desi este caterisit, preotul Poiana nu exclude reluarea dialogului cu Episcopia Buzaului si Vrancei si regreta situatia la care s-a ajuns u in decembrie 1989, cind multi preoti l-au contestat pe Epifanie, preotul Dumitru Poiana spune ca a fost printre putinii slujitori care i-au luat apararea>"Popescu, Poiana si Preoteasa"

Inca un episod din serialul "Popescu, Poiana si Preoteasa" s-a derulat ieri, la Ruginesti. Preotul Nicolae Popescu, consilierul juridic al Episcopiei Buzaului si Vrancei, impreuna cu un sobor de preoti a descins duminica dimineata la parohia "Sfintii Imparati Constantin si Elena" - Ruginesti 2 de pe Valea Domositei.

Ca de fiecare data, credinciosii nu l-au primit de trimisul Episcopului Epifanie Norocel, acesta fiind nevoit sa slujeasca in strada.

Unul dintre motive a fost aducerea de catre Nicolae Popescu a unui alt preot pentru a-l instala in locul fostului slujitor Dumitru Poiana, caterisit in luna aprilie si care, conform reglementarilor Bisericii Ortodoxe Romane, nu mai are dreptul sa slujeasca intr-o biserica ortodoxa.

Numai ca, in aceeasi luna, fostul preot Poiana s-a afiliat la asociatia religioasa a preotului caterisit Ion Preoteasa, sub a carei acoperire activeaza in Romania Biserica Crestinilor Ortodocsi Traditionali a Vlahilor de Pretutindeni (BCOTVP).

Aceasta are are sediul la Cernauti, in Ucraina, si este banuita a fi o structura infiintata de fostul KGB pentru a penetra statele fostului "lagar socialist". "Am trecut la asociatia lui Preoteasa pentru ca nu mai aveam de ales. Eram al nimanui, eram practic pe drumuri. Imi pare rau ca am ajuns in aceasta situatie si nu am crezut vreodata ca am sa fiu dat afara din Biserica.

Unii colegi de-ai mei au furat banii Bisericii, au vindut paminturile Bisericii si i-au prins la furat prin magazine, au fost turnatori la Securitate si nu au patit nimic. Pe mine, daca nu au putut sa ma schimbe, m-au caterisit", ne-a spus fostul preot Dumitru Poiana.

Cum era de asteptat si cum ar fi trebuit sa intuiasca Nicolae Popescu, credinciosii au refuzat sa-l primeasca la biserica "Sfintii Imparati". Mai mult chiar, nu l-au acceptat nici in curtea bisericii.

Revolta crestinilor era asa de mare incit l-au impiedicat sa slujeasca si pe ulitele satului, deoarece amintirile ultimilor sale descinderi in forta erau si sint foarte vii, iar ruginestenii, urmasi de razesi hotariti, nu pot accepta sa fie calcati in picioare, fie el si de trimisul Epsicopului. De altfel, slujba tinuta pe ulita a fost pazita de politisti.

Preoteasa "agreat" de autoritatile judetului?

Aceasta este concluzia pe care o trage orice privitor al acestui spectacol de la Ruginesti, inclusiv de persoanele din localitate, neimplicate in aceasta trista poveste.

Dupa ce jurnalul nostru a relatat presiunea care se face asupra primarului Adrian Alexe pentru a fi parte in conflict, faptul ca a fost adus aproape cu forta la intilnirile parohienilor, autoritatile abilitate ale judetului nu au luat nici o masura.

Asa se explica de ce Ion Preoteasa, unul din asa zisii mitropoliti ai BCOTVP, a reusit sa se impuna la Ruginesti numai in citeva luni, culmea cu ajutorul unor consilieri locali, care sint in acelasi timp membri ai consiliului parohial. Reamintim ca "biserica" lui Preoteasa a reusit clandestin sa-si introduca aderenti chiar pina in administratia Patriarhului Teoctist Arapasu.

Pe teritoriul Romaniei, BCOTVP nu este recunoscuta, iar apartenenta la aceasta "biserica" inseamna implicit o activitate clandestina. Totusi, pentru a ocoli legea, Preoteasa & co activeaza la adapostul unei asociatii religioase, cu sediul in Bucuresti.

Conform Legii Cultelor, in Romania, pentru a fi recunoscute, o Biserica sau un cult trebuie sa activeze mai intii ca asociatie religioasa cel putin 12 ani si sa aiba un numar de membri cu echivalentul a 0,1 % din populatia Romaniei. In cazul de fata, "biserica" lui Ion Preoteasa nu indeplineste acest lucru.

"Sa dau biserica la vreun mafiot de la Buzau?"

In ciuda climatului tensionat care domneste la Ruginesti si a manipularilor grosolane din anumite ziare centrale, fostul preot Dumitru Poiana are in continuare usa deschisa dialogului cu Episcopul Epifanie, cu o singura conditie, la dialog sa nu participe consilierul juridic Nicolae Popescu.

"Cum sa nu fiu trist cind vad ca am ajuns acolo unde ma tot ameninta Popescu din 2005 incoace, adica sa fiu caterisit. Asa ma ameninta de fiecare data! Am ajuns sa fiu dat afara din Biserica pentru ca unii vroiau sa-mi ia parohia.

Dupa 32 de ani de preotie si dupa ce l-am aparat pe Prea Sfintitul in decembrie 1989, cind unii dintre cei care acum sint in functii de conducere il fugareau pe la Episcopie, am fost dat afara pentru ca nu am acceptat sa fim la o parohie de 340 de familii, doi preoti. Am facut ascultare, am fost trimis la Manastirea Ciolanu ca pedeapsa, mi-au luat dreptul sa am salariu.

Ce vreti sa mai fac? Sa dau parohia cu biserica la care am muncit cadou la vreun mafiot de la Buzau. Sa vina Prea Sfintitul aici, la noi, sa vorbeasca, sa vada ce zic si credinciosii, nu sa ne puna pumnul in gura, nici sa ne trateze ca pe slugi", ne-a mai spus fostul slujitor.

Reamintim ca in ultimele saptamini au aparut in presa mai multe materiale, unele cu fotografii banuite a fi fost trucate, care lasau de inteles ca la Ruginesti ar fi centrul tuturor "bisericilor paralele", ceea ce nu este cazul.

Preotul Dumitru Poiana ne-a spus ca in biserica "Sfintii Imparati" nu a slujit niciodata vreun membru al Bisericii Secrete de la Tecuci, de activitatea caruia se decize, iar controversata stareta Elena Iovu a fost prezenta doar la hramul Bisericii, venita pentru Ion Preoteasa si nu ca slujitor, asa cum a aparut in presa.

Din cele vazute la fata locului reiese ca o buna parte a parohiei este de partea preotului Poiana. Totusi, exista si persoane care nu-l agreaza. "Nu toti credinciosi sint pentru preotul Poiana. Acesta a fost caterisit si daca vrea biserica, sa-si faca. Asta este biserica noastra, unde am muncit ani de zile ca sa avem astazi o frumusete de biserica.

A fost facuta cu aprobarea Episcopiei si nu a facut-o Poiana singur sau cu persoanele din jurul sau", ne-a spus Nicu Balaciu, unul din credinciosii parohiei care nu face parte din cercul de sustinatori ai fostului preot.

Cum s-a ajuns aici

Evenimentele de la Ruginesti demonstreaza incapacitatea conducerii Episcopiei Buzaului si Vrancei de a controla un incident minor creat in fond de lipsa de diplomatie a unor functionari cu deprinderi staliniste.

Interventia in forta pe care o face Episcopia de un an si jumatate pentru a-l inlatura pe Dumitru Poiana nu a facut decit sa-l transforme pe acesta in victima, in urma persecutiilor sistematice incepute in octombrie 2005 cind, cu ocazia sfintirii bisericii, Episcopul Epifanie Norocel i-a adus un al doilea slujitor, care fusese hirotonit cu putin timp in urma la hramul Manastirii Brazi.

Au urmat celebrele interventii cu jandarmi ale consilierului juridic Nicolae Popescu si interzicerea lui Poiana de a mai gestiona contabilitatea parohiei, implicit de a-si cistiga existenta, in conditiile in care acesta isi avea sotia in spital la Dumbraveni, iar situatia materiala nu este prea buna.

Culmea, conflictul s-a terminat in instanta, fostul preot dind in judecata Episcopia, iar Tribunalul Vrancea dind cistig de cauza preotului caterisit.

Toate aceste episoade au facut ca ruginestenii, oameni hotariti care au luptat in rezistenta anticomunista dupa 1945, sa vada in interventiile in forta ale Episcopiei o revenire a politicii comuniste din anii '50, cind dealurile si padurile de pe Valea Domositei erau intesate de ofiteri ai Ministerului de Interne.

Nicolae Popescu, urit la Ruginesti

Din discutiile avute cu crestinii din Ruginesti am aflat ca acest conflict s-ar stinge daca Episcopia ar schimba strategia. In primul rind acestia nu doresc sa-l mai vada pe preotul Nicolae Popescu descinzind la Ruginesti insotit de jandarmi, pentru ca, spun acestia, biserica a fost ridicata din banii lor. "Biserica am facut-o din banii nostri si nu ai Episcopiei.

Sintem o parohie mica si nu putem sustine financiar doi preoti. Asta este problema", ne-a spus Margareta Pamfil, una din credincioasele parohiei. In plus, vestea despre "interventiile" lui Popescu sint arhicunoscute atit la Ruginesti, cit si peste deal, la Trotusanu, unde in anii '90 credinciosii i-au rupt vestmintele consilierului Popescu, tot pentru interventii de acest gen.

In al doilea rind, credinciosii din Ruginesti nu vor sa primeasca un preot numit de Episcopie, ci unul ales de acestia, pe sulfetul lor. In fond, doua lucruri elementare care ar putea stinge acest conflict si lucrurile ar reintra in normal. Cu o singura conditie: Episcopia Buzaului si Vrancei sa vina cu duhul blindetii si nu cu forta muschilor la Ruginesti.

Pe de alta parte este posibil ca Episcopul Epifanie sa fie dezinformat de oamenii din jurul sau despre realitatile de la Ruginesti si mai ales despre evolutia psihologica a credinciosilor, care nu au vrut niciodata sa paraseasca Biserica.

Pentru ca principiul de baza al crestinismului este iubirea, iar iubirea presupune iertarea greselilor aproapelui, daca Epifanie Norocel ar reveni asupra deciziilor sale si fostul preot Dumitru Poiana ar reveni in sinul Bisericii.

Ar fi cel mai frumos cadou pe care episcopul l-ar putea face credinciosilor ortodcsi la inceput de mileniu si ar da primul exemplul iertarii aproapelui, aratind ca Evanghelia pe care o slujeste nu este doar o poveste sau o sinecura. (Valentin MUSCA)