Presedintele Traian Basescu a declarat miercuri, la sedinta de la Guvern la care a participat, ca Romania nu trebuie sa denunte￯ unilateral monitorizarea Comisiei Europene pe Justitie (MCV), desi Germania si Franta leaga aderarea la Spatiul Schengen de MCV.

De asemenea, Basescu a spus ca Romania nu se va opune aderarii Croatiei la UE, infirmind astfel ipoteza lansata de ministrul de Externe, Teodor Baconschi. Traian Basescu a mai spus ca Romania se va bate pina in ultimul moment pentru aderarea la Schengen la termenul initial, aprilie-mai 2011, in ciuda opozitiei oficiale a Frantei si Germaniei.

Basescu a mai spus ca banii destinati securizarii frontierelor ar putea fi indreptati catre sustinrea IMM-urilor in conditiile in care nu se cunoaste data aderarii la Schengen. "Mai exista la buget 271 milioane de euro pentru continuarea programelor de securizare a frontierelor, de achizitie de bunuri care sa creasca mobilitatea politiei de frontiera, a vamii. Cred ca va trebui sa privim cu retinere cheltuirea acestor bani. Acestia pot fi indreptati care catre stimularea IMM-urilor, si nu neaparat catre EADS, decat sa cheltuim fara sa stim cand Romania va putea fi admisa in Spatiul Schengen".

Declaratiile presedintelui pe tema aderarii la spatiul Schengen:

  • Se prefigureaza un esec si il asum din punct de vedere politic. In acelasi timp, nu pot sa nu mentim afirmatiile anterioare ca Romania a fost discriminata din acest punct de vedere, pentru ca am indeplinit conditiile tehnice din tratatul de aderare care vizau intrarea in Spatiul Schengen. Pozitia exprimata, deocamdata, de ministrii de interne francez si german adauga, practic, conditii suplimentare la accesul in Spatiul Schengen, conditii care nu ne-au fost atasate prin tratat. Nici nu am fost preveniti din timp ca se vor atasa conditii suplimentare.
  • Ce mi se pare mai grav este ca este o propunere de amanare sinedie, fara vreun termen stabilit. Va marturisesc ca in istoria noastra au mai fost situatii in care reprezentanti ai Romaniei au fost chemati intr-o anume capitala si acolo asteptau cateva zile pana sa intre.
  • Romania si-a stabilit singura un termen de intrare in Spatiul Schengen. Si-a respectat obligatiile din punct de vedere al conditiiilor de intrare in Spatiul Schengen si ramane sa vedem, care vor fi evolutiile viitoare. In ceea ce ma priveste si, de asemenea, este un apel si la dvs este ca nu vom renunta la termenul stabilit de Romania, pana in ultima clipa. Avem obligatia sa ne batem pentru a ni se respecta un drept care il avem prin indeplinirea conditiilor.
  • Romania nu poate denunta MCV si, de asemenea, Romania nu poate conditiona si nu este in politica noastra, pentru ca am face exact ce ni s-a intamplat noua acum, sa blocam accesul Croatiei. Dimpotriva, politica noastra externa sustine fara rezerve ca statele din Balcanii de Vest trebuie sa devina membre NATO si UE. Am vazut niste reactii la europarlamentari legat de aprobarea ca germanii sa aiba 99 in loc de 96 parlamentari. Recomandarea mea este sa nu facem acest lucru.
  • Legat de Spatiul Schengen cred ca trebuie sa mai avem un vedere un lucru. Maniera in care s-a facut interventia este putin in afara regulilor pentru ca cei doi ministri s-au adresat Comisiei Europene si nu este in atributiile sale accesul unui stat in Spatiul Schengen. Este un atribut al cCnsiliului, care dupa regulile de functionare, ori are o unanimitate, un consens absolut prin care un stat intra in Spatiul Schengen, ori daca nu exista acest consens, statul respectiv nu poate intra in Spatiul Schengen.
  • Problema este politica. Vreau sa multumesc Ministerului de Interne pentru exactitatea cu care a indeplinit conditiile tehnice. Nu am de reprosat nimic acestei institutii.
  • Cer sa se indeplineasca conditiile pe  fiecare segment in parte si cred ca majoritatii parlamentare ii revine responsabilitatea sa rezolve probelme legate de accesul la justitie al celor pusi sub semnul intrebarii. Mai sunt dosare in Parlament, cazul Ridzi nu este de natura sa ajute. Dimpotriva a facut un mare deserviciu si domnei Ridzi si Romaniei. Mai sunt dosare si sper ca la inceputul sesiunii parlamentare vor primi aviz favorabol.
  • Pentru ca nu se fixeaza un termen, va trebui, pe de-o parte, sa ne batem pana in ultima clipa, politic nu cu pietre. Dar trebuie sa avem in vedere faptul ca mai exista la buget 271 milioane de euro pentru continuarea programelor de securizare a frontierelor, de achizitie de bunuri care sa creasca mobilitatea politiei de frontiera, a vamii. Cred ca va trebui sa privim cu retinere cheltuirea acestor bani. Acestia pot fi indreptati care catre stimularea IMM-urilor si nu neaparat catre EADS, decat sa cheltuim fara sa stim cand Romania va putea fi admisa in Spatiul Schengen.
  • Mi-as putea permite legat de accesul Spatiul Schengen sa atentionez asupra valabilitatii, celeritatii si corectitudinii lictatiilor pe bani europenei. Daca va aduceti aminte, raportul din vara pe MCV introducea deja niste directii care legau accesul in Spatiul Schengen de licitatii, de achizitiile publice si de lupta anticoruptie, de functionarea justitiei. Este clar ca si acest subiect este agatat intr-un fel sau altul de accesul in Spatiul Schengen, si atunci v-as atentiona asupra modului de desfasurare a licitatiilor.
  • Romania a accesat pana acum 261 milioane de euro. Este greu de inteles de unde abordarea legata de licitatiile publice pe bani europenei cand Romania a cheltuit o suma atat de mica din banii europeni.
  • In concluzie, as focaliza efortul nostru pe ce avem noi de facut si nu pe ce le putem face altora. Nici MCV, nici accesul Croatiei, nici problema europarlamentarilor germani nu sunt parghii prin care sa ne rezolva problema.
  • Va trebui sa ne lamurim de ce o decizie politica este in contradictie cu tratatatul nostru de aderare. Partea politica mi-o asum, sunt principalul responsabil politic, dar partea tehnica revine justitiei, Parlamentului.