Azi se implineste un an de cand centura ocolitoare a Sibiului ar fi trebuit inaugurata. ZIARUL de Sibiu a decis sa publice o editie speciala cu aceasta ocazie, avand in vedere, ca, unul din cele mai scumpe proiecte incepute pe teritoriul judetului, stagneaza acum intr-o paguboasa incertitudine.

Contractul cu Todini a fost reziliat, dar nu exista inca hartia care sa ateste acest lucru, noul termen de finalizare a fost stabilit pentru martie 2010, dar numai la anul se spera finalizarea exproprierilor. Si, cel mai grav, finantatorii europeni, prin programul ISPA, nu si-au dat, inca, acordul pentru amanarile, rasamanarile si schimbarile de proiect, efectuate de autoritatile romane.

Despre toate acestea, despre zecile de oameni care mor in accidentele produse din cauza traficului, despre pierderile aduse agentilor economici si bugetului local, puteti citi in editia speciala de azi

Editie care va fi impartita si participantilor la marsul de protest pe care ZIARUL de Sibiu il organizeaza astazi, cu incepere de la orele 17.00, din parcarea magazinului XXL. Va asteptam sa marsaluiti alaturi de noi, pe traseul bulevardul Milea - Andrei Saguna - Institutia Prefectului.

La momentul semnarii contractului de executie a centurii ocolitoare a Sibiului, pe 12 septembrie 2003, cele 52,69 de milioane de euro pe care le dadea UE Romaniei reprezentau cea mai mare finantare ISPA in Romania.

Momentele de fala si de glorie ale unuia din cele mai mari proiecte din judetul Sibiu au apus rapid, facand loc unuia dintre cele mai dezastruoase risipe de energie, bani si timp din istoria Romaniei post-decembriste.

Licitatia de atribuire a contractului de executie a variantei ocolitoare a Sibiului a avut loc pe 12 septembrie 2006. Pe atunci, ministru al Transporturilor era social-democratul Miron Mitrea. Inaugurarea santierului a avut loc cu mare pompa, in mai 2004, in prezenta aceluiasi Miron Mitrea si a reprezentantilor administratiei locale, exclusiv membri ai fostului partid de guvernamant.

In aceeasi zi, social-democratii sibieni si-au lansat si campania pentru alegerile locale.

Conform proiectului initial, cei de la Todini ar fi trebuit sa execute centura ocolitoare pentru 52,5 milioane de euro. Proiectul initial prevedea ca centura ocolitoare va avea profil de autostrada pe o lungime de 15 kilometri. Restul, pana la cei 23,8 kilometri urmau sa aiba profil de drum national.

Termenul de finalizare a fost stabilit la 36 de luni de la data semnarii contractului, ulterior clarificandu-se ca ar fi vorba de data de 14 octombrie 2006.

Lucrarile la centura ocolitoare a Sibiului au continuat fara mare scandal timp de mai bine de un an. Practic, nimeni nu a intrebat, dar nici nimeni nu s-a ridicat sa spuna ca centura ocolitoare a Sibiului intampina mari probleme chiar de la primele lopeti de terasament.

Una din cele mai mari probleme, care continua si in momentul de fata, este cea a achizitiilor de terenuri, a exproprierilor cu alte cuvinte.

Achizitiile de terenuri au continuat intr-un ritm atat de lent, incat in noiembrie 2005, deci cu mai putin de un an inainte de data la care ar fi trebuit terminata, pe rolurile diferitelor instante de judecata se aflau nu mai putin de 300 de procese, care vizau terenurile pe care ar fi trebuit sa treaca centura ocolitoare.

Iar problemele nu se opreau aici - Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN), beneficiarul centurii ocolitoare, nu si-a achitat toate obligatiile fata de Iptana, societatea care a proiectat centura.

Prin urmare, nici cei de la Iptana nu au mai semnat diferitele modificari ale proiectului, astfel incat reprezentantii CNADN au sarit peste avizul celor de la IPTANA, solutie ilegala, care a adus alte amenintari cu procese si intarzieri.

Probleme cu muncitorii

La un an si jumatate de la demararea lucrarilor, italienii de la Todini au probleme cu angajatii. Un astfel de exemplu este si conflictul iscat intre conducerea Todini si reprezentantii Sindicatului Construct 2005, in care erau inscrisi majoritatea muncitorilor care lucrau la centura.

Conducerea Todini refuza sa recunoasca in liderii respectivului sindicat niste parteneri de negociere a contractului colectiv de munca. De la aceasta stare de fapt, s-a ajuns la plangeri penale pentru uz de fals pe numele unor directori din cadrul Todini si la amenzi date de autoritati.

O astfel de amenda a fost data in noiembrie 2005 de Directia de Munca si Solidaritate Sociala, pentru refuzul conducerii unitatii de a demara negocierile colective cu partenerul social legal.

Exproprierile au inceput sa mearga mai bine abia din martie 2006. Perioada in care, sperantele au inceput sa prinda avant - reprezentantii Guvernului au anuntat ca au pus la dispozitia constructorului toti banii, ca exproprierile merg struna, ca totul merge ca uns, cu alte cuvinte. In realitate, lucrurile erau foarte aproape de final.

Septembrie, luna moarta

Din septembrie 2006, la centura ocolitoare a Sibiului nu s-a mai miscat o lopata. Motivul: constructorii de la Todini sustineau ca nu mai pot astepta ca cei de la CNADN sa ii tot amane cu plata facturilor pentru unele lucrari deja executate.

Lucrarile puse in discutie nu erau cuprinse in proiect, dar ar fi trebuit executate, sustin cei de la Todini, iar de partea lor s-a alaturat si Comisia de arbitraj. Cu toate acestea, cei de la CNADN sustineau ca nu pot plati cei sase milioane de euro ceruti de Todini. „Din cate am inteles, este un lant al slabiciunilor si aici.

Constructorul a trimis o notificare la Minister, care acum se analizeaza la nivelul Agentiei Nationale a Drumurilor, partener al acestei lucrari. A fost o extindere a lucrarilor pana in aprilie-mai anul viitor.

Din informatiile pe care le am, un reprezentant al AND este acum in Italia pentru a discuta cu constructorul si pentru a lua masurile necesare astfel incat aceasta centura vitala Sibiului sa fie terminata. Din pacate, iata, aceasta investitie arata foarte clar la ce se poate ajunge cand lucrurile nu sunt pregatite asa cum ar trebui sa fie.

Putem arata cu degetul unul la celalalt, dar nu se va rezolva problema. In doua trei saptamani vom avea un verdict, in ceea ce priveste centura”, declara Borbely pentru ZIARUL de Sibiu la sfarsitul lui octombrie 2006, atunci cand oprirea lucrarilor la centura a fost descoperita.

La doua zile dupa descoperirea celor de la ZIARUL, pe santierul centurii ocolitoare a aterizat, cu un elicopter, Radu Berceanu, devenit intre timp ministru al Transporturilor.

„Aceasta lucrare a inceput in 2003, ar fi trebuit ca acum vreo 10 zile sa fie gata, sa vin aici sa inauguram centura. Sigur, constructorul da vina pe anumite probleme, in general legate de exproprieri si de utilitatile care au fost aici. La randul nostru, avem si noi o serie intreaga de nemultumiri.

Nu vreau sa creada cineva ca mai sunt vremurile in care tot ce cereau constructorii, imediat se si aproba”, declara nervos Radu Berceanu. El a relansat un nou termen limita de finalizare a lucrarilor - sfarsitul lui 2007. Termen devenit absolut inutil si de nebagat in seama, in scurt timp.

Negocieri surde si mute

In octombrie 2006, santierul centurii ocolitoare a Sibiului se afla intr-una din cele mai dezastruoase situatii - dar, dupa cum s-a vazut ulterior, se poate si mai rau. Practic, in octombrie 2006, intre cei de la Todini si CNADN nu mai exista nici un contract valabil - cel semnat in 2003 expirase pe 14 octombrie 2006 si nici un act aditional nu mai fusese semnat.

Apoi, cei de la Todini au trimis o scrisoare catre CNADN in care anuntau ca oricum doresc sa rezilieze contractul, din moment ce asteapta plata a 4,5 milioane de euro pentru lucrari neprevazute in proiect, dar musai de executat.

Apoi, exproprierile nu erau nici ele terminate si, ca totul sa fie cat mai incurcat, nici utilitatile - retele de apa, gaz, canal, retele electrice - aflate pe traseul centurii ocolitoare nu fusesera mutate. Practic, o asemenea stare de fapt i-a facut pe cei de la Todini sa construiasca centura lasand in chiar mijlocul acesteia stalpii de sustinere a retelelor electrice.

Dupa cum se poate vedea, nici acum nu sunt mutate respectivele retele de utilitati.

Intr-o astfel de situatie, reprezentantii CNADN, condusi de directorul general, Dorina Tiron, sub supravegherea ministrului Radu Berceanu, se aseaza la negocieri cu cei de la Todini. Negocierile se poarta la Bucuresti si dureaza neinteles de mult, avand in vedere ca sunt inutile.

Stationarea santierului se poate traduce si in bani - utilajele aflate in nemiscare produceau o paguba lunara de aproximativ 500.000 de euro. Negocierile pentru centura ocolitoare a Sibiului se poarta la cele mai inalte niveluri. In ianuarie 2007, la Bucuresti soseste premierul italian Romano Prodi. Din delegatie face parte si Luiza Todini, presedintele companiei Todini Construzioni S.p.A.

Conform declaratiilor unor surse oficiale, Luiza Todini a discutat de fata cu premierul Calin Popescu Tariceanu si Romano Prodi despre problemele ivite in calea negocierilor cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

Dupa ce a fost informat de realitatea din teren, Berceanu a dat dispozitie ca negocierile sa fie reluate, drept pentru care reprezentantii CNADN s-au asezat, in ziua imediat urmatoare, din nou la masa negocierilor alaturi de reprezentantii Todini.

Negocierile de cateva ore dintre CNADN - cu o delegatie condusa de Daniela Draghia, directorul ISPA din cadrul CNADN si Marius Pistea - si Todini au ajuns la un acord final in cursul aceleeasi dupa-amieze de marti. De aici incolo, evenimentele au ajuns, insa, in zona absurdului.

De fiecare data cand veneau documentele de finalizare a negocierilor la semnat, reprezentantii CNADN „greseau” cate un amanunt. Practic, documentele de semnat au fost intoarse si rasintoarse la redactat, datorita faptului ca nu contineau prevederile stabilite in urma negocierilor. Si asta in cursul aceleiasi zile.

Negocierile s-au purtat in acelasi ritm timp de aproape jumatate de an. De la conducerea Transporturilor a fost debarcat Berceanu, a venit Leonard Orban. Actele de reziliere ale contractului cu Todini erau aproape de finalizare, Ludovic Orban a spus, insa, stop acestor demersuri.

A venit la Sibiu, a vizitat santierul, si a cerut, la randu-i, la inceputul lunii mai, o noua runda de negocieri intre Todini si CNADN. Ceea ce a urmat frizeaza absurdul. Reveniti din Italia pentru aceasta intalnire, reprezentantii constructorului italian au fost tratati cu sictir.

Practic, la data stabilita pentru negocieir, ministrul nu a fost disponibil, noul director al CNADN, Mihai Grecu, a stat la discutii exact 20 de secunde, iar Daniela Draghia, director in cadru Companiei i-a intampinat pe italieni sec: „Voi ce mai vreti? Contractul e terminat”.

Si, intr-adevar, contractul a fost reziliat, printr-o hotarare luata in aprilie anul acesta. Data rezilierii contractului este considerata de CNADN a fi 5 octombrie 2006, ziua in care cei de la Todini au trimis Companiei o a doua scrisoare in care cereau rezilierea contractului. In momentul de fata, cei de la CNADN sustin ca lucreaza la pregatirea unor noi licitatii de executie a lucrarilor.

Centura este amanata pe 2010

Ca sa o luam de la un nou inceput, trebuie spus ca, in momentul de fata, CNADN a propus un nou proiect pentru centura ocolitoare a Sibiului, din care se estimeaza ca au fost executate circa 40 la suta din lucrari. Astfel, potrivit noului proiect, centura ocolitoare va porni de la intersectia cu DN1 la Vestem si va ocoli Sibiul pe o portiune de 14,86 de kilometri sub profil de autostrada.

Asta ar fi prima sectiune a centurii. A doua sectiune va masura 2,7 kilometri, va avea tot profil de autostrada, si va prelungi centura ocolitoare pana la intersectia cu DJ 106 B, drumul spre Ocna Sibiului, sau „drumul hotilor”, dupa cum il mai cunosc sibieni.

La aceasta intersectie va fi amenajat un sens giratoriu, iar traficul greu va fi dirijat catre DN1, pe acest DJ 106 B, urmand sa faca legatura cu DN1 in zona Aeroportului din Sibiu, tot prin intermediul unui sens giratoriu.

Iar pentru cei care nu stiau dar banuiau, centura ocolitoare a Sibiului nu avea in ruptul capului cum sa fie gata la timp, adica in toamna anului trecut.

Si asta din simplul motiv ca pana si in calculele CNADN, exproprierile sunt gandite sa fie terminate in doua etape - pentru prima sectiune a centurii (14,86 de kilometri), la 31 decembrie 2007, iar pentru ce-a de-a doua sectiune a centurii, abia in iunie anul viitor.

Adica undeva la un an si jumatate dupa termenul la care, in 2003, guvernantii promiteau ca o sa fie gata varianta ocolitoare a Sibiului.

Cu toate aceste intarzieri, evident ca lucrarile cresc ca preturi. Astfel, cei de la CNADN au calculat ca pentru finalizarea primei sectiuni a centurii o sa fie nevoie nevoie de 55 de milioane de euro.

Iar pentru finalizarea celei de-a doua sectiuni si reabilitarea DJ 106B - drumul dinspre Ocna care intersecteaza varianta ocolitoare a Sibiului si care drum va prelua traficul greu de pe centura - mai sunt necesare alte 16,5 milioane de euro.

Pe langa acesti bani, mai adaugati alte sase milioane de euro pentru proiectarea sectiunii cu numarul doi si supervizarea lucrarilor atat pe Sectiunea 1, cat si pe Sectiunea 2.

La un calcul simplu, rezulta ca pentru terminarea centurii mai trebuie cheltuiti 77,5. Cu cele peste 23 de milioane de euro care au fost cheltuite pana acum, rezulta o rotunda suma de 100 de milioane de euro. In 2003, cand a fost semnat contractul de executie, intreaga centura nu trebuia sa coste mai mult de 70 de milioane.

Oricum, termenul propus pana acum pentru finalizarea partiala a centurii (martie 2010) mai atarna de ceva. „Lansarea acestor procese de licitatie depinde, in primul rand, de aprobarea de catre Guvernul Romaniei a propunerii de amendare a Memorandumului de Finantare aferent masurii ISPA 2001 RO 16 P PT 005”.

Care aprobare depinde de aprobarile europene, astfel incat centura Sibiului iarasi este legata de deciziile de la Bruxelles.

Conform promisiunilor transmise de CNADN intr-un raspuns transmis ZIARULUI de Sibiu, lucrarile la prima sectiune a centurii ocolitoare, cea de 14,86 de kilometri ar urma sa fie reluate in aprilie 2008. Iar lucrarile la cea de-a doua sectiune si la reabilitarea DJ 106B, undeva prin septembrie 2008. Ambele santiere au termene de finalizare identice - martie 2010.

Care au fost termenele lucrarii?

I 12 Septembrie 2006 - acesta a fost primul termen, stabilit in 2003, in urma licitatiei de atribuire a lucrarilor

II 14 Octombrie 2006 - data stabilita in urma semnarii contractului de executie

II Septembrie 2007 - in martie 2005 se naste decizia ca centura ocolitoare sa aiba profil de autostrada. Constructorii anunta, neoficial, amanarea finalizarii cu un an

III Octombrie 2008 - intr-un raspuns dat interpelarii deputatului Cornel Stirbet, in iunie 2006, ministrul Transporturilor din acea vreme, Gheorghe Dobre, avansa un nou termen - toamna lui 2008

IV 2013 - liderii PNL Sibiu sustin ca, din datele pe care le au ei, centura ocolitoare nu va fi gata mai devreme de 20130

V Sfarsitul lui 2009 - la sfarsitul verii acestui an, ministrul Ludovic Orban anunta ca centura ocolitoare a Sibiului nu va fi gata mai devreme de 2009

VI - Martie 2010 - intr-un raspuns transmis ZIARULUI de Sibiu, reprezentantii CNADN sustin ca in martie 2010 va fi terminata centura Sibiului, reproiectata

Istoria centurii, in date

Septembrie 2003

Compania italiana Todini Construzioni Generali SpA semneaza alaturi de CNADN contractul de realizare a centurii ocolitoare a Sibiului. Proiectul este finantat in proportie de 75% de catre Comunitatea Europeana, prin intermediul programului ISPA, restul fondurilor provenind de la bugetul de stat.

Soseaua de centura este prevazuta sa aiba o lungime totala de 23,5 kilometri, din care 14,6 kilometri cu profil de autostrada.

Mai 2004

In chiar prima zi de campanie electorala, ministrul Transporturilor din acea perioada, Miron Mitrea, inaugureaza santierul centurii ocolitoare a Sibiului. La festivitate participa exclusiv reprezentanti ai PSD, primarul Sibiului nefiind invitat

Septembrie 2005

Cei peste 300 de muncitorii de la Todini ameninta cu greva in lipsa unui contract colectiv de munca. Problemele se linistesc in cateva saptamani

Septembrie 2006

Executantul Todini i-a decizia intreruperii lucrarilor la centura ocolitoare. Motivul - plata ultimei facturi, de peste sase milioane de euro

Ulterior, cei de la Todini anunta ca doresc sa rezilieze contractul. Urmeaza o perioada de intalniri, negocieri intre CNADN si cei de la Todini.

Octombrie 2006

Fara sa faca publica cererea de reziliere a contractului de catre cei de la Todini, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, viziteaza santierul centurii ocolitoare si ameninta cu ruperea contractului. Vizita lui Berceanu nu are nici o urmare.

In lipsa unor acte aditionale, contractul dintre Todini si CNADN ia sfarsit, din moment ce luna octombrie era data ca termen de finalizare a lucrarilor. Negocierile continua.

Noiembrie 2006

In urma negocierilor cu cei de la CNADN, Todini reporneste lucrarile la centura. Pentru o zi, deoarece banii care trebuiau sa intre in conturi de la CNADN nu au mai venit. Reprezentantii CNADN anunta ca centura este gata in proportie de aproximativ 50 la suta. Exproprierile nu sunt, insa, terminate.

Ianuarie 2007

In vizita la Bucuresti, vine Romano Prodi, premierul Italiei. Din delegatie face parte si Luiza Todini, managerul companiei italiene. In urma interventiilor la nivel inalt, cei de la CNADN si Todini se aseaza din nou la masa negocerilor. Dupa cinci ore, rezultatul pare pozitiv, anunta ambele parti.

Martie 2007

Surse oficiale din cadrul CNADN confirma faptul ca Todini urmeaza sa fie scos de tot din cartile pentru centura ocolitoare a Sibiului. Ieri, reprezentantii Ministerului Transporturilor confirma oficial acest lucru si anunta procedurile pentru o noua licitatie.

Mai 2007

Noul ministru Orban, cere reluarea lucrarilor cu Todini. Negocierile se sfarsesc intr-un scenariu absurd. CNADN decide rezilierea contractului cu data de 5 octombrie 2007.

August 2007

CNADN modifica proiectul centurii ocolitoare a Sibiului si propune pentru noiembrie 2007 noi licitatii, care sa finalizeze centura in martie 2010