Discutia de Luni. O emisiune HotNews.ro - RFI

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a discutat online cu cititorii HotNews.ro: O comisie interministeriala elaboreaza in acest moment un pachet de masuri in problema restituirii proprietatilor confiscate de statul comunist

de Redactia     HotNews.ro
Duminică, 2 mai 2010, 20:58 Actualitate | Politic

Catalin Predoiu
Foto: HotNews.ro
Ce mai mai poate face Agentia Nationala de Integritate in baza noii legi? Fostul ministru al Justitiei, Monica Macovei, a declarat ca proiectul de lege, votat in Camera Deputatilor, arata dispret fata de transparenta si opinia publica din Romania. Ce alte masuri are in vedere ministerul justitiei pentru reformarea sistemul judiciar din Romania?

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Cele mai bune intrebari vor fi preluate in emisiunea Discutia de Luni, difuzata de HotNews.ro si RFI incepand cu ora 19.00 si realizata de Dan Tapalaga.

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, va raspunde la toate intrebarile cititorilor venite pana la ora 13.00.

Emisiunea "Discutia de luni" este difuzata in fiecare luni, la ora 19:00, pe frecventele RFI si pe HotNews.ro.


Citeste mai multe despre   















Comentarii alese de moderator

  • Reforma justiției (Duminică, 2 mai 2010, 20:18)
    mamacerghida [utilizator]

    Domnule Ministru

    apreciez intenția dumneavoastră de a reforma Justiția. Câteva prrobleme însă:

    1. O sumedenie de decizii judecătorești contestate la CEDO au dat câștig de cauză celor pe care justiția română i-a nedreptățit. Toate despăgubirile însă, sunt suportate de către statul român, adică de noi. Nu credeți că cei care ar trebui să răspundă material (dar și administrativ!!) în aceste cazuri ar trebui să fie cei care au dat soluțiile greșite?!

    2. Noul Cod Penal și cel de Procedură Penală este mult prea blând, mai ales pentru cei care înfăptuiesc acte de corupție, aceștia făcând parte din administrație sau justiție. Nu credeți că acestea sunt circumnstanțe agravante și deci pedepsele ar trebui să fie pe măsură?! O soluție ar fi cumularea pedepselor dat fiind faptul că corupția de obicei încalăc simultan ma multe aritcole din CP...

    3. Curtea Constituțională a dovedit că este exact ceea ce nu ar trebui să fie. Deciziile luate, unele contradictorii, altele scandaloase, dovedesc că respectiva Curte este departe de a fi constituțională. Ce credeți că este de făcut?! Noi, oamenii de rând plătim dacă greșim, uneori penal, alteori cu slujba, etc. Cum plătesc (și cine îi trage la răspundere) pe membri CC care se pare că sunt deasupra Constituției?!

    cu stimă

    mamacerghida

  • incotro? (Duminică, 2 mai 2010, 20:40)
    andreic [anonim]

    Domnule Mministru,

    Ati vorbit de curind despre cateva din schimbarile prevazute in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public. Este vorba de capitolul “mica reforma” si care prevede simplificarea procedurilor de citare, instituirea obligatiei judecatorului de a fixa termene procedurale scurte, chiar de la o zi la alta, simplificarea procedurilor la nivelul ICCJ, recunoasterea vinovatiei.

    Puteti preciza aproximativ o data la care estimati ca aceste modificari vor fi adoptate?

  • codul de procedura civila (Duminică, 2 mai 2010, 21:28)
    crisman [anonim]

    D-le Ministru va rog sa aveti amabilitatea sa-mi raspundeti la doua intrebari.
    1. Cand anume se preconizeaza intrarea in vigoare a codului de procedura civila
    2. Ce solutii credeti ca se vor gasii referitaore la cei aproximativ 300 de executori bancari, sau executori IFN, dupa desfiintarea profesiilor , profesii aprobate prin legi , regulamente si ordine, multe din acestea fiind semnate de predecesorii Dvs.?

  • coruptie (Duminică, 2 mai 2010, 22:02)
    paunescu tudor [anonim]

    Referitor la pedepsele aplicate in aceste momente pentru infractiunile de coruptie, vi se par corecte pedepsele care se dau acum sub presiunea media raportat la faptul ca demnitari, primari, au obtinut in urma cu mai putin de un an pedepse cu suspendare iar un simplu funcionar public pentru o suma infinit mai mica ii se aplica o pedeapsa de 5 ani, doar pt.faptul ca se promoveaza acum acest " cult al condamnarilor la pedepse cu rezonanta " .Nu vi se pare o discriminare si o nedreptate?Promovati ideea de practica unitara in jurisprudenta, vi se pare echitabil ca un Primar pt.250.000eur sa ii se aplice pedeapsa cu suspendare si altul pt 1000 ron sa ia 3ani?

  • ANI (Duminică, 2 mai 2010, 22:04)
    Anonim [anonim]

    Domnule Ministru,

    1. De ce in proiectul de lege transmis parlamentului a-ti propus reducerea sanctiunilor pt incompatibilitate si conflict de interese la 1 an. Deasemenea s-a redus perioada , la 1 an, in care o persoana poate fi verificata odata cu terminarea mandatului precum si perioada in care o persoana poate face o sesizare tot la un an. Cum explicati aceste lucruri avand in vedere ca nu au legatura cu decizia Curtii Constitutionale!?

    2. Cum explicati ca ANI nu mai poate sesiza direct instanta desi CNSAS poate odata cu emiterea unei noi ordonante de urgenta dupa ce legea a fost declarata neconstitutionala.
     In acest moment sunteti verificat de ANI in ceea ce priveste un potential conflict de interese reclamat de o persoana referitor la faptul ca in timp ce exercitati functia de Ministru al Justitiei ati semnat personal o delegatie avocatiala de reprezentare intr-un dosar pe rolul Curtii de Apel Bucuresti?(editat de HotNews.ro)

  • justitia din Romania (Duminică, 2 mai 2010, 22:19)
    Ana Cristina [anonim]

    Noul proiect de lege pe care il promovati face referire la faptul ca infractiunile de coruptie nu vor mai putea beneficia de suspendarea pedepselor...vi se par mai grave decat violul, talharia, lovituri cauzatoare de moarte, omor etc...nu vi se pare un exces de zel si o discriminare totodata fata de oamenii care au avut de suferit avand calitatea de parte vatamata fata de infractiunile enumerate mai sus. Cand se vor pune in aplicare noile Coduri (Civil si Penal) si daca vor suferi modificari fata de versiunea publicata in Monitor?

  • justitia (Duminică, 2 mai 2010, 22:29)
    Loredana [anonim]

    Credeti ca DNA-ul ar putea avea soarta ANI in ceea ce priveste neconstitutionalitate? Ce parere aveti de obstinatia cu care procurorii in timpul anchetelor incearca sa isi rezolve alte dosare cu celebrul art.19?"datul asta in primire, da pe cineva si iti scad pedeapsa" pare a fi solutia rezolvarii problemelor in justitie prin rezolvarea cat mai multor dosare..?

  • curte cu jurati (Duminică, 2 mai 2010, 23:01)
    make21 [anonim]

    Justitia este la pamant dupa parerea mea si nu numai, in cazul asta nu ar fii mai bine schimbata din temelii de genul cum este in SUA si nu numai astfel incat sa avem curte cu jurati??Astfel chiar dc se cumpara unul doi jurati tot nu se poate influenta votul fata de sistemul actual cand judecatorul se poate cumpara.
    2.De ce nu se acumuleaza pedepsele ca in SUA sa avem si noi oameni cu 100-200 de ani de puscarie de executat???

  • CEDO (Luni, 3 mai 2010, 0:36)
    Laura E. [anonim]

    1.E adevarat ca riscam sa fim dati afara din Europa din cauza condamnarilor la CEDO pe imobilele nationalizate?
    2.Ce a facut ministerul justitiei pentru reducerea dosarelor la CEDO?

  • Independenta justitiei (Luni, 3 mai 2010, 0:41)
    Alexandru Jecu [anonim]

    Domnule, cum poate fi justitia independenta cata vreme este conditionata de celelalte puteri din stat prin modul de alegere, promovare, retribuire, etc.? Si in cazul ei trebuie sa existe o relatie directa cu electoratul, nu una mediata!

  • ANI (Luni, 3 mai 2010, 7:05)
    Mih [anonim]

    D-ule Ministru, cum comentati criticile aduse de d-na Monica Macovei proiectului de guvern privind ANI?

  • mici creante (Luni, 3 mai 2010, 7:12)
    daniel [anonim]

    Domnule Ministru,
    In tarile anglo-saxone exista o Curte a micilor creante (pana la x dolari/lire). Un singur judecator, o singura infatisare, fara avocat, fara martori. Avem vreo sansa sa avem asa ceva?

  • averile licite vs averi ilicite (Luni, 3 mai 2010, 7:50)
    virgil [anonim]

    Dumneavostra si Ministerul Justitiei sustineti ideea Monicai Macovei de a modifica articolul din Constitutie care prezuma faptul ca in Romania dobandirea averii este licita?

  • restructurarea instantelor (Luni, 3 mai 2010, 8:32)
    marcel chiliman [anonim]

    2 INTREBARI:

    1. Care este stadiul negocierilor pe Pactul pe Justitie? Cine este cel mai reticent in realiyarea acordului?

    2. Care sunt instantele si parchetele care vor fi restructurate prin incetarea activitatii? De ce nu este facuta publica lista lor?

  • Problema in justitie este reforma reala... (Luni, 3 mai 2010, 8:36)
    CD [anonim]

    ...nu cosmetizarea care se face de mai multe mandate cu exceptia legilor promovate de Monica Macovei prin care s-a introdus feed-back-ul ca procedura de autoreglare a sistemului : Ecris,declaratiile de interese , etc
    Deci :
    1.Cand se introduce in procedura penala sistemul de audire in camera de interogatoriu cu inregistrare video audio astfel incat invinutii sa nu mai poata schimba neargumentat solid declaratiile initiale (acestea se deformeaza pana la absurd in timpul desfasurii procedurilor judiciare,cu scopul eludarii rapunderii penale la interventia avocatlilor si a unor ''consilieri''din randul magistratilor si procurorilor interesati de ''soarta inculpatilor'' !?
    2.Cand se reglementeaza trecerea politieie judiciare in subordinea parchetului astfel incat
    cerectarea penala sa nu mai suporte influente din partea sefilor din politieie si a ''organului ierarhic superior '' situatie care ne situeaza la periferia sistemelor juridice civilizate ?!!!!!

  • Noul regim de pensiilor magistratilor (Luni, 3 mai 2010, 8:55)
    Mariana Ioachim [anonim]

    Va rog sa precizati daca Ministrul Justitiei ar putea
    sustine o norma tranzitorie care sa permita magistratilor pensionati inainte de varsta limita sa revina in sistem intr-un termen X , de exemplu pana la 1 ianuarie 2011 ?
    In anul 2006 am renuntat la calitatea
    de judecator inamovibil la Tribunalul Vrancea si am optat pentru pensionare. Aveam 20 de ani vechime in magistratura, iar Statul Roman imi garanta prin lege ca voi avea o pensie de serviciu echivalenta cu 75% din salariu.
    Am fost in eroare, iar exprimarea vointei viciata de eroare este anulabila (...eu spun despre eroare, ca sa nu spun despre dol , adica viclenie).
    Exista un precedent lgislativ - reglementarea care a interzis cumulul pensiei cu salariul bugetar cuprindea si un termen in care cei vizati puteau face optiunea. Proiectul noii legi a pensiilor nu cuprinde o astfel de reglementare, care ar mai indrepta cate ceva. Am in prezent 55 de ani si pot pretinde, cred, ca, daca se generalizeaza principiul contributivitatii sa pot sa ma conformez activ cerintelor lui. Daca aspectul nu va fi inserat in lege,
    CSM ul si Presedintia vor putea trata arbitrar solicitarea mea de revenire.

  • art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 (Luni, 3 mai 2010, 9:04)
    mece [utilizator]

    Bună ziua.

    Am găsit un articol din data de 24 Februarie 2009, care relata cum comisia juridica din Senat decisese, in unanimitate, sa adopte o initiativa legislativa a Guvernului si ceruta de CCR, prin care procesele in care se ridica exceptiile de neconstitutionalitate să nu se mai suspende.
    Până acum nu s-a întâmplat nimic.
    Care sunt şansele reale de a se modifica dispoziţia art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992, în condiţiile în care, dacă ne raportăm la ştirea de mai sus, este evident că voinţa necesară nu prea există?
    Mulţumesc.

    Ştirea este aici:
    http://www.ziare.com/ccr/stiri-ccr/procesele-in-care-se-ridica-exceptii-de-neconstitutionalitate-nu-se-mai-suspenda-682751

  • ANI (Luni, 3 mai 2010, 9:44)
    CIS [anonim]

    Potrivit statutului ANI, in aceasta institutie nu se pot angaja ofiteri de informatii. Care este motivul acestei interdictii? Nu cumva este o incalcare a dreptului de a munci pentru o categorie profesionala?

  • Pedepse... (Luni, 3 mai 2010, 10:07)
    bgd [utilizator]

    Buna ziua domnule ministru,

    Credeti ca o inasprire a pedepselor in general ar avea ca rezultat scaderea infractionalitatii?

  • Cetatenie (Luni, 3 mai 2010, 10:23)
    Natalia [anonim]

    Cum putem verifica la ce etapa se afla dosarul privind redobandirea cetateniei romane? Ma refer la dosarele depuse recent, in lunile martie-aprilie. Dupa ce trece termenul de 5 luni, prevazut de lege, de unde putem afla daca cetatenia a fost acordata sau nu?

    Merci anticipat

  • magistratura...... (Luni, 3 mai 2010, 10:50)
    Dan [anonim]

    Buna ziua

    De ce nu se respecta stagiul de pregatire de 6 luni, asa cum prevede legea, in cazul celor care sunt admisi in magistratura pe baza vechimii de 5 ani.

  • probatiune (Luni, 3 mai 2010, 11:51)
    beldeanu [anonim]

    apreciind activitatea d-lui ministru si eforturile depuse, o intrebare punctuala> care este stadiul reformarii sistemului de probatiune avand in vedere intrarea in vigoare a noilor coduri (penal si procedura penala) Va multumesc! Succes!

  • intrebari (Luni, 3 mai 2010, 12:31)
    Anna [anonim]

    Domnule Ministru, cateva intrebari:

    1. De ce in proiectul de lege ANI pe care l-ati propus ANI nu mai poate sesiza direct instanta, ci doar ANAF sau Parchetul? Parchetul poate fi sesizat doar daca exista o infractiune, ANAF doar daca nu se platesc impozitele. De ce ati propus o lege in care ANI nu mai poate sesiza diferentele nejustificate intre declaratiile de avere si venituri, cea mai importanta arma a ANI pana acum? De ce vreti ca Inspectia Judiciara sa fie trasferata de la CSM la Parlament? In ce tara mai exista asa ceva? (in alte cuvinte, Voicu poate controla judecatorii)
    ///
    De ce vreti sa restrangeti sfera incompatibilitatilor si interdictiilor pt magistrati, desi acestea sunt in prezent la fel ca in alte tari UE?
     De ce modificati Codul Penal, nepermitand suspendarea conditionata sau sub supraveghere pt 3 infractiuni de coruptie simple (luarea de mita, primirea de foloase necuvenite, trafic de influenta), fara a face acelasi lucru pt marile fapte de coruptie? Efectul va fi ca un controlor RATB care ia spaga 10 lei sa faca puscarie, in timp ce un demnitar care manareste o licitatie pt 10 milioane de euro poate fi condamnat cu suspendare

    (editat de HotNews.ro)

  • cateva intrebari legate de noua strategie justitie (Luni, 3 mai 2010, 12:49)
    gigi [anonim]

    Domnule Predoiu,

    Am citit cu interes proiectul dvs de dezvoltare a justitiei ca serviciu public, si ma ingrijoreaza cateva lucruri:

    1. Inspectia Judiciara va fi trasferata de la CSM la Parlament. Asta inseamna ca Parlamentul (in speta, si unii ca Voicu) va putea controla judecatorii, in loc de CSM. Care este motivul pt care ati propus acest lucru?
    2. Vreti sa reinfiintati practic un serviciu secret pt justitie, in alte cuvinte reinfiintarea SIPA. La ce va foloseste o astfel de structura, cata vreme exista deja o structura specializata la Administratia Nationala a Penitenciarelor?  Redeschideti discutia pe competentele DNA si DIICOT. Va dati seama ca deschideti astfel posibilitatea Parlamentului de a reduce competentele existente sau chiar de a le desfiinta de facto?

    Multumesc!(editat de HotNews.ro)

  • o alta intrebare (Luni, 3 mai 2010, 12:52)
    ana [anonim]

    Buna ziua, domnule ministru
    Doua intrebari am si eu, daca aveti amabilitatea sa raspundeti:
    1. Cat de mult va doriti sa treceti inspectia judiciara de la CSM la Parlament, luand in considerare faptul ca tocmai parlamentarii care sunt vizati in diverse anchete de coruptie ar putea avea sa faca presiuni asupra juzilor cu ajutorul acestei inspectii.
    2. De ce va doriti atat de tare arhiva SIPA, la fiecare bilant al ANP-ului, reiterati acesta problema si faptul ca arhiva ar trebui sa treaca sub autoritatea MJ

  • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 13:09)
    Catalin Predoiu [hotnews.ro]

    In prezent, problematica reprezentarii Romaniei la CEDO este cantonata la Ministerul Afacerilor Externe. Problema statisticii judiciare in general este intr-adevar extrem de importanta si este o vulnerabilitate institutionala pe intreg sistemul. Noi, la minister, facem eforturi pentru a dezvolta aceasta functie, concret, prin hotararea Guvernului 625/2009 de reorganizare a MJ am infiintat un compartiment de statistica judiciara si acum cautam sa inchegam un colectiv. Managementul modern nu poate fi conceput fara o statistica judiciara corecta si diversificata si intrebarea dvs pune degetul pe o rana pe care, din pacate, nu o consideram atat de serioasa, din cate am vazut. O statistica de genul celei solicitate de dvs. ne-ar ajuta, intr-adevar, sa vedem mai limpede ponderea cauzelor in condamnarile CEDO. Cum am spus de multe ori, uneori nedreptatea e scrisa chiar in lege si ulterior e blamat judecatorul care aplica legea. As vrea totusi sa spun ca 97% din numarul total de plangeri CEDO sunt respinse. Cauzele care atrag un numar mare de condamnari sunt cele legate de dreptul de proprietate, in contextul in care Romania a modificat de nenumarate ori, as putea spune chiar intr-un mod irational si nejustificat, legislatia privind restituirea proprietatilor. De asemeni, va informez ca atat ministerul cat si agentul Romaniei la CEDO sunt in permanent dialog cu conducerea Curtii si cu grefa Curtii precum si serviciul de executare al hotararilor CEDO din cadrul Consiliului Europei in paralel cu eforturile interne de coagulare a unui pachet de masuri.










Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3365 vizualizari

  • Reforma justiției (Duminică, 2 mai 2010, 20:18)

    mamacerghida [utilizator]

    Domnule Ministru

    apreciez intenția dumneavoastră de a reforma Justiția. Câteva prrobleme însă:

    1. O sumedenie de decizii judecătorești contestate la CEDO au dat câștig de cauză celor pe care justiția română i-a nedreptățit. Toate despăgubirile însă, sunt suportate de către statul român, adică de noi. Nu credeți că cei care ar trebui să răspundă material (dar și administrativ!!) în aceste cazuri ar trebui să fie cei care au dat soluțiile greșite?!

    2. Noul Cod Penal și cel de Procedură Penală este mult prea blând, mai ales pentru cei care înfăptuiesc acte de corupție, aceștia făcând parte din administrație sau justiție. Nu credeți că acestea sunt circumnstanțe agravante și deci pedepsele ar trebui să fie pe măsură?! O soluție ar fi cumularea pedepselor dat fiind faptul că corupția de obicei încalăc simultan ma multe aritcole din CP...

    3. Curtea Constituțională a dovedit că este exact ceea ce nu ar trebui să fie. Deciziile luate, unele contradictorii, altele scandaloase, dovedesc că respectiva Curte este departe de a fi constituțională. Ce credeți că este de făcut?! Noi, oamenii de rând plătim dacă greșim, uneori penal, alteori cu slujba, etc. Cum plătesc (și cine îi trage la răspundere) pe membri CC care se pare că sunt deasupra Constituției?!

    cu stimă

    mamacerghida
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:05)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mamacerghida

      In ceea ce priveste raspunderea materiala a judecatorilor si procurorilor, pentru savarsirea erorilor judiciare cauzatoare de prejudicii, trebuie sa tinem cont de mai multe repere. Un prim reper este art 52 alin 3 din Constitutia Romaniei. Potrivit acestuia, statul este garantul repararii prejudiciilor suferite de justitiabili in cazul erorilor judiciare. Dupa acoperirea acestui prejudiciu, statul are la indemana actiunea in regres pentru recuperarea sumei platite cu titlu de despagubiri. Acest instrument insa, poate fi folosit numai in cazul in care magistratul si-a exercitat functia cu rea credinta sau grava neglijenta si eroarea judiciara astfel produsa este cauza prejudiciului astfel suferit. Aici ajungem la cel de-al doilea reper de care spuneam, si anume existenta unuia act normativ care sa organizeze acest mecanism. Principala dificultate a articularii unui astfel de act normativ este definirea notiunilor de rea credinta si grava neglijenta in contextul juridic dat. Ministerul Justitiei a finalizat un astfel de proiect de act normativ. Practic in aceste zile efectuam ultimele finisari la acest proiect si-l vom inainta CSM pentru aviz. In fine, as vrea sa mentionez un al treilea reper de care trebuie sa tinem cont in aceasta problematica, respectiv o serie de documente normative la nivel european, cum ar fi Carta Europeana privind statutul judecatorilor, avizele si opiniile formulate de Consiliul Consultativ al judecatorilor europeni, precum si recomandarilor Consiliului de Ministri ai statelor membre. Aceste documente subliniaza necesitatea ca independenta magistratilor sa fie aparata de orice presiuni, directe sau indirecte, inclusiv prin intermediul unor reglementari care sa instituie tipuri de raspundere in exercitarea atributiilor pe care le au. Prin urmare, este important sa gasim un just echilibru intre nevoia de a responsabiliza mai mult magistratii prin acest instrument si obiectivul pastrarii independentei acestora.
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:09)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mamacerghida

      In ceea ce priveste legislatia anticoruptie, ministerul si ulterior Parlamentul, au optat pentru mentinerea unei legi speciale privind infractiunile de coruptie, cu pedepse ceva mai severe decat cele stabilite prin Codul Penal. Pe de alta parte, problema individualizarii pedepselor este resortul judecatorului, legiuitorul stabilind doar limitele de pedeapsa. Tot judecatorul da eficienta circumstantelor agravante, atenuante, etc. Jurisprudential, constatam insa ca in ultimii ani judecatorii s-au orientat mai degraba inspre pragul minim de pedeapsa in infractiunile de coruptie, ceea ce nu este de natura sa transmita un semnal disuasiv puternic pentru cei tentati sa comita acte de coruptie.
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:11)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mamacerghida

      Este foarte delicat ca ministru al justitiei sa comentez in ansamblu activitatea unei curti, mai ales a Curtii Constitutionale. Pe de alta parte, sigur ca ne asteptam din partea acestei curti sa aiba o jurisprudenta constanta si sa avem cat mai putine decizii care sa creeze confuzii sau care sa fie puse in discutie chiar de catre colegii sau judecatorii din cadrul curtii prin opinii separate.
  • incotro? (Duminică, 2 mai 2010, 20:40)

    andreic [anonim]

    Domnule Mministru,

    Ati vorbit de curind despre cateva din schimbarile prevazute in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public. Este vorba de capitolul “mica reforma” si care prevede simplificarea procedurilor de citare, instituirea obligatiei judecatorului de a fixa termene procedurale scurte, chiar de la o zi la alta, simplificarea procedurilor la nivelul ICCJ, recunoasterea vinovatiei.

    Puteti preciza aproximativ o data la care estimati ca aceste modificari vor fi adoptate?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:14)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andreic

      Acest proiect al micii reforme este lansat in dezbatere publica, asteptam contributii din partea profesionistilor dreptului. Intentia ministerului este de a-l inainta Guvernului pentru aprobare si transmitere mai departe catre Parlament pana la vacanta judecatoreasca. In acest fel, proiectul ar putea fi luat in dezbatere parlamentara incepand cu luna septembrie si vom face toate demersurile in limitele competentelor ministerului pentru o adoptare rapida a acestuia de catre Parlament.
  • codul de procedura civila (Duminică, 2 mai 2010, 21:28)

    crisman [anonim]

    D-le Ministru va rog sa aveti amabilitatea sa-mi raspundeti la doua intrebari.
    1. Cand anume se preconizeaza intrarea in vigoare a codului de procedura civila
    2. Ce solutii credeti ca se vor gasii referitaore la cei aproximativ 300 de executori bancari, sau executori IFN, dupa desfiintarea profesiilor , profesii aprobate prin legi , regulamente si ordine, multe din acestea fiind semnate de predecesorii Dvs.?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:19)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui crisman

      1. Intrarea in vigoare a Codurilor presupune indeplinirea unor pasi prealabili: in primul rand adoptarea lor de catre Parlament, apoi elaborarea legilor de punere in aplicare a codurilor si, in fine, pregatirea sistemului. Ministerul Justitiei va finaliza proiectele de legi de punere in aplicare a Codurilor pana la vacanta judecatoreasca din acest an. Pregatirea sistemului presupune de asemenea elaboarea unor studii de impact privind resursele logistice si umane necesare. Apoi, fireste, alocarea acestor resurse. Prin urmare, pe langa masurile cu caracter normativ, sunt necesare si o serie de masuri cu caracter tehnic-administrativ-financiar. De aceea, am subliniat in repetate randuri ca punerea in aplicare a Codurilor presupune prioritizarea obiectivelor justitiei in conditiile in care continuam sa ne confruntam cu dificultati economice. Eu sper ca acest obiectiv sa fie indeplinit in perioada mandatului pe care-l exercit.

      2. In ce priveste executorii bancari, in opinia ministerului, solutia este cooptarea lor in cadrul profesiei de executor judecatoresc, pe baza unei norme care sa fie cuprinsa fie in legile de punere in aplicare a Codurilor, fie intr-o lege speciala. Expertiza lor valoroasa va contribui, in opinia mea, la ridicarea standardelor in aceasta profesie.
  • coruptie (Duminică, 2 mai 2010, 22:02)

    paunescu tudor [anonim]

    Referitor la pedepsele aplicate in aceste momente pentru infractiunile de coruptie, vi se par corecte pedepsele care se dau acum sub presiunea media raportat la faptul ca demnitari, primari, au obtinut in urma cu mai putin de un an pedepse cu suspendare iar un simplu funcionar public pentru o suma infinit mai mica ii se aplica o pedeapsa de 5 ani, doar pt.faptul ca se promoveaza acum acest " cult al condamnarilor la pedepse cu rezonanta " .Nu vi se pare o discriminare si o nedreptate?Promovati ideea de practica unitara in jurisprudenta, vi se pare echitabil ca un Primar pt.250.000eur sa ii se aplice pedeapsa cu suspendare si altul pt 1000 ron sa ia 3ani?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:24)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui paunescu tudor

      Jurisprudenta neunitara, inclusiv in cauzele de coruptie, este una dintre slabiciunile sistemului judiciar. Ministerul Justitiei a elaborat in urma cu un an de zile un studiu privind individualizarea pedepselor in cauzele de mare coruptie, studiu foarte apreciat in sistem si mentionat de expertii Comisiei Europene. Din pacate, ghidul de individualizare a pedepselor in materie de coruptie elaborat de Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a oprit la un nivel de generalitate si nu a fost apt sa-si atinga scopul. De aceea, cred ca trebuie facute eforturi in continuare de catre CSM si ICCJ pentru a obtine o jurisprudenta cat mai unitara. Tot in problema individualizarii pedepselor in cauzele de coruptie, as mentiona faptul ca raportul Comisiei Europene atrage atentia asupra acestei chestiuni si ar fi fost extrem de util ca, la nivelul sectiei penale a Curtii Supreme, sa se faca un efort de cristalizare a unor principii in materie, care sa fie exprimate intr-una sau mai multe hotarari pretabile la o analiza detaliata a elementelor e individualizare a pedepsei.
  • ANI (Duminică, 2 mai 2010, 22:04)

    Anonim [anonim]

    Domnule Ministru,

    1. De ce in proiectul de lege transmis parlamentului a-ti propus reducerea sanctiunilor pt incompatibilitate si conflict de interese la 1 an. Deasemenea s-a redus perioada , la 1 an, in care o persoana poate fi verificata odata cu terminarea mandatului precum si perioada in care o persoana poate face o sesizare tot la un an. Cum explicati aceste lucruri avand in vedere ca nu au legatura cu decizia Curtii Constitutionale!?

    2. Cum explicati ca ANI nu mai poate sesiza direct instanta desi CNSAS poate odata cu emiterea unei noi ordonante de urgenta dupa ce legea a fost declarata neconstitutionala.
     In acest moment sunteti verificat de ANI in ceea ce priveste un potential conflict de interese reclamat de o persoana referitor la faptul ca in timp ce exercitati functia de Ministru al Justitiei ati semnat personal o delegatie avocatiala de reprezentare intr-un dosar pe rolul Curtii de Apel Bucuresti?(editat de HotNews.ro)
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:31)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      1. Proiectul elaborat de minister, prezentat coalitiei si inaintat Guvernului, prevedea durata de 3 ani. S-a considerat ca durata de un an este suficienta pentru atingerea scopurilor Agentiei.

      2. Una din preocuparile ministerului in elaborarea proiectului de lege ANI a fost sa raspunda criticilor formulate prin decizia Curtii Constitutionale si sa ferim din start viitoarea lege de o invalidare din punct de vedere constitutional, ceea ce ar insemna o problema si mai mare decat cea pe care o avem. Pe de alta parte, in Comisia Juridica din Camera Deputatilor s-a formulat un amendament prin care au fost reinfiintate comisii de judecata la nivelul Curtilor de Apel, carora ANI sa le inainteze sesizarile, alaturi de ANAF si Parchet.

      In ceea ce priveste o eventuala verificare de catre ANI pentru emiterea unei delegatii avocatiale dupa ce am fost numit mininstru, va pot spune ca nu am fost informat despre o astfel de verificare. In acelasi timp, pot sa afirm ca nu am emis o astfel de delegatie si nici un alt document aflat in legatura cu exercitarea profesiei de avocat dupa numirea mea ca ministru. Sunt avocat suspendat in barou si nu mai fac parte din societatea de avocati in care am activat.
  • justitia din Romania (Duminică, 2 mai 2010, 22:19)

    Ana Cristina [anonim]

    Noul proiect de lege pe care il promovati face referire la faptul ca infractiunile de coruptie nu vor mai putea beneficia de suspendarea pedepselor...vi se par mai grave decat violul, talharia, lovituri cauzatoare de moarte, omor etc...nu vi se pare un exces de zel si o discriminare totodata fata de oamenii care au avut de suferit avand calitatea de parte vatamata fata de infractiunile enumerate mai sus. Cand se vor pune in aplicare noile Coduri (Civil si Penal) si daca vor suferi modificari fata de versiunea publicata in Monitor?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:34)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ana Cristina

      Proiectul de lege privind mica reforma are mai multe scopuri, printre care si intarirea cadrului sanctionator anticoruptie, plecand tocmai de la jurisprudenta in dosarele de coruptie. Proiectul nu-si propune reformarea politicii penale in general, acest lucru s-a facut prin noul Cod Penal si noul Cod de Procedura Penala, acesta din urma aflat in dezbatere.
  • justitia (Duminică, 2 mai 2010, 22:29)

    Loredana [anonim]

    Credeti ca DNA-ul ar putea avea soarta ANI in ceea ce priveste neconstitutionalitate? Ce parere aveti de obstinatia cu care procurorii in timpul anchetelor incearca sa isi rezolve alte dosare cu celebrul art.19?"datul asta in primire, da pe cineva si iti scad pedeapsa" pare a fi solutia rezolvarii problemelor in justitie prin rezolvarea cat mai multor dosare..?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:38)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Loredana

      DNA este un organ de urmarire penala specializat, care-si exercita competentele in cadrul constitutional. El face parte din Ministerul Public. Nu vad cum s-ar putea pune problema constitutionalitatii acestui organ. Dincolo de aceste consideratiuni tehnice, as vrea sa subliniez faptul ca DNA este o piesa importanta in mecanismul de combatere a coruptiei din Romania, precum si faptul ca in Uniunea Europeana, fiecare tara isi stabileste propriile mecanisme in acest sens, cu alte cuvinte, faptul ca activitatea de combatere a coruptiei este o preocupare europeana, fapt consfintit si de programul Stockholm in domeniul JAI.
  • curte cu jurati (Duminică, 2 mai 2010, 23:01)

    make21 [anonim]

    Justitia este la pamant dupa parerea mea si nu numai, in cazul asta nu ar fii mai bine schimbata din temelii de genul cum este in SUA si nu numai astfel incat sa avem curte cu jurati??Astfel chiar dc se cumpara unul doi jurati tot nu se poate influenta votul fata de sistemul actual cand judecatorul se poate cumpara.
    2.De ce nu se acumuleaza pedepsele ca in SUA sa avem si noi oameni cu 100-200 de ani de puscarie de executat???
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:43)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui make21

      1. Noul Cod de Procedura Penala aflat in dezbatere parlamentara a fost elaborat avandu-se in vedere principiile noi si moderne in plan european, dar si necesitatile si traditiile societatii romanesti. Solutia curtii cu jurati a fost analizata in perioada de conceptie a noului Cod de Procedura Penala, dar nu a fost considerata potrivita in raport de specificul societatii noastre in prezent.

      2. Noul Cod Penal consacra o reasezare a tratamentului sanctionator. Astfel, sanctiunile cresc progresiv de la pedepsele stabilite pentru infractorii primari, apoi la situatiile in care avem concurs de infractiuni inainte de condamnare si, mai mult, pentru cazurile de recidiva. Cu alte cuvinte, regimul este mai sever pentru concursul de infractiuni si recidiva. Proiectul combina sistemul absorbtiei, in cazul concursului de infractiuni, cu sistemul cumulului aritmetic, in cazul recidivei, respectiv majorarea legala a limitelor speciala de pedeapsa cu jumatate in cazul recidivei post-executorie.
  • CEDO (Luni, 3 mai 2010, 0:36)

    Laura E. [anonim]

    1.E adevarat ca riscam sa fim dati afara din Europa din cauza condamnarilor la CEDO pe imobilele nationalizate?
    2.Ce a facut ministerul justitiei pentru reducerea dosarelor la CEDO?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 12:52)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laura E.

      1. In primul rand, as dori sa mentionez ca aceasta problematica se regaseste in portofoliul mai multor institutii. Printre ele, as vrea sa mentionez si Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, care este institutia cu atributii directe in domeniu, inclusiv drept de initiativa legislativa. Pe de alta parte, nu se poate vorbi de ipoteza Romaniei din CEDO, ci acum trebuie sa ne preocupam sa gasim o solutie pentru a evita noi condamnari, in special in materia restituirii propritatilor.

      2. MJ a intreprins mai multe masuri in aceasta problematica. Astfel, mentionam ca suntem parte a unui grup de lucru interministerial, coordonat de un consilier al primului ministru, care elaboreaza in acest moment un pachet de masuri in problema restituirii proprietatilor confiscate de statul comunist, masuri care sa conduca la evitarea in viitor a incalcarilor prevederilor Conventiei in materia dreptului de proprietate. Masurile sunt atat de natura legislativa cat si administrativa si bugetara. In al doilea rand, prin proiectul noului Cod de Procedura Civila, am propus solutii de imbunatatire a mecanismului de executare silita, tocmai pentru a raspunde cazurilor de incalcare a CEDO, sub aspectul neexecutarii sau executarii taridive a hotararilor judecatoresti. Spre exemplu, am consolidat rolul Ministerului Public in faza executarii silite, am instituit reguli generale privind executarea directa in natura precum si reguli in cazul predarii silite a unui imobil ori atribuirea prin hotarare judecatoreasca a unui imobil simultan cu obligatia de evacuare a acestuia etc. In fine, avem in vedere si imbunatatirea activitatii executorilor judecatoresti prin pregatire profesionala continua si intarirea integritatii in acest domeniu, prin elaborarea unui cod de etica si deontologie profesionala, precum si stimularea unei politici disciplinare mai stricte.
  • Independenta justitiei (Luni, 3 mai 2010, 0:41)

    Alexandru Jecu [anonim]

    Domnule, cum poate fi justitia independenta cata vreme este conditionata de celelalte puteri din stat prin modul de alegere, promovare, retribuire, etc.? Si in cazul ei trebuie sa existe o relatie directa cu electoratul, nu una mediata!
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:00)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Jecu

      În cadrul principiului separaţiei şi echilibrului puterilor, consacrat de Constituţia României, puterea judecătorească se bucură de independenţă. Aceasta presupune inclusiv recrutarea, promovarea etc. În actuala reglementare, numirea, promovarea, sancţionarea judecătorilor sunt atribuţiile Consiliului Superior al Magistraturii, care este un organ colegial ales in majoritate de magistraţi şi care asigură independenţa puterii judecătoreşti. Salarizarea şi politica salarială este atributul Guvernului, potrivit Constituţiei. La fel se petrec lucrurile în principiu şi în celelalte state democratice. În prezent, salarizarea magistraţilor se face prin legea unică de salarizare la un nivel de salarizare pe care îl consider rezonabil în raport de contextul economic în care discutăm. În general, în sistemele constituţionale de drept continental magistraţii sunt numiţi, nu aleşi de electorat.
  • Salarizare unica (Luni, 3 mai 2010, 6:32)

    nadia [anonim]

    Domnule ministru, respectuos va rog sa precizati dece, in contextul in care vorbiti la toate posturile de TV despre reforma justitiei si a sistemului in general, se accepta in cadrul Ministerului Justitiei sa existe discriminari salariale, in sensul ca cei care sunt magistrati si personal din justitie sunt platiti conform Anexei VI din Legea nr.330/2009 (a se vedea in acest sens art.5 alin.2 din OUG 1/2010 semnata de catre dvs.), in timp ce salariatii din penitenciare (personal tot in subordinea MJ) sunt platiti dupa OMJ 622/2010.
    Va intreb acest lucru deoarece OUG 1/2010 este vadit ilegala si incalca o serie de acte normative in vigoare.
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:59)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui nadia

      Magistraţii au statut diferit de personalul ANP şi de aceea au şi salarizarea diferită. De altfel, diferenţe salariale există între toate categoriile din justiţie, deoarece atribuţiile, răspunderea şi rolul în societate al fiecărei categorii profesionale din justiţie (magistraţi, grefieri, personal ANP) este diferit. În plus, OUG 1/2010 nu stabileşte noi reguli în materie salarială, ci interpretează, în vederea aplicării unitare, conţinutul Legii 330/2009 privind salarizarea unitară. În plus, cred că este de asemenea bine de ştiut că la momentul negocierilor dintre Guvern şi sindicate în privinţa legii de salarizare unitară, sindicatele din ANP au optat pentru reprezentarea lor în negocieri de către federaţiile sindicale din care fac parte, renunţând la reprezentarea intereselor prin intermediul ministerului.
  • ANI (Luni, 3 mai 2010, 7:05)

    Mih [anonim]

    D-ule Ministru, cum comentati criticile aduse de d-na Monica Macovei proiectului de guvern privind ANI?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:14)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mih

      Conţinutul declaraţiilor în regim public permitcu uşurinţă urmărirea evoluţiei patrimoniului demnitarului, iar cele în regim confidenţial sunt practic declaraţiile care funcţionează în prezent, conţinând şi datele de localizare şi sursele de provenienţă ale bunurilor. În ce priveşte posibilitatea sesizării instanţei de către ANI, aceasta a fost una din criticile aduse de Curtea Constituţională. Guvernul nu poate trece peste ceea ce a stabilit Curtea. A face altfel, înseamnă a adopta un proiect care din start conţine vulnerabilităţi. Scopul exclusiv al acestei legi a fost conformarea cu decizia Curtii Constitutionale. Decizia Curtii prevede explicit ca sesizarea instantei de catre ANI este neconstitutionala. Este adevarat ca ANI a pierdut parghia sesizarii direct a instantei, dar o analiza lucida si nu sentimentala si bazata pe procese de intentii, indica limpede ca ANI a pierdut aceasta prerogativa ca urmare a deciziei Curtii si nu a proiectului nostru. Repet, proiectul nu vine decat sa puna de acord cadrul normativ pozitiv cu decizia Curtii.
      Pe de alta parte, in proiect am incercat sa intarim celelalte prerogative ale ANI si sa institutionalizam o cooperare mai stransa si mai eficienta intre ANI si parchet, fapt care se va putea constata dupa publicarea acestuia.
      Succesul unei institutii nu depinde exclusiv de cadrul normativ, ci si de modul in care este condusa, de modul in care comunica public si de cel in care coopereaza cu alte institutii. ANI are la dispozitie toate aceste parghii pentru a fi eficienta in cooperare cu Parchetul. Dealtfel, chiar fostul ministru a recunoscut explicit că problema rezidă în Constituţie. În concluzie, cred că e bine să distingem între dorinţe şi viziuni privind o anumită situaţie, şi contextul concret în care poţi lua decizia. Consider că Guvernul a procedat corect.
  • mici creante (Luni, 3 mai 2010, 7:12)

    daniel [anonim]

    Domnule Ministru,
    In tarile anglo-saxone exista o Curte a micilor creante (pana la x dolari/lire). Un singur judecator, o singura infatisare, fara avocat, fara martori. Avem vreo sansa sa avem asa ceva?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:18)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniel

      Politica în domeniul organizării judiciare are în vedere, la acest moment, instituirea unor proceduri speciale pentru soluţionarea anumitor categorii de cauze, şi nu crearea de instanţe specializate pentru acestea. Pentru categoriile speciale de cauze soluţia aleasă a fost instituirea de complete sau, după caz, secţii specializate în cadrul instanţelor judecătoreşti, în acest fel realizându-se o gestionare mai eficientă a resurselor umane şi materiale disponibile în sistemul justiţiei la momentul actual.
      În materia la care se face referire în cadrul întrebării, reglementarea de la nivel european în materie o reprezintă Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 805/2004 privind crearea unui titlu executoriu european pentru creanţele necontestate, cu aplicabilitatea directă şi procedurilor judiciare desfăşurate în faţa instanţelor din România.
      În plus, proiectul Codului de procedură civilă propune instituirea unei proceduri speciale - procedura cu privire la cererile de valoare redusă. Această procedură a avut drept model legislativ chiar prevederile Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 861/2007 – menţionat mai sus. Spre deosebire de Regulamentul nr. 861/2007, al cărui domeniu de aplicare este circumscris litigiilor având ca obiect creanţe a căror valoare nu depăşeşte 2.000 euro, reglementarea propusă – aplicabilă în cazul cererilor de valoare redusă aplicabilă în dreptul intern, se aplică cererilor a căror valoare nu depăşeşte suma de 10.000 lei.
  • averile licite vs averi ilicite (Luni, 3 mai 2010, 7:50)

    virgil [anonim]

    Dumneavostra si Ministerul Justitiei sustineti ideea Monicai Macovei de a modifica articolul din Constitutie care prezuma faptul ca in Romania dobandirea averii este licita?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:29)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      Este o discuţie pe care clasa politică trebuie să o tranşeze. Această modificare, dacă se doreşte a se opera, trebuie asumată de factorul politic. În celelalte sisteme de drept din Europa funţionează pincipiul prezumţiei de liceitate a dobândirii averii. Acest principiu este consacrat fie la nivel constituţional, fie, acolo unde nu este prevăzut în constituţie, la nivel de lege. În ce priveşte inversarea prezumţiei, cred că trebuie evaluat în raport de jurisprudenţa CEDO în ce măsură nu se încalcă art.1 din Protocolul 1 la CEDO, şi abia după aceea să tragem o concluzie. În plus, în anul 2003 s-a mai încercat modificarea textului constituţional vizat şi prin decizia 148/2003 Curtea Constituţională a statuat că propunerea de revizuire încalcă art.152 din Constituţie, care prevede că revizuirea nu poate afecta drepturi fundamentale, cum ar fi dreptul de proprietate, prezumţia de liceitate a dobândirii averii fiind una din garanţiile acestui drept. Iată deci o serie de realităţi constituţionale sau de drept internaţional de care trebuie să ţinem cont atunci când abordăm această chestiune. Pe de altă parte, faptul că în ultimii 20 de ani, au fost acumulate bunuri de o valoare semnificativă prin acte de corupţie sau încălcarea regulilor de integritate, incompatibilitate sau conflicte de interese trebuie să preocupe statul. Cred că trebuie concentrată atenţia spre recuperarea bunurilor dobândite prin infracţiuni, aşa cum cere şi măsura 4.4.3 din Programul Stockholm adoptat în Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne la nivel european.
  • Reforma sistem penitenciar (Luni, 3 mai 2010, 8:04)

    Ionut Stefan [anonim]

    Reformarea sistemului judiciar din Romania are in vedere si sistemul penitenciar? Daca da, ce intentionati sa faceti cu actualul serviciu de prevenire a criminalitatii in mediul penitenciar ? Vi s-a pus la dispozitie vreun raport asupra activitatii concrete si eficientei acestuia ?
    Va multumesc.
  • restructurarea instantelor (Luni, 3 mai 2010, 8:32)

    marcel chiliman [anonim]

    2 INTREBARI:

    1. Care este stadiul negocierilor pe Pactul pe Justitie? Cine este cel mai reticent in realiyarea acordului?

    2. Care sunt instantele si parchetele care vor fi restructurate prin incetarea activitatii? De ce nu este facuta publica lista lor?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:36)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marcel chiliman

      1.Nu există o reticenţă în realizarea unui pact pe justiţie. Încă din anul 2008 MJ a făcut cunoscută intenţia de a realiza un memorandum asumat de sistemul juridic, guvern şi parlament, memorandum care să garanteze realizarea unui program multianual pentru rezolvarea problemelor pe justiţie. Mai mult decât atât, raportul intermediar al Comisiei Europene face vorbire despre necesitatea acestui memorandum. Pactul pe justiţie aşa cum a fost conceput în perioada protestului din vara anului 2009 de asociaţiile profesionale ale magistraţilor, CSM şi unele ONG-uri conţinea unele principii viabile, dar în acelaşi timp şi inadvertenţe sistemice, fapt ce de altfel a determinat şi respingerea acestuia de Camera Deputaţilor. Eu cred că prin adoptarea de către Guvern a Strategiei propuse de Ministerul Justiţiei pentru dezvoltarea Justiţiei ca serviciu public, după dezbaterea acesteia în sistem, se poate vorbi de un adevărat pact pentru Justiţie pe termen lung. În acelaşi timp, suntem deschişi să discutăm şi negociem un document programatic mai scurt, un Pact separat, care să fie susţinut de toate forţele politice şi care să cuprindă trei măsuri esenţiale pentru Justiţie, adoptarea şi implementarea tuturor codurilor, mai mulţi judecători, procurori şi grefieri, dotări imobiliare mai bune pentru sistem, un grad de operativitate mai mare în soluţionarea dosarelor.
      2.Printr-un Ordin al MJ s-a dispus constituirea unui grup de lucru format din reprezentanţi ai MJ, CSM şi PICCJ, care să procedeze la întocmirea unui studiu privind reorganizarea instanţelor şi parchetelor cu volum mic de activitate. Obiectul studiului nu vizează exclusiv desfiinţarea unor instanţe sau parchete, ci urmăreşte pe baza unor criterii obiective realizarea unui management eficient al resursei umane şi logistice.În acest moment nu este definitivat studiul şi nu se poate aprecia care sunt instanţele şi parchetele propuse spre desfiinţare.
  • Problema in justitie este reforma reala... (Luni, 3 mai 2010, 8:36)

    CD [anonim]

    ...nu cosmetizarea care se face de mai multe mandate cu exceptia legilor promovate de Monica Macovei prin care s-a introdus feed-back-ul ca procedura de autoreglare a sistemului : Ecris,declaratiile de interese , etc
    Deci :
    1.Cand se introduce in procedura penala sistemul de audire in camera de interogatoriu cu inregistrare video audio astfel incat invinutii sa nu mai poata schimba neargumentat solid declaratiile initiale (acestea se deformeaza pana la absurd in timpul desfasurii procedurilor judiciare,cu scopul eludarii rapunderii penale la interventia avocatlilor si a unor ''consilieri''din randul magistratilor si procurorilor interesati de ''soarta inculpatilor'' !?
    2.Cand se reglementeaza trecerea politieie judiciare in subordinea parchetului astfel incat
    cerectarea penala sa nu mai suporte influente din partea sefilor din politieie si a ''organului ierarhic superior '' situatie care ne situeaza la periferia sistemelor juridice civilizate ?!!!!!
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:37)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui CD

      1. Noul Cod de procedură penală prevedere posibilitatea înregistrării audio-video a audierii efectuate şi în cursul urmării penale nu doar al judecăţii, aşa cum este în prezent reglementat.
      În mod normal, până la sfârşitul anului 2010 trebuie să introducem efectiv înregistrarea şedinţelor de judecată.
      2.Am introdus acest obiectiv în Strategia de dezvoltare a Justiţiei ca serviciu public. Problema este deja în discuţie interinstituţională între Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Public, dar o decizie nu s-a luat încă. Estimez că după adoptarea Strategiei de către Guvern s-ar putea accelera acest proiect.
  • Noul regim de pensiilor magistratilor (Luni, 3 mai 2010, 8:55)

    Mariana Ioachim [anonim]

    Va rog sa precizati daca Ministrul Justitiei ar putea
    sustine o norma tranzitorie care sa permita magistratilor pensionati inainte de varsta limita sa revina in sistem intr-un termen X , de exemplu pana la 1 ianuarie 2011 ?
    In anul 2006 am renuntat la calitatea
    de judecator inamovibil la Tribunalul Vrancea si am optat pentru pensionare. Aveam 20 de ani vechime in magistratura, iar Statul Roman imi garanta prin lege ca voi avea o pensie de serviciu echivalenta cu 75% din salariu.
    Am fost in eroare, iar exprimarea vointei viciata de eroare este anulabila (...eu spun despre eroare, ca sa nu spun despre dol , adica viclenie).
    Exista un precedent lgislativ - reglementarea care a interzis cumulul pensiei cu salariul bugetar cuprindea si un termen in care cei vizati puteau face optiunea. Proiectul noii legi a pensiilor nu cuprinde o astfel de reglementare, care ar mai indrepta cate ceva. Am in prezent 55 de ani si pot pretinde, cred, ca, daca se generalizeaza principiul contributivitatii sa pot sa ma conformez activ cerintelor lui. Daca aspectul nu va fi inserat in lege,
    CSM ul si Presedintia vor putea trata arbitrar solicitarea mea de revenire.
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:46)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mariana Ioachim

      În acest moment proiectul nu cuprinde o astfel de soluţie legislativă. Totodată, nu se poate prevedea o norma generală pentru toţi cei care se afla în aceasta situaţie, deoarece locurile din magistratură ar fi insuficiente, fiind mai puţine locuri vacante decât magistraţi pensionari. Dar continuăm să evaluăm împreună cu CSM modalităţi de rezolvare a crizei de personal din Justiţie.
  • art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 (Luni, 3 mai 2010, 9:04)

    mece [utilizator]

    Bună ziua.

    Am găsit un articol din data de 24 Februarie 2009, care relata cum comisia juridica din Senat decisese, in unanimitate, sa adopte o initiativa legislativa a Guvernului si ceruta de CCR, prin care procesele in care se ridica exceptiile de neconstitutionalitate să nu se mai suspende.
    Până acum nu s-a întâmplat nimic.
    Care sunt şansele reale de a se modifica dispoziţia art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992, în condiţiile în care, dacă ne raportăm la ştirea de mai sus, este evident că voinţa necesară nu prea există?
    Mulţumesc.

    Ştirea este aici:
    http://www.ziare.com/ccr/stiri-ccr/procesele-in-care-se-ridica-exceptii-de-neconstitutionalitate-nu-se-mai-suspenda-682751
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:47)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mece

      La data de 21 aprilie 2010, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări a Senatului (in calitate de camera decizională) a adoptat raportul favorabil asupra unei propuneri legislative de modificare a Legii nr.47/1992 privind Curtea Constituţională.
      Ca urmare a adoptării acestei propuneri legislative (susţinute, de altfel şi de Guvern), invocarea excepţiilor de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti nu va mai conduce la suspendarea de drept a cauzei - aceasta practică fiind unul dintre motivele frecvente de tergiversare a proceselor.
      Propunerea legislativă urmează a fi înscrisă pe ordinea de zi a Plenului Senatului care va da votul final, în calitate de cameră decizională.
  • ANI (Luni, 3 mai 2010, 9:44)

    CIS [anonim]

    Potrivit statutului ANI, in aceasta institutie nu se pot angaja ofiteri de informatii. Care este motivul acestei interdictii? Nu cumva este o incalcare a dreptului de a munci pentru o categorie profesionala?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:48)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui CIS

      Legiuitorul poate stabili condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească anumite persoane pentru a ocupa anumite funcţii. Interdicţia a avut în vedere evitarea perceperii ANI ca organ care să interfereze cu atribuţiile serviciilor secrete, servicii care au atribuţii în domeniul siguranţei naţionale şi care operează cu instrumente informative veritabile, în timp ce ANI are atribuţii în domeniul averilor, incompatibilităţilor şi conflictelor de interese. De altfel, interdicţia are în vedere ofiţerii de informaţii în funcţie, data fiind calitatea de funcţionar public a personalului ANI. Nimic nu împiedică însă aceste categorii de persoane să părăsească serviciile secrete şi să participe la concursurile organizate de ANI pentru ocuparea oricărei funcţii. În plus, astfel de interdicţii există şi în cazul altor categorii de personal, spre exemplu, în cazul magistraţilor.
  • Pedepse... (Luni, 3 mai 2010, 10:07)

    bgd [utilizator]

    Buna ziua domnule ministru,

    Credeti ca o inasprire a pedepselor in general ar avea ca rezultat scaderea infractionalitatii?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 18:50)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bgd

      Noul Cod penal cuprinde o reaşezare în limite normale a tratamentului sancţionator. În acest sens, practica ultimului deceniu a demonstrat că nu mărirea exagerată a limitelor de pedeapsă este soluţia eficientă pentru combaterea criminalităţii. Astfel, deşi pedeapsa pentru furtul calificat este în legea în vigoare închisoarea de la 3 la 15 ani, această sancţiune legală - nemaiîntâlnită în niciun alt sistem de drept din Uniunea Europeană - nu a dus la o scădere semnificativă a numărului acestor fapte. De altfel, în perioada anilor 2004-2006, aproximativ 80% dintre pedepsele aflate în curs de executare prin privare de libertate pentru furt şi furt calificat erau de cel mult 5 ani închisoare, ceea ce indică faptul că instanţele de judecată nu au simţit nevoia să aplice sancţiuni spre limita superioară maximă prevăzută de lege (12 ani în cazul furtului simplu, respectiv 15 ani, 18 ani şi 20 de ani în cazul furtului calificat). Pe de altă parte, intervalul extrem de larg dintre limita minimă şi cea maximă a pedepsei (de la 1 la 12 ani, de la 3 la 15 ani, de la 4 la 18 ani) a dus în practică la soluţii mult diferite în ceea ce priveşte pedepsele concret aplicate pentru fapte asemănătoare ori la pedepse mari pentru infracţiuni cu o periculozitate scăzută, fapt care nu asigură caracterul previzibil al actului de justiţie. Soluţia de dorit nu este deci o majorare dusă la absurd a limitelor de pedeapsă, care nu face altceva decât să nesocotească ierarhia valorilor sociale într-o societate democratică (de exemplu, furtul unui autoturism ce valorează mai mult de 200.000 lei este sancţionat de legea astăzi în vigoare la fel ca omorul).
  • Cetatenie (Luni, 3 mai 2010, 10:23)

    Natalia [anonim]

    Cum putem verifica la ce etapa se afla dosarul privind redobandirea cetateniei romane? Ma refer la dosarele depuse recent, in lunile martie-aprilie. Dupa ce trece termenul de 5 luni, prevazut de lege, de unde putem afla daca cetatenia a fost acordata sau nu?

    Merci anticipat
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:06)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Natalia

      Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie vă poate pune la dispoziţie informaţiile solicitate.
  • magistratura...... (Luni, 3 mai 2010, 10:50)

    Dan [anonim]

    Buna ziua

    De ce nu se respecta stagiul de pregatire de 6 luni, asa cum prevede legea, in cazul celor care sunt admisi in magistratura pe baza vechimii de 5 ani.
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:12)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Este un aspect al activităţii CSM şi INM, care organizează stagiile de pregătire. Am solicitat în luna ianuarie în Plenul CSM să avem o serie de sesiuni speciale de lucru pentru analiza activităţii INM şi a perspectivelor.
      După promovarea examenului în modalitatea sus-menţionată şi numirea în calitatea de magistraţi definitivi, aceştia sunt obligaţi să urmeze timp de o lună un stagiu intensiv de pregătire fie în cadrul INM, fie în Centrul de Pregătire de la Giroc. Curricula aprobată de Consiliul ştiinţific al INM şi de către CSM priveşte cursurile intensive de drept civil, drept penal, drept procesual penal, drept procesual civil, etică şi deontologie, drept comercial şi CEDO. După această perioadă magistraţii încep activitatea la instanţele şi parchetele unde au fost repartizaţi în ordinea mediilor, însă au obligaţia ca până la împlinirea termenului de 6 luni să-şi continuie pregătirea profesională, întocmind o mapă cu un portofoliu specific activităţii practice judiciare.
  • Despre onoarea magistratilor (Luni, 3 mai 2010, 11:01)

    Jeu [utilizator]

    Dupa parerea mea o justitie corecta si impartiala este principalul motor al cresterii economice unei tari ca a noastra, investitia in justitie este mai importanta ca investitia in autostrazi, de exemplu, intrucat trage si celelalte ramuri ecomomice dupa ea. Zicea cineva ca nu-si explica de ce oamenii nu lucreaza pamantul. Pai de ce l-ai lucra daca in momentul in care trebuie sa culegi te trezesti cu recolta injumatatita de hoti. De ce sa investesc intr-o fabricuta daca vin alti hoti de la mediu, garda financiara etc care te pun sa platesti taxa de protectie. Eu as fi de acord ca magistratii sa fie platiti ca in vest cu conditia sa accepte ca telefoanele sa le fie ascultate si alte mijloace de control. Intrebarea mea este : magistratii sunt constienti ca pe cinstea lor sta o tara intreaga? Sunt ei prelucrati mental in acest sens?
  • Intrebare (Luni, 3 mai 2010, 11:10)

    Cristi [anonim]

    De ce nu a fost extradat inca Popa Nicolae ? Au trecut aproximativ 5 luni de la arestarea lui si atunci seful Politiei Romane spunea ca in cateva zile vor ajunge in tara doua dintre cele mai cautate persoane de catre Inspectoratul General al Politiei Romane (ma gandesc ca una din acele persoane era el).
  • Imagine justitie (Luni, 3 mai 2010, 11:11)

    Irina [anonim]

    Domnule ministru,

    De ce nu se aloca bani din bugetul ministerului pentru imaginea pozitiva justitiei?..chiar angajarea de specialisti care sa faca asta. nu v-ati saturat de prezentarea la TV doar a exemplelor negative din sistem, iar justitiabilul percepe intreg sistemul asa. Va propun prezentarea in cadrul unei emisiuni la un post tv ales de dvs. o emisiune de genul ..
    O zi din viata unui magistrat sau o saptamana de ce nu...sa vada oamenii judecatori care termina sedintele de judecata seara la ora 8, 9..., sau salile de judecata improprii de la unele judeactorii, mirosurile care trebuie sa le suporti in fiecare zi in sala de judecata, fara aer, situatiile financiare ale magistratilor tineri care au credite pentru a putea avea o casa si o masina, femei magistrat care la ora 7 dimineata alearga cu copiii catre gradinita, iar la ora 5 nu sunt sigure ca pot ajunge sa-i ia , magistrati care toata viata au lucrat doar la nivel de judecatorie unde au avut cel mai mic salariu din sistem si au dus munca cea mai grea si incarcatura cea mai mare de dosare, care mai au putin si ies la pensie si nu si-au permis nicioada sa iasa in afara Romaniei intr-un concediu, (dar au dormit linistiti nopatea si cu constiinta curata), magistrati care au avut procese pe rol si le-au pierdut....pentru ca nu au intervenit la colegii lor....si multe astfel de exemple....eu zic ca ar fi constructiv pentru imaginea justitiei alocarea de fonduri pentru campanii de genul asta...scoaterea in fata a exemplelor pozitive ..si slava Domnului cei mai multi magistrati asa sunt....
    Va multumesc.
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:14)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina

      Imaginea se va schimba treptat, odată cu schimbarea realităţilor din Justiţie. Pe de altă parte, CSM, MJ şi MP, ar putea să îşi îmbunătăţească activitatea în domeniul comunicării publice pentru a consolida imaginea Justiţiei în societate. De aceea, la MJ am implementat începând cu 2010 o nouă strategie de comunicare, prin menţinerea unei comunicări constante pe teme tehnice şi prin extinderea dialogului cu mass media în teritoriu.
  • Ati facut... (Luni, 3 mai 2010, 11:15)

    micsunica [anonim]

    Sau exista realizata la Ministerul Justitiei sau la Ministerul Afacerilor Externe o statistica a responsabililor pentru condamnarile Romaniei la CEDO? Executiv, legiuitor, putere judecatoreasca..
    Daca da, care este ponderea responsabilitatilor, pe fiecare putere a statului?
    Daca nu, nu considerati oportuna o atare statistica?
    Daca, in paralel cu problema reponsabilizarii magistratilor sau cu cea a reglementarilor privind raspunderea magistratilor, va ganditi la modalitati similare de raspundere pentru celelalte puteri ale statului, inclusiv puterea legislativa?
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 13:09)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui micsunica

      In prezent, problematica reprezentarii Romaniei la CEDO este cantonata la Ministerul Afacerilor Externe. Problema statisticii judiciare in general este intr-adevar extrem de importanta si este o vulnerabilitate institutionala pe intreg sistemul. Noi, la minister, facem eforturi pentru a dezvolta aceasta functie, concret, prin hotararea Guvernului 625/2009 de reorganizare a MJ am infiintat un compartiment de statistica judiciara si acum cautam sa inchegam un colectiv. Managementul modern nu poate fi conceput fara o statistica judiciara corecta si diversificata si intrebarea dvs pune degetul pe o rana pe care, din pacate, nu o consideram atat de serioasa, din cate am vazut. O statistica de genul celei solicitate de dvs. ne-ar ajuta, intr-adevar, sa vedem mai limpede ponderea cauzelor in condamnarile CEDO. Cum am spus de multe ori, uneori nedreptatea e scrisa chiar in lege si ulterior e blamat judecatorul care aplica legea. As vrea totusi sa spun ca 97% din numarul total de plangeri CEDO sunt respinse. Cauzele care atrag un numar mare de condamnari sunt cele legate de dreptul de proprietate, in contextul in care Romania a modificat de nenumarate ori, as putea spune chiar intr-un mod irational si nejustificat, legislatia privind restituirea proprietatilor. De asemeni, va informez ca atat ministerul cat si agentul Romaniei la CEDO sunt in permanent dialog cu conducerea Curtii si cu grefa Curtii precum si serviciul de executare al hotararilor CEDO din cadrul Consiliului Europei in paralel cu eforturile interne de coagulare a unui pachet de masuri.
  • Raspunderea magistratilor (Luni, 3 mai 2010, 11:41)

    Titi [anonim]

    Domnule Ministru, potrivit principiului general si universal valabil al obligatiei de a raspunde pentru fapta proprie si a repara astfel prejudiciul cauzat, tuturor persoanelor, fara nici o deosebire si astfel, inclusiv magistratilor le revine aceasta indatorire, obligatia fiind statuata expres si distinct ca atare la art. 52 din Constitutie, la art. 998-999 din Codul civil si reglementat prin Legea de organizare a magistraturii. Totusi, pana la aceasta data, impotriva tuturor principiilor firesti intr-un stat de drept cum se considera a fi Romania, SINGURII care nu au raspuns si nici nu raspund pentru faptele proprii si consecintele acestora sunt numai maghistratii, iar pentru consecintele erorilor judiciare flagrante si a abaterilor pe care le comit ei nu au raspuns niciodata si nici nu raspuns, acestea fiind suportate numai de Stat si implicit, de la buget. Cum si cand apreciati ca se va reintra in legalitate pe acest aspect care ar fi de natura sa fie un inceput notabil pentru reinstaurarea climatului necesar de ordine in activitatea justitiei romane ?
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:18)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Titi

      In ceea ce priveste raspunderea materiala a judecatorilor si procurorilor, pentru savarsirea erorilor judiciare cauzatoare de prejudicii, trebuie sa tinem cont de mai multe repere. Un prim reper este art 52 alin 3 din Constitutia Romaniei. Potrivit acestuia, statul este garantul repararii prejudiciilor suferite de justitiabili in cazul erorilor judiciare. Dupa acoperirea acestui prejudiciu, statul are la indemana actiunea in regres pentru recuperarea sumei platite cu titlu de despagubiri. Acest instrument insa, poate fi folosit numai in cazul in care magistratul si-a exercitat functia cu rea credinta sau grava neglijenta si eroarea judiciara astfel produsa este cauza prejudiciului astfel suferit. Aici ajungem la cel de-al doilea reper de care spuneam, si anume existenta unuia act normativ care sa organizeze acest mecanism. Principala dificultate a articularii unui astfel de act normativ este definirea notiunilor de rea credinta si grava neglijenta in contextul juridic dat. Ministerul Justitiei a finalizat un astfel de proiect de act normativ. Practic in aceste zile efectuam ultimele finisari la acest proiect si-l vom inainta CSM pentru aviz. In fine, as vrea sa mentionez un al treilea reper de care trebuie sa tinem cont in aceasta problematica, respectiv o serie de documente normative la nivel european, cum ar fi Carta Europeana privind statutul judecatorilor, avizele si opiniile formulate de Consiliul Consultativ al judecatorilor europeni, precum si recomandarilor Consiliului de Ministri ai statelor membre. Aceste documente subliniaza necesitatea ca independenta magistratilor sa fie aparata de orice presiuni, directe sau indirecte, inclusiv prin intermediul unor reglementari care sa instituie tipuri de raspundere in exercitarea atributiilor pe care le au. Prin urmare, este important sa gasim un just echilibru intre nevoia de a responsabiliza mai mult magistratii prin acest instrument si obiectivul pastrarii independentei acestora.
  • probatiune (Luni, 3 mai 2010, 11:51)

    beldeanu [anonim]

    apreciind activitatea d-lui ministru si eforturile depuse, o intrebare punctuala> care este stadiul reformarii sistemului de probatiune avand in vedere intrarea in vigoare a noilor coduri (penal si procedura penala) Va multumesc! Succes!
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 13:03)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui beldeanu

      Cred ca in urmatorii ani vom avea o Autoritate Nationala de Probatiune aflata in coordonarea MJ, plecand de la cometentele substantial crescute prin prevederile noilor Coduri. Pentru ca momentan, mijloacele financiare nu ne permit infiintarea acestei Autoritati, impreuna cu conducerea directiei de probatiune din MJ, conducere pe care o apreciez, am stabilit un plan si un calendar de masuri preliminarii, astfel incat sa pregatim Autoritatea pentru asumarea noului statut si a noilor atributii din Coduri.
  • intrebari (Luni, 3 mai 2010, 12:31)

    Anna [anonim]

    Domnule Ministru, cateva intrebari:

    1. De ce in proiectul de lege ANI pe care l-ati propus ANI nu mai poate sesiza direct instanta, ci doar ANAF sau Parchetul? Parchetul poate fi sesizat doar daca exista o infractiune, ANAF doar daca nu se platesc impozitele. De ce ati propus o lege in care ANI nu mai poate sesiza diferentele nejustificate intre declaratiile de avere si venituri, cea mai importanta arma a ANI pana acum? De ce vreti ca Inspectia Judiciara sa fie trasferata de la CSM la Parlament? In ce tara mai exista asa ceva? (in alte cuvinte, Voicu poate controla judecatorii)
    ///
    De ce vreti sa restrangeti sfera incompatibilitatilor si interdictiilor pt magistrati, desi acestea sunt in prezent la fel ca in alte tari UE?
     De ce modificati Codul Penal, nepermitand suspendarea conditionata sau sub supraveghere pt 3 infractiuni de coruptie simple (luarea de mita, primirea de foloase necuvenite, trafic de influenta), fara a face acelasi lucru pt marile fapte de coruptie? Efectul va fi ca un controlor RATB care ia spaga 10 lei sa faca puscarie, in timp ce un demnitar care manareste o licitatie pt 10 milioane de euro poate fi condamnat cu suspendare

    (editat de HotNews.ro)
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:21)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anna

      Una din preocuparile ministerului in elaborarea proiectului de lege ANI a fost sa raspunda criticilor formulate prin decizia Curtii Constitutionale si sa ferim din start viitoarea lege de o invalidare din punct de vedere constitutional, ceea ce ar insemna o problema si mai mare decat cea pe care o avem. Pe de alta parte, in Comisia Juridica din Camera Deputatilor s-a formulat un amendament prin care au fost reinfiintate comisii de judecata la nivelul Curtilor de Apel, carora ANI sa le inainteze sesizarile, alaturi de ANAF si Parchet.
      In ceea ce priveste o eventuala verificare de catre ANI pentru emiterea unei delegatii avocatiale dupa ce am fost numit mininstru, va pot spune ca nu am fost informat despre o astfel de verificare. In acelasi timp, pot sa afirm ca nu am emis o astfel de delegatie si nici un alt document aflat in legatura cu exercitarea profesiei de avocat dupa numirea mea ca ministru. Sunt avocat suspendat in barou si nu mai fac parte din societatea de avocati in care am activat.
  • cateva intrebari legate de noua strategie justitie (Luni, 3 mai 2010, 12:49)

    gigi [anonim]

    Domnule Predoiu,

    Am citit cu interes proiectul dvs de dezvoltare a justitiei ca serviciu public, si ma ingrijoreaza cateva lucruri:

    1. Inspectia Judiciara va fi trasferata de la CSM la Parlament. Asta inseamna ca Parlamentul (in speta, si unii ca Voicu) va putea controla judecatorii, in loc de CSM. Care este motivul pt care ati propus acest lucru?
    2. Vreti sa reinfiintati practic un serviciu secret pt justitie, in alte cuvinte reinfiintarea SIPA. La ce va foloseste o astfel de structura, cata vreme exista deja o structura specializata la Administratia Nationala a Penitenciarelor?  Redeschideti discutia pe competentele DNA si DIICOT. Va dati seama ca deschideti astfel posibilitatea Parlamentului de a reduce competentele existente sau chiar de a le desfiinta de facto?

    Multumesc!(editat de HotNews.ro)
    • raspuns (Luni, 3 mai 2010, 13:00)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigi

      1. In primul rand, strategia este supusa dezbaterii in sistemul judiciar si abia dupa aceea transmisa catre Guvern. In ce priveste Inspectia, semnalul pe care l-am dat prin masura propusa este dublu: pe de-o parte, faptul ca nu urmaresc reluarea inspectiei la minister si, pe de alta parte, faptul ca urmaresc o inspectie judiciara mai independenta si lipsita de orice urma de obedienta fata de CSM. Daca propunerea din strategie privind autonomizarea inspectiei prin plasarea sub autoritatea Parlamentului nu este cea mai fericita, sunt gata sa discut orice solutie care asigura consolidarea independentei ispectiei judiciare.

      2. Nu urmaresc reinfiintarea unui serviciu secret pentru Justitie. Am propus spre dezbatere in strategie infiintarea unui instrument public si nu secret de informare a Ministerului Justitiei asupra starii infractionale din penitenciare, si pentru protectia propriilor angajati din penitenciare, functionarii ANP. Dorin sa evitam aparitia unor noi cazuri Gorbunov, dorim sa consolidam integritatea in sistemul penitenciar si sa tinem infractionalitatea sub control.

      3. Referitor la competentele DNA si DIICOT, nu doresc sa redeschid discutii, ci dimpotriva doresc sa le inchid. Aceasta inseamna adoptarea cat mai rapida a ordonantei privind organizarea DIICOT, aflata inca in Parlament. In acest context, doresc sa continui consultarile cu procurorul general, procurorul sef DNA si procurorul sef DIICOT, consultari initiate anul trecut, astfel incat adoptarea ordonantei amintite sa se faca intr-o forma care sa potenteze aceste structuri si nu sa creeze confuzii.
  • o alta intrebare (Luni, 3 mai 2010, 12:52)

    ana [anonim]

    Buna ziua, domnule ministru
    Doua intrebari am si eu, daca aveti amabilitatea sa raspundeti:
    1. Cat de mult va doriti sa treceti inspectia judiciara de la CSM la Parlament, luand in considerare faptul ca tocmai parlamentarii care sunt vizati in diverse anchete de coruptie ar putea avea sa faca presiuni asupra juzilor cu ajutorul acestei inspectii.
    2. De ce va doriti atat de tare arhiva SIPA, la fiecare bilant al ANP-ului, reiterati acesta problema si faptul ca arhiva ar trebui sa treaca sub autoritatea MJ
    • raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:25)

      Catalin Predoiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ana

      1. In ce priveste Inspectia, semnalul pe care l-am dat prin masura propusa este dublu: pe de-o parte, faptul ca nu urmaresc reluarea inspectiei la minister si, pe de alta parte, faptul ca urmaresc o inspectie judiciara mai independenta si lipsita de orice urma de obedienta fata de CSM. Daca propunerea din strategie privind autonomizarea inspectiei prin plasarea sub autoritatea Parlamentului nu este cea mai fericita, sunt gata sa discut orice solutie care asigura consolidarea independentei ispectiei judiciare.
      2. Nu urmaresc reinfiintarea unui serviciu secret pentru Justitie. Am propus spre dezbatere in strategie infiintarea unui instrument public si nu secret de informare a Ministerului Justitiei asupra starii infractionale din penitenciare, si pentru protectia propriilor angajati din penitenciare, functionarii ANP. Dorin sa evitam aparitia unor noi cazuri Gorbunov, dorim sa consolidam integritatea in sistemul penitenciar si sa tinem infractionalitatea sub control.
  • Termene de judecata (Luni, 3 mai 2010, 13:02)

    radu [anonim]

    Domnule Ministru ,
    Termenele de judecata date de catre instantele judecatoresti sunt din ce in ce mai lungi .Astfel , la depunerea unei actiuni , primul termen este fixat peste 6-7 luni fata de 1 luna cat era inainte. Aceasta situatie este prezenta la toate instantele din Bucuresti.
    Ce parere aveti ?
    Aveti parghiile necesare pentru a lua masuri in vederea rezolvarii acestei situatii?
  • SIPA (Luni, 3 mai 2010, 16:14)

    hugin [anonim]

    Ce se aude cu arhiva SIPA?
    Ati primit vreun raport de la vreuna dintre comisiile de inventariere? Ce scria in el?
  • trecere politie judiciara in subordinea parchetelo (Duminică, 9 mai 2010, 20:20)

    cotofanu liviu [anonim]

    Domnule Ministru, va urez succes la realizarea proiectului de trecere a politiei judiciare in subordinea parchetelor. Eu personal vad aceasta solutie ca fiind vitala pentru un bun mers al justitiei. Politia judiciara desi nimeni nu recunoaste si nu apreciaza acest lucru este baza piramidei sistemului judiciar romanesc. Ca avantaje as enumera:
    -reducerea drastica a functiilor de conducere de la nivelul IGPR si IPJ-uri, ceea ce ar mari numarul de lucratori de politie operativi.
    -reducerea posibilitatilor de numire in functii de conducere a politistilor nepregatiti profesional si sprijiniti politic, cu se intampla acum,
    -cresterea profesionalismului in randul lucratorilor de politie judiciara,
    -economii consistente la bugetul de stat........si multe altele
  • magistrati arestati (Vineri, 15 octombrie 2010, 15:24)

    maria [anonim]

    buna ziua.sunt colega cu magistratii arestati de la craiova si ar trebui sa luati atitudine fata de acei judecatori care sunt mana in mana cu cei de la dna si fac jocul acestora.stiti ca flagrantul nu s-a realizat, mita nu s-a gasit,sunt 21000 euro pierduti de catre cei de la dna?imi este rusine cu acesti colegi care calc in picioare demnitatea unor oameni pt niste interese.cum este posibil sa nu va sesizati avand in vedere ca cei de la asociatia drepturilor omului s-au sesizat,au venit la craiova la penitenciar si au fost demarate toate procedurile pt.a ajunge la cedo.deja probabil la aceasta ora au fost deja trimise memoriile pt ca intradevar este un abuz.chiar asteptam,acei colegi carora cei de la dna nu au cu ce sa ne santajeze, ce masuri veti lua asupra acelor judecatori care executa ordine.magistratul anghel vicepresedinte amr dolj,un judecator impecabil era cel mai ravnit de catre procurori pt. ca nu a facut niciodata jocul acestora sa aresteze pe cine vor ei.de un profesionalism desavarsit,asa coleg am fii vrut la sefia tribunalului .ce perere aveti despre acest abuz si ce masuri veti lua cu acei magistrati care i-au arestat abuziv.vom fii de ras la cedo mai ales ca procurorii au facut un rechizitoriu cum le convine lor pt. ca anumite lucruri sunt inventate.cei din sistem stim ce s-a intamplat dar nimeni nu sufla nimic.de exemplu jud.anghel i-au fost ,,strecurati,, 5000euro in apartament asta la a doua perchezitie, el fiind deja arestat de 72 ore si in conditiile in care la prima perchezitie au fost 7 persoane.vii se pare o proba asta?deja se fac 6 luni de cand sunt arestati si f. probabil incet incet vom incepe sa vorbim despre comportamentul acestor procurori ai dna-ului pt. ca nu este posibila o asemenea bataie de joc.maine pot sa fiu chiar eu in locul acestor colegi arestati.pacat ca se intampla asa ceva, sa-ti fie frica sa vorbesti de aceea am recurs la aceasta metoda.succes colegilor magistrati pe 19.10.2010 la proces.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version