Dupa intalnirea ce a avut loc luni, 6 august, la sediul RATL, partile au convenit la o majorare a salariilor cu 80 de lei (800.000 de lei vechi) si acordarea a cate 15 bonuri de masa, lunar, pentru cei circa 215 angajati ai regiei de transport in comun din Turda.

Majorarea salariilor incarca balanta cu datorii a regiei

Sindicalistii au solicitat marirea salariilor intrucat, asa cum a declarat Vasile Trif, precedenta majorare, din aprilie anul acesta, trebuia facuta in septembrie 2006.

Milionul de lei vechi, cu care s-au marit salariile in aceasta primavara, impreuna cu majorarea de 800.000 de lei vechi, convenita saptamana trecuta, inseamna o crestere de circa 28 la suta, ceea ce, potrivit directorului economic al Primariei Turda, Maria Turceanu, care a participat la discutii, “este foarte mult”.

Soferii de la RATL, care, inainte de aceasta majorare castigau, in medie, 6,5 milioane de lei vechi, vor primi 7,5.

Efortul financiar al RATL, necesar pentru sustinerea maririi salariilor se cifeaza la 360 de milioane de lei vechi, lunar. Daca la aceasta suma se adauga valoarea bonurilor de masa, valoarea totala a costului revendicarilor salariale ale angajatilor de la RATL Turda ajunge la 560 de milioane de lei vechi, lunar.

Impreuna cu pierderile inregistrate de regie, apreciate de directorul Alin Popescu la 370 de milioane de lei vechi, lunar, rezulta o cheltuiala suplimentara de 930 de milioane de lei vechi, lunar. Cu toate acestea, o subventie de circa 30 000 de lei, lunar, de la bugetul Turzii, ar acoperi cheltuielile suplimentare.

Consiliul municipal Turda, in subordinea caruia se afla RATL-ul, ar trebui sa dispuna alocarea, de la bugetul local, a inca 1,5 miliarde de lei vechi, echivalentul pierderilor inregistrate de regie in primele sase luni din acest an. Aceasta ar insemna ca regia si-ar achita penalitatile si majorarile percepute pentru neplata unor obligatii la bugetul statului.

Restanta acumulata intre anii 2000-2004, la acest capitol, insumeaza 122.000 de lei, sau 1,2 miliarde de lei vechi si atarna ca o piatra de moara in deficitul regiei si poate fi acoperit de la bugetul public, prin decizia Consiliului local.

Chiar daca bugetul local ar furniza banii necesari pentru acoperirea acestor pierderi, situatia nu se poate permanentiza, a aratat primarul, Tudor Stefanie. Edilul sef al Turzii a spus ca, in 2004, creantele Consiliului local fata de regia de transport urban de calatori atingeau 5,5 miliarde de lei vechi, insa aceasta datorie a fost platita in totalitate.

Sumele primite de RATL de la bugetul local au crescut de la an la an, din 2004 incoace. Astfel, in 2004, contributia de la buget s-a ridicat la 7,8 miliarde de lei vechi, iar in anul 2006 aceasta a atins suma de 12,8 miliarde de lei vechi. Pentru 2007, aportul financiar al bugetului local se cifreaza, pentru RATL, la aproape 20 de miliarde de lei vechi, a precizat Stefanie.

Solutii

Rentabilizarea transportului urban de calatori nu se rezolva prin actiuni de protest, mai mult sau mai putin “spontane”.

Primarul Turzii, Tudor Stefanie, a sugerat sindicalistilor din RATL, reprezentati la discutia de la inceputul saptamanii precedente de catre Vasile Trif, sa caute, impreuna cu membrii Consiliului de Administratie, solutii pentru eliminarea pierderilor inregistrate acum in activitatea de transport urban de calatori.

Seful Directiei Economice din Primaria Turda, Maria Turceanu, crede ca nu ar fi lipsita de interes o analiza a nevoii pe care o au cetatenii orasului fata de serviciile de transport public de calatori, prestate de RATL.

Totodata, Stefanie l-a indemnat pe liderul sindicatului, Vasile Trif, sa dea “sfoara in tara”, prin orice mijloace, doar-doar se va gasi un partener cu bani multi, dispus sa investeasca in RATL. De asemenea, primarul Turzii a tinut sa precizeze ca aceasta a fost ultima negociere intre sindicat si conducerea regiei, pentru anul 2007.

Potrivit prevederilor contractului colectiv de munca, urmatoarea negociere a salariilor va avea loc in primavara viitoare, daca nu vor interveni, pana atunci, scumpiri spectaculoase ale energiei sau produselor alimentare.