Pirtea (deputat PNL) critica masura de TVA zero pentru locuinte: Este fie o gainarie, fie un pas spre Romexit

de Iulia Rosca     HotNews.ro
Vineri, 24 februarie 2017, 15:51 Actualitate | Politic

Marilen Pirtea
Deputatul PNL Marilen Pirtea, secretar al comisiei de buget-finante, critica masura anuntata de Guvern, care apare si intr-un nou proiect legislativ al lui Liviu Dragnea, care presupune cota de TVA zero pentru livrarea de locuinte noi, despre care spune ca este "fie o masura prin care se muta bani din bugetul statului in buzunarele unor dezvoltatori imobiliari si al celor mai avuti dintre romani, fie o noua incercare de fisurare a legaturii Romaniei cu Uniunea Europeana."

"Cota de TVA de 0% pentru livrarea de locuinte noi este departe de a fi o masura sociala. Este fie o masura prin care se muta bani din bugetul statului in buzunarele unor dezvoltatori imobiliari si al celor mai avuti dintre romani, fie o noua incercare de fisurare a legaturii Romaniei cu Uniunea Europeana. Cu alte cuvinte, fie o gainarie, fie un pas spre Romexit", afirma Pirtea intr-un comunicat de presa.

Ce mai spun Pirtea in comunicat:

"In primul rand, propunerea contravine legislatiei europene, mai exact Directivei 112/2006. Directivele, alaturi de Regulamente si Decizii sunt acte cu caracter obligatoriu pentru toate statele membre. De asemenea, deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene in materie de TVA sunt obligatorii. In privinta TVA, Directiva lasa la aprecierea statelor membre nivelul cotelor pe care le aplica, insa cu unele restrictii: cota standard nu poate fi mai mica de 15%, iar fiecare stat poate, optional, sa utilizeze una sau doua cote reduse care nu pot fi mai mici de 5% si pot fi utilizate pentru o gama restransa de bunuri si servicii, enuntata in Anexa III (art. 98). Intre aceste bunuri si servicii se numara si "livrarea, construirea, renovarea si transformarea locuintelor, ca parte a politicii sociale".

Romania a utilizat aceasta optiune, instituind o reducere a TVA, ca masura sociala. Cu alte cuvinte, o cota de TVA de 5% se aplica pentru cazurile in care: cumparatorul sa nu mai fi achizitionat o locuinta cu cota redusa de 5%; valoarea locuintei sa fie sub 450.000 lei, aproximativ 100 000 EUR; suprafata utila sa fie sub 120 mp, iar a terenului aferent sub 250 mp.

Daca ne raportam la puterea de cumparare a romanilor, aceasta reducere este deja destul de generoasa, inclusiv pentru clasa de mijloc din Romania. Pe cine avantajeaza aceasta noua propunere? Desigur, unii nu vor mai plati 5% TVA. In schimb, principalii castigatori sunt cei care vor sa cumpere locuinte care pentru marea majoritate a romanilor ar intra in categoria ¬de lux¬. Pentru acestia, beneficiul este de 19%. Nu trebuie sa omitem ca Romania este tara din UE cu cele mai mari inegalitati intre saraci si bogati, potrivit unui raport al Comisiei Europene3.

Astfel, o guvernare care pretinde ca se adreseaza celor multi reanunta la inca o sursa importanta de venit la bugetul de stat, pentru a ii ¬asista¬ pe cei mai avuti dintre romani.

Doar ca avalansa de piese de domino nu se opreste aici. Prin aceasta modificare, caracterul social al legii dispare. Odata cu el, dispare si temeiul aplicarii unei cote TVA mai mica de 15%. Ceea ce denota ignorarea completa a directivei. In acest sens, avansez doua scenarii:
Propunerea are scopul de a crea o bresa, o fereastra de oportunitate in care cei cu banii pregatiti isi vor face achizitiile, spre beneficiul lor personal si, mai ales, spre cel a dezvoltatorilor, cei cu locuinte finalizate sau aproape de finalizare. Cine pierde? Bugetul statului nu realizeaza venituri importante, deci avutia noastra comuna pe care am incredintat-o guvernului.

Propunerea are scopul de a crea un conflict deschis intre romani si institutiile Uniunii Europene. Reactia Uniunii Europene la aceasta masura nu poate fi decat declansarea unei proceduri de infringement asupra Romaniei. Cota redusa de 0% ar putea fi aplicata numai in ipoteza obtinerii in prealabil a unei derogari din partea Comisiei Europene, insa argumentul ¬politicii sociale¬ nu mai este valid, iar un alt alibi nu pare usor de gasit."

4123 vizualizari

• +3 (3 voturi)
    Negoita la spalatoria PSD. (Vineri, 24 februarie 2017, 16:00)

IancuJianu [utilizator]

Curat murdar... Pai, nu?
  • +2 (4 voturi)
    O jmecheria marca PSD (Vineri, 24 februarie 2017, 16:24)

Frank777 [utilizator]

Este un cadou pentru imobiliari.
    Se vede din avion unde este jmecheria.O casa se construieste si se aduce la stadiul de vanzare prin circuite purtatoare de tva.Toti isi recupera TVA .Apoi dezvoltatorul vinde "fara TVA"' .In realitate nu vinde fara TVA.TVA ca valoare se va absorbi in pret si va fi incasat de dezvoltator.Este un nou tun marca PSD care sub aparenta unor masuri sociale creaza conditii pentru cresterea preturilor la case.Exact ca la TVA la alimete.A fost o saptamana vizibil si apoi s-a pierdut in pret si au ajuns mai scumpe.
    • -1 (3 voturi)
      Si evident (Vineri, 24 februarie 2017, 16:46)

math_2 [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

Dezvoltatorii de carton, sponsori ai PSD vor solicita RAMBURSARE DE TVA la fel ca marii exportatori, pentru ca ei au cumparat totul cu TVA si vor vinde fara TVA. Statul trebuie sa le ramburseze TVA-ul platit !
      Si astfel banii intra in buzunarele romanilor asa cum a promis Silviu Zdragnea, zis si erdogan-faza-pe-judet !
      Tva (Vineri, 24 februarie 2017, 19:16)

gabiachim [utilizator] i-a raspuns lui Frank777

Nu e chiar asa : daca vinzi fara tva nu iti poti deduce tva-ul aferent materialelor cumparate pentru constructia locuintelor, prin urmare acest tva este nedeductibil si se adauga la pretul de vanzare ;mai precis cota de tva deductibila este direct proportionala cu tva -ul aferent vanzarilor.
  • +2 (4 voturi)
    in sfarsit vine si PNL (Vineri, 24 februarie 2017, 16:50)

NWalker [utilizator]

si explica cu argumente un subiect importsunteti datori celor care v-au votat si celor care nu v-au votat - fiind prea scrabiti, dezorientati si demoralizati de cat de slab v-ati prezentat la algeri.
    la mai mare!
      Deputatul Pirtea nu reprezinta (Vineri, 24 februarie 2017, 20:21)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui NWalker

pozitia oficiala a PNL !
      El reprezinta din plin doar mafia posturilor cadrelor didactice din Universatea de Vest din Timisoara !
    Domnul Partea nu se mai pricepe la invatamant? (Vineri, 24 februarie 2017, 20:02)

Tambrian [utilizator]

Uite inca un foarte mare profesor in parlament care daca tacea ajungea filozof. Poate ar fi fost bine sa se ocupe de problema plagiatului doctoratelor ce la universitatea dumnealui unde asta e o problema (doamna Kovesi,dumnealui si altii ...)
      Nu-i cred nici pe unii nici pe altii (Vineri, 24 februarie 2017, 22:07)

MasP [anonim] i-a raspuns lui Tambrian

Doar constat oarecum surprins ca PSD taie taxe de peste tot in timp ce arunca bani din avion. Ori sunt niste genii si au gasit solutia pe care altii n-au fost in stare sa o gaseasca ori prin toamna ne trezim intr-o mare gaura bugetara si atunci vor face ei o smecherie ceva gen amanarea platii datoriilor catre firme, impunerea de noi taxe pentru firme, stoparea oricaror investitii, etc. Dar in mod sigur nu vor taia salarii si pensii.
    T.V.A (Sâmbătă, 25 februarie 2017, 8:58)

hotulroman [utilizator]

NU ESTE GAINARIE DOMNILOR,ESTE O TAMPENIE. bugetul nu ma primeste nimic pentru ca trebuie sa restituie intregul t.v.a, nu stiti cum se calculeaza t.v.a. Ati auzit de -T.V.A. colectata , si
    - T.V.A. deductibila ?

In constructii imobiliare platitori de T.V.A. sunt toti operatorii,de la cel care fabrica ciment,sau caramizi,sau var,ipsos,fier-beton,etc, pana la cel care finiseaza casa. Daca ultimul comparator nu plateste t.v.a.,atunci bugetul trebuie sa restituie totul.Aveti grija,NU VA MAI JUCATI CU ACEST T.V.A. ,pentru ca ea este principalul support financiar al bugetului (28-30%) . sI ASTA ESTE IN TOATA LUMEA ! Prof.univ.dr.doc.Cm.Dragan