Importatorii de autovehicule rulate sunt pusi pe butuci de o taxa aberanta. Taxa pentru prima inmatriculare stimuleaza producatorii interni si importatorii de vehicule noi.

Taxa pentru prima inmatriculare a fost introdusa in forma scrisa in al doilea semestru al anului trecut, in proiectul noului cod fiscal. Dupa valuri moderate, dezbaterile legate de aceasta taxa s-au amplificat in ultima luna a lui 2006. Subit, potentialii cumparatori au inceput sa inteleaga efectele pe care aceasta taxa le va avea asupra pretului final al unui autoturism second.

Legiuitorul a procedat „miseleste” cand a adus ultimele modificari proiectului de lege de priveste noul cod fiscal. Ultimele modificari au fost facute in 21 decembrie si au fost publicate in Monitorul Oficial din 27 decembrie cand era prea tarziu pentru a genera proteste din partea transportatorilor, cei afectati direct de noua prevedere.

Conform acestei modificari, taxa de prima inmatriculare a fost introdusa si pentru vehiculele cu masa totala mai mare de 3.5 tone.

Numarul mic de ghisee la serviciul inmatriculari si de persoane alocate pentru acest serviciu a dus la o ingreunare excesiva a procedurilor legale de inmatriculare a masinii.

Care este diferenta?

Pana la intrarea in vigoare a noului cod fiscal, un cumparator de masina rulata trebuia sa achite statului urmatoarele taxe: taxa vamala (0% pentru masinile produse in UE si 30% pentru cele produse in afara uniunii), accizele (care aveau valori diferite in functie de anul de fabricatie al masinii) si TVA-ul, 19% din pretul masinii.

Vamile romane aveau o lista de valoare in vama a autoturismelor, care tinea cont de vechimea si de cilindreea masinii, insa era arbitrar stabilita de legiuitor.

Pe scurt, chiar daca cineva ar fi cumparat din Germania, sa zicem, un autoturism marca Opel Astra cu 6.000 de euro, in vama ar fi trebuit sa plateasca TVA la pretul de lista stabilit de guvernanti, care era mai mare decat cel efectiv achitat.

De la 1 ianuarie, accizele dispar, insa s-a introdus aceasta noua taxa. Fata de taxele anterioare, taxa vamala este acum de 0% pentru cele importate din statele UE si de 10% pentru cele din afara. Principala motivatie a autoritatilor pentru a introduce aceasta taxa pe prima inmatriculare a fost punerea unei bariere in calea importurilor de masini second hand.

Pentru a nu contraveni normelor UE, statul roman a incercat sa ascunda aceasta masura abuziva invocand aspecte legate de mediu si poluare. Cu toate astea nu s-a tinut cont de un principiu al Uniunii Europene, si anume garantarea liberei circulatii a marfurilor in interiorul Uniunii. Importatorii de masini la mana a doua incep deja sa simta efectul acestei taxe.

"Sunt convins ca pe termen scurt si mediu aceasta taxa ne va afecta. Speram insa ca in viitor sa se renunte la aceasta masura. Am inteles ca in Bucuresti, de la inceputul anului si pana acum s-au depus doar 5 dosare de inmatriculare” spune Iulian Dordea.

Pentru a nu se trezi cu surprize firma Trakia a inmatriculat toate masinile pe care le avea pe stoc, iar aceste masini pot fi cumparate fara a fi necesara plata acestei taxe.

Cum se calculeaza

Taxa speciala are trei componente:

A = capacitatea cilindrica

B = taxa aferenta fiecarui centrimetru cub

C = coeficientul de corelare al taxei, care tine cont de vechime, cu cat masina e mai veche cu atat coeficientul de mai mare

D = coeficientul de reducere a taxei in functie de deprecierea autovehicolului.

Formula pentru a afla costul exact al taxei pentru un anumit autoturism este A x B x C x (100-D) / 100

In restul statelor UE, taxa de inmatriculare se calculeaza exact invers, cu cat masina e mai veche cu atat taxa este mai mica.

Sa presupunem ca am dori sa achizitionam din Germania, un VW Golf, 1.9 Tdi, an de fabricatie 2002, cu Euro 3 la un pret rotund de 10 mii de euro. Nici anul trecut si nici anul acesta nu se achita taxa vamala, fiind produs in U.E. TVA-ul este identic in ambele cazuri, insa in anul 2006 se plateau accize in valoare de 550 de Euro.

Din 2007, pentru acelasi model se plateste taxa de prima inmatriculare, care pentru acest model se ridica la 1620 de Euro, adica peste 16% din valoarea totala a masinii.

Un "avantaj”

Prevederile codului fiscal au insa si un avantaj pentru persoanele care au achizitionat masini in anul 2006. Cei care au platit deja accizele pentru autoturism nu mai sunt nevoiti sa achite si taxa de prima inmatriculare.