Laszlo Tokes: Maghiarii sunt indreptatiti ca limba lor sa devina oficiala in Transilvania

de Alina Neagu     HotNews.ro
Vineri, 22 mai 2009, 10:50 Actualitate | Politic

Maghiarii "sunt indreptatiti" ca limba lor sa devina oficiala in Cluj-Napoca si in Transilvania, a afirmat presedintele Consiliului National al Maghiarilor din Transilvania, Laszlo Tokes, citat de Mediafax. El a adaugat ca "este de neacceptat" ca tocmai la Cluj Napoca, unde a fost capitala voievodatului Transilvaniei timp de secole, limba maghiara sa nu se regaseasca pe placutele informative pe care Primaria orasului intentioneaza sa le amplaseze pe monumentele istorice.

Miscarea Angajament Civic si portalul de internet in limba maghiara Transindex au strans circa 22.500 de semnaturi pe o petitie prin care se cere introducerea limbilor maghiara si germana pe placutele informative de pe monumentele istorice din Cluj-Napoca, documentul fiindu-i inmanat, joi, primarului Sorin Apostu.

"Semnatarii acestei petitii solicita ca limbile maghiara si germana sa apara pe placutele informative care urmeaza sa fie montate pe monumentele istorice ale orasului. Comunitatile germana si maghiara au avut un rol important in istoria Clujului si aceasta initiativa a edilului sef (prin care placutele sa fie in limbile romana, engleza si franceza) nu reflecta multiculturalismul Clujului", se arata in comunicat.


Citeste mai multe despre   






















1962 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    Populism (Vineri, 22 mai 2009, 10:55)

    AntonH [utilizator]

    Populism ieftin pt. cateva voturi in plus. Ceea ce nu intelege dl. Tokes este ca pentru fiecare actiune exista o contraactiune.
  • -3 (17 voturi)    
    NE AFLAM CUMVA IN UNGARIA???? (Vineri, 22 mai 2009, 10:57)

    mops [anonim]

    Eu zic sa va duceti la voi acolo in Ungaria!
    Limba oficiala este limba romana si nu cea maghiara!
    • +8 (12 voturi)    
      degeaba (Vineri, 22 mai 2009, 11:18)

      Eli [anonim] i-a raspuns lui mops

      Nu vad cum de nu realizati ca acest subiect exista si va exista intotdeauna atunci cand cei de la guvernare doresc sa ne distraga atentia asupra altor lucruri decat cele importante, cum ar fi criza economica, somajul, lipsa banilor, foametea, hotia samd. Este pref in ochi!!!!!! Nu va dati seama?!
      Si in alta ordine de idei, tin sa va spun ca eu sunt unguroaica si la fel ca si in cazul romanilor, politicienii unguri sunt la fel de mincinosi si de hoti. Treaba asta cu "ungurii doresc" este o aberatie. De fapt, ungurii, ca si romanii au alte probleme - cele mentionate mai sus.
      • 0 (0 voturi)    
        Hai numa (Duminică, 7 iunie 2009, 19:40)

        oleg [anonim] i-a raspuns lui Eli

        Comunitatea Romana din Gyula (HU) a dorit la un moment dat sa posteze un bust a lui Andrei Saguna , comunitatea maghiara de acolo s-a opus vehement si chiar au adus grave amenintari comunitatii de Romani care de altfel este destul de numerica .
    • +4 (8 voturi)    
      turismul & nationalismul (Vineri, 22 mai 2009, 11:57)

      un roman [anonim] i-a raspuns lui mops

      limba oficiala a statului roman nu are nimic de-a face cu placutele de informare turistica puse spre folosul vizitatorilor straini.

      avand in vedere faptul ca majoritatea turistilor straini care viziteaza Clujul provin din spatiul cultural in care s-a situat transilvania vreme de secole (spatiu de limba germana & maghiara), cele doua limbi refuzate de apostu ar fi binevenite pe placute.

      daca e sa fim realisti, trebuie sa recunoastem ca nu toti turistii sunt poligloti. de aceea, de exemplu, in Frantza (principala destinatie turistica a Europei), placutele & tablourile de informare turistica sunt inscriptionate in 5-6 limbi, mai precis in limbile acelor popoare din care provin majoritatea turistilor. la ei se poate, cu toate ca mandria nationala e de rigoare si in ciuda faptului ca au avut o istorie cel putin la fel de zbuciumata ca a noastra. doar ca la ei, verva nationala nu pericliteaza eficienta economica a demersului...
      • +3 (3 voturi)    
        numa' 3 limbi? (Vineri, 22 mai 2009, 16:27)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui un roman

        eu as mai pune si in engleza, franceza si rusa.
        Si cred ca ar fi beton!

        Sincer, problema nationalismului se dilueaza masiv in momentul in care faci mai mult decat se cere.
        De exemplu aici vorbim de placute pt turisti.
        Limbile locale mi se par OK si ar fi bine venite si niste limbi de circulatie internationala.
        Cine ce ar putea sa mai spuna cand au sa vada nu o limba minoritara ci un intreg set de limbi!?
        • 0 (0 voturi)    
          Limba locala este OK.. (Duminică, 24 mai 2009, 17:33)

          faranume [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

          Cand vom vedea placute in limba germana si turca in Germania, franceza si araba in Franta, engleza si hindu in Anglia, italiana si romana in Italia, atunci vom analiza propunerea clasei politice maghiare din Romania. Sunt pe deplin de acord cu placute in romana/engleza. Sau de ce nu placute in romana/franceza ca doar ne consideram o tara francofona, nu?Intr-o tara francofona a doua limba oficiala ar trebui sa fie franceza ...nu maghiara!
      • 0 (0 voturi)    
        Hai numa ! (Duminică, 7 iunie 2009, 19:44)

        oleg [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Bai ...roman... da de cand limba maghiara este limba de circulatie internationala ?, inteleg , germana , engleza , rusa , franceza , dar mai lasama cu ungureasca ca in Ungaria nu o sa vezi in veci postat ceva in limba Romana .
  • 0 (10 voturi)    
    dar cu rromii? (Vineri, 22 mai 2009, 10:59)

    iXulescu [anonim]

    de ce doar maghiara si germana? si in rromanes, ca doar sunt mai numerosi ... si de ce nu si engleza, franceza si spaniola, ca sunt de circulatie internationala ... si daca ne gandim la potentialul turistic, sa mai fie si in chineza, japoneza, araba si rusa ....

    deci in loc de placute, propun sa se agatze cate un dictional multi-lingv, si am terminat balciul.....
  • +1 (13 voturi)    
    Corect (Vineri, 22 mai 2009, 11:01)

    Horea [anonim]

    Ca roman 100%, trebuie sa recunosc ca are dreptate. Foarte multe din monumentele in cauza au fost ridicate de catre comunitatile maghiara sau germana, asa ca frumos ar fi sa existe placute si in limbile respective. Romana, Maghiara, Germana si Engleza ar fi perfect. Franceza nu prea are ce cauta acolo.
    • -1 (1 vot)    
      pe corecte (Vineri, 22 mai 2009, 11:26)

      Romanas [anonim] i-a raspuns lui Horea

      pe corecte daca discutam exista multe monumente care nu au nici o treaba cu romanii.
      spre exemplu exista un turn al lui stefan, dar nu al lui stefan cel mare, ci al primului rege ungar. acest monument reprezinta orasul baia mare.
      intreb si eu, ca tot romanul, cum poate reprezenta un rege strain un oras romanesc.

      deci propun: inventarierea tuturor monumentelor iar cele straine neamului sa poarte doar inscriptie maghiara. rusa, etc.

      astfel dl tokes isi va vedea visul cu ochii.
    • +3 (5 voturi)    
      nu, nu (Vineri, 22 mai 2009, 11:28)

      radukku [utilizator] i-a raspuns lui Horea

      In primul rand franceza ar trebui, pentru ca sunt cateva mii de studenti francofoni in Cluj.
      Oricum, Laszlo Tokes = Vadim varianta maghiara.
    • +1 (5 voturi)    
      placute europene (Vineri, 22 mai 2009, 11:31)

      gogoasa [anonim] i-a raspuns lui Horea

      ca au construit monumentele alea, jos palaria. Dar a face o placuta scris in 10 limbi mi se pare aberant. Pe de alta parte romanii si grecii au avut o influenta muuuult mai mare, construind de fapt natiunea romana si nu vad scris la intrarea in Constanta sau Alba-Iulia sau alte localitati vechi o placuta in italiana sau greaca. Hai sa ne concentram pe rezolvarea problemelor natiei noastre, asa pestrita cum e ea si nu pe abureli. Sa-mi fie cu iertare daca imi doresc ca oamenii care traiesc in tara asta, indiferent de etnie, sex, religie, orientari sexuale , sa o duca mai bine, asa cum ar trebui. Sanatate
    • 0 (0 voturi)    
      Hai numa ! (Duminică, 7 iunie 2009, 19:49)

      oleg [anonim] i-a raspuns lui Horea

      Baaaa Horea , la naiba si mai ai si un nume predestinat , am impresia ca numai numele e de tine ca in rest esti de tot rasul , ce ar fi sa te muti tu putin in Ungaria poate asa o sa o sa scapam si noi de o parte de idioti .
  • +1 (9 voturi)    
    Indignare (Vineri, 22 mai 2009, 11:02)

    xyz [anonim]

    Si acum toti "patriotii" romani si maghiari se vor aprinde in discutii sterile si pe alocuri violente. Si uite asa creste traficul pe hotnews.ro. Bre nea autorule, mai lasa-ne cu placutele bilingve, nu ai auzit de gripa porcina, de criza, de Boc - astea's subiecte la moda. Te faci de ras, ce naiba!...
  • +3 (5 voturi)    
    cum se face (Vineri, 22 mai 2009, 11:03)

    HopaMitica [anonim]

    Cum se face ca taman cand vin alegerile Euro Parlamentare indivizi precum 'revolutionarul' Tokes (apropo, poate ne explica ce cautau trupe straine la granita in timpul revolutiei din 89) incep cu propaganda iredentista.
    Io cred ca cineva trebuie sa-l scarme putin si sa-i analizeze activitatea pe la tribunal . Vedeti voi cine a 'facut' revolutia ?
    Noroc cu tinerii curati care s-au jertfit care au iesit in strada, ca ne terminau maimutele tara !
  • -1 (11 voturi)    
    Placute (Vineri, 22 mai 2009, 11:05)

    Ion [anonim]

    Romania este stat unitar iar Transilvania este parte a Romaniei; limba oficiala a Romaniei este limba Romana. Cei care doresc o alta limba sa se duca sa traiasca acolo.
    • +5 (5 voturi)    
      ? (Vineri, 22 mai 2009, 11:24)

      melchiades [anonim] i-a raspuns lui Ion

      sa zicem ca iti inteleg frustrarea, dar uite, vin cu doua exemple din vest, vestitul vest spre care am dori sa ne indreptam:
      1. elvetia, cu patru limbi oficiale dintre care 1, reto-romana este considerata singura limba cu adevarat "elvetiana". este vorbita de foarte putina lume in elvetia( procentual sunt mai putini decat maghiarii in romania), dar totusi poate fi limba oficiala.
      2. in germania, cu toate ca limba turca nu este limba oficiala, in mai toate obiectivele turistice, in toate punctele de informatii pt transport in comun, etc, informatiile sunt afisate atat in limba germana cat si in limba turca (si in multe cazuri engleza).
      si pan la urma ce se poate intampla din cauza acestor placute multilingve, in afara de faptul ca mai multi straini se vor descurca fara sa-ti ceara ajutorul?
      • 0 (6 voturi)    
        Politicienii maghiari sunt ca ursii... (Vineri, 22 mai 2009, 11:50)

        ktistes [anonim] i-a raspuns lui melchiades

        Daca le dai ceva bun, o sa se întoarcă pt. mai mult (ex: autonomie). Oricum, faza tare care am descoperit-o într-o carte de-a lui Iorga, de care mulți ar trebui sa tina seama (mai ales maghiarii). Cuvântul "ungur" vine din franceza = jugănire (castrare); acesta, tradus în germana, înseamnă (bat tobele) "wallach" (e... ce ziceți?). Exista maghiari si valahi. Cei din Transilvania sunt maghiari, dar Ungaria, ca nume e prost tradus. Tara se numește "Magyarorszag" = țara maghiarilor. Am o singura sursa, dar sunt sigur ca exista mai mult surse: e vorba de un congres al istoricilor, de pe vremea lui Bogdan Petriceicu Hasdeu. Oricum, pe cetățenii de rând ii doare undeva de "detalii" de genu': promovarea politica. Au târguri, festivale, școli, licee, chiar locuri la universități, parlament. Numai condiții de trai decente nu prea au și asta mai mult din cauza UDMR-ului care-i tâmpește.
      • -2 (6 voturi)    
        Germania (Vineri, 22 mai 2009, 13:05)

        Ion [anonim] i-a raspuns lui melchiades

        Sunt in Germania si limba de studiu, de exemplu, in scoli e Germana. Numele de strazi sunt scrise in Germana. E drept ca in autorbuze se mai anunta statiile si in engleza, dar nu in araba care este a doua populatie aici.
      • +3 (3 voturi)    
        ! (Vineri, 22 mai 2009, 17:18)

        memo [utilizator] i-a raspuns lui melchiades

        Frustrare - stare afectivă negativă generată de apariţia neaşteptată a unui obstacol real sau imaginar în calea satisfacerii unei trebuinţe, atingerii unui scop sau îndeplinirii unei dorinţe; unde estre frustrarea in ce a scris?
        1. Elvetia este stat federal, Romania este stat national.
        2. Directorul BIBE (Institutului pentru Populaţie şi Dezvoltare din Berlin), Reiner Klingholz, este de părere că principala piedică pentru integrare o constituie necu­noaş­terea limbii germane, vină apar­ţinând şi autorităţilor care tolerează de prea mult timp această situaţie.
        „Ne-am obişnuit să avem clase de şcoală primară în care 80% dintre elevi să nu înţeleagă limba germană”, a declarat Klingholz pentru „Der Spiegel”. Cu toate acestea, pre­şedintele Verzilor, Cem Özdemir, unul dintre puţinii politicieni de origine turcă, pledează pentru introducerea limbii turce în şcoli. Autorii studiului au fost şocaţi de rezultate, în condiţiile în care minoritatea turcă, cea mai numeroasă din Germania - în jur de 3 milioane - beneficiază de numeroase programe şi fonduri pentru a se integra.
        3. Personal cred ca placutele multilingve sunt necesare si utile.
        4. Cand a murit Marian Cozma eram "ca fratii", acum in campania pentru euro aud aceeasi placa. M-am saturat dar ce pot face?
  • -3 (7 voturi)    
    mai, da ne lasi!! (Vineri, 22 mai 2009, 11:08)

    romanu' [anonim]

    La fel de indreptatiti sunt sa mearga in Ungaria si sa vorbeasca limba oficiala de acolo...
  • +1 (9 voturi)    
    du-te si lasa-ne... (Vineri, 22 mai 2009, 11:10)

    Zgabeartza [anonim]

    De ce nu am pune si placute bilingve (maghiara si romana) in Budapesta, pentru ca si romanii au avut un cuvant de spus prin zona aia, sau nenea Tokes a uitat istoria relativ recenta....! Poate ca era mai nimerit sa fi "intarziat" putin prin zona...
    Asa ca ia-l pe Vadim si pe inca vreo cativa si duceti-va departe, si nu uitati medicamentele....!
    • -4 (8 voturi)    
      Corect (Vineri, 22 mai 2009, 11:20)

      hopaMitica [anonim] i-a raspuns lui Zgabeartza

      corect. exista surse si harti care atesta ca imperiul tracic se intindea pina in germania.
      cred ca ar am putea solicita usor placute romanesti in budapesta.
      problema e ca romanii au obraz , comparativ cu altii.
  • -3 (5 voturi)    
    Pai nu mai sunt.... (Vineri, 22 mai 2009, 11:23)

    vortex [anonim]

    ...nu mai sunt placute bilingve de cand s-a dovedit la recensamant ca nu au indeplinit ungurii numarul de indivizi incat sa aiba dreptul la placute, nes-pa? ba-spa!
  • -4 (6 voturi)    
    PETITIE (Vineri, 22 mai 2009, 11:26)

    Iulian Ignat [anonim]

    22500 de semnaturi in favoarea folosirii limbii maghiare si germane. Incercam sa vedem cate semnaturi putem strange impotriva acestei petitii?
  • -5 (5 voturi)    
    Dar BULGARIA ? Eventual si SERBIA ? Nimic...? (Vineri, 22 mai 2009, 11:28)

    MIHAI 2 [anonim]

    O bucata de Dobroge, o fractiune de Banat
    ceva acolo cat de cat ,
    sa aiba si domnu Basescu subiect de campanie,
    sa mai uite bizonul de aia veche
    cu traitul bine.
    *
    In 2009 toți ”prietenii” Romaniei
    se inghesuie
    sa-i dea mingi le fileu lui Basescu.
    *
    Stiu ei saracii care le e interesu...
    ...singurul care le poarta fesu marsav ,
    ....fiind capabil sa
    finalizeze opeartiunea
    de pulverizare a tarii
    pe care a regizat-o cu mana sigura
    din decembrie 2004 incoace
    tot Traian ramane.
  • -3 (5 voturi)    
    Limba oficiala a Regatului Maghiar era LATINA ! (Vineri, 22 mai 2009, 11:43)

    Mitica [anonim]

    Sunt surprins ca dl. pastor Tokes nu cunoaste istoria milenara a poporului sau si asa zisei biserici din care face parte.

    Limba oficiala a principatului Transilvania - vremelnic parte din Regatul Maghiar (era o entitate politica independenta in Regat) a fost pana la anul 1848 - limba LATINA !

    Pare suprinzator acest lucru astazi, dar realitatea istorica, arhivele si documentele epocii dintre anii 1000-1848 ne confirma acest lucru.

    In plus ungurii din Transilvania (pe atunci erau unguri, caci traiau in Ungaria, acum sunt maghiari caci traiesc in afara ei - cf definitiilor ocrecte si complete stabilite de Academia de la Budapesta) s/au ridicat la inceputurile epocii moderne la lupta impotriva Bisericii Catolice pentru a putea folosi limba lor in serviciul religios. Reforma a dus la separarea confesionala si la utilizarea limbii maghiare in cultele reformate, din care face parte si dl. Pastor Tokes.

    Ca urmare propun sa fim de acord de acesta data cu dl. pastor Tokes si sa punem in orasele Transilvaniei placute bilingve in romana si latina, ca sa priceapa si maghiarii care a fost limba lor oficiala timp de 848 de ani.

    Dintre regii ungurii, singurul care se pare ca avea probleme si cu latina si cu maghiara in acceasi masura a fost un anume Waic sau Voicu, cunoscut dupa ce s-a crestinat drept Szent Stefan (primul rege al Ungariei, care a infaptuit crestinarea maghiarilor la anul 1000).

    In acele vremuri ungurii se refereau la ei ca popor cu sintagma Natio Hungarica, iar opincari erau opincari orice limba vorbeau - sarba, maghiara, croata, romana, slovaca, etc.

    Ungurii erau doar domnii, catolici toti - cu pana de batlna la palarie, cu mai mult de 3 cai la trasura si cu mai multe de 1000 de jugare de pamant.
  • -1 (9 voturi)    
    clujul (Vineri, 22 mai 2009, 11:50)

    adi [anonim]

    In Cluj pana sa vina comunistii la putere maghiarii erau majoritari. asa si noi romanii ne putem duce la budapesta sa ocupam orasul si sa-l declaram oras romanesc dar nu ar fi corect nu? la fel ca si in harghita si covasna. hai sa punem acolo 3 trenuri cu moldoveni si sa aratam dupa aceea ca nu stiu ce procent din populatie sunt romani.
    asa cum in europa avem f multe exemple - vezi elvetia, finlanda, etc in care si limba minoritatilor e considerata nationala, nu vad de ce si in romania maghiara nu ar fi limba nationala alaturi de romana.
    noi romanii suferim grav de o forma paranoica de nationalism. nu le dam placute bilingve la unguri dar ne distrugem incet dar sigur tara si furam care ce poate.....
    la fel si cu tinutul secuiesc - daca ei sunt acolo majoritari, cu ce ne ajuta pe noi daca au sau nu autonomie locala??? devine benzina mai ieftina? aerul mai curat? viata mai frumoasa? vom avea mai multi bani in buzunar?
    nu se vede ca peste tot unde e un roman bagat se fura pana nu se mai stie? si se distruge tot? lasati-i fratilor ca sunt mai destepti si mai cinstiti ca noi.....
    • +5 (7 voturi)    
      da (Vineri, 22 mai 2009, 12:31)

      cocosila [utilizator] i-a raspuns lui adi

      in elvetia sunt 4 limbi oficiale. nu exista minoritati.
      cat despre ungurii din romania, o duc cam greu saracii intr-o tara de nationalisti-ortodocsi-ipocriti paranoici... tragic este ca si in romania si in ungaria sunt considerati cetateni de categoria a doua.
    • +1 (3 voturi)    
      poate (Vineri, 22 mai 2009, 12:44)

      adytzualex [anonim] i-a raspuns lui adi

      da adi, poate ai dreptate, poate f multa dreptate. uneori e bn sa uitam de rautatea asta dintre natii si sa incercam sa ne impacam unii cu altii, dar nu cred k totul a plecat de la romani. cred k e dispretul p kre ungurii il merita cateodata pt modul lor in kre ne vb, un ton de superioritate si cred k suntem indreptatiti sa fim deranjati de prezenta lor atata timp cat transilvania a fost ocupata pe nedrept, secole la rand si ca durerea sa fie si mai mare au putu sa spuna ca e a lor pentru ca ei sunt de dinaintea noastra in europa. au uitat k sunt un popor migrator si k pe noi ne-au gasit aici :( poate romanii s-au saturat sa le inghita prostiile si poate isi doreste fiecare k in curtea lui sa se simta bn fara sa fie deranjat de vecinii kre au mereu cv de spus. oricum sunt de parere ca trebuie sa ne intelegem mai bn si cred k ambele natii ar trebui sa-si schimbe mentalitatile. numai bn tuturor
      • +2 (6 voturi)    
        ungurii (Vineri, 22 mai 2009, 14:45)

        adi [anonim] i-a raspuns lui adytzualex

        Ai si tu dreptate. ungurii intotdeauna privesc superior romanii. si da, ei sunt un popor migrator. dar daca analizam putin istoria, transilvania teoretic a fost dintotdeuna a lor. ca erau si romani pe acolo, de acord. dar organizarea transilvaniei ca stat a fost realizata exclusiv de maghiari. romanii din transilvania au fost aproape intotdeauna ciobani si/sau tarani (din acest motiv ungurii ne privesc superior).
        ideea e ca acum s-au inversat rolurile. sa-ti povesteasca un ungur cum e sa traiesti in cluj - le este frica sa vorbeasca maghiara, ca nu cumva sa supere pe cineva.
        daca ar exista bunavointa de partea noastra, ar fi si din partea lor. si toata lumea ar fi fericita.
        problema romaniei nu este populatia maghiara, ci tiganii
        in harghita si covasna nu am vazut 1 metru patrat de pamant necultivat. in muntenia sunt cu sutele de hectare. ei se folosesc de tot ce au si in restul tarii tiganii distrug tot.
        • +2 (2 voturi)    
          dar asta-i trist (Vineri, 22 mai 2009, 20:24)

          babilonian [anonim] i-a raspuns lui adi

          "... le este frica sa vorbeasca maghiara, " - eu, cu limba materna germana si la scoala de limba romana, am prins maghiara pe strada, in curte. Pare ca azi n-as mai avea sansa s-o invat, doar la un curs? E vorba de anii postbelici pana-n 1961. Progresul pare de nestavilit ...
        • -2 (2 voturi)    
          clovn ungur care se da român! (Vineri, 22 mai 2009, 21:04)

          vasilica [anonim] i-a raspuns lui adi

          Te dai român ca sa le arati "olahilor" ca pâna când si ei,românii, sunt de acord ca ungurii sunt o "rasa" superioara "valahilor",nu?Iar chestia cu "tiganii" care distrug chipurile totul ,ei da, asta se potriveste ca starea de fapt din Hungaristanul tau,atââââât de superior si de dezvoltat fata de "Olahia",încât tigani sunt ucisi doar pentru faptul ca sunt tigani,neonazistii marsaluiesc pe strada fara ca cineva sa li se opuna,Hungaristanul a ajuns cersetor ca sa poata plati salariile si pensile oamenilor,dar deh,ungurii sunt superiori românilor,nu?
        • 0 (0 voturi)    
          Fugi ba de-aici (Luni, 25 mai 2009, 15:15)

          m [anonim] i-a raspuns lui adi

          Cui sa ii fie frica sa vorbeasca maghiara ma? Eu n-am avut si n-am auzit niciodata la cluj o discutie anti maghiara, in cercul meu de prieteni sau persoane necunoscute. Asa ca hai s-o mai lasam cu frica deoparte. Unde mai pui ca pe Institutul de teologie maghiara sau ce o fi ala scrie mare DOAR in ungureste. Nu stiu exact ce e ca nu cunosc limba. Asa ca sa o mai lasam cu discriminarea ca eu ma simt discriminat la fazele astea.
        • 0 (0 voturi)    
          Hai numa! (Duminică, 7 iunie 2009, 19:53)

          oleg [anonim] i-a raspuns lui adi

          Auzi ba ADI , daca si tu mai esti roman eu sunt pachistanez , si apoi fac ceva pe istoria pe care ai invatat-o tu , esti total pe langa subiect , nici nu meriti sa dialogam , mai pune mana pe carticica ca esti ffff deficitar .
  • -1 (5 voturi)    
    asta-i tokes (Vineri, 22 mai 2009, 12:19)

    cet23 [anonim]

    Asta-i tokes, n-ai ce-i face! Mai mult nu poate omul! E credinta lui, cu care se culca seara, cu care se scoala dimineata, pe care o scuipa in stanga si-n dreapta, unde poate si el.
  • 0 (6 voturi)    
    circ ieftin (Vineri, 22 mai 2009, 13:48)

    aa [anonim]

    Lazlo tipa,baietii acoperiti publica,Base va lua atitudine ... hai mai ma lasati chiar nu mai pacaliti nici macar copiii de 5 ani... poate ar trebui sa mai studiati un pic una dintre Legile alea ignorate frecvent dupa umila mea parere de PDL si de Basescu ... cum se numeste ... a da Constitutia... si va veti lamuri cam ce baloane de sapun sunt astea si de ce apar...
  • -1 (5 voturi)    
    istorie (Vineri, 22 mai 2009, 14:46)

    adrian [anonim]

    Domnul Tokes sa nu incurce voievodatul cu Trasilvania. Sudul, de la Orastie la Draos a fost pur sasesc, avand capitala la Sibiu. Nicio legatura cu ungurimea din transulvania
  • +1 (5 voturi)    
    cum procedeaza australienii in 2009 (Vineri, 22 mai 2009, 15:40)

    maria [anonim]

    Prime Minister Kevin Rudd - Australia
    Indraznet si corect!


    cid:1.3534046587@web110305.mail.gq1.yahoo.com
    Muslims who want to live under Islamic Sharia law were told on Wednesday to get out of Australia , as the government targeted radicals in a bid to head off potential terror attacks.
    Musulmanilor care doresc sa traiasca dupa legile islamice li s-a pus in vedere sa paraseasca Australia , in contextul in care guvernul a tintit radicalismul intr-o incercare de a decapita potentiale tentative de atac terorist.
    Citat:
    "IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians.
    "IMIGRANTII SI NU AUSTRALIENII TREBUIE SA SE ADAPTEZE. Asta e, va convine sau nu. Sunt satul de ingrijorarea acestei natiuni in privinta ofensarii unor indivizi sau a culturii acestora. De la atacul terorist din Bali incoace suntem martorii unui val de patriotism venit din partea majoritatii australienilor.
    This culture has been developed over two centuries of struggles, trials and victories by millions of men and women who have sought freedom'
    Aceasta cultura s-a creat in peste doua secole de zbateri, incercari si victorii a milioane de barbati si femei in cautarea libertatii.
    We speak mainly ENGLISH, not Spanish, Lebanese, Arabic, Chinese, Japanese, Russian, or any other language. Therefore, if you wish to become part of our society, learn the language!
    Vorbim mai cu seama ENGLEZA, nu spaniola, libaneza, araba, chineza, japoneza, rusa sau orice alta limba. In consecinta, daca doriti sa fiti parte a acestei societati, invatati limba!

    Most Australians believe in God. This is not some Christian, right wing, political push, but a fact, because Christian men and women, on Christian principles, founded this nation, and this is clearly documented. It is certainly appropriate to displa
    • 0 (0 voturi)    
      hunii (Vineri, 22 mai 2009, 20:24)

      jiji [anonim] i-a raspuns lui maria

      gogule, ungurii sunt in transilvania de mai bine de 1000 de ani, dinainte ca romanii sa fie romani. daca ar fi asa romanii ar trebui vorbeasca maghiara in transilvania.
      • +1 (1 vot)    
        nu prea cred! (Vineri, 22 mai 2009, 21:10)

        laszlo kovacs [anonim] i-a raspuns lui jiji

        Deci cum jiji(becali cumva?),românii acum 1000 de ani nu erau înca români,dar ungurii de acum 1000 de ani erau deja.......unguri?Mare trebuie sa fie frustrarea nationalistilor unguri(de rusine de acesti hipernationalisti,am ajuns sa-mi fie rusine ca si eu sunt ungur!)Aroganta noastra fata de români(si altii!) este proverbiala,dar nu are absolut nici un temei,ne face rau mai mult noua si nu atât românilor,în afara faptului ca îi face sa ne dispretuiasca(pe buna dreptate,nu?)
  • 0 (2 voturi)    
    de acord (Vineri, 22 mai 2009, 16:23)

    HopaMitica [anonim]

    o mare parte din monumente nu au corespondent in istoria noastra nationala si reprezinta regi, personalitatistraine poporului nostru.
    propun inventarierea acestora si acceptarea sigestiei dl.ui 'revolutionar' tokes si aplicarea pe ele de inscriptii in limba lor.

    asa macar nu ne mai inchinam la false monumente !
  • 0 (2 voturi)    
    Dar...tu cine esti (Vineri, 22 mai 2009, 17:53)

    Iuliu [anonim]

    Mai lasa-ne frate ca ne-am cam saturat de incercarile voastre meschine...
    Sunt convins ca maghiarii din Transilvania vor intelege ce scrie pe placute chiar daca e scris doar in romaneste, pentru turistii straini, engleza va fi suficienta ca si a doua limba pe inscriptie.
    In acest mod placutele vor fi de dimensiuni mai mici, litere mai putine, prin urmare mult mai ieftine...
  • 0 (2 voturi)    
    limba oficiala (Vineri, 22 mai 2009, 19:56)

    Alex [anonim]

    Si care-i problema cu o limba oficiala in plus?
  • -2 (2 voturi)    
    voievodatul (Vineri, 22 mai 2009, 20:30)

    Codruta [anonim]

    Ce e mai trist e ca b.... ne tot reaminteste ca ei au fost odata boierii pe aici (Cluj). Si asa, azi o placuta, maine o straduta, si ne trezim ca nu mai poti sa te intorci de ei.
    Ar trebui stranse niste sute de mii de semnaturi care sa nu admita placutele cerute de b...
    Ar trebui un referendum clujean si majoritatea sa decida. Nu vin 30.000 de unguri sa decida ce nu vor o suta de mii de romani.
  • -2 (2 voturi)    
    Plăcuţe pe creierul lor (Vineri, 22 mai 2009, 20:48)

    george coşbuc [anonim]

    De ce nu am pune si placute bilingve (maghiara si romana) eventual şi rusă in Budapesta, pentru ca si romanii au avut un cuvant de spus prin zona aia, sau nenea Tokes a uitat istoria relativ recenta....! Poate ca era mai nimerit sa fi "intarziat" putin prin zona...cam o mie de ani!
  • 0 (0 voturi)    
    placutele " 3 limbi"! (Duminică, 24 mai 2009, 20:06)

    valy [anonim]

    propun ca in locul limbii unguresti sa fie folosita hindustana- ar intelege-o o mai mare parte a populatiei romaniei, raspandita pe mai toata suprafata tarii! ar putea-o folosi si tokes, i-ar da o mai mare greutate demersului si ar mai creste calitatea maghiarimii !
  • 0 (0 voturi)    
    De acord (Luni, 25 mai 2009, 8:55)

    sorin [anonim]

    Sunt de acord sa punem maghiara si germana pe placute, dar cam atit....limba officiala trebuie sa ramina limba romana, caci Transilvania a fost, este si va fi o parte integrala din ROMANIA ; nu conteaza cine a trecut pe acolo, cine s-a stabilit acolo, ungur or german or american. Toti strainii astia care nu vor sa vorbeasca romaneste si traiesc in Transilvania, trebuie sa respecte limba, cultura si societatea romaneasca.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri