In urma cu citeva luni, reprezentantii ministerului Transporturilor afirmau ca in 2013 se va circula pe un fir intre Iasi si Piatra Neamt. Acum aceasta varianta este data uitarii. „Strategia aceea a fost propusa de PD, iar noi o sa venim cu o alta strategie in cel mai scurt timp“, spune liberalul Fenechiu, referindu-se la vechile planuri

Estul tarii a fost practic exclus de pe harta de ministrul liberal al Transporturilor, Ludovic Orban. Locuitorii de la granita de est a Uniunii Europene isi pot lua gindul de la o ruta rapida pe o Autostrada Est-Vest cel putin pentru inca cinci ani de acum incolo. Practic, timp de cel putin doua guvernari de acum inainte, Iasul este exclus de pe harta cailor rutiere.

Din cei 600 de km de autostrada la care ar putea fi demarate lucrarile in urmatorii doi ani, nici un metru macar nu vizeaza estul tarii.

„In urmatorii doi ani se preconizeaza inceperea lucrarilor de executie a 623 km de autostrada pentru crearea jonctiunii cu reteaua de drumuri din vest si autostrazile Europei", au precizat acum doua zile reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, citati de canalul TV „The Monney Channel", dar si de Agentia NewsIn.

Majoritatea tronsoanelor de drum vizeaza realizarea unor legaturi intre centrul tarii si vestul Europei, granita de est a Uniunii Europene fiind complet uitata de autoritatile centrale. „Nu pot sa fiu decit pesimist si ingrijorat", a comentat sec liderul PD, senatorul Dan Carlan.

Ministrul Orban: „Nu stiu care este situatia Iasului"

Conform Planului Operational Sectorial de Transport transmis de Guvern Comisiei Europene, in Romania se va lucra pina in 2015 pe aproximativ 600 km de autostrazi. Intreaga lungime prognozata este inclusa in Reteaua Europeana de Transport (TEN), din care autostrada Iasi-Tirgu Mures nu face parte.

Cu alte cuvinte, pina in 2015 nu se va turna nici macar un metru de asfalt dinspre Iasi spre vestul tarii. Ministrul liberal al transporturilor a uitat practic de Autostrada Est-Vest care trebuia sa faca legatura intre Iasi si Tirgu Mures in conditiile in care, cu numai citeva luni in urma, liderii locali PNL si PD anuntau ca Iasul a fost inscris din nou pe harta retelelor de cai rutiere.

„Nu stiu exact care este situatia Iasului in aceasta privinta. Voi solicita detalii din minister si voi preciza punctul nostru de vedere oficial cind voi ajunge la Iasi", a spus ministrul Ludovic Orban, contactat telefonic ieri. Ministrul urmeaza sa participe pe 13 si 14 iunie la lucrarile forumului economic regional de la Iasi.

Deputatul PNL Relu Fenechiu si senatorul PD Dan Carlan si-au asumat pe rind paternitatea proiectelor ce vizau legatura rutiera a Iasului cu vestul tarii. In ultimii doi ani, au fost aduse in discutie mai multe rinduri doua trasee posibile pentru Autostrada Est-Vest. Primul, propus de liderul PNL, a vizat traseul Odessa-Chisinau-Sculeni-Iasi-Suceava-Baia Mare pina in Ungaria.

Un alt traseu inclus de fostul ministru PD al Transporturilor, Radu Berceanu, in Planul de Amenajare a Teritoriului National (PATN) viza traseul Iasi-Piatra Neamt-Bicaz-Gheorghieni-Sovata-Tirgu Mures. Liderii politici au avansat chiar si date concrete pentru inceperea si finalizarea lucrarilor la autostrada care urma sa lege estul tarii de Tirgu Mures.

In urma cu doi ani, Fenechiu aprecia ca legatura rapida a Iasului cu vestul tarii va fi realizata in maxim cinci ani, adica pina in 2010, fie sub forma unei autostrazi, fie sub cea a unui drum expres modern. Un termen similar a fost avansat si de presedintele Consiliului Judetean, Lucian Flaiser. Un an mai tirziu, data avansata de deputatul PNL s-a modificat.

Concret, la inceputul anului 2006, liderul PNL Iasi sustinea ca autostrada ar putea fi finalizata integral in jurul anului 2013.

Acelasi optimism a fost avansat si de senatorul Carlan. „Traseul autostrazii este clar stabilit. Noi ne propunem ca, pina la sfirsitul acestui an, sa realizam un calendar precis privitor la construirea autostrazii, iar pina la sfirsitul lui 2008 dorim ca intregul traseu sa poata fi predat catre eventualul constructor", spunea senatorul Carlan in septembrie anul trecut.

Fenechiu si Carlan au ajuns in final sa vorbeasca despre finalizarea unui singur sens de mers, tot pina in 2013. „In acest moment avem o certitudine. Autostrada Est-Vest va trece prin Iasi spre Tirgu Mures. Speram ca pina in 2013 sa se poata circula pe un singur fir de autostrada", spunea senatorul PD Iasi anul trecut.

Fenechiu: „Pina in 2013 nu va fi nici o autostrada"

La aceasta ora insa, autostrada Iasi-Tirgu Mures nu are nici macar un traseu clar stabilit. Singura certitudine este ca peste trei zile Compania Nationala de Autostrazi va organiza o licitatie pentru realizarea studiului de prefezabilitate al viitoarei autostrazi. Acesta urmeaza sa fie realizat in termen de cinci luni, contra unei sume maxime de 3 milioane lei.

Pina la demararea lucrarilor efective insa, autostrada va trebui sa treaca si prin fazele intocmirii studiului de fezabilitate si al proiectului tehnic de executie. Conform programului guvernamental de constructie de autostrazi, lucrarile vor incepe in 2009, dar de la Tirgu Mures, si se vor opri in 2011 la Piatra Neamt.

Pina la acea data, Moldova va fi inconjurata de autostrazi, dar nici una nu va trece Milcovul sau Carpatii. Contactat telefonic, liderul PNL Iasi a admis ca Iasul nu va avea autostrada pina in 2013, dar nici nu a dorit sa avanseze o alta data. „Eu cind v-am spus ca pina in 2013 nu va fi nici o autostrada, nici nu ati vrut sa ma ascultati.

Ati dat pe prima pagina declaratii de-ale lui Carlan care nu valoreaza nimic acum. Strategia aceea a fost propusa de PD, iar noi o sa venim cu o alta strategie in cel mai scurt timp", a spus Fenechiu. „Nici eu nu stiu traseul exact al autostrazii. Pina nu se face un studiu de traseu, nu se cunoaste exact pe unde va trece Autostrada Est-Vest", a adaugat Fenechiu.

Termenul avansat de PD, in perioada in care ministerul Transporturilor era condus de ministrul Berceanu, respectiv 2013, ar putea sa tinda la nesfirsit, iar Iasul sa piarda orice posibilitate de a se lega de vestul tarii printr-o autostrada. „Nu pot sa fiu decit pesimist si ingrijorat dupa cum merg lucrurile acum.

Cu noul ministru, toate se schimba dupa un algoritm pe care nu-l prea inteleg", a afirmat Carlan.

O alta promisiune liberala: Pina la sfirsitul anului trebuia sa avem Spital Regional de Urgente.

Autostrada Iasi-Tirgu Mures nu este singura promisiune lansata cu surle si trimbite pentru a fi aminata apoi fara termen. La inceputul anului trecut, ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a promis realizarea unor investitii la Iasi in valoare totala de 80 milioane euro: un Spital Regional de Urgente, un Centru Regional de Oncologie si un Centru de Chirurgie Cardiovasculara Pediatrica.

Toate investitiile urmau sa fie realizate pina la sfirsitul lui 2007. Promisiunea a fost facuta de Nicolaescu in cursul unei vizite la Iasi, in ianuarie 2006, fiind reluata in mai multe rinduri pe parcursul anului trecut.

Intre timp, Spitalul Regional de Urgente a fost „plimbat" de la intrarea in Iasi prin Pacurari in Dacia, iar apoi in zona Holboca, fara ca macar amplasamentul sau sa fie stabilit definitiv. La jumatatea anului, lucrarile la noul spital sint departe de a fi incepute macar, promisiunea de dare in folosinta a spitalului pina in decembrie 2007 fiind practic scoasa din calcul.