Cea mai lunga fraza din campania electorala apartine lui Mircea Geoana (222 de cuvinte):

"Daca vom avea un guvern instalat pana de Craciun, daca acest guvern va putea, pana la sfarsit de ianuarie, sa vina cu un proiect de buget modificat, in aceeasi parametri de deficit bugetar, dar cu prioritatile puse corect - si ma refer aici la resursele pentru agricultura, subventia la timp este o parte a masurilor anticriza, pentru ca agricultura este cea care raspunde cel mai usor si mai rapid la un stimulent financiar; doi, daca vom putea sa transformam garantiile de stat si programul "Prima casa", care este un program in care se invart apartamente construite in anii '70, intr-un program de constructie de la zero de locuinte cu chirie pentru tineri, complet echipate, vom putea sa antrenam sectorul de constructii, care este un al doilea sector care raspunde repede la un stimul de natura financiara si fiscala si, bineinteles, nu in ultimul rand, sa venim in sprijinul IMM-urilor, si sa le ajutam sa gaseasca acces la creditare si, la limita, sa ne interpunem ca stat pentru a putea sa le facem ca pentru urmatoarele 20 de luni de zile sa nu fie in situatia de a nu-si incasa factura de la stat si sa incercam sa facem ca bancile din Romania sa inteleaga ca IMM-urile, care sunt clienti seriosi si care au dificultati de moment, trebuie sa fie ajutate, si nu executate".

(Radio Romania Actualitati, emisiunea: Interviuri electorale, 4 noiembrie 2009, ora 13:30, realizator Simona Mihaescu).

Analiza a fost realizata de Institutul pentru Politici Publice plecand de la discursurile date publicitatii de primii patru candidati la Presedintia Romaniei din acest an. Aceste discursuri au insumat circa 350 de pagini de discurs, mai precis: 43.764 cuvinte in cazul lui Mircea Geoana, 67.780 - Traian Basescu, 35.402 - Crin Antonescu si 31.258 cuvinte pentru candidatul Sorin Oprescu.

Dintre candidatii analizati, Sorin Oprescu are frazele cele mai scurte.

Concluzii ale studiului IPP:

  • ·        Folosind verbe impersonale (cel mai des folosit este trebuie), candidatii se eschiveaza de la a-si asuma proiecte/angajamente concrete, pentru a nu da posibilitatea contracandidatilor sa ii critice sau cetatenilor sa ii evalueze.
  • ·        Cele mai dese referiri ale candidatului Traian Basescu sunt la Romania dar si la Parlament si partide incercand sa isi asocieze candidatura unui tip de establishment politic in care se va implica. In discursurile publice analizate, candidatul T. Basescu nu ii mentioneaza la fel de des pe toti contracandidatii ci mai ales pe Mircea Geoana dar si pe politicienii: Ion Iliescu si Viorel Hrebenciuc. Dintre toti candidatii analizati, T. Basescu se raporteaza cel mai des la partide, mai ales la PSD. Este candidatul din ale carui discursuri publice retinem atat raportarea la trecut (greseli) cat si la un nou mandat pe care si-l doreste la Cotroceni.
  • ·        In ceea ce il priveste pe candidatul Mircea Geoana, in discursurile sale din prima parte a acestei campanii, se refera cel mai des la T. Basescu dintre contracandidatii in cursa electorala. Este candidatul cu cele mai multe referiri la guvernare discursurile sale accentuand asupra temelor economice (criza, bani, locuri de munca dar si agricultura) teme prioritare intre preocuparile romanilor.
  •  ·        Presedintele in functie, T. Basescu, este cel mai des invocat in discursurile candidatului C. Antonescu la Presedintie. Candidatul Antonescu tinteste in mod evident functia de Presedinte (vezi frecventa referirilor) pe care o invoca in toate discursurile rostite pana acum in campanie, insistand asupra reprezentarii intereselor oamenilor. Mult mai putine referiri sunt, din aceasta perspectiva, la PNL. Din frecventa folosirii unor cuvinte, apreciem discursul electoral al lui Antonescu ca fiind mai taios decat cele ale contracandidatilor sai.
  • ·        La randul sau Crin Antonescu este mentionat mult mai putin in discursurile publice ale candidatului Sorin Oprescu, fata de referirile acestuia la T. Basescu sau la M. Geoana. Dese mentiuni regasim in discursurile electorale ale lui Sorin Oprescu la oameni (promovand conceptul in antiteza cu partidele), la Romania si la avantajele unui independent autentic in functia de Presedinte.