Actualizat

Klaus Iohannis a promulgat legea care desfiinteaza notiunea de conflict de interese, dupa ce aceasta a fost declarata constitutionala

de Iulia Rosca     HotNews.ro
Vineri, 21 iulie 2017, 16:49 Actualitate | Politic

Klaus Iohannis
Foto: Presidency.ro
Presedintele Klaus Iohannis a semnat vineri decretul de promulgare a legii care desfiinteaza notiunea de conflict de interese in Codul Penal, aceasta fiind inlocuita cu sintagma "folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane".

Legea a fost atacata la Curtea Constitutionala de catre USR, PMP si PNL, dar CCR a decis pe 14 iunie sa respinga sesizarea. "Curtea a statuat ca restrangerea sferei incriminarii infractiunii de conflict de interese nu este de natura a incalca dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul international si dreptul intern, prevazute la art.11 din Legea fundamentala", se arata in comunicatul transmis atunci de CCR.
 
Redam mai jos articolul 77 din Constitutie privind promulgarea legilor:

(1) Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.

(2) Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.

(3) Dacă Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituţionalităţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea.

Camera Deputatilor a adoptat aceasta lege pe 25 aprilie, cu 187 voturi "pentru", 71 "impotriva" si 6 abtineri. La acea vreme, deputatul USR Stelian Ion, membru in Comisia Juridica, a declarat de la tribuna plenului ca prin acest proiect "se desfiinteaza practic conflictul de interese". "Constatam ca vin tavalug unele dupa altele acest proeicte care slabesc lupta impotriva coruptiei" a spus el.

Ce se modifica

Proiectul modifica articolele 301 si 309 din Codul Penal.

Cum era pana acum definit in Codul Penal conflictul de interese (Art. 301)

(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv, sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani, sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.
(2) Dispozitiile alin.(1) nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative.

Cum arata din momentul intrarii in vigoare a legii

"Folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane"

Art. 301:
(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act prin care s-a obtinut un folos patrimonial pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori un afin pana la gradul II inclusiv se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica pe o perioada de 3 ani.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazurile in care actul sau decizia se refera la urmatoarele situatii:
a) emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative;
b) exercitarea unui drept recunoscut de lege sau indeplinirea unei obligatii impuse de lege, cu respectarea conditiilor si limitelor prevazute de aceasta.

De asemenea, s-a votat si eliminarea din Art. 308 din Codul Penal a trimiterii la Art. 301, iar acesta va arata astfel:

Art.308.- (1) Dispoziţiile art.289 - 292, art.295, art.297 - 300 şi art.304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice prevăzute la art.175 alin.(2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.

Citeste aici textul legii

Vezi aici fisa proiectului























15859 vizualizari

  • -1 (17 voturi)    
    Sperietura la A3 (Vineri, 21 iulie 2017, 17:25)

    Ciobanul Bucur [utilizator]

    Pe la ora 16:30 un invitat cam neatent la ce vrea Haita de la el se apuca sa spuna ca DNA executa ordinele americanilor care cer ca politicienii pro-rusi sa fie arestati. Moderatoarea (una blonda) se sperie vizibil de cursul pe care il ia discutia, il intrerupe brusc pe invitat la mijlocul frazei si anunta Publicitate.
    De vazut daca acel invitat (unul cu barba-cioc si care se cazneste mereu sa intre in gratiie Haitei A3) va mai fi invitat, dupa gafa pe care a facut-o, intelegandu-se ca si patronul Haitei a fost condamnat pentru ca e pro-rus.
    • -9 (19 voturi)    
      Urmaresti cu atentie A3, asa-i? (Vineri, 21 iulie 2017, 18:28)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      Urmaresti cu atentie A3, asa-i?
    • +3 (5 voturi)    
      cand esti anti A3, mai bine nu te mai uiti la ei! (Vineri, 21 iulie 2017, 22:54)

      N.S. [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

      pentru ca le faci rating si ei castiga bani din asta! sau poate esti platit chiar de ei sa instigi si pe altii sa se uite la grozavia lor!
      • +2 (4 voturi)    
        Nu oricine se uita le face rating (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 10:50)

        Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui N.S.

        Ratingul se masoara prin sondaj, la anumiti telespectatori, la care se urmareste pe ce canal este televizorul. Daca n-ai fost inclus in acest
        sistem, nu faci rating nimanui.
  • -6 (24 voturi)    
    Wind of change... (Vineri, 21 iulie 2017, 17:30)

    Lovercraft [utilizator]

    Iohannis a primit foaie de parcurs
    • +11 (17 voturi)    
      fals (Vineri, 21 iulie 2017, 18:01)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

      In momentul in care ai o lege ce a fost atacata la Curtea Constitutionala si s-a spus ca e OK nu prea mai ai ce sa faci.
    • +2 (10 voturi)    
      Iar ai avut ghinion ! (Vineri, 21 iulie 2017, 18:35)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

      Erata ti-a facut praf comentariul !
      • +2 (2 voturi)    
        Spre deosebire de altii, unii mai si recunosc (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 8:10)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        cand gresesc ! Eu, de exemplu ! Mi-a tras-o HN cu "erata", mai ceva ca Dragnea romanilor cu programele economico-sociale !

        PS. O data m-am lasat si eu in seama voastra intr-o chestiune juridico-constitutionala... ;)
    • 0 (2 voturi)    
      De la tine ... (Vineri, 21 iulie 2017, 20:08)

      Alius [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

      .. probabil.
    • +2 (4 voturi)    
      Spuneti ce putea face, daca nu aveti dvs, (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 9:52)

      deval [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

      "foaie de parcurs " !!
      Exista vre-un presedinte care sa nu fi promulgat finalmente, vre-o lege in Romania, cata vreme nu exista legal aceasta posibilitate ?!
      • -1 (3 voturi)    
        Poate ca ii convine legea. (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 11:51)

        man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui deval

        Presedintele poate sa trimita legea inapoi o singura data pt a mai fi trecuta prin parlament. Ca parlamentul tine sau nu cont de obiectiile sale, depinde doar de ei. Dar prin asta trage un semnal de alarma si arata ca nu e de acord cu proiectul.
        • +1 (1 vot)    
          Se vede ca ori intrata in vigoare acum, spre (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 16:55)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui man_and_twin

          sfarsitul lui iulie, ori intrata in vigoare pe la inceputul lui septembrie, fiind declarata constitutionala, parlamentarii chiar ca nu ar fi schimbat o virgula in textul legii, indiferent cat de indreptatita ar fi fost cererea de reexaminare a Presedintelui !
          • +1 (1 vot)    
            Sunt de acord, (Duminică, 23 iulie 2017, 11:25)

            man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

            dar asa se intampla de fiecare data. Atunci sa nu-l mai aplaudam de cate ori retrimite o lege in parlament, ca oricum revine nemodificata la promulgare?

            Nepromulgarea unei legi e iin primul rand un semnal politic. Iar Iohannis tomai ce-a promulgat doua legi foarte urat mirositoare. Fara sa strambe din nas.
            • +1 (1 vot)    
              Da, este un semnal politic, doar ca (Duminică, 23 iulie 2017, 13:46)

              Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui man_and_twin

              in cazul acestei legi, USR si PNL au fost mult mai iuti decat Presedintele si au sesizat CCR in legatura cu neconstitutionalitate actului normativ, aproape imediat dupa adoptarea sa, ne mai oferindu-i ragazul lui Iohannis sa trimita legea in Parlament pt reexaminare.

              Apoi, odata intoarsa legea de acolo cu stampila "constitutionala", semnalul pe care l-ar fi dat Presedintele prin retrimiterea legii spre reexaminare in Parlament ar fi creat, pe de o parte confuzie, marea masa a populatiei neintelegand ce mai vrea Presedintele de la Parlament, iar pe de alta parte ar fi dat un bun prilej pesedistilor de a-l ataca pe Iohannis, contribuind si ei astfel la deruta generala a "pulimii" prin exacerbarea gestului prezidential.

              Din pacate este si vina lui Orban care dorind sa arate ca PNL il sustine pe Iohannis dar nu este partidul prezidential pe care il visa Gorghiu si partial Turcan, nu s-a mai coordonat in actiuni cu Administratia prezidentiala.

              PS. Orban nu este ceea ce ii trebuia PNL acum, adica o reintoarcere la politica declarativ virulenta a anilor 90, neurmata de actiuni concrete ci doar de o bauta si o cantare la mandolina la sfarsit de saptamana, a lui Ludovic si a amicilor sai din partid !
              • +2 (2 voturi)    
                dolce far niente (Duminică, 23 iulie 2017, 14:31)

                man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

                Constitutionalitatea e doar unul dintre considerentele pt care o lege poate fi intoarsa in parlament. Iar obiectiile la legea asta, ca si la aia cu excluderea presedintelui din procedura de numire a sefului DGPI, sunt evidente. Iohannis A ALES sa nu le exprime.
              • +2 (2 voturi)    
                P.S. (Duminică, 23 iulie 2017, 14:39)

                man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

                Crede-ma ca nici eu nu-l inghit pe Orban de niciun fel. E doar un figurant politic care mai are si scheleti prin dulap. Dar Busoi ar fi fost o prelungire a politicii USL, a pactului cu PSD. Cei care l-au exclus pe Paleologu, desi ei sunt cei responsabili cu esecurile PNL. Echipa aia trebuie sa plateasca, nu sa primeasca o noua sansa.
    • 0 (2 voturi)    
      Presedintele e OBLIGAT sa promulge toate legile (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 10:10)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

      Presedintele nu poate sa refuze promulgarea legilor votate de Parlament. El poate atacat legea la CCR dar CCR a declarat legea constitutionala

      mai poate retrimite legea in Parlament si afacut asta dar s-a intors la fel. Presedintele e obligat sa o promulge
      • -1 (3 voturi)    
        Gresesti (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 12:27)

        man_and_twin [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

        Legea a fost retrimisa de la Camera Deputatilor la comisisa juridica, a fost ulterior contestata de USR/PNL/PMP la curtea constitutionala. Dar e prima data cand ajunge pe masa lui Iohannis, asa ca putea sa o retrimtia in parlament linistit.
  • -3 (11 voturi)    
    Oare de ce? (Vineri, 21 iulie 2017, 17:43)

    ferol [utilizator]

    Nu inteleg ce e cu sentimentul asta de tradare pe care inca il mai simt de fiecare data cand Romania face un pas inapoi datorita deciziilor "alesilor" nostrii. Oare inca imi mai pasa?
  • -6 (10 voturi)    
    părere (Vineri, 21 iulie 2017, 19:48)

    Arl [utilizator]

    Iar legea care il scotea din procedura de numire a sefuluiserviciului secret al MAI tot constitutionala era declarata? A promulgat-o dara sa clipeasca. Sa intelegem ca isi respecta blatul cu Dragnea?
  • +1 (3 voturi)    
    Penibil. (Sâmbătă, 22 iulie 2017, 8:03)

    ouyang [utilizator]

    Tara fara viitor
  • +2 (2 voturi)    
    Voi vedeti ce diferenta e aici: (Duminică, 23 iulie 2017, 12:09)

    Rahan5 [utilizator]

    Legea veche
    ,,s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv, sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani, sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura,se pedepseste"

    Legea noua
    ,,folos patrimonial pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori un afin pana la gradul II inclusiv se pedepseste"

    Adica, daca nu esti ruda cu cel care da mita, nu esti pedepsit.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri