Ordonanta "revolutiei fiscale" a fost adoptata de plenul Senatului

de V.M.     HotNews.ro
Luni, 4 decembrie 2017, 18:10 Actualitate | Politic

Senatul Romaniei
Foto: Agerpres
Ordonanta de urgenta 79/2017, prin care a fost modificat Codul Fiscal, a fost adoptata luni de Senat cu 71 de voturi "pentru" si 37 de voturi "impotriva", urmand ca actul normativ sa fie transmis Camerei Deputatilor, care este forul decizional, anunta News.ro.

OUG 79/2017 a primit miercurea trecuta raport de adoptare cu amendamente in comisia de buget a Senatului cu 6 voturi "pentru" si 2 abtineri.

Unul dintre amendamentele adoptate de comisia de buget a Senatului prevede ca firmele care realizeaza venituri pana la un milion de euro, cele care au un capital social de minimum 45.000 de lei si cu cel putin doi angajati pot opta intre impozitul pe profit si impozitul pe cifra de afaceri.

"Am considerat in Comisie ca este corect sa lasam la decizia companiilor, sa opteze pentru una dintre cele doua variante: impozit pe cifra de afaceri sau pe profit, cu anumite conditii - sa aiba capital social de minim 45.000 de lei si sa aiba minim doi angajati. Stim foarte bine ca sunt companii care nu au niciun angajat declarat si prin aceasta masura scoate la lumina undeva la, am spus eu, 200.000 de locuri de munca", a spus presedintele comisiei de buget, senatorul PSD Eugen Teodorovici.

Alte amendamente adoptate in comisie prevad majorarea plafonului de deductibilitate la cheltuielile cu dobanda de la 200.000 euro, cum stabilise Executivul, la 3 milioane de euro si retinerea la sursa a impozitului aferent castigurilor obtinute din jocurile de noroc.

"A fost o propunere venita din ambele parti - si cei care sunt din zona jocurilor de noroc, si cei de la Finante. Este o chestiune mai veche care regleaza un lucru normal, ca cei care sunt organizatori sa faca acele retineri si le vireaza statului fara sa stea Fiscul dupa fiecare pentru fiecare suma infima", a mai spus Teodorovici.

Senatul este prima camera sesizata in acest caz, urmand ca forul decizional sa fie Camera Deputatilor.

OUG 79 a fost adoptata de Guvern pe 8 noiembrie, una dintre principalele prevederi fiind transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, o masura intens contestata de sindicate, de mediul de afaceri si de partidele de opozitie.


O alta prevedere este reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%, masura contestata mai ales de primari, care spun ca vor ramane fara bani de investitii, iar unele administratii locale ar putea intra in incapacitate de plata. Cabinetul Tudose a explicat insa ca masura "are scopul sa reduca presiunea fiscala asupra veniturilor populatiei si, implicit, sa contribuie la cresterea nivelului de trai, precum si sa incurajeze mediul de afaceri, in special in ceea ce priveste cresterea investitiilor".

In domeniul impozitarii societatilor, Ordonanta de Urgenta adoptata in sedinta din 8 noiembrie revizuieste sistemul de impunere a microintreprinderilor, astfel incat vor beneficia de impozit de 1%  pe veniturile realizate si IMM-urile care realizeaza venituri de la 500.000 euro la 1.000.000 euro si care in prezent platesc impozit de 16% pe profit.

De asemenea, se elimina conditia privind realizarea de venituri din consultanta si management. In prezent, firmele care obtin venituri din consultanta si management pot plati impozit pe veniturile microintreprinderilor, daca aceste venituri nu depasesc 20% din veniturile totale.

Totodata, se includ in acest sistem si persoanele juridice care nu intrau sub incidenta acestui impozit (persoanele juridice din domeniul asigurarilor, pietei de capital, din domeniul bancar, al jocurilor de noroc si din domeniul extractiei resurselor naturale).

"Masura este benefica mediului de afaceri avand in vedere scaderea sarcinii fiscale si reducerea costurilor aferente calcului si administrarii impozitului", sustine Guvernul.

Totodata, Ordonanta transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizarii profiturilor companiilor multinationale, prin:

- limitarea deductibilitatii dobanzilor;

- introducerea impozitarii la iesire - previne erodarea bazei impozabile in cazul unui transfer de active in afara Romaniei;

- consolidarea regulii antiabuz, ce va permite autoritatilor romane sa refuze contribuabililor beneficiile fiscale obtinute din aranjamente abuzive;

- introducerea normelor privind societatile straine controlate (SSC) ce au ca scop impiedicarea evitarii platii impozitelor prin devierea veniturilor catre filiale din paradisuri fiscale.

In domeniul contributiilor sociale obligatorii, modificarile vizeaza atat reducerea cotelor cumulate ale contributiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, cat si reducerea numarului contributiilor sociale de la de la 9 (angajat si angajator), la 3, dupa cum urmeaza:

- contributia de asigurari sociale (CAS), platita pentru salariat;  

- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), platita pentru salariat;

- contributia asiguratorie pentru munca, suportata de angajator.

Se stabileste transferul sarcinii fiscale a obligatiilor privind contributiile sociale obligatorii datorate de angajator la angajat in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel:

- CAS si CASS se datoreaza de catre persoanele fizice, respectiv de catre angajati, inclusiv in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, pentru care CAS si CASS datorate nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza acestea, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ;

De asemenea, se stabileste o cota suplimentara de CAS (de 4%, respectiv 8%) pentru conditii deosebite, speciale sau alte conditii de munca definite potrivit legii.

Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) este in cota de 10%, datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.

Actul normativ prevede si modificarea modului de stabilire a CAS si a CASS pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, de exemplu: consultanti, experti contabili, medici, persoane fizice autorizate, avocati (numai CASS), notari (numai CASS)] sau alte categorii de venituri. Mai exact, acestea nu mai datoreaza contributiile sociale asupra venitului realizat, ci baza de calcul va fi venitul ales, care, in cazul CAS trebuie sa fie cel putin egal cu salariul minim brut pe tara, iar baza de calcul a CASS va fi salariul minim brut pe tara.

Se excepteaza de la plata CAS persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale numai pentru veniturile realizate din activitati pentru care, potrivit legii, exista obligatia asigurarii in aceste sisteme (ex: avocatii, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natura salariala realizate in domeniile respective (ex. avocatii salarizati, etc.). In prezent, exceptia se aplica pentru orice venit din salariu si asimilat salariilor, inclusiv persoanelor fizice care au si calitatea de pensionari al unui sistem propriu de asigurari sociale,  ceea ce genereaza inechitati fata de persoanele care sunt pensionari din sistemul public de pensii.

Se modifica, de asemenea, modalitatea de asigurare in sistemul public de sanatate a persoanelor care au calitatea de pensionari, someri, persoane aflate in concedii pentru cresterea copiilor, persoane care obtin ajutoare sociale si alte categorii de persoane aflate sub protectia sau in custodia statului. Aceste persoane vor fi asigurate in sistemul public de sanatate, fara plata contributiei, daca nu realizeaza venituri pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Se introduce "Contributia asiguratorie pentru munca" in cota de 2,25% datorata de angajatori. Contributia asiguratorie pentru munca este destinata alimentarii Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale si asigurarii necesarului pentru plata prestatiilor din domeniul asigurarilor sociale de care beneficiaza salariatii, respectiv indemnizatiile pentru somaj, indemnizatiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru accidente de munca si boli profesionale, sustine Guvernul.   

In domeniul impozitului pe venit, Ordonanta prevede reducerea cotei de  la 16% la 10%. Astfel, cota de impozitare scade pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din cedarea folosintei bunurilor, din investitii (mai putin veniturile din dividende, pentru care se mentine cota de impozit de 5%), din pensii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din premii si din alte surse.

Guvernul spune ca masura - contestata in special de autoritatile locale - are scopul sa reduca presiunea fiscala asupra veniturilor populatiei si, implicit sa contribuie la cresterea nivelului de trai, precum si sa incurajeze mediul de afaceri, indeosebi in ceea ce priveste cresterea investitiilor.

O alta modificare adusa Codului Fiscal vizeaza majorarea nivelului venitului lunar brut in functie de care se acorda deducerea personala, dupa cum urmeaza:

- de la 1.500 lei (in prezent) la 1.950 lei - limita pana la care deducerile se acorda in suma fixa, in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere,   

- de la 3. 000 lei (in prezent) la 3. 600 lei - limita maxima pana la care deducerile se acorda in mod degresiv.

Pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acorda deduceri personale.

Scopul masurii este sa fie mentinut numarul persoanelor care beneficiaza de aceste deductibilitati in conditiile majorarii salariului minim brut pe tara si al transferului sarcinii fiscale de la angajator la angajat, sustine Executivul.

Alte modificari fac referire la sanctionarea agentului economic cu refuzul dreptului de deducere a TVA doar in cazul in care exista probe ca acesta avea informatii certe despre activitatea firmelor evazioniste cu care a intrat in relatii comerciale. De asemenea, se extinde confiscarea si asupra mijlocului de transport pentru cei ce fac evaziune comercializand produse accizabile nemarcate - alcool si produse din tutun.

OUG privind Codul Fiscal a fost adoptata intr-o sedinta de Guvern care s-a desfasurat in timp ce, in Piata Victoriei, cateva sute de persoane protestau fata de masurile care vor fi introduse astfel, in principal fata de transferul platii contributiilor de la angajator la angajat.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

5205 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    bravos... (Luni, 4 decembrie 2017, 18:59)

    liviu_ [utilizator]

    sa vezi acu ce o sa se bata investitorii... sa plece, evident!
    • +4 (8 voturi)    
      nu pleaca nici-un investitor (Luni, 4 decembrie 2017, 19:54)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Daca total cost angajat este EGAL sau chiar mai mic, deci FIRMA chiar si daca mareste cu 20% brutul angajatului, ca si cost angajat NU ii este crescut deloc din 2018 versus 2017, atunci de ce firmele sa se opuna ??

      Problema este doar acest nou 2,25% care era 0,5% cu o alta denumire !!!

      Eeee... asta da, e o problema, procentul fiind foarte mare, si acum depinde in mod NORMAL acest procent NU face parte din Total cost angajat si deci acolo firma daca lasa netul identic nu pierde nimic, dar aici are o pierdere de 2,25%-0,5% = 1,75% !! deci consistenta !

      Apoi nu este doar acest 1,75% nu vine singur ci si procentul pentru persoane cu dizabilitati (lege deja aprobata acum cateva luni de zile, NU cu aceasta ocazie) care aduce un numar de 4% din numarul de angajati inmultit cu salariul minim pe economie !!!

      Deci in caz ca este o firma care are angajatii platiti in medie la dublul salariului minim pe economie atunci va plati 2% !!!
      Pe langa acesti 2,25% !!!

      Pentru ca legea zice
      "Adică, entitățile care nu aveau 4% din angajați persoane cu dizabilități trebuia să plătească lunar către bugetul de stat o sumă reprezentând 50% din salariul de bază minim brut pe țară înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. De acum încolo, această taxă se dublează, ajungând la nivelul salariului minim pe economie pentru fiecare persoană cu handicap care nu a fost angajată"

      DA, corect, trebuie clar sprijinite persoanele cu disabilitati, legea este foarte buna CU EXCEPTIA procentului de 4% ! pentru ca intrebarea vine cate persoane cu disabilitati (angajabile sau hai sa zicem chiar si cele ne-angajabile) sunt in Romania raportat la forta de munca ???

      Nu stiu... dar nu cred ca este 4% ! Si daca acest procent in realitate este de 1% cum fac firmele sa se bata pe acel 1% ca sa isi faca 4% din angajati ?Adica lege, lege dar hai sa o calibram la realitate !



      PS: dar cu problema din IT in care trebuie acoperit ala 7% ? ce se mai aude ?
      • +1 (1 vot)    
        referitor la 2,25% (Marţi, 5 decembrie 2017, 8:44)

        cata60 [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        1. In primul rand NU sunt un aparator al trecerii contributiilor de la angajator la angajat.
        2. Inca nu au rezolvat problema din IT, cercetare, persoane cu handicap, .... Va pierde angajatul si/sau angajatorul.
        3. Este o absurditate ca cei cu venituri sub sal. minim vor plati CAS si CASS la nivel de sal. minim ( sub rezerva ca nu am citit inca legea in forma finala si m-am raportat strict la ce este scris in prezentul articol )
        4. Am facut simulari pentru cateva valori salariale. Daca se face o crestere cu aprox. 20% a salariului brut actual, atat chelt. salariala a angajatorului ( ce include si cei 2,25% !!! ) cat si sal. net vor fi aproximativ aceleasi cu cele din prezent.
        Principala problema ( in afara de IT, ...) este daca vor veni si cu alte modificari legislative in viitor.
      • 0 (2 voturi)    
        Aia 2% in plus is enormi (Marţi, 5 decembrie 2017, 9:18)

        alexpro [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        Pentru firma mea cu peste 500 angajati, 2% din fondul de salarii e o suma foarte mare. Daca profitul firmei dintr-un motiv sau altul e mic in perioada asta, firma nu are alta optiune decat sa concedieze cativa angajati.
        • -1 (3 voturi)    
          lasa vrajeala (Marţi, 5 decembrie 2017, 12:53)

          facebook.com/rodica.crihan [utilizator] i-a raspuns lui alexpro

          cei 2% nu sunt in plus
          prin trecerea contributiilor la angajat cheltuiala salariala scade (exceptie IT unde nu se platesc impozite)
          orice patron intreg la cap e multumit de masura, va putea sa arate angajatului mai usor cat cheltuie cu el
          • +1 (3 voturi)    
            cum spunea dl ALexpro (Marţi, 5 decembrie 2017, 19:02)

            Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui facebook.com/rodica.crihan

            eu nu sunt angajator, dar pot sa va spun ca acel 2,25% este ENORM !

            Si mai ales cealalt 4% salarii minime este o SUMA ENORMA !

            Influenteaza radical fondul de salarii !!!

            Nu mi se pare o masura normala, parerea mea. Ca angajator daca suferi, reduci din salarii SAU NU LE MAI CRESTI in viitorii 3 ani !
      • +1 (3 voturi)    
        Raspunsul la intrebarea finala este evident! (Marţi, 5 decembrie 2017, 9:45)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        Unul din SCOPURILE "revolutiei fiscale" a fost tocmai sa ne pedepseasca pe noi, cei cu IT-ul, pentru ca am iesit la proteste.
        Sa fim multumiti daca ne scad salariile NUMAI cu 7%!
        • +1 (1 vot)    
          eu cred ca nu au avut nimic cu IT-ul (Marţi, 5 decembrie 2017, 19:03)

          Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f

          ci pur si simplu au uitat !


          cand si-au dat seama de greseala, de omisiune, si-au dat seama ca multi o sa acopere oricum si acest 7% !!

          si atunci nu au mai facut nimic
          • 0 (2 voturi)    
            posibil, dar improbabil (Miercuri, 6 decembrie 2017, 10:27)

            iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

            "pur si simplu au uitat !" este o explicatie posibila, de acord!

            Dar nu este de loc PROBABILA, chiar muuult inainte de manifestatiile din Piata Victoriei, ion ilici ilescu, tata pedesereului, ura de moarte pe 'telectuali, si in special pe noi, cei cu IT-ul - nu pricepe de loc ce facem!
            De aceea, era de asteptat ca sa profite de orice ocazie si sa elimine reducerile de taxe, ba mai mult, sa alunge investitorii interesati de domeniul IT!
  • +2 (6 voturi)    
    Telenovela fiscala ne va lasa goi,pusca si cureaua (Luni, 4 decembrie 2017, 20:40)

    Plagarus [utilizator]

    ...... lata ce sperante aveam odata.
    RO este centrul IT al Europei, iar noile masuri fiscale vor determina investitorii si companiile din IT sa se indrepte pe viitor catre alte piete( acum fac 8 % din PIB !)
    Pentru anul viitor, analistii vad cursul in jurul valorii de 4,7 lei/euro,inflatia la un varf de 4% in urmatoarele 12 luni, ROBOR la 3 luni va ajunge, in urmatoarele 12 luni, la 2,63%,..............
    Telenovela fiscala psdista aduce doar modificări de cote de impozit, mutarea dintr-un loc în altul a contribuţiilor sociale pentru pensii şi sănătate şi perspectiva încă neclară cu privire la soarta echilibrului bugetar în anul 2018.
    • +2 (4 voturi)    
      nu cred (Luni, 4 decembrie 2017, 22:24)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      30% din companiile IT au spus deja ca acopera si acel 7%

      inca 20% au cam acelasi trend, dar asteptau legea finala ca sa vada daca statul face ceva in sensul acesta, sau trebuie sa faca ei


      PANA LA URMA indecizia este mai grava decat orice decizie

      vorba aceea A BAD PLAN is better than NO PLAN
    • +6 (8 voturi)    
      asta e banc cred (Marţi, 5 decembrie 2017, 0:09)

      john06 [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      "RO este centrul IT al Europei"-forta de munca ieftina si atat,nu degeaba fac majoritatea outsourcing,sa fim seriosi
      • +2 (2 voturi)    
        romanii produc soft si chinezii iPhone (Marţi, 5 decembrie 2017, 13:04)

        facebook.com/rodica.crihan [utilizator] i-a raspuns lui john06

        mare parte din IT-istii de la noi sunt ca muncitorii care produc iPhone in China.
        plus valoare mare, doar ca nu la firma din China sau Romania ci la firma mama, care are fabrica in China si centrul IT in Romania
        Google are centru IT in Romania, dar vanzarea reclamei pentru firmele din Europa se face de pe subsidiara din Irlanda, nu din Romania
        lista poate continua cu EA GAmes, Microsoft, SAP, Oracle si multi altii
        singura firma romaneasca de IT este BitDefender
    • +1 (1 vot)    
      si ordonanta pt IT? (Marţi, 5 decembrie 2017, 10:37)

      ionel clujanul [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      dnul Tudose vorbea de o ordonata pt a rezolva acel -6% pt IT. pe cand ? ca e deja 5 dec
  • +2 (2 voturi)    
    vedem in februarie nu? (Marţi, 5 decembrie 2017, 10:35)

    pb80tm [utilizator]

    pana una alta nu toti lucram in it. care e o cota mica din piata muncii. personal patronul nu ne-a chemat macar la ceva informari despre caz. nici alti cunoscuti nu au vorbit despre caz. cea ce indica ori ca patronul nu are un plan de afaceri concret, ori are unul si e bazat pe mentinerea brutului actual si faultarea buzunarului propriu. iar pierderea a 400 lei pt mine e grav. am senzatia ca nu sunt singurul. prieteni de ai mei lucreaza la una din cele mai mari multinationale din ro si nu exista nici macar zvon despre vreo marire de brut. iar contabili din zona nu sunt asa de genii incat sa implementeze noul sistem dintr-o data cu vreo marire. deci si acolo e pe teapa la muncitor.
    si inca o chestie care nu e prevazuta de care nu zice nimeni: concediile din 2017 reportate in 2018. am intrebat conta si a facut un mare haaaa? pai se calculeaza conform anului 2017. pe bune? sigur? o sa intrebam la anaf. vor fi asimilate cu venituri brute pe 2018 si vor fi taxate ca atare. iar cateva sute minus. asa ca luativile pana la sfarsitul 2017 sa nu aveti surprize.
    • +1 (1 vot)    
      Au mai fost revolutii in februarie (Marţi, 5 decembrie 2017, 12:40)

      BobMuller [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

      Mamaliga mai si explodeaza.

      Cand vor vedea romanii cat ii fura PSD-ul...

      Bineinteles, se poate si ca romanii sa inghita galusca, cum au facut-o din totdeauna, atat timp cat la putere e tatucul.
      • +1 (1 vot)    
        sigur o sa o inghita! (Miercuri, 6 decembrie 2017, 10:28)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui BobMuller

        Mai ales cand Antena 3 le va explica ca de vina pentru prabusirea puterii de cumparare este numai si numai Statul paralel!
      • 0 (0 voturi)    
        in februarie (Miercuri, 6 decembrie 2017, 12:23)

        pb80tm [utilizator] i-a raspuns lui BobMuller

        luam fluturasul de salariu pe ianuarie si atunci va fi prima trezire la realitate. atunci ultimele voci psdist aldiste din privat vor tacea.
  • +1 (1 vot)    
    vedem in februarie nu? (Marţi, 5 decembrie 2017, 10:35)

    pb80tm [utilizator]

    pana una alta nu toti lucram in it. care e o cota mica din piata muncii. personal patronul nu ne-a chemat macar la ceva informari despre caz. nici alti cunoscuti nu au vorbit despre caz. cea ce indica ori ca patronul nu are un plan de afaceri concret, ori are unul si e bazat pe mentinerea brutului actual si faultarea buzunarului propriu. iar pierderea a 400 lei pt mine e grav. am senzatia ca nu sunt singurul. prieteni de ai mei lucreaza la una din cele mai mari multinationale din ro si nu exista nici macar zvon despre vreo marire de brut. iar contabili din zona nu sunt asa de genii incat sa implementeze noul sistem dintr-o data cu vreo marire. deci si acolo e pe teapa la muncitor.
    si inca o chestie care nu e prevazuta de care nu zice nimeni: concediile din 2017 reportate in 2018. am intrebat conta si a facut un mare haaaa? pai se calculeaza conform anului 2017. pe bune? sigur? o sa intrebam la anaf. vor fi asimilate cu venituri brute pe 2018 si vor fi taxate ca atare. iar cateva sute minus. asa ca luativile pana la sfarsitul 2017 sa nu aveti surprize.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri