"Fara PDL la putere, romanii ar fi circulat astazi pe autostrada Transilvania. Inexistenta acestei autostrazi este unul din preturile platite pentru alegerile din 2004", sustine pe blogul sau personal fostul premier roman Adrian Nastase. Social-democratul afirma: "costul real al autostrazii Transilvania era de 2,5 miliarde euro. Atat ar fi platit statul roman daca Traian Basescu si guvernele care au urmat dupa 2004 nu ar fi blocat contractul". Reactia lui Nastase vine dupa ce premierul Emil Boc l-a criticat in repetate randuri pentru costurile prea mari percepute de compania americana pentru constructia autostrazii Transilvania.

Adrian NastaseFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Iata cateva din afirmatiile facute de Adrian Nastase:

  • Emil Boc si-a invatat bine textul dat de regizor. Cand vine vorba despre Bechtel si despre Autostrada Transilvania, el si cei de la PDL au un singur mesaj: contractul a fost prost făcut.
  • Inainte de a spune orice altceva, de un lucru sunt sigur: fara PDL la putere, romanii ar fi circulat astazi pe autostrada Transilvania. Inexistenta acestei autostrazi este unul din preturile platite pentru alegerile din 2004. Din pacate…
  • Emil Boc este un premier insistent. In cazul sau, acest lucru nu este de natura sa-l avantajeze. Aceasta deoarece Emil Boc insista in minciuna. Asemeni celorlalti pedelisti care se perinda prin fata camerelor de televiziune, el repetă cu încăpăţânare şi în mod penibil: de vina pentru dezastrul economic si social in care se afla tara este opozitia – si in special PSD -, care – detaliu destul de important –  nu se mai afla la guvernare din 2004.
  • În ceea ce priveşte autostrada Transilvania, reamintesc celor interesati de subiect ca, imediat cum a devenit presedinte, prima preocupare a lui Traian Basescu a fost aceea de a-i da pe pesedisti pe mana procurorilor. Prin urmare, a suspendat contractul cu Bechtel, cautand “spaga” pe care ar fi dat-o cei de la Bechtel.  Nu au gasit nimic pentru ca nu aveau ce sa gaseasca. Era evident, autostrada nu se poate face cu termopane…In plus, Basescu avea si o intelegere cu un vicepresedinte al BEI, care dorea un alt traseu pentru autostrada. Cert este ca, dintr-un contract cu o valoare de 2,5 miliarde de euro, Boc anunta in prezent ca face o economie la bugetul de stat de 6 miliarde de euro. Cum s-a ajuns aici? Destul de simplu: prin incompetenta, rea vointa si lipsa de responsabilitate. Repet: costul real al autostrazii Transilvania era de 2,5 miliarde euro. Atat ar fi platit statul roman daca Traian Basescu si guvernele care au urmat dupa 2004 nu ar fi blocat contractul.
  • Suspendarea lucrarilor timp de doi ani a dus inevitabil la majorarea costurilor (pretul materiilor prime si al terenurilor ce urmau a fi expropriate a crescut foarte mult) si la prelungirea termenului de finalizare cu un an, pana in decembrie 2012. Practic, Bechtel a fost nevoita sa-si intrerupa activitatea, reziliind toate contractele incheiate cu firmele subcontractante si cu muncitorii angajati. In 2006, santierul a fost redeschis, dar pe toata perioada in care lucrarile au fost blocate, reprezentantii puterii au vorbit in permanenta despre renegocierea contractului. Ce s-a obtinut? Nimic. Raspunzand unei solicitari pe care am adresat-o Guvernului, de a face publice rezultatele negocierilor, ministerul Transportuilor precizeaza: „Beneficiarul nu a obtinut niciun avantaj care sa se reflecte in valoarea totala a investitiei sau in scurtarea duratei de executie a lucrarilor, CNADNR nefacand nicio economie in urma acestei renegocieri.”
  • Dupa aproape 7 ani in care cei care s-au aflat la putere nu au facut nimic si s-au complacut intr-o situatie pe care ei insisi au creat-o, acum anunta cu emfaza ca au reziliat contractul si ca, din 2,5 miliarde de euro, valoarea initiala a autostrazii, au facut o economie de 6 miliarde... in realitate „negocierea” facuta de guvernul Boc a marit si mai mult costul lucrarilor efectuate de Bechtel.
  • Astfel, in prezent s-au chetuit 1,25 miliarde de euro. Din acesti bani s-au realizat (finalizat) 52 de km (tronsonul Campia Turzii – Gilau), cu un cost de 11,5 milioane de euro pe km. Diferenta de 596,25 milioane euro (bani cheltuiti pana acum) se regasesc in tronsonul de 64 de km, intre judetele Salaj si Bihor. Acest tronson insa este finalizat doar in proportie de 60%. Prin urmare, pentru 38,4 km s-au cheltuit 596,25 milioane euro (11,5 milioane pe km), iar pentru restul de 25,6 km (40%) se va plati 153,6 milioane euro (6 milioane pe km). In final, marea „negociere” facuta de guvernul Boc conduce la urmatoarea situatie: Bechtel construieste 116 km de autostrada  nu la 5,6 milioane euro pe km, cat au fost negociati initial in contractul semnat in 2004, nu la 11,5 milioane euro pe km cat a ajuns pretul în primul mandat al lui Traian Basescu, ci la 13,5 milioane euro pe km.
  • Cred asadar ca Emil Boc, cel care mimeaza prost rolul de premier, ar trebui sa revina cu picioarele pe pamant. Aceasta ar inseamna mai multa decenta, mult mai multa responsabilitate si mai putin propaganda ieftina.

Boagiu: Contractul cu Bechtel, intrerupt pentru sase tronsoane

Miercurea trecuta, ministrul Tranpsorturilor, Anca Boagiu, a declarat ca statul roman este liber sa scoata la licitatie 6 tronsoane din Autostrada Transilvania dupa intreruperea contractului cu Bechtel.

Acesta este unul din rezultatele negocierilor purtate in ultima perioada cu Bechtel. Compania americana a acceptat sa finalize lucrarile deja incepute la doua tronsoane, urmand sa renunte la celelalte sase fara a mai primi despagubiri de la statul roman.

In plus, statul roman a reusit sa obtina reducerea costurilor la 6,9 milioane de euro pe kilometru. Boagiu sustine ca in cazul in care s-ar fi continuat contractul cu Bechtel, costurile ar fi ajuns la 9,9 miliarde de euro pentru cei 415 kilometri din autostrada Brasov-Bors. In noile conditii, statul va plati in total 3,8 miliarde euro. "Risipa pe care nu o va mai face statul roman este de 6 miliarde de euro", a precizat Boagiu.

In cadrul negocierilor, Ministerul Transporturilor a beneficiat de sprijinul ambasadei SUA si presedintelui Traian Basescu, a precizat Boagiu (vezi aici declaratia ambasadorului SUA Mark Gitenstein).

  • "Putem spune ca astazi am ajuns la un rezultat favorabil statului roman, un rezultat pe care l-am obtinut  cu sprijinul acordat de ambasada Statelor Unite in Romania, sustinuti de Guvernul Romaniei, si, nu in ultimul rand, de presedintele statului roman, Traian Basescu", a spus Boagiu.

"Bechtel a inteles ca si Romania este o tara europeana in care nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti doresti si ca, daca nu va intra in aceasta normalitate si nu se va supune standardelor de cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime", a mai spus Boagiu.