Desi parintii stiu ca au ca si alternativa la scolile de stat pe cele private, putini sunt cei care se inghesuie sa le aleaga. In cele mai multe dintre cazuri motivele sunt doua: pecuniare si de incredere. Nu toti isi permit serviciile unei astfel de scoli si cel mai grav, nu toti au incredere in actele care dovedesc studiile absolvite la o scoala particulara.

Datorita acestor lucruri, inscrierea la scolile private se face in numar mic, in Cluj-Napoca existand doar doua astfel de scoli gimnaziale: scoala „Elf”, unde sunt inscrisi 180 de copii si scoala „Happy Kids”, cu 108 elevi.

Cele mai numeroase institutii de invatamant particulare clujene sunt gradinitele. Conform directoarei scolii private „Elf”, Marcela Pop „odata ce parintii si-au inscris copiii intr-o astfel de institutie, vor sa continue in acelasi regim de studiu”. Acesta este si motivul pentru care scoala „Elf” a luat fiinta.

Parintii celor care terminasera o gradinita pariculara voiau cadre didactice mai atente, un mediu de studiu placut si materii mai variate decat ofereau scolile de stat. La inceput aceste scoli au functionat cu un numar extrem de redus de elevi.

La fel ca multe alte lucruri aparute dupa ‚90 in Romania, si scolile particulare sunt inca un subiect de discutie, neavand un loc bine definit in mintea parintilor care sunt in cautarea unei institutii de invatamant pentru copiii lor.

„Ne-am gandit si la o astfel de scoala in momentul in care baiatul nostru a intrat in clasa intai, dar am renuntat la idee, deoarece nu stim cat costa si, mai ales, cat de valabile sunt studiile de acolo”, sustine Ioana Cosma, mama a doi baieti.

Avand in vedere faptul ca in Cluj, de pe bancile unei astfel de scoli nu au iesit inca prea multi absolventi, va mai trece o vreme pana cand parintele clujean sa paseasca cu incredere intr-o astfel de institutie.

Scoli particulare pentru copiii straini

Intre timp, bancile unor astfel de centre de invatamant sunt ocupate, fara nici o retinere, intr-un numar mare de copiii oamnilor de afaceri stabiliti la Cluj. Scoala „Elf” numara elevi japonezi, englezi, americani, maghiari.

In strainatate, astfel de institutii sunt extrem de apreciate, iar avantajul principal pentru parinte este acela ca avand o slujba solicitanta, poate sa-si lase copilul cu dascalii pana la ora 16, program pe care scolile de stat nu-l practica. Singura problema cu care se confrunta scolile private este lipsa de informare.

Clujenii nu stiu dupa ce reguli functioneaza o astfel de scoala, ce acte o acrediteaza sau daca studiile ei sunt recunoscute de statul roman. Potrivit spuselor directoarei Marcela Pop, nicio scoala privata nu poate functiona legal fara acreditare eliberata de Ministerul Invatamantului. Cu toate acestea clujenii raman sceptici.

„Nu mi-as inscrie copilul la o astfel de scoala pentru simplul motiv, ca nu stiu cat de legala este diploma pe care o primeste cand termina. Probabil ca e mult mai eficienta decat cea de stat, pentru ca profesorii cu siguranta sunt platiti bine si atunci se straduiesc mai mult. Recunosc ca nu stiu prea multe despre ele”, sustine Chereji Adriana, mama a unei fetite.

Oferta educationala de lux

De obicei, ceea ce ofera aceste institutii depaseste cu mult oferta unei scoli de stat obisnuite. Inafara curricumului care trebuie respectat obligatoriu, copiii mai beneficiaza de cursuri de dans, limbi straine studiate intensiv, ore de teatru, de cor, sau muzica. Scoala „Elf” ofera copiilor si masa de dupa-amiaza, cu un meniu ales de catre parinti.

Bineinteles ca nici costurile nu sunt de neglijat. Pentru un pachet de studiu care cuprinde ore obisnuite si suplimentare, program de studiu pana la ora 14 si o masa, dupa-amiaza, parintii sunt nevoiti sa scoata din buzunar aproape patru milioane de lei, lunar. Lucrul de care pot fi siguri cei care aleg o institutie privata este calitatea invatamantului de care va beneficia elevul.

In timp ce la o scoala de stat, un elev primeste a 27-a parte din atentia unui profesor, aici el va beneficia de o mai mare atentie, deoarece colectivul unei clase cuprinde intre 13 si 20 de elevi.

In timp ce dascalii de la stat contesta calitatea invatamantului particular, cei care predau in aceste institutii dezvaluie faptul ca „metodele de predare sunt europene si mizeaza pe dezvoltarea individuala a fiecarui copil.

Modul de abordare a programei scolare e diferit, elevii au mare acces la materiale didactice de calitate, iar mediul de lucru este propice obtinerii de performante”, afirma Ruxandra Opris, profesor de limba germana la scoala „Elf”.