Ieri dimineata, in jurul orei 5.30, in timp ce se indrepta cu un taxi spre Aeroport, directorul de programe al TVR Iasi, Vanda Condurache, a murit intr-un accident rutier. Cauzele accidentului raman inca necunoscute, politistii avansand ipotezele ca soferul a adormit la volan sau ca a pierdut controlul volanului din cauza unei probleme de sanatate.

Masina a plonjat direct in lacul Ciric, tragedia fiind vazuta de un alt taximetrist, care a sunat la 112. Personalitati iesene si-au exprimat regretul fata de tragica disparitie. Cauzele accidentului au fost ieri investigate si de o comisie de ancheta constituita la nivelul Primariei.

Taximetristul Ionut Daniel Hrinca, de 50 de ani, care si-a pierdut si el viata in accident, nu avea licenta de transport si a mai avut permisul suspendat pe trei luni.Tragicul accident ridica numeroase semne de intrebare asupra modului in care Primaria gestioneaza problema taximetristilor din municipiul Iasi.Mai mult, drumul spre Aeroport este un adevarat pericol pentru ieseni.

Doliu in presa romaneasca. Directorul de programe al TVR Iasi, Vanda Condurache, in varsta de 52 de ani, si-a pierdut viata, ieri dimineata, intr-un tragic accident rutier. Vanda Condurache se afla intr-un taxi cu insemnele firmei Taxicom si se indrepta spre Aeroport. Tragedia s-a petrecut in jurul orei 5.30, in zona lacului Ciric.

Taxiul a efectuat un viraj catre dreapta, dupa care si-a continuat drumul spre lac. Inainte de a cadea in apa, taxiul s-a izbit violent de un pilon de beton aflat pe marginea lacului, s-a rasturnat si a cazut cu rotile in sus. Accidentul a fost semnalat la Politie, prin 112, de un alt taximetrist, care a observat rotile masinii iesind din apa.

Deocamdata, politistii nu pot spune care au fost circumstantele exacte ale accidentului, viteza foarte mare fiind exclusa, pentru ca pe strada nu au fost descoperite urme de franare. Anchetatorii presupun ca, cel mai probabil, cei doi pasageri ai taxiului au murit inecati, portierele si geamurile autoturismului fiind inchise in momentul in care masina a fost scoasa din lac.

"Asteptam rezultatele necropsiei, pentru a vedea daca soferul a pierdut controlul volanului din cauze medicale sau, pur si simplu, a adormit la volan. La ora respectiva, 5.30, reflexele sunt mult diminuate. Nu am vazut urme de franare, iar acest lucru inseamna ca soferul nu a realizat starea de pericol", a declarat inspector principal Costel Mandru, din cadrul Politiei Rutiere.

Personalitate de exceptie

Nascuta pe 2 august 1955, Vanda Condurache a facut parte din echipa TVR Iasi inca de la infiintarea studioului, in 1991, fiind realizatoarea sau moderatoarea a numeroase emisiuni, cum ar fi "Ceasul desteptator", "Buna dimineata", "Repere moldave" sau "Week-end magazin".

A fost membru al juriului CIRCOM Regional, la editiile din 2002 (Nurnberg) si 2003 (Sinaia), si a fost premiata, in 1998, la Salonic, cu Marele Premiu al Comisiei Europene pentru Coproductii pentru Programul International ALICE. A fost autoarea a numeroase interviuri cu personalitati importante, printre care si fostul presedinte francez, Francois Mitterand.

Vanda Condurache este singurul jurnalist dintre personalitatile distinse cu Ordinul "Palmes Academiques" cu aceasta ocazie. Ordinul National al Meritului este al doilea ca importanta, dupa cel al Legiunii de Onoare.

Vanda Condurache era casatorita cu Daniel Condurache, profesor la Departamentul de Jurnalistica al Universitatii "Al. I. Cuza" si fondatorul "Opiniei studentesti".

Una din vedetele pe care le-a lansat in audiovizualul romanesc, Irina Pacurariu, a spus despre Vanda Condurache, cu ceva timp in urma, intr-un interviu, ca "a fost persoana care nu si-a pus niciodata propria cariera inaintea carierei celorlalti. Ea ne-a crescut pe noi si cred ca a trait prin noi, profesional vorbind.

Ea a simtit exact care sunt oamenii pe care poate sa mizeze si atunci i-a impins in fata".

"Doamna Condurache avea o calitate rara: era un OM"

Vanda Condurache a fost cadru didactic asociat al Universitatii "Al. I. Cuza", din anul 2000. Vanda Condurache era si titularul catedrei "Canale de comunicare - Televiziune" din cadrul Departamentului de Jurnalism si Stiintele Comunicarii al Facultatii de Litere din Iasi.

Moartea fulgeratoare a Vandei Condurache i-a afectat profund pe colegii sai profesori de la Facultatea de Litere. "Suntem ravasiti. Incercam sa ne adunam si sa rezistam pierderii. Ne lipseste un coleg foarte important in departamentul nostru", a declarat Dan Stoica, profesor in cadrul Departamentului de Jurnalistica. Vanda Condurache era un model atat pentru colegi, cat si pentru discipoli.

"Doamna Vanda Condurache reprezinta un model pentru jurnalistii din Iasi. Detinea o calitate rara: era un OM. Niciunuia dintre noi nu-i vine sa creada ce s-a intamplat. Sentimentul tuturor este ca a plecat intr-un soi de delegatie", a spus Alexandru Savitescu, asistent universitar la Departamentul de Jurnalistica.

"O persoana care iti marcheaza viata"

Socati, disperati, cu lacrimi in ochi, ieri, zeci de studenti de la Jurnalistica au mers pentru ultima oara in biroul Vandei Condurache, de la sediul TVR. Tacuti, s-au asezat la rand pentru a depune o floare si a aprinde o lumanare in memoria celei pe care o considerau mai mult decat un cadru didactic. "Doamna Vanda Condurache nu era doar o simpla profesoara pentru noi. Era ca o mama.

Era foarte apropiata de noi toti. Intotdeauna ne spunea ca noi suntem copiii ei. Suntem disperati. Pierderea este de nedescris"...."De la doamna Vanda Condurache am invatat cu adevarat ce este jurnalismul. Era o profesionista. Era o placere sa faci orele cu era. Dumneaei mi-a deschis calea in presa"..."Sunt socata.

Era singurul cadru didactic la care mergeam la examene fara emotii, cu placere chiar"... "Saptamana viitoare trebuia sa-i predam toate temele si sa analizam evolutia situatiei lui Basescu. O sa ne uitam, o sa analizam noi, impreuna. Nu pot vorbi de ea la trecut.

Inca mai cred ca o sa ne vedem saptamana viitoare la cursuri, unde mergeai de placere, pentru ca te invata ce nimeni altcineva nu putea. O persoana care iti marcheaza viata"... , sunt cateva din cuvintele spuse de studenti.

Autoritatile se trezesc in al 13-lea ceas

La fel ca in multe alte cazuri, trebuia sa se intample o tragedie pentru ca autoritatile sa se hotarasca sa ia masuri. Ieri, primarul Gheorghe Nichita a convocat o sedinta cu reprezentanti ai Politiei Rutiere, Autoritatii Rutiere Romane, Registrului Auto Roman si Camerei Taximetristilor, pentru a analiza cauzele care au dus la aceasta tragedie. S-a descoperit ceea ce, de fapt, se stie demult.

Anume, ca pe strazile orasului circula in fiecare zi, inconstienti, taximetristi-pirati, fara autorizatie si cu antecedente in domeniul incalcarii legislatiei rutiere.

Taximetristul Ionut Daniel Hrinca, de 50 de ani, care si-a pierdut si el viata in accident, nu avea licenta de transport si a mai avut permisul suspendat pe 3 luni, in septembrie, pentru ca a izbit o masina intr-o depasire neregulamentara, iar in martie a luat 2 puncte de penalizare pentru neacordare de prioritate.

El a atacat in instanta masura luata de Politie de suspendare a permisului, asa ca avea dreptul sa circule.

"Una dintre masuri ar putea fi limitarea numarului de taximetre existente in Iasi, iar autorizatia sa fie eliberata celor care nu au un cazier rutier. Ar fi un inceput pentru a limita accesul celor care isi gasesc de lucru in alta parte si se fac taximetristi, desi nu au niciun fel de experienta in conducere.

Sunt zeci de taximetristi care au primit sute de amenzi si isi exercita in continuare meseria. Practic, noi le dam amenzi peste amenzi, se suspenda permisul, dar se vede ca aceste masuri de coercitie nu sunt suficiente", a explicat inspector Costel Mandru, din cadrul Politiei Rutiere.

Complet ilegal

In acest caz, taximetristul se afla complet in ilegalitate. Proprietarul masinii ii daduse masina sa o repare, Ionut Daniel Hrinca fiind mecanic auto, iar masina urma sa functioneze in regim de taxi doar peste cateva saptamani. "Nu avea licenta de transport si nici atestat de taximetrist.

Trebuie sa vedem de ce i s-a dat comanda prin dispecerat, daca se stia, la nivelul firmei Taxicom, ca nu era inregistrat. S-a intocmit un dosar si, daca se stia ca nu este inregistrat si a primit comanda, atunci dispeceratul Taxicom risca pierderea licentei. Din verificari a rezultat ca masina si soferul nu se aflau in nicio baza de date.

Masina i-a fost data de proprietar, Daniel Cojocariu, care o cumparase recent, pentru reparatii. El facea taximetrie mai mult noaptea, ca sa nu fie prins. In masina s-a gasit un televizor, probabil s-a uitat toata noaptea la televizor si era foarte obosit. A prins o comanda si a plecat", a declarat Pavel Hodea, seful ARR Iasi.

Autoritatile urmeaza sa stabileasca clar daca s-a dat comanda prin telefon la dispecerat unui taximetrist care nu avea niciun fel de acte. Practic, dispeceratul Taxicom risca pierderea licentei.

Drum periculos

O alta chestiune care s-a discutat ieri la Primarie a fost lipsa unui parapet de protectie amenajat pe podul de la Ciric, care ar fi dus, probabil, la evitarea unei tragedii. "Daca era un parapet acolo, s-ar fi oprit si nu ar fi plonjat direct in apa", a spus inspectorul Costel Mandru.

Directorul tehnic al Primariei, Mihai Chirica, a spus ca s-a luat nota la nivelul Primariei de propunerea Politiei Rutiere, dar, in acest caz, situatia a fost cu totul alta, vizand nerespectarea unor reguli. "I-am avertizat pe cei de la ARR sa verifice toate dispeceratele, cum a fost posibil ca un om care nu avea niciun fel de acte sa preia o comanda prin dispecerat.

Acum, ipotezele sunt multiple, ce se intampla daca era acolo un parapet, pentru ca unii pot trece prin parapet, pot sari peste el. Problema este ca in masina unui om care nu avea niciun fel de autorizatie s-a urcat un client si s-a ajuns la o tragedie", a declarat Mihai Chirica.

Cine e responsabil?

Asadar, tragedia de la Ciric i-a determinat pe sefii Primariei, Politiei, ARR si RAR sa constate ceea ce se stia demult.

Viata iesenilor este pusa in pericol, oricand, de zecile, daca nu chiar sutele de taximetristi-pirati care circula pe strazile orasului, iar la nivelul autoritatilor nu exista un plan sau un proiect pentru a delimita strazile cu risc sporit de accidente si masurile care ar trebui luate pentru ca aceste tragedii sa fie evitate sau reduse.