Constantenii, clienti fideli ai magazinelor din Bulgaria

de Mihaela Dubei Marin     Replica de Constanta
Marţi, 30 ianuarie 2007, 0:00

(Foto: Replica de Constanta)

Din calcule strict economice, dar mai ales dintr-o oarecare "doza“ de curiozitate si, de ce nu, din dorinta de a fi "la moda“, locuitorii litoralului, fie ca este vorba despre constanteni sau despre mangalioti, au inceput sa ocupe incet, dar sigur, orasele si statiunile bulgaresti, aflate in imediata apropiere a vamii cu Romania.



Sute de romani trec granita, in fiecare week-end, pe la punctul de frontiera Vama Veche si se napustesc, unde altundeva, decat la... magazinele si supermarketurile bulgare. Dis de dimineata, fie ca este sambata, fie duminica, microbuze si autoturisme pline ochi de turisti intra in punctul de frontiera de la Vama Veche.



Nu sunt verificati decat "la buletin“, sumar, fiind vorba despre o simpla formalitate, si de o parte si de cealalta a granitei. Desi numarul autovehiculelor care tranziteaza zona este destul de mare, cele doua puncte de frontiera nu sunt deloc aglomerate, tocmai din cauza reducerii simtitoare a timpului de verificare a actelor de identitate.



Dupa ce treci de granita, drumul este destul de simplu. Cinci-zece satucuri, mai degraba catune aproape parasite, cu casute din chirpici, in mare parte daramate de vreme, iti trec repede prin fata ochilor. Soseaua este destul de dificila, plina de gropi, dar, la o viteza rezonabila, scapi cu putine "zgaltaieli”.



Prin sate nici tipenie de oameni, este abia ora 7.00 si, dupa cum aflam mai tarziu, bulgarilor nu le place sa se trezeasca de dimineata.



Gucci, Prada, Puma, Dior, Escada.... reduceri de pana 50%



"Tinta“ tuturor romanilor din zona litoralului, fie ca este vorba despre constanteni, de locuitori ai Mangaliei sau cei ai comunelor de pe tot litoralul, este orasul Varna, vestit deja, in Romania, pentru preturile destul de mici in ceea ce priveste mancarea si imbracamintea "de firma“.



Varna, cel de al treilea oras ca marime al Bulgariei, este la circa 100 de kilometri de granita cu Romania, deci in mai putin de o ora si jumatate esti in oras. Cum deja stiu cei mai multi romani care tranziteaza frontiera dintre cele doua tari de la inceputul acestui an, "doar cu buletinul”, centrul orasului este cel mai cautat.



Si nu pentru minunata Catedrala Ortodoxa, pentru Muzeul de Arheologie, pentru acvariu sau pentru a admira arhitectura cladirilor vechi din zona, ci pentru cartierul magazinelor „de firma“, de fapt o piateta foarte larga, unde circulatia autoturismelor este interzisa.



De o parte si de alta a stradutelor, zeci de reprezentante ale firmelor de imbracaminte, incaltaminte, cosmetice, articole sportive. Gucci, Prada, Puma, Dior, Escada, magazinele ofera, in special in aceasta perioada, reduceri substantiale, de pana la 50%, la mai toate articolele.



Iar romanii nu se sfiesc sa profite din plin, mai ales ca aici au de unde sa aleaga... Bulevardul "Cneazul Boris”, aceasta „Mecca“ a shopping-ului constantenilor, este plin, de la primele ore ale diminetilor de week-end. Dar nu cu localnici, ci cu romani, cei mai multi sositi atat de devreme tocmai pentru ca nu stiu prea bine obiceiurile „pamantului“.



Bulgarii deschid extrem de tarziu magazinele - in jurul orelor 10.00 in cursul saptamanii si dupa 11.00 duminica. Pana atunci, nici tipenie de bulgar pe strada. In schimb, cei care sunt deja in zona vorbesc ... romaneste: zeci si sute de turisti ahtiati dupa cumparaturi sunt deja in fata vitrinelor, stabilindu-si deja principalele "puncte” unde isi vor lasa banii.



Tot aici au ocazia sa de nas in nas cu foarte multi cunoscuti, persoane pe care, cel mai probabil, nu le-au mai vazut de ceva timp in orasele de unde vin, dar pe care lesne le recunosc acum, in multime, in Varna.



„Cumparaturi la Varna“ - cea mai recenta oferta turistica a agentiilor



"Este pentru a patra oara cand venim la Varna, mai intai mergem pe la cumparaturi pe la magazinele de aici, dupa aceea direct la „Metro”.



Daca mai avem timp, o sa ne oprim undeva in drum spre Albena, pe la vreun restaurant cu specific pescaresc, am mai mancat prin zona aceea si pestele este excelent preparat”, ne povesteste Lucian, constantean de 35 de ani, venit in Bulgaria cu toata familia. Tot aici, pe langa familiile de romani veniti la cumparaturi, poti intalni grupuri intregi de mangalioti sau constanteni.



Scopul - acelasi. Cumparaturi cat cuprinde! Pentru a veni in intampinarea acestei dorinte a romanilor de a cumpara de la „fratii“ bulgari, agentiile de turism au inceput deja sa organizeze excursii de o zi, cu autocarul, pentru „Cumparaturi la Varna“.



Costul unui bilet este de 50 de lei de persoana, iar traseul este unul simplu - de la 9 dimineata si pana la 13.00 constantenii au „liber“ la cumparaturi in Varna, dupa care sunt transportati la "Metro” (la iesirea din oras), iar ulterior la Nisipurile de Aur si Albena, precum si la Balcic, unde pot vizita Castelul Reginei Maria si Gradina Botanica.



Asa se face ca, in timpul amiezii, fie ca e sambata sau duminica, grupurile "consistente” de constanteni navalesc in magazinele abia deschise. Bulgarii s-au adaptat rapid valului de cumparatori de peste granita. La cele mai multe case de schimb valutar "RON“-ii pot fi transfo-rmati rapid in leva (paritatea este de circa 2 lei la un leva).



"Romanii sunt ei zgomotosi, dar cumpara aproape orice este la reduceri”



Contrar asteptarilor - si convingerii romanilor - ca bulgarii nu vorbesc englezeste sau frantuzeste, mai toate vanzatoarele din magazinele de fite de pe Bulevardul Cneazul Boris le stiu si pe una si pe cealalta. Ba, o "rup“ un pic si pe romaneste: "Cei mai multi clienti sunt, in perioada asta, de iarna, romanii.



Sunt destul de zgomotosi, dar nu sunt deloc pretentiosi, cumpara aproape orice este la reduceri, nu se uita la bani... Este chiar un noroc pentru noi, cei ce vindem la aceste magazine, ca trecerea frontierei se face doar cu buletinul. In nici un an nu am avut atat de multi clienti iarna, iar vanzarile sunt relativ constante de la o saptamana la alta, asa ca nu avem nici un motiv sa ne plangem.



In plus, fata de bulgari, clientii romani ne lasa intotdeauna bacsis si inca destul de mare”, ne spune Iuliana Todorova, vanzatoare la "Escada”.



Cu reduceri cu tot, la ora actuala, la Varna, o bluza de fite pentru doamne este mai putin de 10-15 leva, cele din lana, pentru barbati - 30 leva, costumasele pentru copii, din blugi, sunt 30 leva, o geanta din piele, ultimul racnet ajunge la 50 de leva, in timp ce o pereche de cizme este 60 leva.



Constantenii au "ocupat” pana si "Metro”-ul din Varna



Dupa ce si-au potolit setea, dar si buzunarele, cu articole "de firma“, urmatorul popas este, invariabil la... "Metro”.



Desi pare paradoxal, tinand cont ca numai la Constanta exista doua astfel de hipermarket-uri, la care se mai adauga alte cateva, din alte lanturi de magazine, "Metro”-ul bulgaresc din Varna este plin ochi de romani: "Eu am o carciuma la Mangalia, pe care abia reuseam sa o metin deschisa iarna.



Aprovizionarea am facut-o, pana acum cateva saptamani, de la magazinele mari din Constanta, dar de la 1 ianuarie vin saptamanal la Varna, la "Metro”. Mancarea este mult mai ieftina si chiar mai buna ca la noi.



In plus, gasesti la bulgari produse mult mai variate, mai ales cand vine vorba de conserve, muraturi, carne - specialitatile de pui si ouale, de exemplu, sunt cu circa 40% mai ieftine - peste... Ce mai, eu mi-am facut calculul si, cu tot cu cheltuielile cu drumul, ies net in castig“, ne povesteste, vesel, Stefan Florea, patron de "carciuma“ din Mangalia.



La casa, surpriza. In ciuda numarului mare de clienti - pe toate culoarele cu marfuri se vorbeste, invariabil, romaneste, iar exclamatii de genul „Buna, Costica, de cand nu te-am mai vazut, baiatule, noroc ca ne vedem si noi in Bulgaria!” au devenit deja ceva banal - nimeni nu se ingramadeste.



Este, mai mult ca probabil, si meritul casierelor, care stiu cateva ceva romaneste. O bulgaroaica, mult prea grabita, gaseste totusi ceva de bombanit la adresa romanilor, veseli nevoie mare si, fireste, deosebit de expansivi si zgomotosi.



Este insa rapid pusa la punct chiar de catre casiera: "Romanii sunt buni cumparatori, nu avem de ce sa ne plangem, ei sunt in prezent principalii nostri clienti”, zambeste "Olga”, de la una dintre casele "Metro” Varna.



Proprietari de vile de sute de mii de euro, la volanul vechilor Lada sau Moskvic



Final apoteotic de cumparaturi la Varna.



Cu portbagajele pline ochi de salamuri, halci de carne, bulion si castraveti murati, dar si cu baxuri intregi de ... rahat cu diferite arome (bulgarii ne-au depasit chiar si la acest capitol, fiecare statiune de pe litoralul lor avand "dedicata“ cate o cutie de rahat, cu diferite arome, purtand denumirea localitatii respective), constantenii, mangaliotii, locuitorii din 23 August,



Tuzla sau Costinesti mai au timp, inainte sa se indrepte catre granita, de o ciorba de burta si un "file“ de rechin prajit, la Albena sau Rusalka. Un punct in minus fata de localurile deschise si iarna in Romania - ospatarii nu stiu un cuvant in engleza, cat de romaneste nici vorba. Asa ca o comanda gresita sau care nu vine deloc nu trebuie sa mire pe nimeni.



Salvarea vine tot de la patronii bulgari, care au conceput meniurile in mai toate limbile de circulatie mondiala. Din pacate, personalul nu are nimic in plus fata de cel din Romania - servirea este execrabila, comanda iti vine dupa o ora, iar bulgaroaica ce iti aduce mancarea pare cu totul buimaca daca o intrebi, de exemplu, cam ce contine farfuria pe care ti-o pune dinainte.



Iarna statiunile de pe litoralul bulgaresc sunt la fel de "moarte“ ca si cele din Romania. Impresioneaza insa atat plaja - curata ca in palma, cu nisipul cernut bob cu bob - dar si sutele de vile, acum inchise, dar a caror arhitectura si priveliste oferite turistilor ii lasa pe romani cu gura cascata. Litoralul bulgaresc, dar si Varna, sunt adevarate oaze ale contrastelor.



Masinile opulente, specifice deja romanului cu bani, nu le gasesti aici decat numarate pe degete. Lada si Moskvici-ul sunt insa pe toate drumurile, vechi, ruginite, la fel ca si mijloacele de transport in comun, imagini desprinse din anii ’70.



Se pare ca bulgarii au investit in schimb in ceea ce ii ajuta sa castige mult mai mult decat un autoturism de teren de sute de cai putere - in vilele si mini-hotelurile cochete, pe care le inchiriaza la greu vara, in conditiile de cazare si in plaje.
























1349 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri