Sistemul de pensii din Romania reprezinta de mult timp un punct nevralgic pentru bugetul de stat, dar si pentru pensionari.

Tot de mult timp, pensiile private sunt privite ca un colac de salvare, insa aparitia cadrului legal care sa le reglementeze a fost amanata nejustificat, dupa cum considera reprezentantii societatilor de asigurari, principalele candidate la gestionarea fondurilor de pensii private.

Pana in prezent, nevoia de a obtine venituri suplimentare la batranete era satisfacuta de asigurarile de viata care ofera, la maturitate, o renta viagera. Pana la apropiata lansare a pensiilor private facultative, aceasta este singura alternativa de a obtine venituri complementare celor din sistemul public de pensii.

Astfel, asigurarile de viata cu rente viagere au devenit pilonul IV al sistemului de pensii autohton, singurul functional pana in acest an, alaturi de pilonul I, al pensiilor de stat. Pilonul III, al pensiilor private facultative si pilonul II, al pensiilor private obligatorii sunt reglementate legal.

Pilonul III va deveni functional cel mai devreme la inceputul lunii februarie, iar pilonul III - pana la sfarsitul lui 2007.

Impact moderat

Deocamdata, un singur administrator de pensii private, BCR Asigurari de Viata, a depus cererea de autorizare la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).

Monica Pavelescu, director de marketing al Omniasig Pensii, societate ce se va ocupa de administrarea fondurilor de pensii private, considera ca aceasta intarziere este cauzata de procedurile extrem de complexe care trebuie parcurse pana la autorizare. Omniasig Pensii spera ca in termen de o luna sa incheie procesul de avizare.

Dupa incheierea acestei etape, urmeaza infiintarea societatii, prin Inregistrarea la Registrul Comertului, obtinerea autorizatiei de functionare a societatii de pensii si, in final, obtinerea autorizatiei pentru schema de pensii, pentru produsul de pensii efectiv. Astfel, intregul proces de autorizare dureaza intre o luna si trei luni.

Monica Pavelescu afirma ca, pe termen scurt, pensiile facultative nu vor avea un impact deosebit in piata si se asteapta la un adevarat boom al acestui produs abia dupa doi ani.

Pana atunci insa va deveni operational si pilonul II, al pensiilor private obligatorii, iar administratorii de fonduri de pensii private doresc sa fie pregatiti pentru acest moment, care, datorita obligativitatii, va avea un impact mult mai puternic decat pilonul III.

Asigurari de viata vs pensii private

Dupa cum am amintit, pana in prezent asiguratorii au vandut, sub denumirea de pensii private, produse de economisire pe termen lung, cu plata indemnizatiei la expirarea contractului, sub forma de renta viagera. La o prima vedere, aparitia sistemului de pensii private facultative ar putea afecta veniturile societatilor de asigurare care ofera produse de economisire pe termen lung.

Insa, asiguratorii nu se tem de concurenta noilor piloni ai sistemului de pensii ce vor deveni functionali in viitorul apropiat. Gheorghe Metesan, director de zona Omniasig Asigurari de Viata, considera ca avantajele unei polite de asigurare de viata de genul celor amintite anterior nu vor disparea, deoarece aceasta acopera si riscul de deces, ceea ce nu se intampla in cazul pensiilor private.

Mai mult, la maturitate, posesorul unei astfel de polite poate opta pentru primirea integrala a sumei.

Monica Pavelescu sustine ca aparitia pilonilor II si III va afecta intr-o oarecare masura piata asigurarilor de viata amintite.

Restrictia impusa pentru cotizatia la sistemul facultativ de pensii, la 15% din venitul brut, va face ca persoanele care doresc sa investeasca mai mult, pentru a avea venituri mai mari la batranete, sa se orienteze in continuare si spre produse complementare de economisire.

Cei mai predispusi spre investitii in pensii private facultative sunt persoanele cu venituri mari, care au incheiate polite de asigurari de viata si au, implicit, o anumita cultura in acest domeniu.

Conditii draconice pentru autorizare

Avand in vedere ca administratorii fondurilor de pensii facultative vor gestiona bani pe care ii vor returna cel mai devreme in urmatorii 20 de ani, normele CSSPP impun conditii dure pentru autorizarea societatilor care doresc sa administreze fonduri de pensii private.

Astfel, normele CSSPP prevad ca nivelul capitalului social minim trebuie sa fie echivalentul in lei al sumei de 1,5 milioane de euro.

Aceste sume nu pot proveni de la persoane juridice sau alte entitati inregistrate in state cu care Romania nu are relatii diplomatice, dar nici din jurisdictii care nu instituie obligativitatea organizarii si tinerii contabilitatii si/sau publicarii situatiilor financiare, cum sunt zonele off-shore, iar companiile de tip „off-shore” nu sunt eligibile.

Nici taxele pentru infiintarea unei societati de pensii private nu sunt mici. Taxa propriu-zisa de infiintare se ridica la 50.000 euro, iar pentru autorizarea administratorilor de fonduri de pensii private, valoarea acesteia este de 20.000 de euro.

Provenienta sumelor care sunt folosite la capitalizarea fondurilor private de pensii trebuie justificata de catre actionarii administratorului, care trebuie sa faca si dovada ca nu au fost implicati in falimente sau scandaluri financiare. Totodata, actionarii nu trebuie sa fie membri din colectivul de conducere al unei banci sau ai unei case de brokeraj aflata in relatii de afaceri cu firma.

De aceea, CSSPP va solicita structura actionariatului pana la nivel de persoana fizica, astfel putand fi verificata si provenienta sumelor utilizate ca aport la capitalul social

Legea permite administratorilor sa investeasca maxim 70% in titluri pe termen lung lansate de institutiile centrale si locale sau pe bursa, dar banii nu pot fi utilizati pentru achizitionarea de actiuni emise de o singura firma. Plasamentele trebuie realizate doar in instrumente financiare, care sunt cotate pe o piata organizata.

Pensiile obligatorii au luat startul

Pana la sfarsitul acestui an se anticipeaza ca va deveni functional sistemul de pensii administrate privat, respectiv pensiile private facultative, potrivit Legii nr. 204/2006 si pensiile private obligatorii, potrivit Legii nr. 411/2004 modificate.

In urma cu doua saptamani, Decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.411/2004 a fost semnat de presedintele Traian Basescu. Actul reglementeaza pensiile private obligatorii (pilonul II) si completeaza reforma sistemului de pensii private in Romania, inceputa prin implementarea Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative.

Potrivit legii, persoanele cu varste de pana la 35 de ani, care sunt asigurate potrivit legii privind sistemul public de pensii si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii, in timp ce pentru persoanele intre 35 si 45 de ani aceasta varianta este optionala.

Dupa publicarea legii in Monitorul Oficial, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va incepe procesul de elaborare a legislatiei secundare, respectiv a normelor de aplicare, astfel incat, in cea mai optimista viziune, pana la sfarsitul acestui an, va incepe colectarea primelor contributii la sistemul pensiilor obligatorii.

Primul auditor pe piata pensiilor private

Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a aprobat, in urma cu doua saptamani, avizarea primei companii, respectiv Ernst & Young Assurance Service SRL, ca auditor financiar pe piata pensiilor private din Romania.

Potrivit prevederilor referitoare la auditorii financiari, acestia vor avea obligatia sa furnizeze, la solicitarea CSSPP, orice detalii, clarificari si explicatii privind situatiile financiare ale unui fond de pensii facultative.

Orice element de natura sa afecteze buna functionare a activitatii unui fond privat de pensii va trebui adus la cunostinta CSSPP, aceasta fiind o obligatie a auditorilor financiari prevazuta de legislatia in vigoare. Nerespectarea prevederilor impuse de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va putea duce la retragerea avizului acordat auditorilor financiari in cauza.

Potrivit normelor CSSPP, perioada de auditare a unui fond de pensii de catre aceeasi societate de audit este de maximum patru ani. Valoarea contractului de prestari servicii cu auditorul financiar nu poate depasi cuantumul a 10% din profitul brut al fondului de pensii facultative si/sau al administratorului acestuia.

De asemenea, este interzis auditorului financiar sa fie ruda pana la gradul al treilea sau afin cu oricare dintre actionarii societatii de pensii, membrii ai consiliului de administratie sau conducatori ai societatii de administrare a fondului de pensii.