Pe ordinea de zi a sedintei plenului Senatului de luni se afla controversatul proiect legislativ care goleste de continut legea de functionare a Agentiei Nationale de Integritate si face inoperabila sanctiunea impusa celor condamnati definitiv. Ioana Lazar, director general in ANI, afirma in luna aprilie ca aceasta modificare "va permite categoriilor de functii alese 'rotirea' pe functii chiar si atunci cand exista incompatibilitati ramase definitive prin decizii ale instantelor de judecata".

UPDATE 17.15 La cererea grupului PSD, proiectul a fost retrimis la Comisia raportoare pentru doua saptamani. Cel mai probabil, avand in vedere ca la sfarsitul lunii parlamentul intra in vacanta, proiectul se amana pana la toamna.

Proiectul a fost adoptat tacit in forma sa initiala de Camera Deputatilor in luna mai, iar in aprilie a primit raport favorabil din partea Comisiei Juridice din Senat, care este camera decizionala. Daca este adoptata luni, legea merge la promulgare la presedintele Klaus Iohannis.

Guvernul a dat un punct de vedere negativ proiectului, iar Consiliul Legislativ l-a avizat negativ. Aviz negativ a primit si de la Comisia pentru adminsitratie publica.

  • Ce a postat pe Facebook Ioana Lazar, director general ANI, in 26 aprilie: "Astazi la Comisia Juridica din cadrul Senatului a fost votata modificarea art.25 alin.2 privind sintagma "aceiasi functie" mult dezbatuta de-a lungul anilor si subiect al unor dezbateri politice ample. Practic aceasta modificare va permite categoriilor de functii alese "rotirea" pe functii chiar si atunci cand exista incompatibilitati ramase definitive prin decizii ale instantelor de judecata. Inclusiv cei cu averi nejustificate dovedite vor putea fi alesi in alte functii elective. Am explicat in cadrul comisiei problemele care sunt generate din perspectiva aplicarii legii , al angajamentelor asumate de Romania prin MCV si nu in ultimul rand faptul ca exista o decizie a Curtii Constiutionale care valideaza aceasta prevedere legala asa cum este aplicata acum. Din pacate nici macar aceste argumente nu au convins membrii comisiei. Raportul va fi trimis la plen pentru vot."

Ce propun initiatorii acestui proiect, adoptat tacit in mai anul trecut:

Textul proiectului de lege are specificatii clare pentru primari, consilieri localil si judeteni, parlamentari sau europarlamentari.

Mai exact, daca persoana a ocupat functia de primar, viceprimar, consilier local sau consilier judetean, presedinte sau vicepresedinte de consiliu judetean, deputat, senator sau parlamentar european, nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibila cu aceste functii.

De asemenea, se inlocuieste formularea "electorale" cu "ocupate in urma unor alegeri":

"(2) Persoana eliberata sau destituita din functie potrivit prevederilor alineatului 1 sau fata de care s-a constatat existenta conflictului de interese ori de incompatibilitate este decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate publica ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu exceptia celor ocupate in urma unor alegeri, pe o perioada de 3 ani de la data eliberarii, destituirii din functia ori demnitatea publica respectiva sau a incetarii de drept a mandatului, fiind incompatibila pe o perioada de 3 ani cu functiile sus mentionate"

2.1 Daca persoana a ocupat functia de primar, viceprimar sau consilier local nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibila cu aceste functii.

2.2 Daca persoana a ocupat functia de presedinte al consiliului judeten, vicepresedinte al consiliului judetean sau consilier judetean nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibila cu aceste functii.

2.3 Daca persoana a ocupat functia de deputat, senator sau parlamentar european nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibila cu aceste functii".

(3) In cazul in care persoana nu mai ocupa o functie sau o demnitate publica la data constatarii starii de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdictia de 3 ani opereaza potrivit legii, de la data ramanerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti de confirmare a existentei unui conflict de interese sau a unei stari de incompatibilite."

In expunerea de motive, semnata de Nica in numele initiatorilor, acestia explica faptul ca in prezent este specificata interdictia persoanelor de a ocupa "aceeasi functie", ceea ce Curtea Constitutionala a considerat ca da voie la doua interpretari: fie inseamna "orice functie" fie "orice alta functie de natura celei care a generat starea de incompatibilitate".

Cine sunt initiatorii acestui proiect: Adam Luminita-Pachel - deputat UNPR; Florea Daniel - deputat PSD; Kerekes Karoly - deputat UDMR; Marton Arpad-Francisc - deputat UDMR; Mircovici Niculae - deputat UBBR (minoritati); Necula Cosmin - deputat PSD; Nica Nicolae-Ciprian - deputat PSD; Nicolicea Eugen - deputat UNPR; Roman Victor - deputat PSD.

In comisia juridica, senatorii liberali au votat impotriva acestui proiect, insa votul a fost majoritar PSD-UDMR.

Curtea Constitutionala a transat aceasta problema in 2013: "...putem concluziona ca atribuirea pentru sintagma ᅡaceeasi functieᅡ a intelesului de ᅡfunctia care a generat starea de incompatibilitateᅡ este profund gresita, aceasta fiind, practic, de natura sa lipseasca de eficacitate norma juridica respectiva. Caci, a permite o astfel de interpretare in care unei persoane constatate a fi in stare de incompatibilitate sa i se aplice rigorile legale, doar in conditiile in care aceasta ocupa si la momentul ramanerii definitive a constatarii A.N.I. aceeasi functie cu cea care a generat starea de incompatibilitate, ar pune, practic, la indemana celor vizati de Legea nr. 176/2010, un procedeu extrem de simplu de ocolire a legii si mai ales de sustragere de la aplicabilitatea sanctiunilor instituite de aceasta, in sensul ca, prin realizarea unei rotiri periodice a functiilor elective in intervalul de timp necesar parcurgerii intregii proceduri prevazute de lege pentru constatarea starii de incompatibilitate (si care de cele mai multe ori este destul de indelungat, incluzand si etapa procedurilor desfasurate in fata instantelor de judecata), subiectii de drept vizati de regimul juridic al incompatibilitatilor pot obtine, cu destul de multa usurinta, o eludare a cadrului legal referitor la acest regim".