Presedintele Klaus Iohannis a declarat vineri dimineata, la conferinta "Romania's Security Leadership in South East Europe", care are loc la Palatul Cotroceni, ca este necesara "o intarire a flancului estic al Aliantei (NATO - n.red.), cu o prezenta robusta in mod echilibrat pe tot acest flanc. Pentru toate statele flancului estic este vitala aceasta intarire echilibrata". Seful statului a subliniat faptul ca "Nu trebuie sa existe nicio competitie pentru mai multa prezenta aliata" intre tarile de pe flancul estic, aratand ca "nu sintem in mod real intr-o astfel de concurenta" si ca intr-o astfel de situatie "riscam sa ne cream vulnerabilitati suplimentare".

Klaus IohannisFoto: Administratia Prezidentiala

Iohannis a reiterat si pozitia dura fata de Rusia, pe care a acuzat-o ca "pune la indoiala principiile si mecanismele de asigurare a stabilitatii la nivel european, fie in formule de tip hard security, prin folosirea fortei armate cu incalcarea dreptului international, fie prin formule ale razboiului hibrid, inclusiv prin amenintari directe sau propaganda media, cum am vazut recent".

Discursul integral al presedintelui Klaus Iohannis (sursa: Administratia Prezidentiala):

"Domnule Vicepresedinte al Centrului pentru Analiza Politicilor Europene Peter Doran,

Domnule Presedinte al Camerei Deputatilor,

Domnilor ministri,

Stimati membri ai Parlamentului Romaniei,

Excelentele voastre, doamnelor si domnilor ambasadori si reprezentanti ai misiunilor diplomatice,

Stimati invitati,

Doamnelor si domnilor,

Permiteti-mi mai intai sa urez oaspetilor din strainatate "Bine ati venit in Romania!", iar tuturor participantilor la aceasta conferinta: "Bine ati venit la Cotroceni!".

Evenimentul de astazi are loc intr-un moment cu puternice semnificatii pentru securitatea Europei.

Peste numai cateva saptamani, la Varsovia, vom discuta viitorul relatiilor de securitate transatlantice in cadrul unuia dintre cele mai importante Summituri NATO de dupa anul 1989. De asemenea, in cadrul Consiliului European, asteptam cu interes prezentarea si discutarea viitoarei Strategii Globale Europene pentru Politica Externa si Securitate, care va inlocui Strategia de Securitate a Uniunii din 2003.

Felicit, de aceea, pe strategii de la Centrul pentru Analiza Politicilor Europene, deoarece ne ofera astazi, intr-un moment crucial pentru viitorul Europei, posibilitatea de a discuta rolul Romaniei in interiorul structurilor nord-atlantice, in arhitectura de securitate a Europei, in aceasta regiune a batranului continent framantata de conflicte si marcata de instabilitate.

Problemele de securitate ale Europei s-au aflat in dinamica permanenta, care impune gandire strategica.

Prin urmare, contributia dumneavoastra, a expertilor in studii politice si relatii internationale, ramane hotaratoare pentru noi, decidentii politici, care dorim ca atat NATO, cat si Uniunea Europeana sa isi indeplineasca in continuare rolul de comunitati de securitate.

Istoria ne-a aratat ca valorile democratiei liberale si ale statului de drept trebuie mereu protejate, cultivate si promovate si ca nu sunt de la sine intelese, iar riscurile la adresa lor nu trebuie niciodata neglijate sau subestimate.

In acest context, nu pot sa nu remarc recenta adoptare de catre Comisia Europeana, pe 1 iunie, a Opiniei privind statul de drept in Polonia. Dincolo de semnele de intrebare asupra oportunitatii momentului ales de catre Comisie, am deplina incredere in capacitatea democratiei poloneze de a gasi cele mai bune solutii in conformitate cu cerintele statului de drept, avand in vedere traditia Poloniei de implicare activa in consolidarea, in perioada post-comunista, a unei reale democratii. Sper ca institutiile europene vor sprijini constructiv aceste eforturi ale Poloniei, pentru ca actualul context dificil, mai ales in Vecinatatea Estica, dar si in interiorul Uniunii Europene, reclama concentrarea tuturor demersurilor in directia asigurarii stabilitatii si securitatii noastre, in sensul cel mai larg. Contam, in acest sens, in acest demers, pe contributia Poloniei, partener strategic al Romaniei.

Doamnelor si domnilor,

Intr-adevar, ne aflam intr-un moment in care este esential sa aparam aceste valori, dar si sa redescoperim caile si mijloacele prin care sa asiguram, intr-un mod echilibrat, atat securitatea, cat si democratia, in contextul revenirii la nivel european a populismului, nationalismului si extremelor politice.

In primul rand, cred ca trebuie sa pastram si sa intarim ceea ce s-a castigat deja la nivel european din punctul de vedere al constructiei institutionale a apararii colective - prin Alianta Nord Atlantica - si a spatiului de securitate, libertate si justitie - prin Uniunea Europeana. In acelasi timp, aceste realizari trebuie ajustate si adaptate in fata provocarilor politice, economice si de securitate curente.

Romania este situata in proximitatea zonelor care genereaza doua dintre cele mai importante provocari de securitate la nivel european.

Este vorba, pe de o parte, de punerea la indoiala, de catre Federatia Rusa, a principiilor si mecanismelor de asigurare a stabilitatii la nivel european, fie in formule de tip hard security, prin folosirea fortei armate cu incalcarea dreptului international, fie prin formule ale razboiului hibrid, inclusiv prin amenintari directe sau propaganda media, cum am vazut recent. Pe de alta parte, este vorba de accentuarea instabilitatii din regiunea Orientului Mijlociu, inclusiv prin aparitia unor noi forme de radicalism si extremism terorist, asa cum este cazul Daesh.

Dupa cum am subliniat in noua Strategie Nationala de Aparare, aprobata de Parlamentul Romaniei anul trecut, la propunerea mea, "Romania are obligatia de a pastra echilibrul strategic intr-o zona de interferenta a unor complexe de securitate regionale, dar si de a contribui la consolidarea procesului de europenizare". Atat in problematica regiunii Sud-Est Europene si Balcanice, cat si in cea a Regiunii Extinse a Marii Negre, Romania a acumulat o experienta majora, pe care acum o pune la dispozitia aliatilor si partenerilor sai, in baza simplei premise ca niciun stat nu mai poate sa-si asigure securitatea in mod individual.

Principala modalitate prin care am ales sa ne pregatim la nivel national, in fata noilor provocari de securitate europene si regionale, a fost aceea de a relansa, intr-o maniera cuprinzatoare si robusta, analiza si planificarea strategica. In ultimul an si jumatate, Romania are o noua Strategie Nationala de Aparare, o noua Carta Alba a Apararii si o noua Lege pentru planificarea apararii, adaptata noului context international si planificarii apararii colective la nivelul NATO. De cateva zile avem si o noua Strategie Militara.

In plus, am reusit sa atingem foarte rapid un larg consens politic la nivel national, astfel incat sa alocam 2% din Produsul Intern Brut pentru aparare pentru cel putin perioada 2017-2027.

Doamnelor si domnilor,

In incheiere, doresc sa supun atentiei dumneavoastra, spre dezbatere, un aspect sensibil, in contextul Summitului NATO de la Varsovia.

Am spus-o deja cu mai multe ocazii: este necesara o intarire a Flancului Estic al Aliantei cu o prezenta avansata robusta, credibila, de descurajare, in mod echilibrat, pe tot acest Flanc.

Nu trebuie sa existe nicio competitie pentru mai multa prezenta Aliata pentru unii dintre noi, uneori chiar in detrimentul altora. De fapt, nu suntem, in mod real, intr-o astfel de concurenta. Pentru toate statele Flancului Estic este vitala, din punctul de vedere al securitatii, aceasta intarire echilibrata. Altfel, riscam sa ne cream noi insine vulnerabilitati suplimentare.

Este adevarat, fara indoiala, ca trasaturile si caracterul riscurilor si amenintarilor variaza de la o zona la alta. Dar este la fel de adevarat, si doresc sa subliniez acest lucru, ca natura si sursa amenintarii sunt aceleasi pe intregul Flanc Estic, cel putin la acest moment.

De aceea, este important sa nu pierdem perspectiva strategica.

Trebuie sa avem o viziune de ansamblu la nivel colectiv, Aliat. Suntem, cred, cu totii de acord ca trebuie sa regandim apararea colectiva si sa recalibram apararea si descurajarea, prin respectarea principiului "28 pentru 28" si a celui privind abordarea de tip "360 de grade", in noul context de securitate.

Tocmai de aceea, este esential rolul pe care dumneavoastra, expertii, il puteti juca in a analiza, dezbate si promova concepte cu larga relevanta strategica. Acestea pot contribui la conturarea unei viziuni mai ample si pe termen lung asupra securitatii unei regiuni europene, considerata una cu "geometrie variabila", asa cum este Europa Centrala si de Est.

Cred ca trebuie sa ne gandim impreuna cum contribuim mai bine la ansamblul apararii colective in cadrul NATO si la consolidarea spatiului de securitate, libertate si justitie la nivelul Uniunii Europene.

Va doresc mult succes si va multumesc pentru contributia valoroasa la o dezbatere pe teme cruciale pentru viitorul nostru, al tuturor!"