Discutia de luni, emisiune HotNews.ro-RFI

Valeriu Stoica: Patriciu a reusit sa aiba in PNL atat puterea, cat si opozitia

de Redactia     HotNews.ro
Duminică, 22 martie 2009, 13:00 Actualitate | Politic

Valeriu Stoica
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Vicepresedintele PD-L, Valeriu Stoica, s-a aflat in redactia HotNews.ro pentru o discutie online. Temele de discutie s-au referit la alegerile din PNL, la viitorul relatiilor dintre liberali si democrat-liberali si la soarta fostilor liberali in interiorul PD-L. Cele mai interesante intrebari se vor regasi in emisiunea "Discutia de luni", realizata de HotNews.ro si RFI si moderata de Dan Tapalaga.

Emisiunea "Discutia de luni" se difuzeaza in fiecare luni, de la ora 19.00, pe frecventele RFI Romania si pe HotNews.ro
  • Intalnirea s-a incheiat
Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 florin

    Domnule ministru,
    Ati fost dupa parerea mea unul din cei care in anii 2000 ati readus in viata politica PNL-ul.
    V-a continuat munca dl. Stolojan.
    1. Ca un cunoscator profund al acestui partid considerati ca schimarea conducerii acestui partid este una de fond sau sunt alti "jucatori" "antrenati" de acelasi antrenor Dinu Patriciu, miliardar fabricat in laboratoarelele si PDSR? Impresia mea e ca e aceiasi Marie cu alta palarire.
    2. A fost sau nu C P Tariceanu un personaj politic valoros? Impresia mea (l-am cunoscut in tinerete ) e ca personajul este total nepregatit pentru o functie inalta in stat.

    • Valeriu Stoica

      1. Viitorul va raspunde la aceasta intrebare. Deocamdata putem face speculatii. Din afara, batalia de la ultimul congres pare sa fi fost o disputa intre doua grupari pro-Patriciu.

      Atfel spus, Dinu Patriciu a reusit sa aiba in PNL atat puterea cat si opozitia. Noua conducere a PNL poate sa infirme aceasta impresie daca va inlatura orice ambiguitate in relatia cu Dinu Patriciu si daca va proba ca PNL este capabil sa elaboreze o strategie proprie independenta de interesele lui Dinu Patriciu.

      2. Parerea mea despre Tariceanu este cunoscuta. El a fost nesansa PNL intr-un moment in care PNL a avut toate sansele. In decembrie 2004 PNL era in cea mai buna pozitie politica din perioada postdecembrista, Tariceanu a compromis strategic PNL pentru ca a fost lipsit de viziune politica si a pus ambitia lui deasupra interesului partidului.

      In prima parte a anul 2005 el a refuzat cu obstinatie ideea unificarii dreptei, desi atunci PNL era cel mai puternic partid din Alianta DA si era in masura sa realizeze aceasta unificare in jurul sau. In acel moment fostul PD era chiar dispus sa negocieze chestiunea numelui viitorulului partid astfel incat brand-ul PNL se putea pastra. Tariceanu a refuzat insa unificarea si nu a inteles ca raportul de forte dintre partidele aliantei se schimba cu fiecare zi care trecea.

      Mai mult, Tariceanu nu a inteles sa joace cartea PPE, s-a cramponat de Partidul Liberal European, un partid minor de centru stanga. Practic, in acest fel, Tariceanu a condamnat PNL sa fie in Romania doar al treilea partid, un partid balama osciland intre dreapta si stanga. Intre timp, culoarul de dreapta a fost ocupat de PD iar in final, prin unificarea cu PLD s-a creat marele partid al dreptei. PNL a ramas in afara acestui proces politic.

  • Întrebarea nr. 2 Simion

    1. In PD-L exista Comisii de Specialitate cu numele. De ce nu s-au pastrat aceste Comisii la trecerea din PLD in PD-L?
    De ce PD si-a impus modul de a fi (fara activitate in Comisii de Specialitate) asupra acestui subiect?

    2. Curentul liberal in PD-L s-a manifestat foarte putin. De ce atat de putin?

    3. Legat de intrebarea precedenta, a fost luata in calcul, ca strategie, posibilitatea ca Teodor Stolojan sa nu fie Prim-Ministru, chiar daca era desemnat ca atare inca inainte de alegeri?

    • Valeriu Stoica

      1.In programul PDL, comisiile de specialitate au fost asumate. Din pacate, 2008 a fost an electoral, 2009 este si el an electoral astfel incat nu a existat ragazul necesar pentru a consolida aceste comisii. Dupa alegerile prezidentiale, consolidarea institutionala a PDL va fi cea mai importanta prioritate.

      2. Am o alta parere. Daca ne referim la elaborarile doctrinare si la dezbaterile publice, curentul liberal din PDL a fost cel mai activ din 15 decembrie si pana in prezent. Va rog sa urmariti cu atentie dezbaterile care au loc la Institutul de Studii Populare si imi veti da dreptate. In plus, va rog sa cititi programul PDL si o sa constatati ca partidul nostru si-a asumat cele mai importante valori liberale.

      3. Desigur, astfel se explica faptul ca Emil Boc este prim-ministru.

  • Întrebarea nr. 3 doru

    1. domnule stoica, v-ati intoarce intr-un pnl condus de crin antonescu?

    2. daca ati fi fost inca liberal, cu cine ati fi votat: cu tariceanu sau antonescu?

    • Valeriu Stoica

      Sunt inca liberal si voi ramane liberal tot timpul, cat mai traiesc. Tocmai din cauza asta nu as fi votat nici cu Tariceanu, nici cu Antonescu, intrucat ei nu au facut dovada ca sunt liberali prin elaborarea unor idei si proiecte care sa demonstreze apartenenta la valorile liberalismului clasic.

      Nu se pune problema sa ma intorc in PNL, intrucat odata cu excluderea mea din acest partid au fost exclusi cei mai importanti lideri liberali iar PNL a ramas practic fara coloana vertebrala.

  • Întrebarea nr. 4 Ed

    dle Valeriu Stoica de ce v-ati grabit in fuzionarea PLD cu PD ? De ce nu ati pastrat un ragaz prin a face doar o alianta intre PD si PLD de genul PSD PC, astfel incat sa mentineti deschisa posibilitatea reintoarcerii PLD la PNL ?

    Acum dupa ce dl Basescu a decis alianta de guvernare dintre PDL cu PSD PC dand clar importanta nucleului PD din PDL si ignorant practic aripa L din PDL, de ce nu ati (re)constituit grupul PLD in vederea POSIBILEI reuniri cu PNL ?

    Stiu ca sunteti adeptul a doua partide pe esicherul politic, ceea ce dintr-un punct de vedere ar fi normal daca un partid ar fi de stanga si unul de dreapta dar dat fiind istoria PSD si a PD nu credeti ca este periculos sa avem DOAR doua partide de stanga? Pentru ca clar PSD este de stanga socialist, PDL este de stanga populist, PC este de centru dreapta, si PNL este de dreapta.
    Si de ce nu ati asteptat ca istoria sa ajunga singura la aceasta decantare in doua partide, de ce a trebuit sa o fortati dvs, distrugand (consider) dreapta politica din Romania?

    • Valeriu Stoica

      Intre cele cateva lucruri importante pe care le-am invatat in politica este si acela ca succesul este posibil daca faci lucrurile exact la timp, adica nici nu te grabesti nici nu intarzii cand actionezi.

      Fuziunea PLD cu PD s-a produs la momentul potrivit pentru a da noului partid, respectiv PDL timpul necesar pentru a invinge stanga in alegeri. A fost o victorie cu emotii, la numai trei mandate diferenta, dar a fost pentru prima data in istoria post-decembrista cand un partid de dreapta, iar nu o coalitie de dreapta, a castigat alegerile. Pentru prima data a fost posibil sa avem un prim-ministru din partea unui partid de drepata castigator in alegeri.

      In acest fel, s-a polarizat sistemul politic romanesc. Avem doua mari partide, unul de dreapta PDL si altul de stanga PSD, jocurile sunt facute in politica romaneasca pe termen mediu si pe termen lung. Practic, PNL a ratat sansa de a fi un mare partid. In aceste conditii este absolut nepotrivit sa vorbim de o recostituire a grupului PLD pentru o posibila reunire cu PNL. Liberalismul de dreapta este reprezentat in PDL. Cei care cred in valorile acestui liberalism nu se regasesc in nici un caz in PNL.

      Nu va impartasesc ideea ca avem doua partide de stanga. Aceasta impresie este creata probabil de faptul ca in intreaga Europa, partidele populare au facut o sinteza intre valorile liberale la nivel economic si la nivelul institutiilor politice si ideea de solidariate care parea sa fie o valoare a stangii.

      In realitate, triada libertate-solidaritate-subsidiaritate este definitorie pentru partidele populare din Europa, inclusiv pentru PDL. Succesul partidelor populare se explica prin aceea ca folosesc instrumentele economice liberale pentru a rezolva in mod rational problemle sociale.

  • Întrebarea nr. 5 SG

    1.La semnarea parteneriatului PDL -PSD pt. formarea guvernului erati foarte suparat? De ce?
    ( era cumva o suparare de fond - asa pare - legata de nemultumirea dvs. fata de faptul ca PDL se indeparteza de valorile liberale in care credeti - sau era vorba de o conjunctura de moment ?)

    2.Ce parere aveti despre Dl.Patriciu si despre recunoasterea deschisa a Dlui Crin Antonescu fata de el?
    Intrebarea este legata atit de spectrul politic - cit mai ales de pozitiile/solutiile economice ale Dlui Patriciu pentru situatia pe care o traverseaza lumea si , Romania , in particular.

    3.Impartasiti parerea Dlui Quintus care a spus la finalul Congresului PNL ca simte Partidul mai inchegat?!

    • Valeriu Stoica

      1.Supararea mea avea doua motive: mi-a fost foarte greu sa accept ideea aliantei PDL-PSD si tocmai cu o ora inainte aflasem de la Theodor Stolojan ca dorea sa renunte la functia de prim-ministru. Trebuie sa recunosc ca nu a fost o seara prea placuta pentru mine.

  • Întrebarea nr. 6 rov

    In conditiile in care majoritatea tiranilor si a dictatorilor au piedut "functiile" odata cu viata, ce calitati sunt necesare ptr. a avea puterea de a renunta la o functie in romania ? Cat e de dulce puterea publica ?

    • Valeriu Stoica

      Normaliatea este calitatea necesara pentru a nu fi corupt de putere. Dar cati oameni sunt normal? Ma bucur ca m-am despartit de putere la momentul potrivit si nu regret "dulceata" ei. Pentru un om normal, sunt multe alte lucruri mult mai dulci. Nu este timp sa le enumar.

  • Întrebarea nr. 7 Andra

    Politica+Media

    1. Sunteti avocatul modernizarii politicii. Am intrat de 4 ani intr-o epoca in care politica s-a transferat aproape integral in media si functioneaza mai mult in interactiune cu MEDIA - decat cu populatia.

    In aceste conditii, PSD si PNL detin monopolul proprietatii si expunerii media, iar primul beneficiu “de Monopol” este acela ca creaza o falsa perceptie a unanimitatii, prin simplul fapt ca nu mai exista nimeni in jur la fel de puternic.

    Consecinta: populatia devine complet expusa intereselor *politice* ale unui singur bloc politic: PSD si PNL.

    2. Efectul acestei constructii noi - *politica+media* - realizata in ultimii 4 ani de Voiculescu-Patriciu-Vantu, sunt multiple.

    - Unul dintre efecte este indepartarea oamenilor obisnuiti de interesul pt. politica.
    Astfel, in ultimii 4 ani interesul pt. politica a scazut drastic: daca in 2004, 28% dintre romani erau interesati de politica (cf. Gallup), in 2008 (cf. Institututlui pt. calitatea vietii) mai erau doar 6%. Cei care castiga dintr-o astfel de constructie sunt politicienii, care-si castiga de fapt Libertatea si Autonomia de a face orice.

    Alte efecte:
    - campaniile mediatice pro-absenteism, care si-au subordonat total 60% din populatie,
    - campaniile agresive de dez-informare (cum au fost ascunderea deficitului bugetar al guvernarii PNL precum si marile vanzari: Steling si Budureasa)
    - campaniile prin care se creaza realitati complet virtuale, fara nicio legatura cu realitatea (ex: “toti-sunt-la-fel”); beneficiind de efectul de Monopol astfel de realitati virtuale pot sa subordoneze complet publicul larg (cum au facut in noiembrie 2008) si sa-l faca sa reactioneze intr-un mod determinat la vot, in functie de interesele PSD si PNL: sa absenteze masiv – sau sa voteze masiv.

    Toate cele de mai sus se constituie in actiuni de slabire a democratiei in Romania -
    Ori, Cf. constitutiei, "România este stat de drept, democratic si social" (Art. 1.3)

    • Valeriu Stoica

      1. Ingrijorarea dvs este justificata. Totusi, nu va pierdeti speranta. In 2000-2004, media era aproape in intregime arondata lui Nastase si PSD si totusi n-au invins. Eu cred ca exista o luciditate a cetateanului in masura in care avem cu adevarat cetateni. In 2004 si in 2008, toate eforturile trusturilor media nu au fost suficiente pentru a transforma PSD in castigator. De asemenea, in 2007, cu ocazia referendumului pentru suspendarea presedintelui, uriasa coalitie creata intre media, cercurile de afaceri si mai toate partidele politice, cu exceptia PD si PLD de la acea data, nu a reusit sa aiba succes. Sa mizam pe bunul simt care este mai puternic decat lipsa de bun simt a uriasei manipulari prin media.

  • Întrebarea nr. 8 Sergiu

    Buna ziua,

    Sunt un simpatizant al PD-L si al d-rei Elena Basescu. Insa, am cateva nelamuriri si sper ca ma veti ajuta sa imi formez optiunea de vot.
    Elena Basescu a declarat ca a plecat din PD-L si candideaza ca independenta din dragoste pentru partid. Vreau sa va atrag atentia ca prin candidatura sa ca independenta afecteaza sansele partidului la EUROALEGERI. Deja, psd + pc savureaza ideea ca se vor clasa pe primul loc la alegerile din iunie. Si vor solicita, pe baza rezultatelor alegerilor, si functia de comisar european din partea Romaniei. Se fac apeluri asa -zis venite din partea unor simpatizanti pd-l catre votantii pd-l pentru a va vota masiv cu EBa Ce inseamna acest lucru ? Pentru a deveni europarlamentar, EBa are nevoie de 2,51% din voturi. Sa zicem insa ca ia 18-20% din voturi....iar pdl 25-28%, psd+pc 30-35%. PSD + PC se vor declara invingatori, pdl va fi considerat perdant al alegerilor...EBa va deveni europarlamentar...dar, cu ce pret ?...diferenta intre 2,51% (cat are nevoie) si 18-20% se va redistribui catre PSD + PC si, in subsidiar, catre PD-L...si iata cum PD-L pierde alegerile europarlamentare iar PSD +PC e marele invingator....si atunci, unde este dragostea pentru PD-L ?...va reveni intr-un partid la a carui infrangere a contribuit ?!....nu e oare o dovada de egoism din partea EBa aceasta candidatura independenta ? eu inca sper ca veti judeca aceste considerente si EBa fie nu va mai candida ori va fi pe listele pd-l...iar in oricare din cele doua variante va sustine cu tarie candidatii pd-l....ar fi o dovada de maturitate si dragoste pentru pd-l... stiti de ce antenele o promoveaza acum pe EBa ? pentru a constribui cu cat mai mult la diminuarea scorului pd-l...eu cum ar trebui sa votez?!...sa optez pentru EBa in baza simpatiei pe care o am pentru dsa. sau cu pd-l din ratiuni pragmatice pentru a nu permite o victorie a psd + pc...electoratul pd-l va fi confuzat ...dl Lazaroiu nu zice nimic ? Parca va doriti sa pierdeti ...

    • Valeriu Stoica

      Trebuie sa marturisesc ca si eu sunt simpatizantul dvs. Imi place aceasta intrebare.

      Eu nu imi doresc sa pierdem, desi observ ca din afara asa se vede. Iar uneori, ceea ce se vede din afara e mai adevarat decat ceea ce se vede dinauntru.

  • Întrebarea nr. 9 Theodor NICOLAU`

    Buna ziua Domnule Ministru

    In contextul colaborarii cu PSD in Guvern, care sunt perspectivele deblocarii aplicarii legilor retrocedarilor proprietatii in Romania? Se stie ca activitatea ANRP este blocata politic inca din guvernarea trecuta iar Fondul Proprietatea nu este functional.

    1. Se intentioneaza deblocarea activitatii ANRP (inclusiv prin masuri legislative)?

    2. Cand este preconizata listarea Fondului Proprietatea la bursa?

    Multumesc

    Theodor NICOLAU

    • Valeriu Stoica

      Cum stiti, aceasta agentie este in gradina PSD. Sper sa se deblocheze activitatea agentiei. Instrumentele nu sunt insa in mana PDL.

      Fondul Proprietatea s-a dovedit a fi, cel putin deocamdata un esec. Partea proasta este ca in conditiile crizei actuale, o solutie alternativa pare putin probabila. Prin urmare, grabirea listarii fondului la bursa ar putea fi o solutie. Tehnic, un asemenea proces nu este foarte simplu si el va dura cel putin cateva luni. Important este insa ca masura sa fie luata.

  • Întrebarea nr. 10 sandu oprea

    Stimate Dle Valeriu Stoica:
    1. Cum credeti ca va reusi PDL sa corecteze legile care ne fac sa fim codamnati la CEDO; adica legea Voiculescu privind casele nationalizate? Va reusi PDL sa impuna PSD-ului anularea acestei legi contrare conventiei europeene a drepturilor omului?

    2 Juristii din PDL au o strategie pentru ca Romania sa respecte cerintele CEDO si UE si sa corecteze ceea ce ne cere raportul de monitorizare pe justitie? Care sint actiunile practice pe care juristii PDL din parlament le vor incepe, pentru corectarea legii 10/2001?

    • Valeriu Stoica

      Cum stiti, PDL a facut tot ce i-a stat in putinta pentru ca legea Voiculescu sa nu fie adoptata. Din pacate, nu exista in prezent o intelegere cu PSD pentru abrogarea acestei legi. Nu a fost usor pentru PSD sa accepte insa pastrarea cotei unice, care se afla in programul nostru de guvernare, dar care, potrivit programului lor ar fi trebuit sa fie schimbata cu o cota progresiva.
      Din pacate, aceasta chestiune nu depinde doar de juristii din PDL, ci de intelegerea dintre PDL si PSD, cum va spuneam, din pacate nu exista o asemenea intelegere.

  • Întrebarea nr. 11 vzvvz

    1. Nu vi se pare o eroare mentinerea d-lui Predoiu la Min. Justitiei? (Daca nu, ne puteti spune 3 masuri reformiste adoptate de acesta? Va rog, nu aduceti in discutie codurile incomplete si insailate la repezeala.)

    2. Care sunt motivele actiunii guvernamentale haotice actuale? (azi se anunta o masura, maine se retracteaza si, in cele din urma, nu se face nimic)

    3. Se mai lucreaza la legea salarizarii unice in sistemul bugetar? Cand va fi gata?

    • Valeriu Stoica

      1. Domnul Predoiu nu a fost mentinut, ci si-a pastrat postul printr-o conjunctura pe care o cunoasteti. PSD a refuzat cu obstinatie propuneri care vizau persoane cu adevarat independente, ma refer cel putin la Mihai Salagean. Din pacate, singura formula acceptata de partenerii de guvernare in final a fost aceea ca domnul Predoiu sa-si pastreze functia. Nu as fi atat de sever cu el cum sunteti dvs. Astept sa-si incheie mandatul pentru a face o evaluare.

      Cat despre coduri, nici aici n-as fi atat de sever ca dumneavoastra. Fara indoiala, aceste coduri nu sunt perfecte, ci perfectibile, dar in cea mai mare parte substanta lor este buna.

      2. Guvernarea, mai ales intr-o coalitie, are nevoie de o perioada de rodaj. Cand este vorba si de o criza de amploarea celei pe care o traversam, nu este deloc surpinzator ca guvernul nu are intotdeauna siguranta in masurile si actiunile sale. Urma insa va alege.

      Proiectul acesta este prioritar pentru PDL. El ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul actualei sesiuni legislative pentru a fi introdus in Parlament. Desigur, durata dezbaterilor din Parlament nu poate fi controlata.

  • Întrebarea nr. 12 ing. Sandu DIN

    Stimate domnule Stoica,

    1.Sunt un fost membru PLD. Vreau sa profit de ocazie si sa-mi umpleti golul lasat de fuziunea PLD cu PD.
    Am sperat in noutatea PLD si in domnul Stolojan. Am aflat de fuziunea PLD cu PD de la televizor, concomitent cu deputatul Horatiu Buzatu, care la vremea aceea era in Biroul Executiv al PLD. Surpriza lui, in calitate de invitat la "Realitatea zile" s-a suprapus peste a mea. Daca decizia fuziunii anuntate de T.Stolojan in direct nu a fost luata de conducerea partidului inseamna ca aceasta decizie a fost asumata de doar 2-3 membri, restul fiind pusi in fata faptului implinit. Care a fost pozitia si influenta dvs, in aceasta fuziune?
    2. Puteti sa-mi enumerati 5 fosti membri PLD care ocupa functii de conducere in executiv (secretari de stat sau pres. de agentie)?
    Va multumesc anticipat.

    • Valeriu Stoica

      Va inteleg nedumerirea. Nu am insa ce sa reprosez fuziunii, pe de-o parte numai aceasta fuziune a facut posibila victoria unui mare partid de dreapta in alegeri, pe de alta parte toate intelegerile la fuziune au fost respectate, inclusiv aceea potrivit careia Theodor Stolojan urma sa fie prim-ministru. Numai vointa domnului Stolojan a facut ca aceasta intelegere sa nu fie implinita.

      Nu trebuie sa uitati ca liderii din fostul PLD s-au angajat in alegerile locale si cei mai multi dintre ei sunt in structurile de putere la nivel local (presedinti de CJ si primari de mari orase), pentru parlamentare vectorul nostru principal a fost Stolojan. Chiar in conditiile in care el s-a retras, membri ai fostului PLD sunt in executiv. Ma refer la Gabi Sandu, la Marian Hoinaru, Cristina Traila, Ionut Popescu, Catalin Vatafu si altii.

  • Întrebarea nr. 13 anonim

    Domnule Stoica,

    Dupa cooptarea PSD la guvernare de catre PDL, sub pretextul crizei, pentru prima data din 1989 incoace mi se pare ca nu mai am cu cine sa votez la urmatoarele alegeri. Ce sfat imi dati?

    • Valeriu Stoica

      Beti un pahar cu vin bun, de preferinta de Dragasani, si veti afla raspunsul. Eu am practicat aceasta metoda si am descoperit ca trebuie sa votez cu PDL.

      Lasand gluma la o parte, cred ca trebuie sa vedem ce va face PDL la guvernare, iar daca va fi eficient, cred ca il veti vota. Daca nu, nu.

      Cred insa ca speranta nu trebuie sa moara niciodata, inclusiv in politica. Asadar, mergeti la vot. Absenteismul este cea mai proasta solutie.

  • Întrebarea nr. 14 Tartarin

    1.
    Sunteti mason ? Da sau Nu .

    In cazul in care sunteti, cum pot sa ajung si eu membru al aceleiasi loje?

    2.
    Cand va avea loc Renasterea politicii romanesti ?

    In prezent consider ca am iesit din sclavagism, si suntem undeva in evul mediu timpuriu, secolul cavalerilor, cnejilor si crailor.
    Cum actioneaza masoneria pentru a pastra sau distruge spiritul civic al romanilor ?

    3.
    Partidul viitorului este partidul hibrid ?
    Ma refer la ideologii .

    4.
    Cand credeti ca vor disparea partidele politice ?

    Dispunand de internet se poate obtine o democratie ateniana perfecta, masurabila pana la ultima zecimala.

    5.
    Pentru Romania este mai buna democratia sau republica ?
    Cred ca intelegeti la ce ma refer.

    6.
    De ce nu se ajunge in Romania la sistemul parlamentar cu doua partide (cum este cel american)?

    7.
    De ce nu ati incercat demararea reformarii justitiei romane in anii cat ati fost ministru al justitiei ?

    Nu ati putut sau nu ati vrut ?

    8.
    De ce se inoculeaza absolventilor de la Facultatea de Drept din Bucuresti ideea ca sunt ceva mai presus decat simpli cetateni, niste inalti functionari dar totusi simpli cetateni, si aceasta conduce la infaptuirea a numeroase abuzuri si erori judiciare ale justitiei romane ?
    Stiind ca nu exista cineva care sa ii traga la raspundere sau sa ii pedepseasca, judecatorii - ceva mai presus decat simpli cetateni- ajung la extreme, dar numai in partea negativa- extrem de indulgenti cu infractorii dovediti si extraordinar de duri cu persoanele care au legea de partea lor.

    Din proprie experienta afirm ca in Romania prezumtia de nevinovatie se aplica gresit , in loc sa se aplice la inceputul judecatii se aplica la finalul acesteia, in sentinta .

    Combateti-ma va rog si eu voi reveni cu exemple concrete daca o veti cere.

    9.
    Veti candida la Europarlamentare ?

    Eu va vad ca unul dintre cei mai abili politicieni romani, artizanul multor schimbari pe scena politica romaneasca :)
    10.
    Ce planuri de viitor aveti ?

    • Valeriu Stoica

      1. Nu.

      2. In curand voi publica impreuna cu prietenul meu Dragos Aligica o carte care se cheama "Reconstructia dreptei. Intre experimentul occidental capilalist si proiectul national romanesc". Veti gasi in aceasta carte raspunsul la aceasta intrebare.

      3. Eu cred ca partidul viitorului nu poate sa faca abstractie de logica democratiei, care imparte scena politica in doua laturi ale unui front simbolic. Vom avea tot timpul o dreapta si o stanga sau, daca vreti, o parte si alta parte in batalia politica, continutul de valori al fiecarui partid va identifica fiecare beligerant. Este o iluzie sa credem ca democratia va functiona altfel intrucat ea presupune pluralism, alternanta la putere si alegeri libere. Toate aceste elemente au ca rezultat doua mari tabere care se infrunta, indiferent daca este vorba de doua mari partide sau de doua mari coalitii.

      4. Cand va disparea democratia, cat ma priveste lupta mea politica are ca obiectiv patrarea democratiei liberale ca forma de guvernamant. Desigur, utopiile pot fi gandite, dar ele nu sunt posibile in practica. Internetul ne lasa sa visam, dar firea umana e neschimbata. Lenea va exista intotdeauna, vor fi intotdeauna lenesi care nu vor participa la procesul democratic nici macar pe internet. Perfectiunea, cum bine stiti, nu este omeneasca, numai Dumnezeu e perfect.

      5. Nu exista o disjunctie intre democratie si republica, putem avea o republica cu un regim democratic liberal. Observati ca spun mereu democratie liberala pentru ca acest regim politic este rezultatul compromisului politic permanent iptre principiul majoritatii si cele liberale, care tempereaza acest principiu.

      6. Sistemul politic bipolar este obiectivul meu din 1990, intreaga mea actiune este subsumata acestui obiectiv. Cred ca un sistem cu doua partide puternice este mult mai functional decat un sistem cu multe partide marunte.

    • Valeriu Stoica

      7. Cei avizati au alta parere. Puteti vorbi cu judecatorii si procurorii si cu toti care lucreaza in justitie si sunt convins ca va vor spune ca, daca s-a facut reforma in justitie, ea s-a facut in timpul mandatului meu. Din pacate, domana Stanoiu a stricat in buna masura ceea ce am reusit sa fac in patru ani.

      8. Eu sunt profesor la Facultatea de Drept, nu ma regasesc in afirmatia dvs, dimpotriva, la fiecare curs le spun studentilor ca nu se vor schimba in Romania lucrurile decat atunci cand vom avea o justitie puternica, impartiala, eficienta, adica rapida, si care sa genereze sentimentul de dreptate, nu de nedreptate. Aveti insa dreptate, sunt mult judecatori incompetenti sau chiar coruptie, cred insa ca incompetenta si coruptia nu pot fi inlaturate din afara sistemului, ci din interior. Astfel spus, CSM este principalul responsabil pentru esecul reformelor din justitie.

      E interesanta viziunea pe care o aveti despre prezumtia de nevinovatie. Cred ca aveti dreptate. Se uita ca prezumtia de nevinoviatie poate fi rasurnata, iar atunci cand sunt probe puternice, sentinta ar trebui sa retina vinovatia, iar nu sa aplice in mod mecanic prezumtia de nevinovatie.

      9. Nu. Din 2003 am demisionat din Parlament. Am spus atunci ca nu voi mai candida la nici un fel de alegeri si ca nu voi fi interesat de nici un post de ministru. Sunt profesor la Facultatea de Drept si avocat si ma simt foarte bine. Cred ca poti sa fii eficient in politica si fara a ocupa o functie de demnitate publica.

      10. Doresc sa consolidez institutional si doctrinar PDL, doresc sa contribui la cristalizarea unui sistem politic bipolar, doresc sa contribui la reformarea statului roman pe baza unei noi Constitutii, doresc sa contribui la pastrarea identitatii natiunii romane in contextul integrarii europene, doresc sa contribui la consolidarea UE si a parteneriatului nord-atlantic pentru a face fata marilor provocari geo-politice (China, India si Rusia) si la amenintarile neconventionale.

  • Întrebarea nr. 15 victor

    . Credeti ca este posibil ca Traian Basescu sa nu mai candideze la presedintie si sa opteze pentru functia de prim-ministru? Cine ar putea candida cu sanse din partea PDL la presedintie?
    2. Vedeti posibila o reconciliere cu liberalii condusi acum de Crin Antonescu daca acesta ii indeparteaza pe toti apropiatii lui Tariceanu?

    • Valeriu Stoica

      Se pot face multe speculatii, eu cred insa ca Traian Basescu va candida la prezidentiale si va castiga.

      Despre relatia dintre PD-L si PNL este prematur sa vorbim. Ramane sa vedem ca va face noua conducere a PNL, daca va reusi sa consolideze institutional partidul, daca va reusi sa-i de o orientare doctrinara si strategica clara si daca va inlatura ambiguitatea in relatiile cu Dinu Patriciu.

  • Întrebarea nr. 16 Alexandru

    1. Cum va simtiti, ca liberal, alaturi de PSD si de Voiculescu, intr-o conjunctura care ne aduce aminte de FSN ?
    2. Va reprosati ceva in legatura cu scindarea miscarii liberale din Romania ? Nu credeti ca a fost un act "progrmat" ?

    • Valeriu Stoica

      Daca va amintiti, eu nu am agreat alianta cu PSD. A trebuit insa sa recunosc ca aritmetica electorala nu ne oferea prea multe variante. Prima noastra optiune a fost PNL. Am facut tot ce ne-a stat in putinta pentru a realiza alianta de guvernare cu PNL. Din pacate, Tariceanu a sacrificat interesele PNL din orgoliu, avand pretentia sa detina in continuare functia de prim ministru, ceea ce era inadmisibil. PDL i-a facut lui Tariceanu o oferta extrem de generoasa, i s-a oferit functia de presedinte al Camerei Deputatilor si un numar de locuri in Guvern egal cu numarul de ministri din partea PDL.

      Scindarea miscarii liberale din Romania nu s-a produs acum, ea s-a produs in anii 90. Eu am contribuit cat mi-a stat in putinta la unificarea liberalilor intr-un singur partid. In toamna lui 2006, Tariceanu m-a exclus din PNL. Impreuna cu mine au fost exclusi cei mai importanti lideri din PNL. Practic, Tariceanu a exclus din PNL tot ceea ce era liberal. Daca se poate vorbi de o programare, intrebati-l pe Tariceanu de cine a fost programat.

      Va readuc aminte ca am mai fost exclus din PNL in 1993 tot pentru ca la acea data am reprosat absenta unei strategii coerente, absenta care a explicat esecul PNL la alegerile din toamna lui 1992. In 2005 si 2006 i-am reprosat absenta unei strategii coerente care sa valorifice sansele pe care le avea PNL. Dupa cum vedeti, timpul mi-a dat dreptate. PNL este un partid minor, desi putea sa fie marele partid al dreptei.

  • Întrebarea nr. 17 Andrei

    Avand in vedere ca in doctrina liberala una dintre principiile de baza este GARANTAREA PROPRIETATII vi se pare corect adoptarea cu sprijinul larg al parlamentarilor PNL a ultimei legi a proprietatii?
    Vi se pare corecta aceasta o a doua nationalizare?

    • Valeriu Stoica

      Romania va fi o tara puternica numai atunci cand proprietata privata va fi repusa integral in drepturile ei. Din pacate, mai sunt inca multe de facut. Pe langa chestiunea restituirii proprietatilor care este esentiala, avem nevoie de un sistem de evidenta a proprietatii imobiliare cuprinzator si corect. Pana atunci, nu va exista o adevarata siguranta a proprietatii.









2586 vizualizari

  • diferente (Duminică, 22 martie 2009, 20:48)

    florin [anonim]

    Domnule ministru,
    Ati fost dupa parerea mea unul din cei care in anii 2000 ati readus in viata politica PNL-ul.
    V-a continuat munca dl. Stolojan.
    1. Ca un cunoscator profund al acestui partid considerati ca schimarea conducerii acestui partid este una de fond sau sunt alti "jucatori" "antrenati" de acelasi antrenor Dinu Patriciu, miliardar fabricat in laboratoarelele si PDSR? Impresia mea e ca e aceiasi Marie cu alta palarire.
    2. A fost sau nu C P Tariceanu un personaj politic valoros? Impresia mea (l-am cunoscut in tinerete ) e ca personajul este total nepregatit pentru o functie inalta in stat.
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:04)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      1. Viitorul va raspunde la aceasta intrebare. Deocamdata putem face speculatii. Din afara, batalia de la ultimul congres pare sa fi fost o disputa intre doua grupari pro-Patriciu.

      Atfel spus, Dinu Patriciu a reusit sa aiba in PNL atat puterea cat si opozitia. Noua conducere a PNL poate sa infirme aceasta impresie daca va inlatura orice ambiguitate in relatia cu Dinu Patriciu si daca va proba ca PNL este capabil sa elaboreze o strategie proprie independenta de interesele lui Dinu Patriciu.

      2. Parerea mea despre Tariceanu este cunoscuta. El a fost nesansa PNL intr-un moment in care PNL a avut toate sansele. In decembrie 2004 PNL era in cea mai buna pozitie politica din perioada postdecembrista, Tariceanu a compromis strategic PNL pentru ca a fost lipsit de viziune politica si a pus ambitia lui deasupra interesului partidului.

      In prima parte a anul 2005 el a refuzat cu obstinatie ideea unificarii dreptei, desi atunci PNL era cel mai puternic partid din Alianta DA si era in masura sa realizeze aceasta unificare in jurul sau. In acel moment fostul PD era chiar dispus sa negocieze chestiunea numelui viitorulului partid astfel incat brand-ul PNL se putea pastra. Tariceanu a refuzat insa unificarea si nu a inteles ca raportul de forte dintre partidele aliantei se schimba cu fiecare zi care trecea.

      Mai mult, Tariceanu nu a inteles sa joace cartea PPE, s-a cramponat de Partidul Liberal European, un partid minor de centru stanga. Practic, in acest fel, Tariceanu a condamnat PNL sa fie in Romania doar al treilea partid, un partid balama osciland intre dreapta si stanga. Intre timp, culoarul de dreapta a fost ocupat de PD iar in final, prin unificarea cu PLD s-a creat marele partid al dreptei. PNL a ramas in afara acestui proces politic.
  • Comisii de specialitate (Duminică, 22 martie 2009, 21:02)

    Simion [anonim]

    1. In PD-L exista Comisii de Specialitate cu numele. De ce nu s-au pastrat aceste Comisii la trecerea din PLD in PD-L?
    De ce PD si-a impus modul de a fi (fara activitate in Comisii de Specialitate) asupra acestui subiect?

    2. Curentul liberal in PD-L s-a manifestat foarte putin. De ce atat de putin?

    3. Legat de intrebarea precedenta, a fost luata in calcul, ca strategie, posibilitatea ca Teodor Stolojan sa nu fie Prim-Ministru, chiar daca era desemnat ca atare inca inainte de alegeri?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:07)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Simion

      1.In programul PDL, comisiile de specialitate au fost asumate. Din pacate, 2008 a fost an electoral, 2009 este si el an electoral astfel incat nu a existat ragazul necesar pentru a consolida aceste comisii. Dupa alegerile prezidentiale, consolidarea institutionala a PDL va fi cea mai importanta prioritate.

      2. Am o alta parere. Daca ne referim la elaborarile doctrinare si la dezbaterile publice, curentul liberal din PDL a fost cel mai activ din 15 decembrie si pana in prezent. Va rog sa urmariti cu atentie dezbaterile care au loc la Institutul de Studii Populare si imi veti da dreptate. In plus, va rog sa cititi programul PDL si o sa constatati ca partidul nostru si-a asumat cele mai importante valori liberale.

      3. Desigur, astfel se explica faptul ca Emil Boc este prim-ministru.
  • intrebare (Duminică, 22 martie 2009, 23:07)

    doru [anonim]

    1. domnule stoica, v-ati intoarce intr-un pnl condus de crin antonescu?

    2. daca ati fi fost inca liberal, cu cine ati fi votat: cu tariceanu sau antonescu?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:08)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui doru

      Sunt inca liberal si voi ramane liberal tot timpul, cat mai traiesc. Tocmai din cauza asta nu as fi votat nici cu Tariceanu, nici cu Antonescu, intrucat ei nu au facut dovada ca sunt liberali prin elaborarea unor idei si proiecte care sa demonstreze apartenenta la valorile liberalismului clasic.

      Nu se pune problema sa ma intorc in PNL, intrucat odata cu excluderea mea din acest partid au fost exclusi cei mai importanti lideri liberali iar PNL a ramas practic fara coloana vertebrala.
  • despre politica (Luni, 23 martie 2009, 6:54)

    Ed [anonim]

    dle Valeriu Stoica de ce v-ati grabit in fuzionarea PLD cu PD ? De ce nu ati pastrat un ragaz prin a face doar o alianta intre PD si PLD de genul PSD PC, astfel incat sa mentineti deschisa posibilitatea reintoarcerii PLD la PNL ?

    Acum dupa ce dl Basescu a decis alianta de guvernare dintre PDL cu PSD PC dand clar importanta nucleului PD din PDL si ignorant practic aripa L din PDL, de ce nu ati (re)constituit grupul PLD in vederea POSIBILEI reuniri cu PNL ?

    Stiu ca sunteti adeptul a doua partide pe esicherul politic, ceea ce dintr-un punct de vedere ar fi normal daca un partid ar fi de stanga si unul de dreapta dar dat fiind istoria PSD si a PD nu credeti ca este periculos sa avem DOAR doua partide de stanga? Pentru ca clar PSD este de stanga socialist, PDL este de stanga populist, PC este de centru dreapta, si PNL este de dreapta.
    Si de ce nu ati asteptat ca istoria sa ajunga singura la aceasta decantare in doua partide, de ce a trebuit sa o fortati dvs, distrugand (consider) dreapta politica din Romania?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:15)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ed

      Intre cele cateva lucruri importante pe care le-am invatat in politica este si acela ca succesul este posibil daca faci lucrurile exact la timp, adica nici nu te grabesti nici nu intarzii cand actionezi.

      Fuziunea PLD cu PD s-a produs la momentul potrivit pentru a da noului partid, respectiv PDL timpul necesar pentru a invinge stanga in alegeri. A fost o victorie cu emotii, la numai trei mandate diferenta, dar a fost pentru prima data in istoria post-decembrista cand un partid de dreapta, iar nu o coalitie de dreapta, a castigat alegerile. Pentru prima data a fost posibil sa avem un prim-ministru din partea unui partid de drepata castigator in alegeri.

      In acest fel, s-a polarizat sistemul politic romanesc. Avem doua mari partide, unul de dreapta PDL si altul de stanga PSD, jocurile sunt facute in politica romaneasca pe termen mediu si pe termen lung. Practic, PNL a ratat sansa de a fi un mare partid. In aceste conditii este absolut nepotrivit sa vorbim de o recostituire a grupului PLD pentru o posibila reunire cu PNL. Liberalismul de dreapta este reprezentat in PDL. Cei care cred in valorile acestui liberalism nu se regasesc in nici un caz in PNL.

      Nu va impartasesc ideea ca avem doua partide de stanga. Aceasta impresie este creata probabil de faptul ca in intreaga Europa, partidele populare au facut o sinteza intre valorile liberale la nivel economic si la nivelul institutiilor politice si ideea de solidariate care parea sa fie o valoare a stangii.

      In realitate, triada libertate-solidaritate-subsidiaritate este definitorie pentru partidele populare din Europa, inclusiv pentru PDL. Succesul partidelor populare se explica prin aceea ca folosesc instrumentele economice liberale pentru a rezolva in mod rational problemle sociale.
  • intrebare (Luni, 23 martie 2009, 7:44)

    Hindorean Constantin [anonim]

    1) Care sunt sansele actuale de reunificare a adevaratilor liberali?
    2)Sunteti multumit de rezultatele desprinderii de
    PNL si de asocierea cu PD?
    3)Sunteti recunoscut ca bun strateg,va intreb in ce masura viziunea Dvs se regaseste in strategia generala a PD?
  • COMPROMIS (Luni, 23 martie 2009, 7:48)

    ing. DIE NICOLAE ALEXANDRU [anonim]

    Inainte de alegeri ,o coalitie PNL+PDL parea naturala.
    Dupa alegeri ,compromisul PSD+PDL (contra naturii )este fructul compromisului dintre lobby SUA si lobby CE ?
    Consecinta :pierderea masiva de consens popular pentru PDL.
  • Dl. Valeriu Stoica la HOTNEWS (Luni, 23 martie 2009, 8:51)

    pi [anonim]

    Care au fost, dupa Dvs, reusitele guvernarii Tariceanu & care au fost esecurile?
    De ce au lasat liberalii tzara intr-un asemenea hal & n'au avut curajul sa spuna lucrurilor pe nume?
    De ce s'au dat pe mana PSD-ului?
    In ce masura credeti ca actuala coalitie va putea sa
    reziste presiunilor & santajului PSD?
  • cu regret (Luni, 23 martie 2009, 9:30)

    George [anonim]

    D-le Stoica, sunt un simpatizant al PNL-ului de la sfarsitul anilor '90. Acest lucru se datoreaza si dumneavoastra care ati militat, atat cat s-a putut, in acea perioada pentru idei liberale si pe mine cel putin m-ati influentat in luarea unei alegeri.

    Avand in vedere ca PDL este un fel de struto-camila pe scena politica, care niciodata nu va concura ca un partid liberal autentic, cum aveti de gand sa procedati pe viitor?

    Exista posibilitatea sa va renegociati intoarcearea in PNL, mai ales acum cand Tariceanu a picat in planul 2?
  • intrebari (Luni, 23 martie 2009, 9:46)

    gabriela filip [anonim]

    1. Suntem intr-o criza neobisnuita prin faptul ca nu putem sa-i prevedem durata si sfarsitul. NU credeti ca ar trebui organizate alegerile prezidentiale o data cu cele euro parlamentare , dat fiind faptul ca din cauza fricii de procentele electorale nu se pot lua adevaratele masuri care n-ar face sa trecem criza mai usor si mai cu folos in reformarea institutiilor statului nostru?Credeti ca in actuala situatie si conjunctura economica mai rezistam la un an electoral?Care credeti ca ar fi fost situatia noastra daca alegerile parlamentare de anul trecut ar fi avut loc cu un an inainte?

    2.Ce sanse credeti ca va avea PNL la urmatoarele alegeri parlamentare(anticipate sau la termen) daca actuala coalitie modifica legea uninominalului(in sensul unificarii sistemelor noastre de vot) si legifereaza un uninominal in doua tururi sau intr-un tur de scrutin, ca la presedintii de CJ?

    2. Credeti ca pe timp de criza ar trebui sa vorbim mai mult despre neokeynesianism sau despre solidaritate sociala?

    3.Despre ce credeti ca ar trebui sa se vorbeasca in viitoarea campanie pentru europarlamentare?

    4.Ce parere aveti despre faptul ca PDL nu propune guvernului modificarea motodologiei de concursuri la stat , in asa fel incat nu cei carora li se da subiectul cu legile ce trebuie tocite , ci cei competenti si creativi sa aiba sanse de reusita?Adica chiar daca posturile sunt blocate in mare parte ,eliminarea nepotismului ca fenomen, nu credeti ca e mai importanta decat prezentarea cazurilor individuale?

    5.Ce credeti ca e mai important sa cumperi din bugetul invatamantului,calculatoare pentru toti elevii de liceu sau mai multe burse oferite elevilor dotati , in tari cu invatamant mai performant decat cel de la noi din tara?

    6.Cand va deveni PDL un partid democrat cum era PNL in vremea dvs sau PSD actual?Nu aveti impresia ca acest partid a inceput sa aiba chipul si manifestarea unui fost ministru de interne?
  • Soarta fostilor PNL-isti in PDL (Luni, 23 martie 2009, 9:59)

    RL [anonim]

    Domnule Stoica, foarte multi am fost dezamagiti de catre PNL in momentul excluderii din partid a unor persoane care erau stimate si simpatizate. De cand sunteti in PDL si mai ales dupa alegeri, suntem dezamagiti de faptul ca prezenta dumneavoastra si a domnului Flutur sau a altora este aproape inexistenta, iesirile publice sunt f rare (nici in presa, nici la TV), precum si functiile de ministri. Care este viitorul in acest caz si cum va veti implica in campania care urmeaza ? Credeti ca domnul Antonescu regreta acele excluderi ? Parerea unora conteaza !
  • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 10:34)

    SG [anonim]

    1.La semnarea parteneriatului PDL -PSD pt. formarea guvernului erati foarte suparat? De ce?
    ( era cumva o suparare de fond - asa pare - legata de nemultumirea dvs. fata de faptul ca PDL se indeparteza de valorile liberale in care credeti - sau era vorba de o conjunctura de moment ?)

    2.Ce parere aveti despre Dl.Patriciu si despre recunoasterea deschisa a Dlui Crin Antonescu fata de el?
    Intrebarea este legata atit de spectrul politic - cit mai ales de pozitiile/solutiile economice ale Dlui Patriciu pentru situatia pe care o traverseaza lumea si , Romania , in particular.

    3.Impartasiti parerea Dlui Quintus care a spus la finalul Congresului PNL ca simte Partidul mai inchegat?!
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 16:07)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui SG

      1.Supararea mea avea doua motive: mi-a fost foarte greu sa accept ideea aliantei PDL-PSD si tocmai cu o ora inainte aflasem de la Theodor Stolojan ca dorea sa renunte la functia de prim-ministru. Trebuie sa recunosc ca nu a fost o seara prea placuta pentru mine.
  • lupta in interiorul dreptei romanesti (Luni, 23 martie 2009, 10:39)

    spectator angajat [anonim]

    1. Care este cea mai probabila cale de unificare a dreptei in urmatorii ani: prin conflict sau prin negociere?

    2. Ce reactie ati avea daca Crin Antonescu va parasi ALDE si va intra cu PNL in Partidul Popularilor Europeni?
  • Resurse Umane (Luni, 23 martie 2009, 10:42)

    Vasile Popa [anonim]

    Stimate Domhule Stoica,

    Suprapusa peste toate crizele, si cu mult superioara in gravitate acestora, criza resurselor umane face ravagii in Romania (clasa politica inclusa).

    Toti ministrii educatiei au dat gres in a valorifica potentialul de excelenta al romanilor: nu avem ce face cu sefii de promotie, preferam sa ii trimitem in UE sau in USA.

    Avand la baza o justificare extrem de "subtire" d.p.d.v. logic dar simplu de comunicat (i.e. "Criza"), guvernul PDL-PSD a taiat aproape la un sfert bugetul cercetarii. Desi aproape nimeni nu se emotioneaza peste masura (deh, criza), cercetarea romaneasca este in momentul de fata in stop cardiac, iar studentii cei mai buni, care ar fi putut la un moment dat intra in viata activa pe o traiectoirie de excelenta (master, doctorat in laborator de varf , industrie si, de ce nu, politica) re-iau calea strainatatii, asa cum s-a intamplat masiv in anii '90.

    Considerati acest lucru un succes al guvernului in lupta cu criza? (a se vedea planurile Mekel, Sarkozy, Obama in care cercetarea primeste un impuls fara precedent, tocmai pentru a evita pierderea materialului uman).

    In una din lectiile de limba romana din liceu, profesorul ne-a spus ca Eminescu are in prezent are puterea economica a unui combinat petrochimic.
    Considerati ca o politica de relansare economica trebuie sa sustina excelenta in educatie si cercetare, sau (precum actualul guvern) credeti sa nu e momentul pentru preocupari de "lux".
    ( a se discuta de asemenea boala cronica a dipomelor false etc. semna al aceleiasi boli: mediocritatea segmentului -presupus- de elita al Romaniei)

    Este, in Romania, politica sistematica a "taierii varfurilor" un aspect aplicativ al faimoasei butade a lui Condorcet "educatia este calea prin care un popor devine greu de condus"? Se teme clasa politica de ingineri, cercetatori, filozofi de nivel foarte inalt, care ar putea deranja sistemul caldut intelectuali-politicieni in mare voga in momentul de fata?
  • Aveti o problema.. (Luni, 23 martie 2009, 10:50)

    Mirauta [anonim]

    Domnule Stoica, intrebarile de mai sus sunt menite sa va mangaie, par formulate de asistentii dumneavoastra.
    Intrebare : Cat credeti ca va mai rezista struto-camila numita PD-L, dupa ce Domnul Basescu pierde alegerile prezidentiale ?

    Ieri, intr-o piata din Galati, am auzit un batran spunand : exista un singur lucru care m-ar putea determina sa nu-l votez pe Antonescu : sa fiu mort in toamna, in ziua alegerilor. Acest lucru nu va spune nimic ?
  • intrebari (Luni, 23 martie 2009, 10:56)

    cristian [anonim]

    Dl Crin Antonescu si-a inaugurat mandatul de presedinte PNL cu injurii si epitete de cea mai joasa extractie la adresa presedintelui Basescu. Credeti ca acest stil va marca cele doua campanii electorale care urmeaza in acest an mai ales ca trustul Intact actioneaza de aceasi maniera?
    Vedeti posibila in aceste conditii o apropiere intre PDL si PNL intr-un viitor previzibil?
  • pld (Luni, 23 martie 2009, 11:25)

    dan brasovnu [anonim]

    domnule stoica ati luat in calcul revenirea in vechiul pld pentru ca sincer va spun orcat ma staduiesc nu pot sa inghit aceasta broasca.nu credeti ca pd-ul nea cam bagat sub papuc?aici luam mai mult decat am obtinut la alegerile trecute. orcum e pentru prima data cand strategic vb ma dezamagiti.orcum poate ne dati niste explicatii.cu respect.
  • intrebari (Luni, 23 martie 2009, 11:30)

    Cosmin [anonim]

    1. Mai este nevoie astazi de liberalism? Si daca da, cum se manifesta in PDL?

    2. Care sunt viitoarele proiecte ale Institutului de Studii Populare?
  • fuziune (Luni, 23 martie 2009, 11:42)

    Dragomir Serban [anonim]

    Exista sanse pentru resuscitarea fuziunii PDL-PNL, asa cum a fost dorita de presedintele Basescu in 2004 si promovata intens de catre Dvs.?
  • votul majoritar (Luni, 23 martie 2009, 11:57)

    victor s. [anonim]

    Credeti ca PSD va fi de acord sa modifice impreuna cu PDL sistemul de vot la Parlament, astfel incat sa avem uninominal in doua tururi?

    Daca nu, ce veti face?
  • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 12:04)

    Radu [anonim]

    D-le Stoica, Dvs.a-ti fost artizanul Aliantei DA, in tendinta de atunci de coagulare a unei drepte autentice si puternice.
    De aceea va intreb:
    1. Credeti posibila renasterea Aliantei DA prin apropierea PD-L de actualul PNL, condus de Crin Antonescu sau mai degraba o migrare, in anumite conditii presupun, a fostilor liberali, actualmente membri PD-L, spre PNL?
    2. In ce masura vedeti posibila sustinerea de catre PNL, eventual impreuna cu un alt partid, a unui candidat independent, apolitic, la alegerile prezindentiale de anul acesta?
  • Renuntarea la o functie de conducere. (Luni, 23 martie 2009, 12:25)

    rov [anonim]

    In conditiile in care majoritatea tiranilor si a dictatorilor au piedut "functiile" odata cu viata, ce calitati sunt necesare ptr. a avea puterea de a renunta la o functie in romania ? Cat e de dulce puterea publica ?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:58)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui rov

      Normaliatea este calitatea necesara pentru a nu fi corupt de putere. Dar cati oameni sunt normal? Ma bucur ca m-am despartit de putere la momentul potrivit si nu regret "dulceata" ei. Pentru un om normal, sunt multe alte lucruri mult mai dulci. Nu este timp sa le enumar.
  • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 12:40)

    Andra [anonim]

    Politica+Media

    1. Sunteti avocatul modernizarii politicii. Am intrat de 4 ani intr-o epoca in care politica s-a transferat aproape integral in media si functioneaza mai mult in interactiune cu MEDIA - decat cu populatia.

    In aceste conditii, PSD si PNL detin monopolul proprietatii si expunerii media, iar primul beneficiu “de Monopol” este acela ca creaza o falsa perceptie a unanimitatii, prin simplul fapt ca nu mai exista nimeni in jur la fel de puternic.

    Consecinta: populatia devine complet expusa intereselor *politice* ale unui singur bloc politic: PSD si PNL.

    2. Efectul acestei constructii noi - *politica+media* - realizata in ultimii 4 ani de Voiculescu-Patriciu-Vantu, sunt multiple.

    - Unul dintre efecte este indepartarea oamenilor obisnuiti de interesul pt. politica.
    Astfel, in ultimii 4 ani interesul pt. politica a scazut drastic: daca in 2004, 28% dintre romani erau interesati de politica (cf. Gallup), in 2008 (cf. Institututlui pt. calitatea vietii) mai erau doar 6%. Cei care castiga dintr-o astfel de constructie sunt politicienii, care-si castiga de fapt Libertatea si Autonomia de a face orice.

    Alte efecte:
    - campaniile mediatice pro-absenteism, care si-au subordonat total 60% din populatie,
    - campaniile agresive de dez-informare (cum au fost ascunderea deficitului bugetar al guvernarii PNL precum si marile vanzari: Steling si Budureasa)
    - campaniile prin care se creaza realitati complet virtuale, fara nicio legatura cu realitatea (ex: “toti-sunt-la-fel”); beneficiind de efectul de Monopol astfel de realitati virtuale pot sa subordoneze complet publicul larg (cum au facut in noiembrie 2008) si sa-l faca sa reactioneze intr-un mod determinat la vot, in functie de interesele PSD si PNL: sa absenteze masiv – sau sa voteze masiv.

    Toate cele de mai sus se constituie in actiuni de slabire a democratiei in Romania -
    Ori, Cf. constitutiei, "România este stat de drept, democratic si social" (Art. 1.3)
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 16:01)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andra

      1. Ingrijorarea dvs este justificata. Totusi, nu va pierdeti speranta. In 2000-2004, media era aproape in intregime arondata lui Nastase si PSD si totusi n-au invins. Eu cred ca exista o luciditate a cetateanului in masura in care avem cu adevarat cetateni. In 2004 si in 2008, toate eforturile trusturilor media nu au fost suficiente pentru a transforma PSD in castigator. De asemenea, in 2007, cu ocazia referendumului pentru suspendarea presedintelui, uriasa coalitie creata intre media, cercurile de afaceri si mai toate partidele politice, cu exceptia PD si PLD de la acea data, nu a reusit sa aiba succes. Sa mizam pe bunul simt care este mai puternic decat lipsa de bun simt a uriasei manipulari prin media.
  • Reintoarcere (Luni, 23 martie 2009, 12:43)

    Nicolae [anonim]

    Domnule ministru,
    Din punctul meu de vedere, o miscare inteleapta din partea noii conduceri a PNL ar fi sa adreseze un semnal clar catre toti cei plecati din partid ca sunt bineveniti inapoi. Cum credeti ca ar fi perceput un astfel de mesaj de catre fostii membri PLD ? Un raspuns preponderent pozitiv al acestora in favoarea unei astfel de invitatii ar putea fi baza de discutie intre PNL si PDL (PD) pentru o eventuala colaborare de pe pozitii egalitare ?
  • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 12:55)

    Andra [anonim]

    Politica+Media (continuare)

    3. Mai este legitima - in aceste conditii - demonizarea presei de catre PDL, din moment ce Voiculescu-Vantu-Patriciu nu fac nimic i-legal sau i-moral, deci ORICINE - inclusiv PDL - poate sa faca la fel ?

    Iar daca efectul a ceea ce fac Voiculescu-Vantu-Patriciu este slabirea democratiei,
    Cum calificati in aceste conditii non-combatul PDL pe acest palier, al fenomenului *Politica+Media* ?

    Ce explicatie aveti pt. faptul ca PDL nu a fost capabil in 18 ani sa-si faca un singur ziar sau o televiziune militanta - asa cum au toate partidele care se respecta in Europa cccidentala, si asa cum au si PSD si PNL in Romania – pt. a asigura astazi o contrapondere la media PSD si PNL ?

    4. Cum vedeti evolutia fenomenului *Politica+Media* in perspectiva, avand in vedere ca publicul (populatia romaniei) a devenit pt. media actuala un *PUBLIC CAPTIV*, adica, fie ca ignora media si campaniile ei, fie ca este in centrul fenomenului si participa la el – ramane de fapt tot in relatie cu el, ori, pentru un cei care sunt specializati in controlul populatiilor, asta este de fapt tot ceea ce conteaza.

    5. PDL nu si-a construit o presa militanta nici macar sub presiunea dezvoltarii fenomenului *Politica+Media*.
    Reviziuirea constitutiei de exemplu - ca si votul uninominal majoritar, altadata, sau ca si Monica Macovei intre 2005-2006 - beneficiaza de un BOICOT TOTAL din partea presei PSD-PNL - dar PDL se simte foarte bine cu aceasta situatie.

    Asta inseamna ca PDL nu are in realitate de oferit nimic, nu are de promovat/sau aparat nicio VALOARE POLITICA, nu militeaza pt. nimic - deci PDL este pe acelasi nivel cu PNL care nu are nimic altceva de oferit populatiei, in afara de “josbasescu” ?
  • Candidatura EBa vs. PDL (Luni, 23 martie 2009, 12:56)

    Sergiu [anonim]

    Buna ziua,

    Sunt un simpatizant al PD-L si al d-rei Elena Basescu. Insa, am cateva nelamuriri si sper ca ma veti ajuta sa imi formez optiunea de vot.
    Elena Basescu a declarat ca a plecat din PD-L si candideaza ca independenta din dragoste pentru partid. Vreau sa va atrag atentia ca prin candidatura sa ca independenta afecteaza sansele partidului la EUROALEGERI. Deja, psd + pc savureaza ideea ca se vor clasa pe primul loc la alegerile din iunie. Si vor solicita, pe baza rezultatelor alegerilor, si functia de comisar european din partea Romaniei. Se fac apeluri asa -zis venite din partea unor simpatizanti pd-l catre votantii pd-l pentru a va vota masiv cu EBa Ce inseamna acest lucru ? Pentru a deveni europarlamentar, EBa are nevoie de 2,51% din voturi. Sa zicem insa ca ia 18-20% din voturi....iar pdl 25-28%, psd+pc 30-35%. PSD + PC se vor declara invingatori, pdl va fi considerat perdant al alegerilor...EBa va deveni europarlamentar...dar, cu ce pret ?...diferenta intre 2,51% (cat are nevoie) si 18-20% se va redistribui catre PSD + PC si, in subsidiar, catre PD-L...si iata cum PD-L pierde alegerile europarlamentare iar PSD +PC e marele invingator....si atunci, unde este dragostea pentru PD-L ?...va reveni intr-un partid la a carui infrangere a contribuit ?!....nu e oare o dovada de egoism din partea EBa aceasta candidatura independenta ? eu inca sper ca veti judeca aceste considerente si EBa fie nu va mai candida ori va fi pe listele pd-l...iar in oricare din cele doua variante va sustine cu tarie candidatii pd-l....ar fi o dovada de maturitate si dragoste pentru pd-l... stiti de ce antenele o promoveaza acum pe EBa ? pentru a constribui cu cat mai mult la diminuarea scorului pd-l...eu cum ar trebui sa votez?!...sa optez pentru EBa in baza simpatiei pe care o am pentru dsa. sau cu pd-l din ratiuni pragmatice pentru a nu permite o victorie a psd + pc...electoratul pd-l va fi confuzat ...dl Lazaroiu nu zice nimic ? Parca va doriti sa pierdeti ...
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:54)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sergiu

      Trebuie sa marturisesc ca si eu sunt simpatizantul dvs. Imi place aceasta intrebare.

      Eu nu imi doresc sa pierdem, desi observ ca din afara asa se vede. Iar uneori, ceea ce se vede din afara e mai adevarat decat ceea ce se vede dinauntru.
  • reforma proprietatii in Romania (Luni, 23 martie 2009, 13:07)

    Theodor NICOLAU` [anonim]

    Buna ziua Domnule Ministru

    In contextul colaborarii cu PSD in Guvern, care sunt perspectivele deblocarii aplicarii legilor retrocedarilor proprietatii in Romania? Se stie ca activitatea ANRP este blocata politic inca din guvernarea trecuta iar Fondul Proprietatea nu este functional.

    1. Se intentioneaza deblocarea activitatii ANRP (inclusiv prin masuri legislative)?

    2. Cand este preconizata listarea Fondului Proprietatea la bursa?

    Multumesc

    Theodor NICOLAU
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:52)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Theodor NICOLAU`

      Cum stiti, aceasta agentie este in gradina PSD. Sper sa se deblocheze activitatea agentiei. Instrumentele nu sunt insa in mana PDL.

      Fondul Proprietatea s-a dovedit a fi, cel putin deocamdata un esec. Partea proasta este ca in conditiile crizei actuale, o solutie alternativa pare putin probabila. Prin urmare, grabirea listarii fondului la bursa ar putea fi o solutie. Tehnic, un asemenea proces nu este foarte simplu si el va dura cel putin cateva luni. Important este insa ca masura sa fie luata.
  • justitia (proprietatii) intre PDL si PSD (Luni, 23 martie 2009, 13:07)

    sandu oprea [anonim]

    Stimate Dle Valeriu Stoica:
    1. Cum credeti ca va reusi PDL sa corecteze legile care ne fac sa fim codamnati la CEDO; adica legea Voiculescu privind casele nationalizate? Va reusi PDL sa impuna PSD-ului anularea acestei legi contrare conventiei europeene a drepturilor omului?

    2 Juristii din PDL au o strategie pentru ca Romania sa respecte cerintele CEDO si UE si sa corecteze ceea ce ne cere raportul de monitorizare pe justitie? Care sint actiunile practice pe care juristii PDL din parlament le vor incepe, pentru corectarea legii 10/2001?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:50)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui sandu oprea

      Cum stiti, PDL a facut tot ce i-a stat in putinta pentru ca legea Voiculescu sa nu fie adoptata. Din pacate, nu exista in prezent o intelegere cu PSD pentru abrogarea acestei legi. Nu a fost usor pentru PSD sa accepte insa pastrarea cotei unice, care se afla in programul nostru de guvernare, dar care, potrivit programului lor ar fi trebuit sa fie schimbata cu o cota progresiva.
      Din pacate, aceasta chestiune nu depinde doar de juristii din PDL, ci de intelegerea dintre PDL si PSD, cum va spuneam, din pacate nu exista o asemenea intelegere.
  • justitia (Luni, 23 martie 2009, 13:49)

    vzvvz [anonim]

    1. Nu vi se pare o eroare mentinerea d-lui Predoiu la Min. Justitiei? (Daca nu, ne puteti spune 3 masuri reformiste adoptate de acesta? Va rog, nu aduceti in discutie codurile incomplete si insailate la repezeala.)

    2. Care sunt motivele actiunii guvernamentale haotice actuale? (azi se anunta o masura, maine se retracteaza si, in cele din urma, nu se face nimic)

    3. Se mai lucreaza la legea salarizarii unice in sistemul bugetar? Cand va fi gata?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:48)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui vzvvz

      1. Domnul Predoiu nu a fost mentinut, ci si-a pastrat postul printr-o conjunctura pe care o cunoasteti. PSD a refuzat cu obstinatie propuneri care vizau persoane cu adevarat independente, ma refer cel putin la Mihai Salagean. Din pacate, singura formula acceptata de partenerii de guvernare in final a fost aceea ca domnul Predoiu sa-si pastreze functia. Nu as fi atat de sever cu el cum sunteti dvs. Astept sa-si incheie mandatul pentru a face o evaluare.

      Cat despre coduri, nici aici n-as fi atat de sever ca dumneavoastra. Fara indoiala, aceste coduri nu sunt perfecte, ci perfectibile, dar in cea mai mare parte substanta lor este buna.

      2. Guvernarea, mai ales intr-o coalitie, are nevoie de o perioada de rodaj. Cand este vorba si de o criza de amploarea celei pe care o traversam, nu este deloc surpinzator ca guvernul nu are intotdeauna siguranta in masurile si actiunile sale. Urma insa va alege.

      Proiectul acesta este prioritar pentru PDL. El ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul actualei sesiuni legislative pentru a fi introdus in Parlament. Desigur, durata dezbaterilor din Parlament nu poate fi controlata.
  • Fuziune PLD- PD (Luni, 23 martie 2009, 14:27)

    ing. Sandu DIN [anonim]

    Stimate domnule Stoica,

    1.Sunt un fost membru PLD. Vreau sa profit de ocazie si sa-mi umpleti golul lasat de fuziunea PLD cu PD.
    Am sperat in noutatea PLD si in domnul Stolojan. Am aflat de fuziunea PLD cu PD de la televizor, concomitent cu deputatul Horatiu Buzatu, care la vremea aceea era in Biroul Executiv al PLD. Surpriza lui, in calitate de invitat la "Realitatea zile" s-a suprapus peste a mea. Daca decizia fuziunii anuntate de T.Stolojan in direct nu a fost luata de conducerea partidului inseamna ca aceasta decizie a fost asumata de doar 2-3 membri, restul fiind pusi in fata faptului implinit. Care a fost pozitia si influenta dvs, in aceasta fuziune?
    2. Puteti sa-mi enumerati 5 fosti membri PLD care ocupa functii de conducere in executiv (secretari de stat sau pres. de agentie)?
    Va multumesc anticipat.
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:43)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui ing. Sandu DIN

      Va inteleg nedumerirea. Nu am insa ce sa reprosez fuziunii, pe de-o parte numai aceasta fuziune a facut posibila victoria unui mare partid de dreapta in alegeri, pe de alta parte toate intelegerile la fuziune au fost respectate, inclusiv aceea potrivit careia Theodor Stolojan urma sa fie prim-ministru. Numai vointa domnului Stolojan a facut ca aceasta intelegere sa nu fie implinita.

      Nu trebuie sa uitati ca liderii din fostul PLD s-au angajat in alegerile locale si cei mai multi dintre ei sunt in structurile de putere la nivel local (presedinti de CJ si primari de mari orase), pentru parlamentare vectorul nostru principal a fost Stolojan. Chiar in conditiile in care el s-a retras, membri ai fostului PLD sunt in executiv. Ma refer la Gabi Sandu, la Marian Hoinaru, Cristina Traila, Ionut Popescu, Catalin Vatafu si altii.
  • intrebare (Luni, 23 martie 2009, 14:28)

    anonim [anonim]

    Domnule Stoica,

    Dupa cooptarea PSD la guvernare de catre PDL, sub pretextul crizei, pentru prima data din 1989 incoace mi se pare ca nu mai am cu cine sa votez la urmatoarele alegeri. Ce sfat imi dati?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:39)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      Beti un pahar cu vin bun, de preferinta de Dragasani, si veti afla raspunsul. Eu am practicat aceasta metoda si am descoperit ca trebuie sa votez cu PDL.

      Lasand gluma la o parte, cred ca trebuie sa vedem ce va face PDL la guvernare, iar daca va fi eficient, cred ca il veti vota. Daca nu, nu.

      Cred insa ca speranta nu trebuie sa moara niciodata, inclusiv in politica. Asadar, mergeti la vot. Absenteismul este cea mai proasta solutie.
  • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 14:44)

    Tartarin [anonim]

    1.
    Sunteti mason ? Da sau Nu .

    In cazul in care sunteti, cum pot sa ajung si eu membru al aceleiasi loje?

    2.
    Cand va avea loc Renasterea politicii romanesti ?

    In prezent consider ca am iesit din sclavagism, si suntem undeva in evul mediu timpuriu, secolul cavalerilor, cnejilor si crailor.
    Cum actioneaza masoneria pentru a pastra sau distruge spiritul civic al romanilor ?

    3.
    Partidul viitorului este partidul hibrid ?
    Ma refer la ideologii .

    4.
    Cand credeti ca vor disparea partidele politice ?

    Dispunand de internet se poate obtine o democratie ateniana perfecta, masurabila pana la ultima zecimala.

    5.
    Pentru Romania este mai buna democratia sau republica ?
    Cred ca intelegeti la ce ma refer.

    6.
    De ce nu se ajunge in Romania la sistemul parlamentar cu doua partide (cum este cel american)?

    7.
    De ce nu ati incercat demararea reformarii justitiei romane in anii cat ati fost ministru al justitiei ?

    Nu ati putut sau nu ati vrut ?

    8.
    De ce se inoculeaza absolventilor de la Facultatea de Drept din Bucuresti ideea ca sunt ceva mai presus decat simpli cetateni, niste inalti functionari dar totusi simpli cetateni, si aceasta conduce la infaptuirea a numeroase abuzuri si erori judiciare ale justitiei romane ?
    Stiind ca nu exista cineva care sa ii traga la raspundere sau sa ii pedepseasca, judecatorii - ceva mai presus decat simpli cetateni- ajung la extreme, dar numai in partea negativa- extrem de indulgenti cu infractorii dovediti si extraordinar de duri cu persoanele care au legea de partea lor.

    Din proprie experienta afirm ca in Romania prezumtia de nevinovatie se aplica gresit , in loc sa se aplice la inceputul judecatii se aplica la finalul acesteia, in sentinta .

    Combateti-ma va rog si eu voi reveni cu exemple concrete daca o veti cere.

    9.
    Veti candida la Europarlamentare ?

    Eu va vad ca unul dintre cei mai abili politicieni romani, artizanul multor schimbari pe scena politica romaneasca :)
    10.
    Ce planuri de viitor aveti ?
    • Intrebari (Luni, 23 martie 2009, 15:01)

      Victor [anonim] i-a raspuns lui Tartarin

      1. Credeti ca este posibil ca Traian Basescu sa nu mai candideze la presedintie si sa opteze pentru functia de prim-ministru? Cine ar putea candida cu sanse din partea PDL la presedintie?
      2. Vedeti posibila o reconciliere cu liberalii condusi acum de Crin Antonescu daca acesta ii indeparteaza pe toti apropiatii lui Tariceanu?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:28)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tartarin

      1. Nu.

      2. In curand voi publica impreuna cu prietenul meu Dragos Aligica o carte care se cheama "Reconstructia dreptei. Intre experimentul occidental capilalist si proiectul national romanesc". Veti gasi in aceasta carte raspunsul la aceasta intrebare.

      3. Eu cred ca partidul viitorului nu poate sa faca abstractie de logica democratiei, care imparte scena politica in doua laturi ale unui front simbolic. Vom avea tot timpul o dreapta si o stanga sau, daca vreti, o parte si alta parte in batalia politica, continutul de valori al fiecarui partid va identifica fiecare beligerant. Este o iluzie sa credem ca democratia va functiona altfel intrucat ea presupune pluralism, alternanta la putere si alegeri libere. Toate aceste elemente au ca rezultat doua mari tabere care se infrunta, indiferent daca este vorba de doua mari partide sau de doua mari coalitii.

      4. Cand va disparea democratia, cat ma priveste lupta mea politica are ca obiectiv patrarea democratiei liberale ca forma de guvernamant. Desigur, utopiile pot fi gandite, dar ele nu sunt posibile in practica. Internetul ne lasa sa visam, dar firea umana e neschimbata. Lenea va exista intotdeauna, vor fi intotdeauna lenesi care nu vor participa la procesul democratic nici macar pe internet. Perfectiunea, cum bine stiti, nu este omeneasca, numai Dumnezeu e perfect.

      5. Nu exista o disjunctie intre democratie si republica, putem avea o republica cu un regim democratic liberal. Observati ca spun mereu democratie liberala pentru ca acest regim politic este rezultatul compromisului politic permanent iptre principiul majoritatii si cele liberale, care tempereaza acest principiu.

      6. Sistemul politic bipolar este obiectivul meu din 1990, intreaga mea actiune este subsumata acestui obiectiv. Cred ca un sistem cu doua partide puternice este mult mai functional decat un sistem cu multe partide marunte.
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:36)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tartarin

      7. Cei avizati au alta parere. Puteti vorbi cu judecatorii si procurorii si cu toti care lucreaza in justitie si sunt convins ca va vor spune ca, daca s-a facut reforma in justitie, ea s-a facut in timpul mandatului meu. Din pacate, domana Stanoiu a stricat in buna masura ceea ce am reusit sa fac in patru ani.

      8. Eu sunt profesor la Facultatea de Drept, nu ma regasesc in afirmatia dvs, dimpotriva, la fiecare curs le spun studentilor ca nu se vor schimba in Romania lucrurile decat atunci cand vom avea o justitie puternica, impartiala, eficienta, adica rapida, si care sa genereze sentimentul de dreptate, nu de nedreptate. Aveti insa dreptate, sunt mult judecatori incompetenti sau chiar coruptie, cred insa ca incompetenta si coruptia nu pot fi inlaturate din afara sistemului, ci din interior. Astfel spus, CSM este principalul responsabil pentru esecul reformelor din justitie.

      E interesanta viziunea pe care o aveti despre prezumtia de nevinovatie. Cred ca aveti dreptate. Se uita ca prezumtia de nevinoviatie poate fi rasurnata, iar atunci cand sunt probe puternice, sentinta ar trebui sa retina vinovatia, iar nu sa aplice in mod mecanic prezumtia de nevinovatie.

      9. Nu. Din 2003 am demisionat din Parlament. Am spus atunci ca nu voi mai candida la nici un fel de alegeri si ca nu voi fi interesat de nici un post de ministru. Sunt profesor la Facultatea de Drept si avocat si ma simt foarte bine. Cred ca poti sa fii eficient in politica si fara a ocupa o functie de demnitate publica.

      10. Doresc sa consolidez institutional si doctrinar PDL, doresc sa contribui la cristalizarea unui sistem politic bipolar, doresc sa contribui la reformarea statului roman pe baza unei noi Constitutii, doresc sa contribui la pastrarea identitatii natiunii romane in contextul integrarii europene, doresc sa contribui la consolidarea UE si a parteneriatului nord-atlantic pentru a face fata marilor provocari geo-politice (China, India si Rusia) si la amenintarile neconventionale.
  • Incepem (Luni, 23 martie 2009, 14:58)

    Dan.Tapalaga [hotnews.ro]

    Buna ziua. Domnul Valeriu Stoica e in redactie, incepem sa raspundem la intrebari.
  • 2 intrebari (Luni, 23 martie 2009, 15:03)

    victor [anonim]

    . Credeti ca este posibil ca Traian Basescu sa nu mai candideze la presedintie si sa opteze pentru functia de prim-ministru? Cine ar putea candida cu sanse din partea PDL la presedintie?
    2. Vedeti posibila o reconciliere cu liberalii condusi acum de Crin Antonescu daca acesta ii indeparteaza pe toti apropiatii lui Tariceanu?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:22)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui victor

      Se pot face multe speculatii, eu cred insa ca Traian Basescu va candida la prezidentiale si va castiga.

      Despre relatia dintre PD-L si PNL este prematur sa vorbim. Ramane sa vedem ca va face noua conducere a PNL, daca va reusi sa consolideze institutional partidul, daca va reusi sa-i de o orientare doctrinara si strategica clara si daca va inlatura ambiguitatea in relatiile cu Dinu Patriciu.
  • intrebari (Luni, 23 martie 2009, 15:06)

    Alexandru [anonim]

    1. Cum va simtiti, ca liberal, alaturi de PSD si de Voiculescu, intr-o conjunctura care ne aduce aminte de FSN ?
    2. Va reprosati ceva in legatura cu scindarea miscarii liberale din Romania ? Nu credeti ca a fost un act "progrmat" ?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 15:20)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Daca va amintiti, eu nu am agreat alianta cu PSD. A trebuit insa sa recunosc ca aritmetica electorala nu ne oferea prea multe variante. Prima noastra optiune a fost PNL. Am facut tot ce ne-a stat in putinta pentru a realiza alianta de guvernare cu PNL. Din pacate, Tariceanu a sacrificat interesele PNL din orgoliu, avand pretentia sa detina in continuare functia de prim ministru, ceea ce era inadmisibil. PDL i-a facut lui Tariceanu o oferta extrem de generoasa, i s-a oferit functia de presedinte al Camerei Deputatilor si un numar de locuri in Guvern egal cu numarul de ministri din partea PDL.

      Scindarea miscarii liberale din Romania nu s-a produs acum, ea s-a produs in anii 90. Eu am contribuit cat mi-a stat in putinta la unificarea liberalilor intr-un singur partid. In toamna lui 2006, Tariceanu m-a exclus din PNL. Impreuna cu mine au fost exclusi cei mai importanti lideri din PNL. Practic, Tariceanu a exclus din PNL tot ceea ce era liberal. Daca se poate vorbi de o programare, intrebati-l pe Tariceanu de cine a fost programat.

      Va readuc aminte ca am mai fost exclus din PNL in 1993 tot pentru ca la acea data am reprosat absenta unei strategii coerente, absenta care a explicat esecul PNL la alegerile din toamna lui 1992. In 2005 si 2006 i-am reprosat absenta unei strategii coerente care sa valorifice sansele pe care le avea PNL. Dupa cum vedeti, timpul mi-a dat dreptate. PNL este un partid minor, desi putea sa fie marele partid al dreptei.
  • legea functionarului public (Luni, 23 martie 2009, 15:26)

    Law [anonim]

    O sa contestati modificarea legii functionarului public la Curtea Constitutionala?
  • Codurile (Luni, 23 martie 2009, 15:34)

    C. Popescu [anonim]

    Ce parere aveti noile prevederi din Codul Penal privind reducerile de pedepse pentru unele fapte de coruptie?

    E un semnal de genul, hai sa uitam ce a fost si sa pornim de la zero?
  • PD-izare si sorin paveliu (Luni, 23 martie 2009, 15:35)

    dt [anonim]

    PDL nu mai are liberali, partidul s-a PD-izat. Cum comentati faptul ca PDL a acceptat retragerea dlui Sorin Paveliu, un om caruia i se poate 'reprosa' ca tine la principii si ca nu a dorit sa faca din politica un mijloc de imobgatire, din contra.

    Cand a decis sa candideze ca independent, partidul l-a pus sa aleaga: ori independent, ori in partid, fara sa-i dea dreptul sa revina in partid, asa cum se intampla acum cu Elena Basescu. Sa n-aiba PDL nevoie de liberali sau dublul standard e mai bun?
  • despartirea de stolojan (Luni, 23 martie 2009, 15:36)

    andreea popa [anonim]

    V-ati despartit de Stolojan? Cum v-a afectat retragerea Domniei sale de la propusa functie de prim-ministru?
  • Problema Proprietatii (Luni, 23 martie 2009, 15:39)

    Andrei [anonim]

    Avand in vedere ca in doctrina liberala una dintre principiile de baza este GARANTAREA PROPRIETATII vi se pare corect adoptarea cu sprijinul larg al parlamentarilor PNL a ultimei legi a proprietatii?
    Vi se pare corecta aceasta o a doua nationalizare?
    • raspuns (Luni, 23 martie 2009, 16:05)

      Valeriu Stoica [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei

      Romania va fi o tara puternica numai atunci cand proprietata privata va fi repusa integral in drepturile ei. Din pacate, mai sunt inca multe de facut. Pe langa chestiunea restituirii proprietatilor care este esentiala, avem nevoie de un sistem de evidenta a proprietatii imobiliare cuprinzator si corect. Pana atunci, nu va exista o adevarata siguranta a proprietatii.
  • intrebare (Luni, 23 martie 2009, 15:42)

    Marcel [anonim]

    Domnule Stoica,
    Am fost si voi ramine un sustinator al ideei unui prtid puternic de dreapta, si imp pare nespus de rau ca aceasta sansa s-a ratat in 2004-2005.

    1. credeti ca aceasta fuziune PDL - PNL se va putea realiza vreodata?
    2. pureti da un pronistic in ani cind se va face?
  • La revedere (Luni, 23 martie 2009, 16:21)

    Dan.Tapalaga [hotnews.ro]

    Am incheiat intalnirea online si ne retragem in Studioul HotNews.ro pentru a inregistra emisiunea "Discutia de luni".

    O puteti asculta la ora 19.00 la radio, pe frecventele RFI, sau online, pe HotNews.ro


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri