Produsele oferite de politicieni in schimbul voturilor au priza la electorat pentru ca nivelul de trai al romanilor este scazut, este concluzia formulata in cadrul Discutiei Saptamanii, emisiune realizata de Dan Tapalaga si difuzata de HotNews.ro si BBC. Directorul Institutului pentru Politici Publice, Adrian Moraru, spune insa ca cei care primesc astfel de pomeni e putin probabil sa se prezinte la vot. Analistul Iulian Comanescu este de parere ca politicienii ignora publicul sub 30 de ani si ca internetul este un mijloc de popularizare eficient in cazul unui politician cu notorietate mica. Corespondentul HotNews.ro in Italia, Miruna Cajvaneanu vorbeste despre modul in care si-au organizat campania electorala romanii care au candidat acolo, in timp ce analistul Cristian Parvulescu crede ca, in Romania, campania va deveni dura pentru a masca lipsa programelor.

Adrian Moraru: Nu cred ca pot fi alegeri fara pensionari si fara favoruri

  • "Intr-o tara civilizata, a-ti da un tricou cu sigla partidului sau cu sigla unei companii, se roaga de tine sa-l porti, pe cand intr-o tara saraca un asemena dar poate sa fie unul consistent. Cred ca e o problema culturala si de avere, si Romania este foarte diversa; adica in Bucuresti nu impresioneaza un tricou sau un asemenea cadou  sau chiar 3 kg de miel, pe cand in zonele foarte sarace asta poate sa faca diferenta si sa aiba o valoare foarte mare."
  • "Oamenii care participa in general sau sunt beneficiarii unor asemenea pomeni electorale sunt din acea categorie a celor care nu prea se prezinta la vot. Asta este un lucru cert. Rata cea mai mare de neparticipare este exact in randul acestor oameni."
  • " Pentru ca si “baietii buni” s-au divizat intre “baieti buni” si “baieti rai”, Alianta D.A nu mai exista si avem cumva cel putin trei poli in Romania, daca nu mai luam si un alt partid care e pe cale sa devina partid parlamentar, PNG-ul."
  • "Nu mai exista acesti candidati locomotiva, cum a fost Basescu la Primaria Capitalei, chiar daca era la al doilea mandat. Din punctul acesta de vedere, campania este din nou mult mai confuza pentru alegatorii indecisi si pentru tot acest joc care se va face in aceasta campanie."
  • "Romania este ceva mai in urma pentru ca inca n-a ajuns acolo, dar ne indreptam si noi catre acea zona. Totul tine de nivelul de trai si, normal, aceasta mita este direct proportionala cu nivelul de trai."
  • "Nu cred ca relatia intre alegatori si politicieni se va schimba foarte curand pentru ca exista o apatie generala si ca democratia este – cum spune americanul – un drum cu doua sensuri. Politicienii nu se vor schimba atata timp ca nu vor simti ca exista o presiune a cetatenilor din punctul de vedere al cerintelor pe care acestia il au, atata timp cat nu se va intampla asta, acesti politicieni nu se vor schimba, nu vor aparea altii noi si ii vom tot roti pe acestia la infinit."
  • "Nu cred ca pot fi alegeri fara pensionari si fara aceste favoruri. Cum vi s-a spus si in Italia ele pot fi schimbate sau preschimbate, pot lua niste forme mai decente, dar aceasta relatie va exista mereu. Problema este ca ea sa fie mai decenta."

Iulian Comanescu: Internetul este util pentru un politician cu notorietate mica

  • "Cunosc un caz din Moldova, cu o doamna absolut onesta , foarte in varsta, care a primit 1 kg de ulei si unul de zahar de la un anumit partid si s-a stresat foarte tare ca s-a imbolnavit si nu a putut sa ajunga la alegeri sa voteze partidul respectiv. Ea avea o problema de etica, pentru ca luase acel kilogram de ulei si acel kilogram de zahar."
  • "Am insistat de fiecare data ca oamenii care au trecut pe la mine sa vina cu un mesaj propriu, cu o platforma proprie. De multe ori am fost pus in situatia de a mi se cere doctrina sau platforma."
  • "Am si ars niste etape. Acum cuvantul de ordine este, dupa cate stiu eu, asa numitul neo-populism care vine din presiunea media. Este un comportament indus de media. Bill Clinton cantand la saxofon este unul din exemplele celebre. Noi am ars destul de repede niste etape aici si iata ca avem deja un Adrian Minune si nu mai stiu ce alti candidati cu fata mediatica. Asta e ceva de o esenta ulterioara fata de sacosa cu nu stiu ce si mobilul cu nu stiu ce."
  • "Internetul este destul de util pentru un politician cu notorietate mica, care isi sporeste intr-un fel sau altul aderenta in randul tinerilor. Am avut experienta asta la europarlamentare, tot asa n-o sa spun despre cine este vorba, dar la sfarsit am facut niste socoteli si cu numarul de vieweri de la clipul audio-video si cu vizitatorii de pe blog si-a strans un mic partid virtual undeva la 11-12000 de oameni."
  • "Marii candidati au o multime de parghii la dispozitie: media clasice, toate povestile astea cu outdoor si tot felul de actiuni de factura BTL, mai este si sacosa si vinul branduit si alte lucruri de genul asta. Plus ca peste tot, una peste alta, per total in Romania exista interes destul de putin pentru tanara generatie, si cand spun tanara generatie ma refer undeva sub 30, sunt un potential electoral care risca sa fie pierdut din circuit, iar asta este foarte grav. Se ca vedea peste doua cicluri electorale cand ne vom intrista ca vom avea o participare nu de 40, ci de 20%."

Miruna Cajvaneanu: Sistemul cu sacosele functiona in Italia in anii 50

  • "Candidatii romani, acei putini care s-au prezentat la alegerile administrative [din Italia] au impartit fluturasi, au mers in fata bisericii sa se intalneasca cu comunitatea si sa le promita in primul rand ca vor fi reprezentati. Dar nu as putea spune ca nu au lipsit micii si berea. Chiar unul dintre principalii candidati de aici, din orasele de langa Roma, e cel care gestioneaza afacerea de la Ananina unde se intalnesc romanii duminica tocmai pentru a sta impreuna si a minca niste mici, insotiti de bere."
  • "Sunt cei care au incercat sa cucereasca electoratul cu sacosele si sunt cei care s-au modernizat intr-un fel, s-au adaptat unor standarde occidentale, si ele cu defectele lor, si-au facut un program, cat de cat inchegat, l-au prezentat comitetelor electorale, si-au facut campanii in piata vorbind direct cu oamenii si acestia au obtinut cel mai important rezultat."
  • "La nivel local, in Italia, candidatii se orienteaza foarte mult asupra relatiilor si, sa zicem, unor structuri personale. Sistemul cu sacosele functiona in anii ’50-’60. A ramas in istorie cazul lui Achille Lauro, un armator din Napoli, care efectiv se ducea din casa in casa cu o sacosa cu lapte praf si pungi de past (...) Ba mai mult, era sistemul bancnotelor: le dadeai posibililor alegatori jumatate de bancnota, urmand ca la iesirea de la urne sa le dai cealalta jumatate. (...) Acum sistemul s-a sofisticat putin, pentru ca si electoratul s-a sofisticat. Nu mai poti cumpara un vot cu o sacosa sau cu un pachet de paste. Pentru ca acum oricine isi poate permite lapte, oua si paste."
  • "A fost un caz in Sicilia anul trecut cand anumiti obesrvatori electorali – pentru ca aici se poarta si observatorii electorali – au constatat faptul ca au ramas vechile standarde de cucerire a electoratului, si intr-adevar se ademenea alegatorul cu bonuri de benzina sau chiar cu celulare. (...) Chiar cateodata li se dadea celular cu camera video pentru ca alegatorul odata ajuns in cabina electorala sa poata vota si demonstra ca el a votat cu acel candidat. De anul acesta s-a interzis accesul in cabina de vot cu acest tip de celulare tocmai pentru a evita votul de schimb, cum il numesc ei. Totusi expertii in fluxuri electorale, aici, in Italia, considera ca in anumite zone, pe plan local, acest vot de schimb, cu sacosa mai mult sau mai putin sofisticata de paste, celulare sau bonuri de benzina poate determina pana la 20% din rezultatul final."

Cristian Parvulescu: Ma astept ca batalia sa fie foarte dura

  • "Daca vorbim despre populism la nivelul politicilor locale, avand in vedere ca cetatenii sunt ceva mai rezonabili, realisti, rationali, populismul nu prinde foarte mult in astfel de alegeri [precum cele locale din Franta]."
  • "[Campania electorala in Franta a fost - n.r.] Politizata la nivel national. Si din punctul asta de vedere ea poate semana cu cea din Romania in sensul in care alegerea presedintilor consiliilor judetene, spre exemplu, sau a primarului general in Bucuresti, va politiza cu siguranta campania. Si cand spun politizat ma refer la teme nu de politica locala, ci de politica nationala, ca sa fiu inteles foarte clar. Dar, dincolo de aceste teme, au existat proiectele locale care au fost discutate foarte mult. Insa in Franta, nu se alege primar, in Franta se aleg consiliile."
  • "Si numarul nehotaratilor este in Romania mult mai mare decat in Franta, situatia social este mult mai proasta si atunci populismul, cumpararea votului in diferite feluri mult mai prezent."
  • "[Campaniei electorale din Romania ii lipseste - n.r.] Orice idee de program si de ideologie. Chiar daca acest repros a fost facut permanent, el devine evident acum."
  • "Nu vor exista foarte multe programe, ele sunt un fel de exercitii impuse pentru eventualii alegatori care ar putea fi atenti la aceste elemente. In schimb, va exista populism de factura romaneasca cu tentative de cumparare a voturilor cu, probabil, o crestere a duritatii campaniei in ultimele saptamini pentru a compensa nu doar absenta programelor, cat mai ales intrarea tarzie a unor candidati in alegeri. Ma astept ca batalia sa fie foarte, foarte dura si sa se centreze pe personalitatea candidatilor la primarie sau la presedintiile consiililor judetene."
  • "Ma astept ca prezenta [la vot] sa fie undeva intre 40-50% in medie pe tara."