CN Administratia Porturilor Maritime SA va construi din fonduri proprii un pod de legatura peste canalul ce separa de continent insula artificiala din Portul Constanta. Aceasta investitie a fost estimata la aproximativ 5 milioane de euro, a declarat pentru „Replica” Mircea Marius Banias, directorul general al CN APMC.

De asemenea, proiectele Administratiei Portuare pentru anul 2007 mai vizeaza si realizarea cu fonduri europene a podului rutier de legatura in incinta portuara peste Canalul Dunare-Marea Neagra, construirea cu fonduri private a terminalului LNG (gaze naturale lichefiate) intr-una din locatiile puse la dispozitie pe platforma portuara partenerilor din Qatar, precum si introducerea in circulatia

turistica a unor obiective muzeale si istorice din zona Portului Vechi. Nu in cele din urma, conducerea CN APMC este favorabila deschiderii unei noi linii de ferry-boat intre Constanta si Istanbul, proiect pentru care compania de agenturare Navlomar a initiat unele discutii in acest sens.

Linia de ferry-boat intre Constanta si Istanbul a mai existat cu cativa ani in urma, a aratat Banias, facand referire la proiectul initiat de compania Navlomar prin care ferry-boat-ul „Arielle” a efectuat mai multe curse regulate intre cel mai mare port romanesc si metropola turceasca amplasata de o parte si de alta a stramtorii Bosfor.

si de aceasta data tot compania Navlomar s-a aratat interesata de reluarea proiectului- care se pare ca va benefica de aportul unor armatori turci, ce ar putea sa puna la dispozitie navele ferry-boat pentru autovehicule si pasageri necesare deservirii liniei maritime- insa discutiile in acest sens se afla abia intr-o faza incipienta.

„Nu am avut pana acum o solicitare directa pentru colaborare in privinta acestui proiect, insa sunt convins ca o asemenea linie de ferry-boat ar fi utila”, ne-a declarat directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta.

Dintre cele mai importante proiecte prevazute pentru anul 2007, Mircea Banias a amintit cel care vizeaza constructia unui pod rutier peste Canalul Dunare-Marea Neagra, in zona ecluzei de la Agigea.

Acest pod se va construi in incinta portuara, astfel incat autovehiculele sa nu mai trebuiasca sa paraseasca Portul Constanta Nord si sa traverseze canalul pe podul rutier existent pe soseaua Constanta- Mangalia, pentru ca apoi sa revina pe o ruta ocolitoare in Portul Constanta Sud.

La momentul actual proiectul acestei investitii a fost elaborat si avizat de Ministerul Transporturilor, iar in perioada urmatoare, respectiv intre luna aprilie a.c. si sezonul estival, CN APMC va organiza licitatia pentru desemnarea executantului lucrarii.

Totodata, Banias a specificat faptul ca proiectul podului peste canalul Dunare- Marea Neagra ar putea fi unul eligibil din punctul de vedere al finantarii din fonduri structurale europene. „Pana la sfarsitul anului 2007 speram sa semnam si contractul pentru executia podului”, a adaugat Banias.

Dana Romned va fi mascata cu panouri publicitare

Un alt proiect mai putin costisitor, ce a fost estimat la cca. 5 milioane de euro este cel al unui alt pod care va uni cu tarmul insula artificiala creata prin depozitarea in bazinul Portului Constanta Sud a unor uriase cantitati de pamant excavat, rezultat din constructia Canalului Dunare- Marea Neagra.

Acest proiect va fi finantat din fondurile proprii ale CN AMPC si el este important intrucat pe insula din port vor fi realizate anumite obiective portuare.

Unul dintre aceste obiective ar putea fi terminalul LNG, insa locatia acestui obiectiv inca nu a fost stabilita de partenerii din Qatar, Administratia Portuara oferind, pe langa insula, si varianta amplasarii terminalului pe partea interioara a digului de sud al Portului Constanta.

Terminalul LNG, ce va fi construit cu fonduri private va reprezenta unul dintre cele mai importante obiective portuare si va contribui la eliminarea dependentei statului roman de gazele rusesti, avand in vedere ca partenerii din Qatar intentioneaza sa aduca in Portul Constanta, la viitorul terminal LNG, nave tanc de gaze lichefiate ce vor fi descarcate si apoi comercializate in Romania. O alta directie de dezvoltare a Portului Constanta este si cea turistica.

In acest sens, Administratia Portului a dispus modernizarea Portii nr.1bis (cu acces din zona restaurantului „Vraja Marii”) pe unde vor intra si vor iesi autocarele cu turistii navelor de croaziera ce sosesc in Portul Constanta si acosteaza la Terminalul de Pasageri) si continua sa puna in circuitul turistic obiectivele muzeale si istorice din zona Portului Vechi (Muzeul Portului,

farul Carol I, etc.). In aceasta privinta, Mircea Banias a afirmat ca CN APMC intentioneaza sa dispuna amplasarea unor panouri publicitare de mari dimensiuni care sa mascheze dana de operare a societatii Romned, unde muntii de fier vechi depozitati acolo ofera o imagine dezagreabila vizitatorilor Portului Constanta.

De altfel, ponderea fierului vechi a scazut in randul marfurilor operate in Portul Constanta, iar, in viitor, aceasta marfa destinata exportului se va epuiza, a apreciat directorul general al CN APMC.

Clauze europene de protectia mediului

O noutate pentru acest inceput de an este si faptul ca odata cu aderarea Romaniei la UE, Administratia Porturilor Maritime a impus includerea unor clauze europene referitoare la protectia mediului, in contractele incheiate intre CN APMC si firmele de agenturare, respectiv cele armatoare.

„Vom introduce aceleasi clauze referitoare la protectia mediului si in contractele cu operatorii portuari, privind inchirierea sau utilizarea domeniului portuar”, a mai spus Banias.