Autostrada Transilvania este folosita atat de PDL, cat si de PNL in scopuri electorale. A utilizat-o si PSD in cursa pentru Primaria Cluj. Fostul premier, Calin Popescu Tariceanu, l-a atacat voalat pe Ludovic Orban, adversarul sau intern, referindu-se la autostrada. Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, cauta sa-l sprijine pe Sorin Apostu, candidat PDL la Primaria Clujului, promitand sustinerea lucrarilor la autostrada Transilvania. Si Ioan Rus (PSD) a taiat, la sosirea Bechtel in Romania, o panglica electorala.

Marti, 20 ianuarie. La PNL Cluj se anunta candidatul liberal pentru Primaria Cluj. Pentru acest eveniment a venit chiar presedintele partidului, Calin Popescu-Tariceanu. Este usor nervos, il lauda pe Marius Nicoara, senator de Cluj si fost presedinte al Consiliului Judetean.

Sint prieteni vechi, spune fostul premier, se cunosc demult, il recomanda clujenilor ca pe un om cu “viziune", calitate care-i lipseste candidatului PDL pe al carui nume il rosteste intentionat gresit: „Sorin Aprostu” (n.r. greseala vizibil intentionata, in loc de Apostu). Nu uita Calin Popescu-Tariceanu sa arunce o sageata si spre cel care si-a anuntat intentia sa-l concureze la sefia partidului, Ludovic Orban.

Fostul premier a criticat felul in care a gestionat ministrul Transporturilor lucrarile de la autostrada. El a spus ca vina pentru situatia lucrarilor la autostrada revine si Ministerului Transporturilor, care nu a stiut sa tina in mana acest proiect: „Cred ca deficientele sunt legate, pe de o parte, de anumite prevederi ale contractului care nu au putut fi schimbate, chiar daca s-a renegociat contractul cu Bechtel, si alte deficiente sunt la nivelul Ministerului Transporturilor, care nu a stiut sa tina in mana aceasta lucrare“.

Ulterior, Ludovic Orban a raspuns ca nu se vede vizat de afirmatia fostului premier, ca nu crede ca la el se referea. „Banuiesc ca nu se referea la mine, ci la Berceanu, care nu a achitat avansul la lucrari pentru 2009“, a comentat Orban pentru Evenimentul Zilei.

Berceanu si casa de schimb valutar

In aceeasi zi, ministrul Radu Berceanu face o vizita, prima din noul sau mandat la Transporturi, pe santierele Bechtel. Dupa vizita de lucru, insotit de presa, vine in Cluj-Napoca, unde are o intrevedere cu conducerea Bechtel si cu „factorii locali implicati”, adica reprezentanti ai Inspectoratului de Stat in Constructii, ai Agentiei de Mediu, Consiliului judetean si ai Primariei Cluj Napoca.

Urmeaza o conferinta de presa in care ministrul Berceanu prezinta nemultumirile sale fata de cum se desfasoara relatia contractuala cu compania Bechtel. Promite plata datoriilor catre companie, promite discutarea unor puncte sensibile din contract, promite jumatate de autostrada pina in 2012.

Pentru inceput, Berceanu anunta ca la intilnirea de joi de la Minister cu conducerea de la Londra a companiei Bechtel, va ridica si problema platii in lei nu in valuta pentru ca in prezent platile se fac in euro intr-o banca din Londra, „ca sa platim noi trebuie sa schimbam leii in euro, ne costa comision, nu?, apoi ei ii schimba in lei ca sa plateasca muncitorii si materialele din Romania. Ceva functioneaza aici ca o casa de schimb valutar si nu e normal!” In dreapta sa sta Sorin Apostu, primar interimar, candidat oficial al PDL la Primaria Cluj- Napoca.

Autostrada, inaugurata in campanie

In urma cu cinci ani s-au inaugurat lucrarile la autostrada, in plina campanie electorala pentru Primaria Cluj. Atunci, ministrul de Interne, Ioan Rus, a descins cu delegatia Bechtel la fata locului, iar lucrarile au inceput in inima Transilvaniei, in apropierea orasului unde candida la functia de primar. In timpul campaniei electorale, compania Bechtel trimitea comunicate presei in care anunta angajarea a sute de muncitori.

Autostrada a fost prezentata ca o mare realizare a guvernului Nastase si ca urmare a lobby-ului pe care ministrul ardelean Ioan Rus l-a facut in favoarea ardelenilor. In acelasi timp, candidatul PD la Primarie, Emil Boc a preluat in discursul sau electoral promisiuni de sustinere a proiectului ca ceva foarte necesar si benefic zonei. Astfel a intrat si el pe autostrada electorala, intr-o competitie care continua si astazi.