Expertii Ministerului Justitiei si cei ai Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) vor negocia modalitatea de inchidere a trei dintre cele mai importante companii brasovene. Este vorba de Nitramonia Fagaras, de Tractorul Brasov si de Rulmentul Brasov.

Conducerea AVAS sustine varianta in care procedura de faliment a celor trei mari companii de stat s fie suspendata timp de sase luni. Apoi, acestea ar urma sa intre in lichidare voluntara.

Potrivit presedintelui AVAS, Teodor Atanasiu, aceasta metoda ar avea avantajul ca vor putea fi vandute modulele si fluxurile de productie viabile. In plus, activitatile de baza nu vor fi intrerupte.

Presedintele AVAS este de parere ca, astfel, va creste si interesul investitorilor fata de activele celor trei companii. Pana la vanzarea activelor, muncitorii celor trei fabrici bor supravietui cu ajutorul platilor compensatorii oferite de Guvern pentru o perioada de 24 de luni.

Odiseea Nitramoniei

Compania Nitramonia Fagaras a mai trecut printr-o privatizare esuata. Ea este cel mai important agent economic din oraselul brasovean.

Singurul producator de explozibili din Romania este acum intr-o situatie delicata.

Contractul de privatizare a fost reziliat de catre AVAS in luna februarie 2006.

Si asta dupa ce juristii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului au ajuns la concluzia ca Valerian Simirica, cel care a cumparat pachetul majoritar de actiuni in numele companiei americane S&T Oil Equipment and Machinery, nu si-a indeplinit obligatiile.

Nitramonia Fagaras a pierdut o parte din piata explozibililor in favoarea importatorilor. Scumpirea gazului metan a agravat criza financiara.

Societatea din Fagaras a fost nevoita sa scumpeasca pretul ingrasamintelor chimice pe care le produce in paralel cu explozivii, iar acest lucru a determinat scaderea dramatica a volumului vanzarilor. In conditiile in care AVAS intarzie sa inceapa procedurile finale de reprivatizare, criza companiei se agraveaza.

Scenariu apocaliptic

Sindicalistii vorbesc de un adevarat scenariu apocaliptic ce ar urma sa se produca cand temeraturile vor scadea sensibil. Si asta pentru ca firma nu va mai avea bani ca sa isi plateasca facturile la gaz.

Daca in interiorul fabricii temperaturile vor scadea sub minus cinci de grade Celsius, exista riscul distrugerii costisitoarei statii de epurare biologica. Bacteriile din singura statie de epurare de acest fel din Romania ar urma sa fie distruse de frig.

Daca temperaturile vor scadea la mai putin de minus 13 grade Celsius, exista riscul ca depozitele de nitroglicerina din Nittramonia sa sara in aer. In acest caz, orasul Fagaras ar fi ras de pe fata pamantului.

Compania din Fagaras dateaza de 87 de ani. Ea a fost nationalizata in anul 1948.

In prezent, reprivatizarea este ingreunata de procesul dintre fostul actionar majoritar si statul roman. Reprezentantul fostului patron, Valerian Simirica, acuza AVAS de ilegalitati.

El a declarat ca la preluarea societatii a gasit datorii nedeclarate in contractul de privatizare in valoare de 300 de miliarde de lei. Valerian Simirica afirma ca a investit in combinat peste doua milioane de dolari.

Strategie pentru Tractorul

Conducerea AVAS a anuntat de mai multa vreme ca societatea Tractorul Brasov va trebui sa fie impartita pe module si vanduta. Si asta pentru ca potentialii investitori interesati de preluarea fabricii in ansamblu au fost goniti de datoriile prea mai ale societatii.

Pe de alta parte, productia de tractoare va continua la Brasov in ciuda restructurarii masive. Concernul indian Mahindra & Mahindra este interesat de preluarea modulelor de montaj si asamblare.

Pentru sectiunea de montaj exista o oferta depusa si de firma Atlassib, detinuta de Dan Carabulea, proprietarul Bancii Carpatica. Banca respectiva a oferit uzinei un credit de productie de 34 de miliarde de lei.

Creditul este garantat cu o serie de bunuri care anterior fusesera ipotecate in favoarea OTP Bank. Tractorul a radiat ipoteca dupa ce a rambursat imprumutul.

Frma sud-coreeana Doosan ar vrea sa preia o parte din sectoarele calde, cu profil siderurgic. Intre timp, s-au retras o serie de investitori din cursa pentru privatizare.

Asa ar fi firma britanica Class sau compania Same Deutz, din Italia. Tractorul Brasov are datorii de 7.000 de miliarde de lei.

O serie active ale societatii brasovene ar putea fi ipotecate in favoarea AVAS, care a preluat cele mai multe dintre datoriile firmei. O parte dintre aceste active ar fi urmat sa fie scoase la licitatie in contul datoriilor catre Compania de Apa a Consiliului Judetean.

Reprezentantii Companiei de Apa sustin ca datoriile Tractorului s-ar ridica la 18 miliarde de lei. Suma este contestata de reprezentantii companiei brasovene.

Angajatii fabricii Tractorul Brasov au fost trimisi, intre timp, acasa, din lipsa comenzilor. Ei vor trebui sa isi ia concediu prelungit sau sa intre in somaj tehnic.

In aceste zile, lucreaza doar 800 din cei 1.900 de muncitori ai fabricii brasovene. Compania Tractorul ar putea sa isi reia activitatea in data de 1 februarie.

Rulmentul, o vanzare ratata

AVAS a incercat de mai multe ori sa vanda uzina Rulmentul Brasov. Toate tentativele au esuat.

Singura interesata de preluarea activelor uzinei din Brasov a ramas compania israeliana Shabum International Ltd. Compania face de mai mult de 30 de ani afaceri cu Rulmentul iar preluarea companiei brasovene i-ar intari pozitia pe piata din sud-estul Europei.

Preluarea fabricii ar putea duce si la concedierea a 300 din cei 2.900 de angajati ai Rulmentului. Au existat mai multe tentative de preluare a fabricii brasovene.

Autoritatile au respins mai intai oferta de preluare formulata de Rulmenti Barlad. Compania este controlata de un consortiu turcesc.

A urmat apoi oferta depusa de consortiul format din Industrial GP SRL Bucuresti si Uzuc SA din Ploiesti, controlat de omul de afaceri Stefan Vuza. Si aceasta oferta a fost respinsa.