Opozitia critica modul in care a fost modificata legea privind statutul magistratilor: Este neconstitutionala / Florin Iordache: Una peste alta, este o lege buna

de V.M.     HotNews.ro
Miercuri, 29 noiembrie 2017, 20:46 Actualitate | Politic

Florin Iordache
Membrii PNL si USR din comisia parlamentara speciala in care sunt dezbatute legile Justitiei au criticat miercuri modificarile aduse legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, despre care au spus ca sunt neclare si neconstitutionale, dilueaza integratitatea magistratilor, reduc independenta procurorilor si golesc de continut prerogativele presedintelui Romaniei in ceea ce priveste numirea magistratilor, scrie News.ro.

"PNL a votat impotriva acestui raport. Intreaga activitate a acestei comisii speciale este neconstitutionala, este neregulamentara de la un capat la celalalt. Textele pe care le-am adoptat sunt neconstitutionale, sunt neclare, sunt imprecise, sunt paralelisme juridice sau se incalca in mod direct decizii ale Curtii Constitutionale. Cu legea pre lege calcand nu poate fi un principiu pe care noi sa-l sustinem", a declarat deputatul PNL Ioan Cupsa la finalul sedintei comisiei.

La randul sau, senatoarea PNL Alina Gorghiu a spus ca o sperie gandul ca PSD merge mai departe ca tancul sovietic cu aceasta legislatie si considera ca adoptarea "pe repede inainte" a legii privind statutul judecatorilor si procurorilor este un cadou de Mos Nicolae pentru Liviu Ddragnea.

"Independenta procurorilor nu mai exista ca si criteriu in lege (...) ceea ce si-au dorit de foarte multa vreme. Doi, diluarea integritatii magistratului. In Romania, orice functionar public impotriva caruia incepe urmarirea penala este suspendat de la locul de munca. Un magistrat care este trimis in judecata poate sa stea pe scaun si sa judece, ceea ce mi se pare jignitor la adresa oricarui justitiabil din Romania. Trei, vorbim de restrangerea rolului presedintelui in cazul numirilor magistratilor", a explicat Gorghiu.

Fostul ministru al Justitiei, deputatul PNL Catalin Predoiu a spus ca initiatorii proiectelor de modificare a legilor justitiei si-au asumat sarcina nedemna de a declasa sistemul judiciar si ca din punct de vedere tehnic legea, asa cum a iesit din comisie, este "un ghiveci de reglementari bune, proaste si neconstitutionale".

"Am remarcat o predare a PSD catre asociatiile profesionale de magistrati, in mod special uneia dintre ele, si spun acest lucru pe baza modului in care presedintele comisiei, dar si vitejii sai colegi, in frunte cu domnul Nicolicea, au acceptat de multe ori pe nemestecate tot felul de amendamente propuse de aceste asociatii. Fara sa vreau imi sare gandul la o propunere de text care vizeaza in mod special posibilitatea de a numi in functia de ministru un magistrat, nu neaparat secretar de stat, doar ministru si nu pot sa nu ma intreb daca nu cumva va urma o schimbare la varful ministerului Justitie dupa ce aceste legi vor trece", a mai atras atentia Predoiu.

Deputatul USR Ion Stelian a spus ca modificarea legii privind statutul judecatorilor si procurorilor este un moment trist pentru Justitia din Romania.

"In seara asta s-a livrat un produs de catre aceasta comisie, respectiv de catre coalitia PSD - ALDE si de multe ori UDMR. E un produs la norma, din pacate. Legile nu se fac la norma. S-a lucrat neprofesionist. Sunt dispozitii care se bat cap in cap, sunt dispozitii neconstitutionale. Evident ca vom ataca pe toate caile, deja am sesizat CCR. Procurorul nu mai este independent in Romania, comisiile parlamentare de control al serviciilor secrete vor controla declaratiile magistratilor, se elimina atributia presedintelui de a numi procurorii si judecatorii. Sunt dispozitii foarte grave", a spus Stelian Ion.

Comisia parlamentara speciala pentru legile justitiei a adoptat miercuri, dupa sase zile de dezbateri, un raport de adoptare, cu 10 voturi "pentru", 5 voturi "impotriva" si o abtinere la legea 303 din 2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, urmand ca actul normativ sa fie trimis saptamana viitoare in plenul Camerei Deputatilor pentru dezbatere si vot final.

Printre cele mai importante modificari adoptate se numara interdictia pentru presedintele Romaniei de a refuza numirea procurorilor si judecatorilor simpli, introducerea controlului ierarhic superior, inclusiv din partea ministrului Justitiei, asupra procurorilor si statuarea obligativitatii pentru magistrati de a depune anual declaratii pe propria raspundere ca nu sunt agenti acoperiti ai serviciilor secrete, iar rolul verificarii acestor declaratii revine comisiilor parlamentare de control al SRI si SIE.

• Florin Iordache, despre proiectul de modificare a Statutului procurorilor si judecatorilor: Una peste alta, este o lege buna
Presedintele Comisiei parlamentare speciale pentru legile Justitiei, Florin Iordache, a anuntat, miercuri, dupa adoptarea raportului favorabil pentru proiectul de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, ca acesta va fi depus saptamana viitoare la Camera Deputatilor in vederea dezbaterii, transmite Agerpres.

"Noi credem ca una peste alta este o lege buna. (...) Saptamana viitoare va fi depus un raport la Camera Deputatilor, urmand ca in urma dezbaterilor cu amendamente admise si respinse sa fie adoptat de catre Camera Deputatilor, ca prima Camera sesizata", a spus el.

Deputatul PSD a subliniat ca raportul comisiei a fost adoptat in urma consultarilor cu toti reprezentantii sistemului juridic din Romania: asociatiile, profesionale, CSM, Ministerul Justitiei si mediul academic. Pe de alta parte, Florin Iordache a apreciat ca ar fi fost mult mai bine daca Legile 303, 304 si 317 ar fi fost depuse la Parlament in urma unei initiative a Guvernului.

"Aceasta consultare cred ca ar fi trebuit facuta de catre Guvern. Dar pornind de la o initiativa parlamentara, din punctul nostru de vedere, a fost o consultare foarte larga. Chiar daca multe din punctele de vedere ale Opozitiei nu au fost imbratisate, noi am preferat sa tinem cont de opiniile exprimate de asociatiile profesionale", a declarat el.

Iordache a mai precizat ca in timpul sedintei de miercuri au fost discutate modificarile care vizeaza raspunderea magistratilor.

"Au fost doua opinii: una care spunea ca ar trebui sa aiba o lege speciala, altii - printre care ne-am numarat si noi - au spus ca trebuie sa prevedem foarte clar cele doua etape, atunci cand exista rea credinta si grava neglijenta: un cetatean caruia i se incalca drepturile sa se indrepte impotriva statului si statul sa fie cel care, intr-o perioada foarte bine definita, sa ii plateasca omului despagubirile, urmand ca in etapa a doua statul sa fie cel care sa se intoarca printr-o actiune in regres impotriva judecatorului si procurorului care cu rea credinta si grava neglijenta a incalcat prevederile in vigoare", a mai spus el.

Iordache a mai precizat ca a fost marita durata in care un judecator sau un procuror trebuie sa stea la nivelul fiecarei instante, astfel incat un judecator sa poate ajunge la Inalta Curte atunci cand are o vechime de 18 ani in profesie. El a mentionat ca in cadrul dezbaterilor din comisie s-a discutat si despre separarea carierelor.

"Am discutat despre separarea carierelor, acolo unde, pornind de la nivel de judecatorie si ajungand pana la nivel de Inalta Curte, cariera unui judecator este gestionata de sectia de judecatori din cadrul CSM, iar - in cazul procurorilor - pornind de la nivelul de parchet de pe langa o judecatorie pana la Parchetul General cariera unui procuror este gestionata de sectia de procurori din cadrul CSM, eliminand posibilitatea la un anumit moment in cariera un judecator sa devina procuror, decat daca porneste de la nivel de judecatorie sau parchet de pe langa judecatorie", a declarat el.

Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

848 vizualizari

• +6 (6 voturi)
    Noi ramanem tot cu prostii (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 21:20)

takada [utilizator]

Sau ramanem tot ca prostii.

Pt ca penalii n-au tara sau tarie de caracter,fac si ei ce pot.Se ascund ori dupa fusta unor femei (Firuta,Olguta,Bombonicuta si alte fufe) sau baga familia la inaintare,punandu-si copii pe firma sau pe averile capatate ilegal.

Pentru 2 insi(condamnat penal Dragnea si Tradiceanu) si o mana de baroni,toata Tara trebuie sa stea jos in timp ce ei distrug totul in calea lor.
    Pana cand?

Dupa o replica dintr-un film romanesc(Iancu Jianu):
    Dragneo,da-te prins,ma!
  • +7 (7 voturi)
    Ha-ha-ha ! "Noi credem ca una peste alta (Miercuri, 29 noiembrie 2017, 21:23)

Susufler0 [utilizator]

e o lege buna" !

PS. "Una peste alta" = "cu toate incalcarile grosolane ale Constitutiei"
    Una peste alta (Joi, 30 noiembrie 2017, 2:28)

Soljenitin [utilizator]

Una peste alta ciordache este un lacheu parlit, o carpa ordinara care executa ordinele unui infractor.

Alta intrebare!
    Iordache știe ce spune? (Joi, 30 noiembrie 2017, 11:23)

asavreau [utilizator]

Una peste alta,adică tradițional?Când vorbești după cum îți șoptește Dragnea,spui prostii.Răspunde Iordache că nu și-o închipui că răspunde Dragnea!Una o fi justiția,alta peste ea cine o fi?Gura prostului spune adevăruri fără să-și dea seama.