Ordonanta de urgenta 79/2017, prin care a fost modificat Codul Fiscal, a fost adoptata luni de Senat cu 71 de voturi "pentru" si 37 de voturi "impotriva", urmand ca actul normativ sa fie transmis Camerei Deputatilor, care este forul decizional, anunta News.ro.

Senatul RomanieiFoto: Agerpres

OUG 79/2017 a primit miercurea trecuta raport de adoptare cu amendamente in comisia de buget a Senatului cu 6 voturi "pentru" si 2 abtineri.

Unul dintre amendamentele adoptate de comisia de buget a Senatului prevede ca firmele care realizeaza venituri pana la un milion de euro, cele care au un capital social de minimum 45.000 de lei si cu cel putin doi angajati pot opta intre impozitul pe profit si impozitul pe cifra de afaceri.

"Am considerat in Comisie ca este corect sa lasam la decizia companiilor, sa opteze pentru una dintre cele doua variante: impozit pe cifra de afaceri sau pe profit, cu anumite conditii - sa aiba capital social de minim 45.000 de lei si sa aiba minim doi angajati. Stim foarte bine ca sunt companii care nu au niciun angajat declarat si prin aceasta masura scoate la lumina undeva la, am spus eu, 200.000 de locuri de munca", a spus presedintele comisiei de buget, senatorul PSD Eugen Teodorovici.

Alte amendamente adoptate in comisie prevad majorarea plafonului de deductibilitate la cheltuielile cu dobanda de la 200.000 euro, cum stabilise Executivul, la 3 milioane de euro si retinerea la sursa a impozitului aferent castigurilor obtinute din jocurile de noroc.

"A fost o propunere venita din ambele parti - si cei care sunt din zona jocurilor de noroc, si cei de la Finante. Este o chestiune mai veche care regleaza un lucru normal, ca cei care sunt organizatori sa faca acele retineri si le vireaza statului fara sa stea Fiscul dupa fiecare pentru fiecare suma infima", a mai spus Teodorovici.

Senatul este prima camera sesizata in acest caz, urmand ca forul decizional sa fie Camera Deputatilor.

OUG 79 a fost adoptata de Guvern pe 8 noiembrie, una dintre principalele prevederi fiind transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, o masura intens contestata de sindicate, de mediul de afaceri si de partidele de opozitie.

O alta prevedere este reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, masura contestata mai ales de primari, care spun ca vor ramane fara bani de investitii, iar unele administratii locale ar putea intra in incapacitate de plata. Cabinetul Tudose a explicat insa ca masura "are scopul sa reduca presiunea fiscala asupra veniturilor populatiei si, implicit, sa contribuie la cresterea nivelului de trai, precum si sa incurajeze mediul de afaceri, in special in ceea ce priveste cresterea investitiilor".

In domeniul impozitarii societatilor, Ordonanta de Urgenta adoptata in sedinta din 8 noiembrie revizuieste sistemul de impunere a microintreprinderilor, astfel incat vor beneficia de impozit de 1% pe veniturile realizate si IMM-urile care realizeaza venituri de la 500.000 euro la 1.000.000 euro si care in prezent platesc impozit de 16% pe profit.

De asemenea, se elimina conditia privind realizarea de venituri din consultanta si management. In prezent, firmele care obtin venituri din consultanta si management pot plati impozit pe veniturile microintreprinderilor, daca aceste venituri nu depasesc 20% din veniturile totale.

Totodata, se includ in acest sistem si persoanele juridice care nu intrau sub incidenta acestui impozit (persoanele juridice din domeniul asigurarilor, pietei de capital, din domeniul bancar, al jocurilor de noroc si din domeniul extractiei resurselor naturale).

"Masura este benefica mediului de afaceri avand in vedere scaderea sarcinii fiscale si reducerea costurilor aferente calcului si administrarii impozitului", sustine Guvernul.

Totodata, Ordonanta transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizarii profiturilor companiilor multinationale, prin:

- limitarea deductibilitatii dobanzilor;

- introducerea impozitarii la iesire - previne erodarea bazei impozabile in cazul unui transfer de active in afara Romaniei;

- consolidarea regulii antiabuz, ce va permite autoritatilor romane sa refuze contribuabililor beneficiile fiscale obtinute din aranjamente abuzive;

- introducerea normelor privind societatile straine controlate (SSC) ce au ca scop impiedicarea evitarii platii impozitelor prin devierea veniturilor catre filiale din paradisuri fiscale.

In domeniul contributiilor sociale obligatorii, modificarile vizeaza atat reducerea cotelor cumulate ale contributiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, cat si reducerea numarului contributiilor sociale de la de la 9 (angajat si angajator), la 3, dupa cum urmeaza:

- contributia de asigurari sociale (CAS), platita pentru salariat;

- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), platita pentru salariat;

- contributia asiguratorie pentru munca, suportata de angajator.

Se stabileste transferul sarcinii fiscale a obligatiilor privind contributiile sociale obligatorii datorate de angajator la angajat in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel:

- CAS si CASS se datoreaza de catre persoanele fizice, respectiv de catre angajati, inclusiv in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, pentru care CAS si CASS datorate nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza acestea, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ;

De asemenea, se stabileste o cota suplimentara de CAS (de 4%, respectiv 8%) pentru conditii deosebite, speciale sau alte conditii de munca definite potrivit legii.

Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) este in cota de 10%, datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.

Actul normativ prevede si modificarea modului de stabilire a CAS si a CASS pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, de exemplu: consultanti, experti contabili, medici, persoane fizice autorizate, avocati (numai CASS), notari (numai CASS)] sau alte categorii de venituri. Mai exact, acestea nu mai datoreaza contributiile sociale asupra venitului realizat, ci baza de calcul va fi venitul ales, care, in cazul CAS trebuie sa fie cel putin egal cu salariul minim brut pe tara, iar baza de calcul a CASS va fi salariul minim brut pe tara.

Se excepteaza de la plata CAS persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale numai pentru veniturile realizate din activitati pentru care, potrivit legii, exista obligatia asigurarii in aceste sisteme (ex: avocatii, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natura salariala realizate in domeniile respective (ex. avocatii salarizati, etc.). In prezent, exceptia se aplica pentru orice venit din salariu si asimilat salariilor, inclusiv persoanelor fizice care au si calitatea de pensionari al unui sistem propriu de asigurari sociale, ceea ce genereaza inechitati fata de persoanele care sunt pensionari din sistemul public de pensii.

Se modifica, de asemenea, modalitatea de asigurare in sistemul public de sanatate a persoanelor care au calitatea de pensionari, someri, persoane aflate in concedii pentru cresterea copiilor, persoane care obtin ajutoare sociale si alte categorii de persoane aflate sub protectia sau in custodia statului. Aceste persoane vor fi asigurate in sistemul public de sanatate, fara plata contributiei, daca nu realizeaza venituri pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Se introduce "Contributia asiguratorie pentru munca" in cota de 2,25% datorata de angajatori. Contributia asiguratorie pentru munca este destinata alimentarii Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale si asigurarii necesarului pentru plata prestatiilor din domeniul asigurarilor sociale de care beneficiaza salariatii, respectiv indemnizatiile pentru somaj, indemnizatiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru accidente de munca si boli profesionale, sustine Guvernul.

In domeniul impozitului pe venit, Ordonanta prevede reducerea cotei de la 16% la 10%. Astfel, cota de impozitare scade pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din cedarea folosintei bunurilor, din investitii (mai putin veniturile din dividende, pentru care se mentine cota de impozit de 5%), din pensii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din premii si din alte surse.

Guvernul spune ca masura - contestata in special de autoritatile locale - are scopul sa reduca presiunea fiscala asupra veniturilor populatiei si, implicit sa contribuie la cresterea nivelului de trai, precum si sa incurajeze mediul de afaceri, indeosebi in ceea ce priveste cresterea investitiilor.

O alta modificare adusa Codului Fiscal vizeaza majorarea nivelului venitului lunar brut in functie de care se acorda deducerea personala, dupa cum urmeaza:

- de la 1.500 lei (in prezent) la 1.950 lei - limita pana la care deducerile se acorda in suma fixa, in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere,

- de la 3. 000 lei (in prezent) la 3. 600 lei - limita maxima pana la care deducerile se acorda in mod degresiv.

Pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acorda deduceri personale.

Scopul masurii este sa fie mentinut numarul persoanelor care beneficiaza de aceste deductibilitati in conditiile majorarii salariului minim brut pe tara si al transferului sarcinii fiscale de la angajator la angajat, sustine Executivul.

Alte modificari fac referire la sanctionarea agentului economic cu refuzul dreptului de deducere a TVA doar in cazul in care exista probe ca acesta avea informatii certe despre activitatea firmelor evazioniste cu care a intrat in relatii comerciale. De asemenea, se extinde confiscarea si asupra mijlocului de transport pentru cei ce fac evaziune comercializand produse accizabile nemarcate - alcool si produse din tutun.

OUG privind Codul Fiscal a fost adoptata intr-o sedinta de Guvern care s-a desfasurat in timp ce, in Piata Victoriei, cateva sute de persoane protestau fata de masurile care vor fi introduse astfel, in principal fata de transferul platii contributiilor de la angajator la angajat.