In prag de 2007, Monitorul de Cluj va prezinta o retrospectiva a celor mai mediatizate tragedii din anul care se incheie, unele dintre ele raminind inca fara o aplicatie precisa.

Handbalisti la ceruri

In noaptea de 28 iulie, Octavian Bogdan, de 16 ani, Mircea Coldea, tot de 16 ani, si Bogdan Urian, de 15 ani, componenti ai echipei de handbal a Grupului Scolar „Unirea" din Cluj-Napoca, au urcat spre ceruri. Ei se intorceau acasa alaturi de echipa din cantonamentul de pe Litoralul romanesc.

Pe podul de la Giurgeni-Vadu Oii, din judetul Ialomita, tabla metalica de pe un autocamion ce circula din sens opus a sectionat microbuzul in care se deplasau juniorii clujeni. Cei trei baieti au murit pe loc, unul dintre ei fiind de-a dreptul decapitat. Opinia publica clujeana a suspinat adinc in urma unei noi tragedii care implica lumea sportului.

Colegi de echipa, Octavian, Mircea si Bogdan au fost inmormintati impreuna, in echipamentul de joc.

5 luni de zile, familiile au asteptat ca autoritatile ialomitene sa afle cine este vinovat de moartea copiilor lor. Dupa mai multe deplasari si nenumarate telefoane, expertiza acestei tragedii a fost finalizata. Astfel, in cazul accidentului produs in 28 iulie 2006, culpa se imparte in cinci parti.

Pe de o parte, ambii soferi sint vinovati, pentru nerespectarea vitezei, de cealalta parte, drumul, care se afla in lucru in zona unde a avut loc accidentul rutier, nu era marcat corespunzator, iar patronii firmelor ce detin autovehiculele implicate in incident sint de asemenea vinovati deoarece nu detineau autorizatiile necesare transportului. Aceasta a reiesit din raportul expertilor ialomiteni.

Tragedia familiei Soporan

Pe 29 octombrie 2006, in timp ce se intorceau la Cluj-Napoca, cei doi baieti ai fostului prefect al judetului, Vasile Soporan, au fost implicati intr-un tragic accident rutier pe E60. Vasile Soporan jr. si fratele sau, Marius, au decedat dupa ce un autoturism Renault Megan a scurtcircuitat o curba si a izbit in plin Loganul in care se deplasau cei doi baieti.

Nefericirea a facut ca parintii celor doi sa se afle intr-o alta masina, la doar citeva zeci de metri distanta, si sa fie martori la intreaga tragedie. In acelasi accident, au mai fost ranite si Bianca Soporan, sotia celui mai mare dintre fiii fostului prefect, precum si prietena lui Marius Soporan.

Bianca Soporan se afla inca internata in spital si isi va petrece Revelionul in salonul de recuperare, potrivit declaratiilor directorului adjunct medical al Spitalului Clinic Judetean Cluj, dr. Cristiana Ciortea. La aproape 2 luni de zile, expertiza accidentului nu a fost inca finalizata. Potrivit mai multor martori, soseaua era acoperita cu un strat de mizga in momentul producerii accidentului.

Nu este exclusa nici ipoteza unei defectiuni tehnice a Meganului, dar autoritatile ezita sa faca orice comentariu pina la finalizarea expertizei.

Teribilism de liceu

Viata a trei tineri liceeni din Turda s-a sfirsit tragic pe 3 decembrie, intr-un grav accident de circulatie petrecut la doar 2 zile de la introducerea Noului Cod Rutier. Iacob Cristea, de 18 ani, a „imprumutat" masina parintilor si, impreuna cu Alex Sofian si Flaviu Moncea, a pornit in goana spre Ludus ca sa-l aduca pe un prieten de-al lor. Destinul le pregatise, insa, altceva.

Dacia condusa de Iacob Cristea, care nu detinea permis de conducere, a intrat pe contrasens in apropierea limitei de judet si s-a izbit de un TIR care circula regulamentar. Cei trei baieti au murit pe loc. In urma primelor cercetari, se pare ca una din cauzele pentru producerea tragediei a fost lipsa vizibilitatii si depunerea unui strat de mizga pe carosabil.

Colegii si profesorii celor trei au ramas socati mult timp de la producerea incidentului.

Inca un MIG la pamint

Sirul negru de accidente grave nu a ocolit Aviatia Romana nici in acest an. Pe 22 noiembrie, un avion de tip Mig 21 Lancer a decolat de la Baza Aeriana de linga Cimpia Turzii. La o jumatate de ora de la decolare, aparatul se prabusea linga localitatea Beliu din judetul Arad. Pilotul de la bord, comandorul Dan Ghica, Ghicanul, dupa cum era poreclit de colegii sai, si-a pierdut viata.

Era unul dintre cei mai experimentati piloti ai Aviatiei Romane. Mai bine de 8 ore, echipele de salvare i-au cautat in zadar cadavrul, pentru ca in jurul orei 21 sa-l descopere pe Ghicanul „adormit" in carlinga. Ancheta condusa de oficialii Ministerului Apararii Nationale a relevat faptul ca aparatul a functionat la parametri normali pe intreaga durata a zborului.

De asemenea, specialistii au stabilit ca pilotul si-a pierdut cunostinta datorita unei conditii fizice preexistente. Eroarea umana a produs, asadar, o alta tragedie in ceea ce priveste Aviatia Romana.