Dezbatere HotNews.ro-BBC

Pomana electorala se rafineaza. Se poate fara mici si bere?

de B.B.     HotNews.ro
Duminică, 4 mai 2008, 15:45 Actualitate | Politic


 documente
Produsele oferite de politicieni in schimbul voturilor au priza la electorat pentru ca nivelul de trai al romanilor este scazut, este concluzia formulata in cadrul Discutiei Saptamanii, emisiune realizata de Dan Tapalaga si difuzata de HotNews.ro si BBC. Directorul Institutului pentru Politici Publice, Adrian Moraru, spune insa ca cei care primesc astfel de pomeni e putin probabil sa se prezinte la vot. Analistul Iulian Comanescu este de parere ca politicienii ignora publicul sub 30 de ani si ca internetul este un mijloc de popularizare eficient in cazul unui politician cu notorietate mica. Corespondentul HotNews.ro in Italia, Miruna Cajvaneanu vorbeste despre modul in care si-au organizat campania electorala romanii care au candidat acolo, in timp ce analistul Cristian Parvulescu crede ca, in Romania, campania va deveni dura pentru a masca lipsa programelor.

Adrian Moraru: Nu cred ca pot fi alegeri fara pensionari si fara favoruri
  • "Intr-o tara civilizata, a-ti da un tricou cu sigla partidului sau cu sigla unei companii, se roaga de tine sa-l porti, pe cand intr-o tara saraca un asemena dar poate sa fie unul consistent. Cred ca e o problema culturala si de avere, si Romania este foarte diversa; adica in Bucuresti nu impresioneaza un tricou sau un asemenea cadou  sau chiar 3 kg de miel, pe cand in zonele foarte sarace asta poate sa faca diferenta si sa aiba o valoare foarte mare."
  • "Oamenii care participa in general sau sunt beneficiarii unor asemenea pomeni electorale sunt din acea categorie a celor care nu prea se prezinta la vot. Asta este un lucru cert. Rata cea mai mare de neparticipare este exact in randul acestor oameni."
  • " Pentru ca si “baietii buni” s-au divizat intre “baieti buni” si “baieti rai”, Alianta D.A nu mai exista si avem cumva cel putin trei poli in Romania, daca nu mai luam si un alt partid care e pe cale sa devina partid parlamentar, PNG-ul."
  • "Nu mai exista acesti candidati locomotiva, cum a fost Basescu la Primaria Capitalei, chiar daca era la al doilea mandat. Din punctul acesta de vedere, campania este din nou mult mai confuza pentru alegatorii indecisi si pentru tot acest joc care se va face in aceasta campanie."
  • "Romania este ceva mai in urma pentru ca inca n-a ajuns acolo, dar ne indreptam si noi catre acea zona. Totul tine de nivelul de trai si, normal, aceasta mita este direct proportionala cu nivelul de trai."
  • "Nu cred ca relatia intre alegatori si politicieni se va schimba foarte curand pentru ca exista o apatie generala si ca democratia este – cum spune americanul – un drum cu doua sensuri. Politicienii nu se vor schimba atata timp ca nu vor simti ca exista o presiune a cetatenilor din punctul de vedere al cerintelor pe care acestia il au, atata timp cat nu se va intampla asta, acesti politicieni nu se vor schimba, nu vor aparea altii noi si ii vom tot roti pe acestia la infinit."
  • "Nu cred ca pot fi alegeri fara pensionari si fara aceste favoruri. Cum vi s-a spus si in Italia ele pot fi schimbate sau preschimbate, pot lua niste forme mai decente, dar aceasta relatie va exista mereu. Problema este ca ea sa fie mai decenta."

Iulian Comanescu: Internetul este util pentru un politician cu notorietate mica

  • "Cunosc un caz din Moldova, cu o doamna absolut onesta , foarte in varsta, care a primit 1 kg de ulei si unul de zahar de la un anumit partid si s-a stresat foarte tare ca s-a imbolnavit si nu a putut sa ajunga la alegeri sa voteze partidul respectiv. Ea avea o problema de etica, pentru ca luase acel kilogram de ulei si acel kilogram de zahar."
  • "Am insistat de fiecare data ca oamenii care au trecut pe la mine sa vina cu un mesaj propriu, cu o platforma proprie. De multe ori am fost pus in situatia de a mi se cere doctrina sau platforma."
  • "Am si ars niste etape. Acum cuvantul de ordine este, dupa cate stiu eu, asa numitul neo-populism care vine din presiunea media. Este un comportament indus de media. Bill Clinton cantand la saxofon este unul din exemplele celebre. Noi am ars destul de repede niste etape aici si iata ca avem deja un Adrian Minune si nu mai stiu ce alti candidati cu fata mediatica. Asta e ceva de o esenta ulterioara fata de sacosa cu nu stiu ce si mobilul cu nu stiu ce."
  • "Internetul este destul de util pentru un politician cu notorietate mica, care isi sporeste intr-un fel sau altul aderenta in randul tinerilor. Am avut experienta asta la europarlamentare, tot asa n-o sa spun despre cine este vorba, dar la sfarsit am facut niste socoteli si cu numarul de vieweri de la clipul audio-video si cu vizitatorii de pe blog si-a strans un mic partid virtual undeva la 11-12000 de oameni."
  • "Marii candidati au o multime de parghii la dispozitie: media clasice, toate povestile astea cu outdoor si tot felul de actiuni de factura BTL, mai este si sacosa si vinul branduit si alte lucruri de genul asta. Plus ca peste tot, una peste alta, per total in Romania exista interes destul de putin pentru tanara generatie, si cand spun tanara generatie ma refer undeva sub 30, sunt un potential electoral care risca sa fie pierdut din circuit, iar asta este foarte grav. Se ca vedea peste doua cicluri electorale cand ne vom intrista ca vom avea o participare nu de 40, ci de 20%."

Miruna Cajvaneanu: Sistemul cu sacosele functiona in Italia in anii 50
  • "Candidatii romani, acei putini care s-au prezentat la alegerile administrative [din Italia] au impartit fluturasi, au mers in fata bisericii sa se intalneasca cu comunitatea si sa le promita in primul rand ca vor fi reprezentati. Dar nu as putea spune ca nu au lipsit micii si berea. Chiar unul dintre principalii candidati de aici, din orasele de langa Roma, e cel care gestioneaza afacerea de la Ananina unde se intalnesc romanii duminica tocmai pentru a sta impreuna si a minca niste mici, insotiti de bere."
  • "Sunt cei care au incercat sa cucereasca electoratul cu sacosele si sunt cei care s-au modernizat intr-un fel, s-au adaptat unor standarde occidentale, si ele cu defectele lor, si-au facut un program, cat de cat inchegat, l-au prezentat comitetelor electorale, si-au facut campanii in piata vorbind direct cu oamenii si acestia au obtinut cel mai important rezultat."
  • "La nivel local, in Italia, candidatii se orienteaza foarte mult asupra relatiilor si, sa zicem, unor structuri personale. Sistemul cu sacosele functiona in anii ’50-’60. A ramas in istorie cazul lui Achille Lauro, un armator din Napoli, care efectiv se ducea din casa in casa cu o sacosa cu lapte praf si pungi de past (...) Ba mai mult, era sistemul bancnotelor: le dadeai posibililor alegatori jumatate de bancnota, urmand ca la iesirea de la urne sa le dai cealalta jumatate. (...) Acum sistemul s-a sofisticat putin, pentru ca si electoratul s-a sofisticat. Nu mai poti cumpara un vot cu o sacosa sau cu un pachet de paste. Pentru ca acum oricine isi poate permite lapte, oua si paste."
  • "A fost un caz in Sicilia anul trecut cand anumiti obesrvatori electorali – pentru ca aici se poarta si observatorii electorali – au constatat faptul ca au ramas vechile standarde de cucerire a electoratului, si intr-adevar se ademenea alegatorul cu bonuri de benzina sau chiar cu celulare. (...) Chiar cateodata li se dadea celular cu camera video pentru ca alegatorul odata ajuns in cabina electorala sa poata vota si demonstra ca el a votat cu acel candidat. De anul acesta s-a interzis accesul in cabina de vot cu acest tip de celulare tocmai pentru a evita votul de schimb, cum il numesc ei. Totusi expertii in fluxuri electorale, aici, in Italia, considera ca in anumite zone, pe plan local, acest vot de schimb, cu sacosa mai mult sau mai putin sofisticata de paste, celulare sau bonuri de benzina poate determina pana la 20% din rezultatul final."

Cristian Parvulescu: Ma astept ca batalia sa fie foarte dura
  • "Daca vorbim despre populism la nivelul politicilor locale, avand in vedere ca cetatenii sunt ceva mai rezonabili, realisti, rationali, populismul nu prinde foarte mult in astfel de alegeri [precum cele locale din Franta]."
  • "[Campania electorala in Franta a fost - n.r.] Politizata la nivel national. Si din punctul asta de vedere ea poate semana cu cea din Romania in sensul in care alegerea presedintilor consiliilor judetene, spre exemplu, sau a primarului general in Bucuresti, va politiza cu siguranta campania. Si cand spun politizat ma refer la teme nu de politica locala, ci de politica nationala, ca sa fiu inteles foarte clar. Dar, dincolo de aceste teme, au existat proiectele locale care au fost discutate foarte mult. Insa in Franta, nu se alege primar, in Franta se aleg consiliile."
  • "Si numarul nehotaratilor este in Romania mult mai mare decat in Franta, situatia social este mult mai proasta si atunci populismul, cumpararea votului in diferite feluri mult mai prezent."
  • "[Campaniei electorale din Romania ii lipseste - n.r.] Orice idee de program si de ideologie. Chiar daca acest repros a fost facut permanent, el devine evident acum."
  • "Nu vor exista foarte multe programe, ele sunt un fel de exercitii impuse pentru eventualii alegatori care ar putea fi atenti la aceste elemente. In schimb, va exista populism de factura romaneasca cu tentative de cumparare a voturilor cu, probabil, o crestere a duritatii campaniei in ultimele saptamini pentru a compensa nu doar absenta programelor, cat mai ales intrarea tarzie a unor candidati in alegeri. Ma astept ca batalia sa fie foarte, foarte dura si sa se centreze pe personalitatea candidatilor la primarie sau la presedintiile consiililor judetene."
  • "Ma astept ca prezenta [la vot] sa fie undeva intre 40-50% in medie pe tara."

















1279 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Promisiuni neonorate!!! (Duminică, 4 mai 2008, 16:56)

    Morty Byron [anonim]

    Nici un partid nu merita sa ne deplasam la votare!
    Absolut toti au tras pentru ei si familiile lor :pamant,case,vile,actiuni si acum incearca sa ne prosteasca din nou.
    In provincie nu sunt locuri de munca,pamanturile nu s-au dat nici acum dupa legea 247,dezastrul este maxim.
    Totul este o mare minciuna!!!!
    Agricultura este la pamant dar ei nu au dat ce au furat comunistii acum 50 ani!
    Si mai vorbim de dreptate: Adi Moisescu are dreptate 100%!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu se poate altfel. (Duminică, 4 mai 2008, 17:10)

    Ovidiu [anonim]

    Nu se poate fara mici si bere.Toata lumea stie ca in Romania se gandeste mai mult cu burta decat cu capul.Iar politicienii hranesc acest lucru cat timp ii in favoarea lor.
  • +1 (1 vot)    
    A nu vota este un ajutor pentru hoti! (Duminică, 4 mai 2008, 18:49)

    martin [anonim]

    Este un adevar indubitabil ,ca prabusirea regimului zis "comunist", care dovedise ca nu e capabil de prosperitate si democratie, a dus la formarea unui nou regim cu aparente democratice ,care insa pe langa libertatea de miscare si de comunicare sfera de tarele imbogatirii personale ilegale ale clasei politice.
    Aceasta situatie a dus la scarbirea unei mari parti a electoratului fata de procesul electoral.
    Este insa o adevarata crima a nu merge la vot, asta ducand tocmai la favorizarea partidelor parazitare, care sub pavaza "prezumtiei de nevinovatie" ,lupta impotriva oricarei schimbari si pentru perpetuarea regimului politic al celor 322 de ticalosi parlamentari.
    Singura posibilitate reala de a se reforma constitutia si justitia statului roman, este de a fi votat PD-L, singurul partid care evident are si el uscaturi, dar este interesat profund de schimbare, impreuna cu singurul om politic de anvergura al tarii, presedintele Basescu !
    Problema reala nu este utilizarea pomenii electorale, ci obtinerea unui rezultat nedecis, ceea ce ar marca pe termen lung destinul Romaniei!
    • +1 (1 vot)    
      prezentare la vot (Duminică, 4 mai 2008, 19:35)

      simion [anonim] i-a raspuns lui martin

      Da, ai dreptate in ce priveste prezenta la vot. Dar sa votam partide? Parca era vot uninominal!Votam oameni, nu partide!
      Nici un partid nu merita la ora actuala voturile electoratului. Mizez pe faptul ca vom vota oameni carora, indiferent din ce partid fac parte, le va fi rusine sa ne insele si de data asta.
      In ce priveste PD-L, am indoieli serioase ca el ar fi solutia.
    • 0 (0 voturi)    
      subscriu la tot (Duminică, 4 mai 2008, 22:39)

      DM [anonim] i-a raspuns lui martin

      sunt de aceeas parere. Bravo Martin !
  • -1 (1 vot)    
    Morty Byron,degeaba te dai acum rata (Duminică, 4 mai 2008, 20:33)

    ALEGATORUL [anonim]

    desteapta .In 1990 si 1992 ,prin votul cu 87% cu feseneaua comunista, v-ati dat cu mucii in faslole.Atunci cand scandati, noi muncim nu gandim, ati votat pentru comunism ,pentru baroni si securisti.Prostia si domnia se plateste.Ratiu si Coposu, care v-au spus adevarul, au fost fugariti cu pietre si injuraturi de cei 87% .
  • -2 (2 voturi)    
    lui Martin (Luni, 5 mai 2008, 0:06)

    Vasile Gh. [anonim]

    Cine credeti ca va vota PD-L ? PD-L s-a format prin veleitarii sub conducerea lui Roman si Basescu ,care care s-au rupt din FSN si au format PD-ul au avut aceiasi ideologie cu PSD numai ca nu au mai vrut sa-l mai recunoasca pe Iliescu sef. Dupa aceia Basescu si-a devorat seful , pe Petru Roman si aliatii pe Ciorbea, ,Radu Vasile . Asi mai adauga ca pensionarii carora n-a vrut initial sa le promulge Legea de majorare a pensiilor si familiile lor in niciun caz n-o sa-l voteze pe Basescu si nici PD-L-ul . PD-L-ul cu 25-26 %nu va putea sa formeze un guvern. Cine va vrea sa se alieze cu Basescu care dupa ce Alianta DA a cistigat alegerile la doua saptamini vroia alegeri anticipate numai ca sa-si mazileasca aliatul pe Tariceanu, lucru care nu l-a reusit facindu-se de ras in fata intregii tari ? Nu stiati ca cei ,, 322 de ticalosi parlamentari " cum ii numiti , au fost alesi in mod democratic in conformitatee cu Constitutia Romaniei ?
  • 0 (0 voturi)    
    und dai si unde crapa... (Luni, 5 mai 2008, 12:51)

    condorul [anonim]

    Un candidat a oferit copiilor de clasa a treia cate un ghiozdan cu un abtibild ce continea un mesaj simplu, ceva legat de invatatura, si evident, numele sau.

    Ce s-a intamplat dupa aceea? Toti copiii si parintii au fost incantati de gestul candidatului si primul lucru pe care l-au facut a fost sa razuie abtibildul.

    Totusi unii parinti i-au sfatuit pe copii sa lase abtibildul la locul sau pentru ca acesta este pretul cadoului primit si nu este cinstit sa nu-l plateasca.

    In acest fel ei (parintii) nu mai trebuie sa plateasca prin vot acest cadou electoral si in acelasi timp isi educa si copilul ca nu exista nimic gratuit.
  • 0 (0 voturi)    
    se poate (Luni, 5 mai 2008, 13:16)

    Buba [anonim]

    se poate si fara mici si bere dar nu pentru PSD, un exemplu bun este campania PNL din constanta
  • 0 (0 voturi)    
    micii sunt partea rafinata din aceasta mocirla (Luni, 5 mai 2008, 13:58)

    Adina Campean [anonim]

    Atata timp cat PSD minte cu nerusinare in ceea ce priveste candidatura asa zis independenta a lui Oprescu, cat Basescu si firmele protejate apar fara nicio jena pe strazi sa faca campanie PDL-ului, micii si berea sunt cea mai rafinata parte a campaniei. Ceea ce ne trebuie sunt oamenii valorosi si seriosi, oameni care nu ies in evidenta prin scandalurile pe care le creaza si care nu jigneste pe oricine ii iese in cale. Ne trebuie cineva care are coloana vertebrala si care stie sa se impuna. Pentru mine, acest tip de candidat se gaseste in mare parte in Ludovic Orba, om pe care il respect pentru activitatea lui de pana acum in administratia publica.
  • 0 (0 voturi)    
    Raspuns pentru domnisoara (probabil) Adina Campean (Marţi, 6 mai 2008, 8:11)

    martin [anonim]

    Fiecare are dreptul la parerile sale si de aceea va acord prezumtia de nevinovatie in privinta simpatiei pentru Ludovic Orban. Dar neconsiderandu-va oarba, va rog sa nu uitati totusi de "accidentul inexistent" care arunca totusi o lumina groaznica asupra personajului. La fel va rog sa aveti in vedere ca fabulatiile lui in calitate de ministru pentru a-si face propaganda de primar ,sunt pur si simplu stupide, fiind irealizabile.
    Este caraghios sa vorbesti despre metrou spre Drumul Taberei si cale ferata circulara in jurul Bucurestilor, cand tu singur Ludovic Orban ai oprit acum cateva luni singura linie de metrou fezabila adica cea intre Piata Chibrit si Laromet !


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version