Presedintele UDMR a prezentat si o harta a componentei etnice a Transilvaniei, conform recensamantului din 2002, in care teritoriile locuite preponderent de maghiari erau insemnate cu rosu.
"Pata rosie (de pe harta, n.r.) putea fi si mai mare daca nu exista Trianonul in 1920.
Trebuie sa intoarcem roata istoriei. Sa fim uniti in orice clipa pentru viitorul nostru si al copiilor nostri. Ne doare Trianonul si ne doare 1918. Dupa alegeri e sarbatoarea nationala a Romaniei, dar evenimentul nu ne bucura, ne doare, pentru ca acea intorsatura a istoriei a insemnat 70 de ani de agonie. Nimeni sa nu ne ceara sa ne bucuram de aceasta zi, desi o respectam”, a spus Marko Bela.
El a aratat ca, totusi, in 1 decembrie maghiarii ar putea sarbatori victoria in alegeri a UDMR.
In discursul sau, presedintele UDMR a mai spus ca maghiarii sunt doar un milion si jumatate, desi ar fi putut fi trei milioane, dar acestia pot sa reprezinte vointa si mesajul a trei milioane de oameni daca se vor prezenta toti la vot.

































Indiferent de pedioada istorica, tara natala ramane pe primul loc.
d c nu-i inchide nimeni gura astuia? sau nu se poate ca are multe voturi si poate ii ajuta in alegeri...
e rusinos ce se intampla...
irlanda, tara galilor etc... sunt teritorii ce istoric nu apartin angliei si tot nu face nimeni declaratii de genul asta ... la fel in catalonia... (aici nu se pune ETA si IRA)
d c i se permite asa ceva?
poate daca nu erau tembeli ca el, acum romanii si ungurii puteau trai linistiti fara sa mai fie razboi si ura intre ei
Singura teama a partidului-unic totalitarist maghiar era sa nu apara un concurent printre minoritari, faimosul Partid Civic.
Toata nomenklatura de pradatori din conducerea UDMR s-a agitat sa inabuseasca opozitia interna.
La romani exista libertate de exprimare si multi-partinism. Pana si la minoritarii tigani exista asa ceva.
Numai la maghiari e partid-unic, voteaza cu el in bloc, la fel de tampit cum au votat in Ungaria cu Gyurcsany.
Retorica separatista si ultra-nationalista, insultele repetate la adresa Romaniei, fac parte din propaganda electorala UDMR-ista obisnuita.
Maghiarofonul de baza trebuie convins ca e mai bine sa voteze hotzi maghiari ca Verestoy decat vreun roman, tigan sau sash mai modest si mai onest. Ca Verestoy e "maghiar" si "sangele apa nu se face".
Marko Bella si UDMR sunt o rusine in Europa moderna si la Bruxelles nu sunt bagati in seama decat de alti separatisti.
Bine ca Ungaria e in rahat, macar nu mai pot da exemplu tzara-mama, e cam jenant :)))
Iar pentru ailaltzi daca va doare si suferiti asa mult ca sa parafrazez un film si ungurii se impusca nu-i asa
Te rog ignora pe cei care folosesc cuvinte jignitoare la adresa vorbitorilor de alta limba.Avem si noi idiotii nostri.
Daca ai ocazia sa cunosti societatea americana vei vedea ca toti est europeenii indiferent de limba materna sunt in aceeasi categorie pentru simplul fapt ca americanii sesizeaza ca avem aceeasi mentalitate.
Cand doi est europeeni discuta in engleza au atat de multe sa-si spuna de este o placere sa-i asculti. Concluzia mea este ca exista armonie cand se vrea.
Maghiarii isi merita soarta, aia din Ungaria ca au votat cu socialistul Gyrucsany si aia din Romania ca sunt tinuti in tzarc de UDMR.
Cele mai mici salarii din tara sunt in Harghita, la 700lei media/luna. E saracie lucie acolo, hoteluri si cabane apartin unui pumn de smecheri si mafioti locali, restul secuilor sunt ca iobagii, nu se pot deplasa la munca in alte judete din Romania ca au fost indemnati sa nu vorbeasca romaneste. Ei sunt blestemati sa raman lipiti ca robii acolo, daca nu e de lucru in zonele cu maghiari, atunci acolo raman. Ca in Ungaria nu mai au la ce se duce, tara-mama e la pamant.
E foarte bine ca au votat Gyurcsany, atat pentru ei, cat si pentru noi. Orban e un nationalist de secol XVIII care a tensionat intotdeauna relatiile cu Romania.
Secuii nu au fost indemnati sa nu vorbeasca romaneste de nimeni, asa sunt ei, mai incapatanati. E drept ca nici nu au fost incurajati.
E drept, insa, ca secuii sunt intr-o mare dilema: "Cu cine votez?" Am senzatia ca nicio formatiune politica maghiara nu ii reprezinta si ii tine la un nivel destul de scazut al politicii.
Noi, fata de ei, avem o societate civila, asa cum e ea, mai schioapa.
- unguri, romi, tatari, rusi, etc care s-au nascut in romania si sunt cetateni romani ar trebui sa fie in primul rand romani si apoi altceva. Sa puna umarul la cladirea tarii care si asa are destule probleme. Daca ne luam dupa discursul lui Marko, Vadim si Funar "distruge si castiga" atunci nu ajungem nicaieri.
- unguri, romi, tatari, rusi, etc care traiesc in romania ar trebuie sa aibe in primul rand sprijinul STATULUI pentru a fi incurajati sa invete limba romana. Astfel nu ar mai depinde numai de regiunile majoritar unguresti de ex. si nu vor mai putea fi tinuti in "umbra" de acesti extremisti. Vor putea sa isi caute de lucru in alte parti ale romaniei.
Am avut cativa colegi din tinutul secuiesc si facultate care cu durere o pot spune nu stiau limba romana (nici scris nici citit). Erau oameni foarte buni si cu seninatate imi spuneau saracii cum puteau ca la ei in scoala, acasa, la biserica se vorbeste maghiara. Dragii mei in felul asta parca nici nu apartii Romaniei si normal ca discursutile lui Bella Marko tin.
--Adrian US
voi, ungurii din romania care nu apartineti de romania, sunteti ca si comunitatea gay. singura diferenta e ca ...
Prin toata instigarea asta nationalista nu se face decat ca ungurii saraci din zona sa nu fie in stare sa vada cat de prost o duc. Instigarea la autoizolare este perfecat pt. "baronii locali " din zona.
mare neam ungurii astia...
ce distrusi... oricum, de apreciat perseverenta lor.
intrebarea e... cum draq de li se permite asa ceva, dar de la "ai nostrii conducatori" te astepti la orice.
da, maghiarilor, baliti la transilvania de sute de ani... cei mai mari conducatori ai vostrii au fost... chiar romanii. la un moment dat, sa stiti ca deveniti chiar penibili. :))
si nu, nu ai/avem de unde sa stii/stim cum ar fi aratat Transilvania azi.
cu un singur lucru sunt de acord cu tine: sudul tarii, care intr-adevar e jale. DAR si in sudul tarii daca ai studia un pic, ai afla ce fel oameni o populeaza.
ps. baliti trasilvania = va curg balele, ca la caini cand alearga, vor ceva ce nu apuca etc ... mai studiaza limba romana
"Ar fi foarte frumos sa stii scrie romaneste, romanule!".
Mda, m-ai lamurit, scrii foarte corect romaneste :))
Nu mai lua apararea maghiarilor ca e inutil. Mai studiaza si tu si o sa vezi dincolo de bunatatea catorva maghiari care intr-adevar sunt oameni.
altfel retorica sa nu poate decat sa ne indemne sa mergem la vot, chiar daca nu prea avem cu cine vota, sa diminuam efectul
si in alta ordine de idei din cate imi aduc aminte marko chefuia bine mersi de 1 decembrie la cotroceni...
MERGETI LA VOT!
Bai Marko suntem in 2008, unirea a fost in 1918.
MAREA UNIRE A ROMÂNILOR - 1 DECEMBRIE 1918.
la nevoie inalta o minge la fileu pentru idiotu...
Nu-mi explic altfel o asemenea gafa.
In politica sunt lucruri pe care nu poti sa le spui chiar daca le crezi....si este valabil pentru toti indiferent de rasa/nationalitate/...
Eu ca roman consider ca Ceausescu + Iliescu + politicienii de astazi reprezinta adevarata calamitate atat pentru romani cat si pentru maghiari.
PS: Pun pariu daca Romania avea un nivel de trai mai mare decat Ungaria nu aveam nici o problema etnica!!!
Aviz celor care cred ca pumnul rezolva problemele de aceasta natura.
Romani sa mergem la vot,
Edci daca merg toti romanii la vot s-ar putea sa reusim sa scapam de UDMR si de PRM in acelasi timp, ca astia nu pot exista unii fara ceilalti.
Dar te pui cu interesele? Dintre toti, numai Vadim vrea s-o scoata in afara legii. Ceilalti o tin pe post de t/, sa le iasa jocul. cine face alianta cu /, guverneaza. ;)
In schimb tot cei mici sunt pedepsiti de "sistemul ticalosit", tot omul care le da voturi e de vina, fie ca el e maghiarn roman, rus, tatar, etc.
--Adrian US
Asta ca sa o spun pe un ton politicos. Ce gandesc de fapt si ce e la gura mea, e doar pentru mine.
Dar le poti pretinde maghiarilor, loialitate pentru tara ai carei cetateni sunt. Ei au aceleasi drepturi ca si mine, roman fiind, ei trebuie sa aiba aceleasi obligatii ca si mine, fata de aceasta tara.
Si daca nu-mi place ceea ce spune si face Marko Bela, Tokes sau alti lideri maghiari, asta nu ma indreptateste sa judec cu aceasi masura pe toti maghiarii din Romania.
Cand Francisc Vastag, Ecaterina Szabo sau Gabriela Szabo castiga o medalie, imnul Romaniei era ascultat.
Fiecare om trebuie judecat individual, dupa ceea ce face si spune. Nu maghiarii sa plece din Romania, ci Marko Bella si Tokes. Romania este si tara conationalilor nostri
N-ar mai fi trebuit sa ramana picior de ungur in Ardeal dupa ceea ce au facut in 1940.
Ce zici de barbarii maghiari care dupa Dictatul de la Viena din 30 august 1940, au schingiuit si omorat sute de romani nevinovati, le-au taiat mainile, le-au scos ochii, au injunghiat femei gravide, au omorat copii de cativa ani.
Daca tot esti asa impaciuitor fata de bunatatea confratilor maghiari, citeste niste marturii adevarate si ia aminte.
http://www.gardianul.ro/index.php?pag=nw&id=119658&all=1
Sunt lucruri adevarate pe care mi le-a confirmat bunicul meu, martor al acelor evenimente groaznice.
Romania isi respecta doar cetatenii romani, restul conationalilor de alta etnie sunt doar "tolerati" (dar deseori li se spune celor 1 milion jumate de maghiari din Romania ca daca nu le place aici n-au decat sa plece ). Atat ungurii cat si romii sunt priviti cu disrept de majoritari,acuzati ca fura (ungurii fura Ardealul, tiganii fura in general)...
Poate are dreptate Marko Bela sa spuna ca pt maghiari viata in Romania e o agonie.
Cine ti-a spus tie ca Romanai nu-si respecta minoritatile? /
cand ati luat, in 1940, o parte din romania, ati omorat mii de oameni doar pentru ca erau romani. in secolele dinaintea sec XX ati interzis accesul la scoala in limba romana tuturor romanilor, accesul la pozitiile in administratie erau doar pt maghiar etc etc. Tu vii acum si-mi spui ca romanii va discrimineaza?? Cu ce? Aveti scoli in limba maghiara, se vb in maghiara in administratie, ce mai vreti, voi, care nu aveti bunul simt sa invatati limba tarii in care locuiti si sa ne vorbiti in romana cand ajungem in harghita sau covasna.
Pe pentru dinsul istoria exista doar de la Trianon incoace.
Am sa sarbatoresc in ziua in care i se va retrage cetatenia romana domnului Marko Bela si va fi expulzat definitiv din Romania din cauza comentariilor de acest gen.
daca e citat atunci acest individ care a fost vicepriministru al Romaniei - este in afara legi -acesta e un indemn la destramarea tzari .
Sa le mai dea Vadim peste bot ca altfel si-o iau in cap. Pe partidele astea asa zise de centru, PDL, PNL, PSD, nu m-as baza in privinta ungurilor. Ar fi fericite sa-i aduca pe unguri la guvernare, daca asa ar ajunge sa-si imparta ciolanul.
Mama ei de treaba. Sper sa nu mai fie ministri ungurii intr-un viitor guvern.
Nu zic ca PRM-ul ar trebui sa devina o forta, ci sa fie in Parlament tot cu vreo 5-6 % precum ungurii, in opozitie impreuna :))
Si sa faca ce stiu ei mai bine. Sa-i injure de toate alea, ca o merita.
Logic vorbind, rolul Parlamentului este sa conduca tara catre mai bine. Ori dl Marko nu are de gand sa faca acest lucru.
Numai gandul ca un individ care nu are pic de respect pentru simbolurile Romaniei vrea sa ajunga in Parlament ....
70 ani de agonie ... asta e alta aberatie. Am prieteni care sunt unguri si traiesc in Romania. s-au nascut aici si vorbesc in limba romana cu mine si in maghiara cu parintii.
In nici o clipa nu s-au plans de discriminare.
Dar dl. Marko are alte probleme decat lumea normala.
Rusine noua ca toleram astfel de partide.
Rusine maghiarilor din Romania ca tolereaza astfel de lideri
Intotdeauna a trebuit sa fie vreun exaltat din asta, ca sa starneasca ura. Pana acum zevzecul de serviciu a fost Vadim. Vad ca nici Bela nu se lasa mai prejos. Inteleg ca e campanie electorala si vrea sa gadile orgoliile ungurilor dar daca iese iar o baie de sange, ca-n 15 martie, cine plateste capetele sparte? Dupa ce ca a stat pana acuma sa foreze bilutze in nas prin Parlament, s-a trezit in el vlaga lui Atilla si face pe durul. Mai Marko, agonie nu e ceea ce zici tu ca traiesc ungurii de 70 de ani, ci ceea ce traim noi toti de 18, condusi de demagogi incapabili ca tine si alti 322 de papa-lapte!
Cred totusi ca viitorul presedinte al tarii (implicit al Tinutului Secuiesc) ar trebui sa porneasca campania din zona asta si cred ca si-ar rezerva din start 5 % din voturi. UDMR in structura actuala daca mentine acesti lideri e in moarte clinica sigura. Au incercat saracii cu PCM dar influenta UDMR isi spune cuvantul din pacate.
--Adrian US
din pacate gena hunica isi spune si acum cuvintul...
Daca mergeti in Piata Eroilor in Budapesta si vedeti in complexul statuar de acolo cam cum aratau razboinicii maghiari care au intrat in Transilvania la anul 896, orice comentarii legate de civilizatia adusa de maghiari in Transilvania sunt de prisos... Inca o data, daca astia 90 de ani au fost de "agonie", nu vreau sa ma gandesc cam cum au fost cei 900 de ani dinainte de 1918....
Se stie tot cu documente ca tinuturile alea transilvane erau locuite de "blahi si sclavini", sunt cronici catolice care o recunosc si ulterior cel putin o cronica maghiara. De aia s-au si batut maghiarii cu localnicii, tocmai pt. ca existau localnici.
Care localnici faceau agricultura, artizanat si metalurgie, aveau sate si organizatii de obste, vorbeau limbi indo-europene de origine latina sau slava, erau crestinati si cultural fusesera 1.000 de ani in contact cu imperiul roman si apoi cel bizantin, civilizatii antice si medievale de prestigiu.
Maghiarii cu cine intrasera in contact, cu proto-turcii?
Asa ca e f. probabil ca autohtonii vlahi erau mai civilizati, mai pasnici si mai gospodari decat cei care au navalit peste ei !
Ai dreptate cu monedele (nu si cu TOATE inscrisurile) si nu aduci o noutate: din pacate Transilvania locuita in majoritate de romani care nu aveau nici un fel de drepturi civile a fost sub tutela Ungarie si apoi a Austro-Ungariei.
Repet: romanii majoritari in Transilvania nu aveau nici un fel de drepturi civile!!! Asta e fost civilizatia si egalitatea in drepturi oferita de maghiari! Eh, astea sunt vremuri de mult apuse si ar trebui sa iti intre bine in cap asta! Pentru ca te asigur, vom avea grija ca ele sa nu se mai repete, veci de veci!
Asa sa ne ajute Dumnezeu!
Am prea multi ani departe de tara ca sa mai pot fi considerat contaminat cu virusul nationalismului comunist... si am citit suficienta istorie ca sa am o perspectiva suficient de larga ca sa pot distinge propaganda desantaat de adevar!
Departe de mine gandul sa vin cu ceva care nu e adevarat dar din pacate Gimmy are dreptate. Studiaza si putina istorie pe langa numismatica chiar daca nu iti convine. Vei vedea ca marea majoritate a romanilor nu aveau nici un fel de drepturi in perioada de ocupatie. Si asta s-a intamplat sute de ani. Pe oamenii astia cine ia ajutat si cine lea facut dreptate? Pe oamenii pe care i-au omorat hortistii cine le-a facut dreptate? AU murit nevinovati sate intregi de omanei doar pentru ca erau romani.
Gandestete la asta.
--Adrian US
Inca odata : totul este relativ: cine este mai bun, cine este mai rau etc. Eu ce vad in ziua de astazi, ca dintre cunoscutii mei, crede-ma am mai multi romani decat maghiari, doar ungurii se plang ca au fost batuti sau maltratati pe strada, in baruri, sau in alte locuri ca vorbeau maghiara. Repet, vorbesc de cunoscuti, nu de genul "am auzit de la cineva"
PS: numismatica este extrem de stransa de istorie.
În primul rând, la 1 Decembrie 1918, românii din Ardeal, Banat, părţile ungurene (Crişana de mai târziu), Sătmar şi Maramureş, au adoptat o rezoluţie prin care ofereau minorităţilor folosirea limbii materne în administraţie, justiţie, învăţământ. Ulterior, Parlamentul României întregite a considerat că, de dragul "statului naţional unitar", singura limbă oficială în ţară este limba română... Ar fi de discutat cât şi dacă a făcut bine României şi românilor această aplicare a centralizării, ca într-o menghină, de la Bucureşti (modelul este preluat de la francezi, încă de la naşterea statului român). Cred însă că, deşi României i s-ar potrivi mai bine o organizare regională (după model italian, sau spaniol), o asemenea dezbatere este în măsură să inflameze pe mulţi "români verzi", care, deşi trăiesc în Uniunea Europeană, consideră că cetăţenii minoritari din ţară ar face bine să plece dacă nu le convine... Nici nu are rost să mai vorbim de autonomie locală sau regională, fiindcă, deşi conceptul este mai complex, incluzând şi componenta financiar-bugetară, educaţională, culturală, mai toată lumea se gândeşte la crearea unui "stat în stat" de către secuii maghiarofoni... Ar fi bine să se ştie, însă, că încă de la formarea statelor medievale Ţara Românească şi Moldova, s-a lăsat o anumită autonomie locală, dovadă fiind şi organizarea administrativă, care oferea anumite drepturi de organizare locală a Băniei Craiovei (Oltenia de mai târziu), banul fiind al doilea om în stat după domnitorul muntean, sau Ţării de Jos a Moldovei, al cărei vornic, ca şi portarul Sucevei, aveau şi ei ranguri importante după domnitorul moldovean. Iar cei care beneficiau de această... autonomie locală nu erau unguri, ci tot români...
Pe de altă parte, temerile României că introducerea unor prerogative, cât de mici, de autonomie, pentru oricare din zonele ţării, ar duce la accentuarea tendinţelor centrifuge.
Ce a urmat după 1989, se ştie... Adepţilor "statului naţional unitar român" care se sperie de "statul regional" sau de "autonomia locală" ţin să le precizez că, deja, prevederile din Constituţie se cam bat cap în cap cu existenţa, reală, a unor prevederi ce garantează utilizarea limbilor minorităţilor în învăţământ, administraţie, justiţie... Prin aplicarea acestor norme, România nu prea mai este "stat naţional unitar" cum era în 1990...
În altă ordine de idei, maghiarii fac astăzi ceea ce au făcut şi în perioada interbelică şi după al doilea război mondial... Partidul Maghiar interbelic a colaborat în alegeri cu partidele româneşti mari, în special cu PNL, iar în 1946-1948, Uniunea Populară Maghiară (fostul Madosz interbelic) a colaborat strâns cu PCR. Cu toate acestea, nici statul român nu a făcut suficient pentru a câştiga loialitatea faţă de România a cetăţenilor de naţionalitate maghiară (mulţi aducându-şi contribuţia la dezvoltarea ţării şi fiind şi ei plătitori de taxe către statul român).
Un roman din Harghita !!!
Dar in anii '20 ai secolului trecut era o alta conceptie. Era perioada desavarsirii formarii statelor nationale, Atunci a reinviat Polonia, s-a constituit ceea ce a devenit Iugislavia, s-a constituit Cehoslovacia, au devenit independente Finlanda si Statele Baltice.
In conditiile actuale cand suntem membrii UE, nu cred ca se mai pune problema independentei Transilvaniei, asa cum contribuie cu fonduri celelalte tari la modernizarea Romaniei, asa ar contribui si eventuala Transilvanie independenta.
Dar problema este alta!
Nu mai este nici o diferenta intre transilvaneni si regateni, ma referla politicieni. Vezi diferenta intre Nastase, Hrebenciuc, Mazare din regat si Remes, Avram, Falca, Verestoy, Bela din Transilvania?
Toti sunt la fel de corupti!
Lasand la o parte ca peste 30 de ani nici capitalism nu va mai exista, iar ceea ce se cheama acum Europa va fi majoritar arabeasca, intr-o lume dominata de chinezi.
Eu personal nu mi-as dori sa traiesc acele vremuri.
Faceti-va stoc de hartie igienica, vin vremuri de rahat...
Sau veniti in Candada, macar aici e aer curat si avem si petrol in Alberta...
ce face primul ministru ..seful statului ????..unde sunt psdei /pdlei..prmei ..pc...etc..cum poti sa nu-l plesnesti pe bela si toti ai lui cu aceasta atitudine???? tirist la aceste vremuri ...trebui sa luam o atitudine civilizata si sa nu mai includem in guvern pe acesti asa zis partid....eroare .....
Si voi aveti ura in voi, poate mai mult decat noi, n-avem nimic cu romanii pana ce ne respecta, ne intristeaza ISTORIA, care, cum spun unii, este scrisa.
In 1918 Ardealul era o provincie europeana, cu nivel de trai si standarde sociale si morale europene. In 90 de ani miticii au scufundat-o in balcanism: mizerie, maneslism, "inalte standarde morale" gen Ilici, Felix, Stefanesti si mai ales coruptie cat cuprinde. Asta am primit timp de 90 de ani in schimbul uriaselor bogatii (umane si naturale) pe care le-a dat Ardeal.
Stapanirea miticista a facut viata asa de amara, ca sasii si-au luat lumea in cap. In locul lor, oameni gospodari ne-am pricopsit cu o multime de mitici corupti.
Cred ca Marko a fost foarte retinut cand a vorbit de agonie. E un termen mult prea bland. Pt. mitici 1 decembrie inseamna inceputul exploatarii Ardealului: nu ma mir ca fac spume la gura daca lumea contesta asta. Cum sa se fi imbogatit miticii, daca nu pe seama Ardealului. Cu ce sa fi umplut gaurile saraciei lucii din Moldova?
Pentru noi ardelenii insa 1 decembrie nu poate fi sarbatoare. Din contra, e doliu.
Apropos, cum de miticii abia in 1990 au "descoperit" ca sarbatoarea nationala a Romaniei trebuie sa fie tocmai pe 1 decembrie? Cum de in cei 72 de ani precedenti nu le-a trecut prin cap?
si mai lasa-ma cu civilizatia in Ardeal, ca de-o viata n-aud decat cate ati indurat si suferit voi si ce bine era sub horthy! mentalitate de victima! plus ca transee au sapat miticii, oltenii si moldovenii, nu plangaretzii din Ardeal. asa ca spunem tu la mine koszi sepe si ciokolom.
Ce zice acest domn Marko, care nu e nici cel mai destept, si pe departe nici cel mai potrivit a fi la carma UDMR-ului?Sunt doua chestii cheie:
1:Romanii de etnie maghiara nu se pot bucura de ziua nationala
2:Respecta ziua nationala a tarii in care se afla.
O sarbatoare,atunci este sarbatoare,daca si oamenii simt asa, si daca omul are intr-adevar ce sarbatori.Sarbatoarea nu este ceea ce ar trebui sa fie,daca ea se petrece la aniversarea unei clipe de tristete.Ori pentru romanii de etnie maghiara 1 Decembrie coincide cu data la care o mare parte din ei au fost rupti de fratii lor,de o decizie,cu care nu au fost de acord.O decizie care a provocat o durere in sufletul lor,si a carei aniversare nu are cum sa nu aminteasca de Trianon,si de semnificatia lui pentru romanii maghiari,dar si ceilalti maghiari din diaspora(Slovacia, Ucraina si fosta Iugoslavia).
Acum desigur vor veni comentarii,cum ca nimeni nu ii tine in continuare in Romania, si ca pot sa plece. Insa hai sa fim seriosi,nimeni nu isi lasa cu asa mare usurinta pamantul natal.Daca ar fi fost asa, si romanii din Moldova si-ar fi parasit tara,imediat ce aceasta a fost anexata de URSS.La asta nimeni nu se gandeste.
In alta ordine de idei, sa nu va ganditi ca sunt de acord cu ideile revizioniste,gen "alipirea la Ungaria a Transilvaniei", si altele de genul. Nicidecum. Istoria este scrisa. Transilvania este si va fi parte a Romaniei, acest lucru nu va putea fi schimbat, oricate grupuri de maghiari vor sta in cap.
Va rog,acceptati, maghiarii nu au ce sarbatori pe aceasta data. Oricat de mult ati vrea, ei tot ceea ce pot face este sa respecte ziua nationala a propriei tari, sa respecte demnitatea si solemnitatea dictata de aceasta.Si eu sunt de parere ca in fond, acest lucru conteaza
Cand Transilvania a rupta din Tara Romaneasca mare facuta de Mihai Voda romanii nu au fost rupti unii de altii ?
Intrebare : daca esti nascut in Romania si traiesti in Romania, desi de etnie maghiara te simti maghiar sau roman ?
Cred ca de fapt problema e pusa gresit. Intr-adevar "maghiarii" nu au ce sarbatori pe aceasta data, insa romanii, inclusiv ardelenii, au.
Iar daca Istvan sau Pista s-au nascut si au crescut fie in Satu Mare, fie in Harghita si nu se simt ardeleni [pe langa faptul ca au si nationalitate, traditie si cultura maghiara] atunci imi pare rau sa le spun ca nu e doar vina statului in care s-au nascut ci in primul rand a educatiei pe care au primit-o din partea familiei si a comunitatii; lor trebuie sa le "multumiti" pentru "agonia" traita. Asa in mod similar orice "american" cu radacini inca vizibile din UK ar trebui sa simta pe 4 iulie tragedia ultimilor 500 si ceva de ani ?
INSA .. precum spuneam problema e pusa gresit. Extrem de putini ardeleni de nationalitate maghiara se simt "doar maghiari" [verzi, albastri sau de alte culori] si nu ardeleni. Ce e interesant totusi e ca si in randul ardelenilor de nationalitate maghiara intalnim aceeasi reticenta a celor cu bun simt in a intra in politica.
Huooo UDMR!!!!.....
Daca nu ii convine sa se intoarca in Ungaria sau sa emigreze altundeva.
De ce oare romanii din Ungaria nu fac atata scandal ca dansul ? Ce interese economico - politice instrumenteaza dansul ?
Cu tot respectul, afirmatia este total deplasata si nu cred ca vorbeste in numele tuturor maghiarilor din Romania.
Cati romani petrec cu suflet ziua de 1 decembrie? Sunt pietele pline de ramani entuziasti? Cate drapele sunt arborate la balcoane? Fiecare balcon din Bucuresti, Constanta are un drapel? Nu cred. Eu imi pun drapelul de fiecare 1 decembrie la balcon iar vecinii mei (romani) ma considera un tacanit extremist. (sunt din Tg. Mures).
Tot ceea ce face Marko si corespondentii sai romani nu e decat zazanie si populism.
Credeti ca spaniolii se supara pe romanii din Spania ca sarbatoresc ziua de 1 decembrie?
Treziti-va conducatori ai Romaniei !
Bietii maghiari care mai cred ca politicienii lor sunt altfel decat ai nostri !
PSD este un partid nereformat, plin de hoti, tradatori si corupti, flamanzi si pusi in permanenta pe ciordeala, mincinosi si demagogi, dornici sa ajunga iar la ciolanul cel mare, inhaitat cu alti ticalosi, demagogii si pungasii de la PC, in frunte cu cel mai „morali” indivizi din Romania, Voiculescu si Andon. Incearca acum sa ne pacaleasca din nou; indiferent cine va fi plasat in fata, sforile vor fi trase tot de Iliescu, Hrebenciuc, Nastase si Mitrea. Daca au asa de multi profesionisti, iubesc asa de mult pe romani si le vor binele, cum se explica faptul ca, dupa 18 ani de dominare a Romaniei, direct si prin guverne impotente sau tradatoare, tara se afla intr-o jalnica stare de inapoiere si saracire? PNL este marea dezamagire, partidul liberal al Bratienilor facut cadou de o gasca tradatoare, vremelnic la conducere, lui Iliescu, Hrebenciuc, Nastase si Geoana, un partid al demagogiei, furtului si coruptiei dezmatate, dominat de personaje lipsite de caracter si elementarul bun simt, niste ageamii si amatori, reprezentanti nerusinati ai ciocoilor vechi si noi. Au intrecut in hotii chiar si pe mentorul lor, PSD.
UDMR a ajuns port-drapelul demagogiei, hotiei si coruptiei din maghiarime. Vrea autonomie pentru ca pretind ca sunt discriminati. De multa vreme, au primari maghiari si nu au facut nimic pentru etnicii lor amarati. Fura tot, de la paduri, bani pentru scoli si drumuri, pana la bunul simt, care a inceput sa lipseasca si acolo cu desavarsire. Mai nou, isi reactualizeaza criminalii de razboi.
Somnul ratiunii insa, poate naste (iarasi) monstrii. Dar Ardelenii ROMANI stiu ca maghiarii vor conduce aceste tinuturi doar atunci cand greierii vor canta "SURKE, SURKE"...
In rest e vorbe...de campanie.
De ce 70 ani si nu 90 ???
Din 1918 pana acum, trecut cam 90 ani de suferint si agoniciune (cum zice la voi romanii).
Suferit tare noi in Ardeal, placut bilingv nu avut, facultat nu avut, doar padure ... dar nu mai avem nici asta ca taiat la ea alalat sef a meu (Verestoy).
Fost fortat la mine sa invat romaneste dar nu lasat asa usor. Frica a fost la mine ca daca invatat romaneste nu mai agonez si atunci ce mai zice sefu ???
De ce la tv in emisiuni in care se ia atitutide imediata la fapte penale savarsite de cetateni simpli, acum niciun post tv nu a luat atitudine. Daca un lider politic roman ar fi facut o astfel de afirmatie in ,,ungaria" toata bozgorimea ar fi facut valva in intreaga lume! Oare in noi romani nu mai exista niciun pic de patriotism real??? Multi oameni considera dragostea de tara, demagogie, nationalism si material de a face politica.
Mergeti in Covasna, Harghita, si in tinuturile cu majoritate bozgoreasca si veti simti pe propia piele cum va veti simti?
Este vremea ca profesorii universitari in istorie sa vina cu argumente ferme in sustinerea istoriei adevarate a Romaniei, nu in cea facuta de regimul trecut.
A trecut vremea tolerantei.
Priviti americani de or ce origine ar fi cum vorbesc in toate unitatile de stat limba engleza, si nu a minoritatii din acea zona.
Luati atitudine cetateneasca de dezaprobare a oricarei forme de defaimare a tarii.
As vrea sa ii vad pe toti, dar pe toti romanii votand duminica!
As merge pana intr-acolo incat as da scutire de 5 % la impozit celor care voteaza la alegeri!!!!!
daca toti romanii ar vota, atunci aceasta formatiune etnica extremista - udmr ar disparea de pe scena istoriei!
imi e scarba de mincinosii si escrocii din udmr.
niste hoti - asa cum ii denumea si Eminescu pe escrocii vremii lui.
au furat tot ce au putut, au taiat cu salbaticie padurile romanilor si acum ne mai si conduc.
PANA AICI!!!!!
Va implor sa mergeti la vot si sa votati partide romanesti!
Daca si ungurii ar avea intelepciune sa ai inca un partid al lor, atunci s-ar scutura de aceasta infecta dictatura unica a fatarniciei si lacomiei bosgoresti.
Succes romanilor!
El mai trăieşte în negura trecutului feudal când statele îşi impuneau voinţa cu forţa şi-şi formau împărăţii susţinute de armate din diferite alianţe.
Domnule Marko Bela ar trebui să lasaţi acest popor să trăiască în linişte şi armonie , să nu mai semănaţi ură printre noi prin ideile voastre măreţe în amintirea vremurilor trecute ale statelor însetate de glorie ce s-au pierdut in negura vremii.