In mod normal, montarea semafoarelor in zona centrala, unde se intalneste strada Republicii cu A. Saguna, si in micro, la intersectiile strazii Calea Victoriei cu strazile Mihai Viteazul, Tineretului si Lianelor ar fi trebuit sa fluidizeze traficul pe E60, destul de „greoi” la orele amiezii.

Pe data de 21 decembrie a.c., in cadru festiv, a fost inaugurat semaforul din zona centrala a municipiului Turda. Primarul Tudor Stefanie a fost primul pieton care a traversat strada pe „verde”. Nu i-a ajuns timpul nici sa zambeasca si culoarea rosie a si aparut, pietonul fiind nevoit sa traverseze in fuga. Asa s-a derulat intreaga zi.

Agentii de circulatie din Turda au vegheat trecerile de pietoni, sfatuind trecatorii sa nu „caste ochii” si sa fie mai sprinteni pentru a prinde culoarea verde.

Conform spuselor directorului tehnic din Primaria Turda, Emil Dardai, timpul de traversare al pietonilor este mai scurt decat cel alocat autoturismelor, tocmai pentru ca „zebrele” noastre sunt mai scurte decat in alte localitati. Totusi e nevoie de mai bine de 10 secunde, pentru ca un varstnic sau o persoana cu dizabilitati fizice sa poata traversa strada.

La cum au fost programate semafoarele, pietonii trebuie sa fie pe faza si sa treaca in pas grabit strada, iar daca nu pot si ii prinde culoarea rosie, risca sa fie accidentati.

Circulatie data peste cap

Punerea in functiune a primului dintre semafoare (cel din centru) a dat peste cap circulatia la orele dupa-amiezii creand cozi interminabile pe artera principala de circulatie. Soferii mai prevazatori au luat variantele ocolitoare, cum ar fi Malul Ariesului spre str. Plopilor si au reusit sa castige 20-30 de minute in avantaj in fata celor care nu s-au abatut de la drum.

Chestiunea semaforizarii a devenit si mai grava atunci cand s-au pornit si semafoarele din zona microraioanelor. Cozile au devenit si mai lungi, se inainta cate 5-10 metri si se astepta din nou culoarea verde. De aceasta data orice straduta ocolitoare a fost de prisos. Mai mult, cei care au incercat sa „fenteze” principala, s-au trezit blocati pe stradute inguste si fara iesire.

In jurul orei 20.00, intersectia Calea Victoriei cu Lianelor, avea pe toate cele 4 parti „cozi de masini” din ce in ce mai lungi. Soferii scoteau capul pe geam si bombaneau uitandu-se cand in fata, cand in spate. ”La ce sunt bune si semafoarele astea doamna? Ca mai tare ne incurca decat sa ne ajute.

Oare se uita cineva de ele? Sau merg de capul lor si noi ne pierdem vremea si noaptea asteptand sa se faca verde!”, a spus un conducator auto suparat ca nu mai ajunge odata acasa.

Pietoni "fugariti” si soferi "plictisiti” de atata mers in coloana. Cam asta a fost prima zi in care au fost puse in functiune semafoarele din municipiul Turda. O parte dintre „zebrele” din zona micro au fost sterse tot in aceasta zi, tocmai pentru a obliga pietonii sa treaca strada prin locurile semaforizate.

Semaforizarea a fost oprita, la Materna

Cu doua zile inainte de Craciun si la o zi dupa ce a fost pornita, instalatia de semaforizare de la Materna a fost oprita, din cauza ambuteiajelor auto. In cursul zilei, circulatia auto s-a blocat de mai multe ori, iar politistul aflat in trafic, care a incercat sa dirijeze circulatia, a facut fata cu greu solicitarilor.

In cele din urma, semaforizarea a fost scoasa din uz, iar indicatia a fost trecuta pe „galben intermitent”, ceea ce inseamna ca soferii auto trebuiau sa respecte indicatiile de circulatie existente si inainte de montarea semafoarelor.

Semipareza in traficul turdean

Semaforizarea, nu areusit sa fluidizeze traficul, iar dupa prima zi de functionare majoritatea populatiei a inceput sa-si manifeste nemultumirea. In 21 decembrie cand s-au inaugurat semafoarele se credea ca e o problema de acomodare, dar ziua urmatoare a fost de-a dreptul dramatic.

Inchiderea circulatiei in zona centrala, pentru manifestarile comemorative, a intins nervii conducatorilor auto la maxim. Claxoanele si injuraturilese puteau auzi prin tot orasul, iar iesirea in strada a agentilor de circulatie, a incurcat socotelile unora care nu erau obisnuiti cu astfel de activitati in Turda.

In multe zone, nervii soferilor s-au descarcat pe politistii care incercau sa decongestioneze traficul infernal. La ora 11.00, pe directia Campia Turzii se statea la coada pe doua benzi, inca de la sensul giratoriu, iar masinile de tonaj greu au incurcat foarte mult circulatia.

In zona fostelor treceri de pietoni din cartierul Oprisani, desi au fost instalate garduri si politisti comunitari, pietonii indisciplinati traversau strada pe unde-i taia capul, profitand de masinile oprite la semafor. Un politist comunitar se straduia sa asigure circulatia normala a pietonilor si autovehiculelor in zona Catedralei Ortodoxe, dar nu reusea decat sa atraga injurii.

Majoritatea soferilor au fost de parere ca se circula mai bine inainte de semaforizare. Cativa consilieri locali, prezenti la manifestarile din fata Primariei, intr-o minisedinta spuneau ca va trebui facut tot posibilul pentru demararea cat mai urgenta a lucrarilor la centura ocolitoare altfel in orele de varf, Turda ar putea fi blocata.

Acum, in timpul orelor de varf, pentru traversara orasului de la un capat la altul, este nevoie de pana la o ora.