea sub lozinca umanismului... Icoana e mai mult decat un material didactic, decat o opera de arta, decat un simbol; prin sfintire, ea devine sfanta. Alungi sfintenia, se casca vidul...

icoanele si colindele s-au nascut odata cu poporul roman, fac parte din fiinta noastra nationala, sunt componente ale sufletului romanesc, marturii ale identitatii cu care intram in Uniunea Europeana. Ca atare, ele nu pot fi obiectul unor decizii statale.

Il invit, insa, pe iconoclastul cu certificat de sanatate mintala ca, in virtutea libertatii cavaleresti pe care i-o respectam, sa intre ziua intr-o sala de clasa si, in prezenta elevilor, sa smulga icoana de pe perete, el, cu mainile lui. Ne vom ruga pentru el, se arata in declaratia mitropolitului Anania.

E o lipsa!

Chestionat pe aceasta tema, Episcopul greco - catolic de Cluj - Gherla, Florentin Crihalmeanu, a declarat ca in problema icoanelor din scoli, ar trebui adoptata o cale de mijloc, lipsita de atitudini extreme, care sa nu jigneasca sentimentele nimanui.

Icoana face parte din cultul liturgic si nu este bine sa fie eliminat` total, asa cum se intampla pe vremea iconoclasmului, dar ca si mentinerea unui echilibru este un lucru foarte important. Cand eram student, am observat un fenomen in unele tari din Occident. De Craciun, in toate locurile publice erau asezate iesle cu pruncul si toate figurinele din povestea biblica.

Am observat insa ca reactia oamenilor a fost adversa. La inceput era bine, dar apoi ei aruncau hartii si chistoace. Oamenii erau satui de aceasta forma de a transmite credinta, de acest mesa. Nu trebuie sa cadem nici in extrema eliminarii totale a simbolurilor culturale care tin de identitatea noastra.

Trebuie sa gasim calea care sa asigure manifestarea libera a credintei pentru toti crestinii si, bineinteles, sa nu ofenseze pe nimeni.

Scandalul icoanelor

Iunie: Scandalul icoanelor a fost declansat de profesorul Emil Moise din Buzau, care a adresat Inspectoratului Scolar Judetean o petitie. Pentru ca nu a primit nici un raspuns, Moise a dat in judecata inspectoratul, dar plangerea sa a fost respinsa ca neintemeiata.

August: Moise depune o petitie la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), prin care cere retragerea insemnelor religioase din scolile de stat.

Septembrie - Decembrie: Controverse dure in opinia publica

7 decembrie: Propunerea sa este aprobata de CNCD, care recomanda Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEdC) eliminarea simbolurior religioase din scoli.

8 decembrie: Opinia publica a fost scandalizata. Sefii tuturor cultelor religioase din Romania au protestat vehement si au solicitat MEdC sa nu dea curs recomandarii. Sindicatele din educatie au strans mii de semnaturi impotriva deciziei CNCD. Zeci de organizatii non-guvernamentale au format Coalitia pentru respectarea sentimentului religios care a dat judecata CNCD.

Din Coalitie fac parte academicienii Augustin Buzura, Florin Constantiniu, actorul Dan Puric, Dinu Giurescu etc. Alte organizatii au solicitat MEdC sa retraga urgent icoanele. Printre acestea s-au numarat si Fundatia pentru o Societate Deschisa, Asociatia D - Media Cluj, intelectuali cum ar fi Mihaiela Miroiu, Ion Bogdan Lefter sau Gabriel Andreescu.

MEdC a decis ca problema sa fie transata de comunitatile locale si parinti. Deputatii comisiei de invatamant a sustinut, ieri, acelasi punct de vedere.

Pactul cu Diavolul incinge BOR

Mitropolitul Ardealului, Bartolomeu Anania, a anuntat ca astazi va prezenta un mesaj critic la adresa raportului Tismaneanu. Raportul condamna explicit pactul cu diavolul facut de conducerea Bisericii Ortodoxe. Conducerea BOR si-a declarat deja nemultumirea.

Patriarhia Romana a emis, ieri, un comunicat in care afirma ca apreciaza demersul de condamnarea comunismului, dar propune o comisie pentru realizarea unui studiu complet si obiectiv. Jertfa miilor de clerici si credinciosi ortodocsi in temnitele comuniste conduce la concluzia unei rezistente din interior a Bisericii Ortodoxe Romane inca de la instaurarea regimului comunist in Romania.

Mai mult, asa cum rezulta din documentele fostei Securitati, la sfarsitul celui de-al saselea deceniu al secolului trecut, Biserica Ortodoxa Romana - in frunte cu «patriarhul Justinian si armata neagra a calugarilor si calugaritelor» - era considerata ca fiind dusmanul principal al regimului, se precizeaza in comunicat.

Concesie dupa concesie

Redam mai jos unul din pasajele din raportul Tismaneanu care au pus pe jar conducerea BOR: Desi multi preoti ordodocsi au fost si ei inchisi dupa 1948, Biserica Ortodoxa, ca institutie, a fost crutata, in special in timpul vietii patriarhului Justinian, care avea relatii speciale cu Gheorghiu Dej (cu toate acestea, numeroase manastiri au fost desfiintate, iar calugarii - alungati).

Dupa moartea patriarhului Iustinian, politica de menajare a Bisericii Ortodoxe se transforma intr-una de infiltrare. Biserica a inceput sa faca concesie dupa concesie in anii dictaturii lui Ceausescu; acum au fost daramate zeci de biserici, erau batuti noaptea preoti cu har (cazul parintelui Galeriu), iar faptasii ramaneau neprinsi.

Pactul cu diavolul pe care l-a facut conducerea Bisericii Ortodoxe, caci evident despre asta era vorba, se justifica astazi, de catre unii, ca singurul mijloc de a salva ceea ce mai era de salvat; intr-adevar, bisericile au fost pline de credinciosi in cei 45 de ani de comunism. (pag 165, Persecutiile religioase)

Fara ura si partinire

Reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane considera ca, in capitolul Regimul comunist si cultele religioase, abordarea subiectului este nestiintifica, renuntandu-se la principiul «fara ura si partinire», fundamental pentru o cercetare istorica, si tendentioasa, prin formularea unor concluzii distorsionate si aprecieri care depasesc contextul temei studiate privind situatia Bisericii

Ortodoxe Romane. Este clar interesul autorilor de diminuare a suferintelor Bisericii in perioada comunista, a afirmat purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane.