Vasile Blaga a cheltuit 6,3 lei pentru un vot obtinut in turul doi al cursei pentru Primaria Capitalei, in timp ce contracandidatul Sorin Oprescu a alocat 0,8 lei. Presedintele PD-L Emil Boc a cheltuit in Cluj-Napoca aproape 650 000 de lei pentru publicitatea electorala, adica de 3 ori mai mult decat Oprescu. Comparativ cu anul 2004, PD-L ia locul PSD la capitolul cheltuieli electorale, se arata intr-un raport al Pro Democratia, citat de Newsin.

Pentru popularizarea lui Vasile Blaga, PD-L a cheltuit, in turul I al alegerilor locale, aproape trei sferturi din totalul fondurilor alocate, potrivit raportului "Reguli si nereguli in alegerile locale 2008". Sorin Oprescu a procedat invers, concentrandu-si cea mai mare parte a cheltuielilor in al doilea tur de scrutin (73,8%).

APD a raportat sumele investite de fiecare candidat la numarul de voturi obtinute, astfel incat autorii raportului au calculat ca, pentru fiecare vot obtinut in turul doi, Vasile Blaga a cheltuit 6,3 lei, in timp ce contracandidatul sau a investit aproape de opt ori mai putin - 0,8 lei. Sorin Oprescu s-a aflat pe locul patru din punct de vedere al banilor investiti in campanie dupa Vasile Blaga, Ludovic Orban si Cristian Diaconescu.

Cu exceptia pesedistului Marian Vanghelie, candidatii democrat-liberali au ocupat primul loc din punctul de vedere al cheltuielilor.

Cheltuieli pentru Primaria Capitalei

  • Vasile Blaga - 1.105.513 lei pentru campania in presa si 419.023 lei pentru outdoor
  • Ludovic Orban - 267.481 presa si 258.137 outdoor
  • Sorin Oprescu - 266.427 presa si 118 lei outdoor

Partidele au investit in publicitatea gri

Potrivit raportului de anul acest partidele ar fi invetit mai putin in publicitate decat in 2004. Cristian Parvulescu insa a explicat ca in realitate partidele au cheltuit mai mult pentru alegerile din acest an dar aceste chletuieli sunt greu de cuantificat pentru ca sunt ascunse de partide. “Bunul simt ne face sa cred ca suma chletuita la alegerile din acest an este mult mai mare”, a declarat Parvulescu. In raport se mentioneaza ca o parte din cheltuielile cu publicitatea electorala nu pot fi masurate.

Potrivit raportului politicienii au participat la mai putine emisiuni electorale platite si au participat la emisiuni de divertisment unde platile catre televiziuni nu au fost inregistrate. “Intrucat practica platirii aparitiilor este binecunoscuta, se poate argumenta ca exista o tendinta de mutare a unora din costurile de campanie dinspre partea vizibila spre publicitate gri”, se arata in raport.

Emil Boc a cheltuit de trei ori mai mult ca Oprescu

In acelasi raport al APD se arata ca presedintele PDL, Emil Boc a cheltuit 644 000 lei pe campania publicitara. Suma cheltuita de Emil Boc este de aproape trei ori mai mare decat cea cheltuita de Sorin Oprescu in Bucuresti. Fata de 2004 presedintele PDL a marit cheltuielile pentru publicitatea electorala cu 727%

Potrivit estimarilor APD, liberalul Andrei Chiliman a cheltuit cu 475% mai mult fata de campania din 2004, Liviu Negoita - cu 292% mai mult iar George Scripcaru - cu 455%.

Costul unui vot in primul tur de scrutin

  • Razvan Murgeanu 19,8 lei
  • Andrei Chiliman - 18 lei
  • Cezar Ionescu - 15,4 lei
  • Doru Giugula - 10,7 lei
  • Popescu Piedone 4,4 lei
  • Radu Silaghi - 4,3 lei
  • Dan Darabont - 3,6 lei
  • Marian Vanghelie - 2,5 lei
  • Sebastian Bodu - 2 lei
  • Negoita 2 lei
  • Mazare 1.9 lei

PD-L a investit 7,8 milioane de lei in publicitate

Monitorizarea APD a vizat municipiile Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj-Napoca, Craiova, Focsani si Iasi si s-a concentrat pe campania outdoor si publicitatea electorala in presa scrisa centrala si locala.

La nivelul celor sapte localitati monitorizate, PD-L a cheltuit un total de 7.889.021 lei, adica mai mult decat PNL si PSD care au cheltuit 2.182.280 lei, respectiv 3.357.916 lei.

In tara, media cheltuielilor scade fata de Capitala. Astfel, Emil Boc a investit 7,4 lei pentru fiecare vot, Gheorghe Nichita - 15, Antonie Solomon - 4,1.