Curtea de Apel Bucuresti (CAB) a respins, vineri, cererea PNL de anulare a hotararii de guvern care prevede organizarea alegerilor locale pe 5 iunie intr-un singur tur de scrutin, transmite Agerpres.

Sectia de votareFoto: Autoritatea Electorala Permanenta

De asemenea, instanta a respins solicitarea PNL de sesizare a Curtii Constitutionale cu o exceptie de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101 alin.2 din Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, insa decizia nu este definitiva si poate fi atacata cu recurs.

'Respinge cererea de sesizare a Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 101 alin. 2 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, ca inadmisibila. Respinge cererea in anularea HG nr. 51/2016 privind stabilirea datei alegerilor locale din anul 2016 ca neintemeiata. Cu drept de recurs in termen de 48 de ore de la pronuntare, in ceea ce priveste solutia data cererii de sesizare a Curtii Constitutionale, respectiv in termen de 15 zile de la comunicare, in ceea ce priveste solutia data fondului cauzei, cererea de exercitare a caii de atac urmand a fi depusa la prezenta instanta, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal', se arata in decizia instantei.

UPDATE Pozitia PNL dupa decizie:

"Partidul National Liberal ia act de decizia Curtii de Apel Bucuresti de a refuza transmiterea catre Curtea Constitutionala a sesizarii de neconstitutionalitate depusa cu privire la organizarea alegerii primarilor intr-un singur tur de scrutin. Precizam ca in acest caz vom folosi instrumentul recursului la Inalta Curte de Casatie si Justitie in termenul prevazut de lege.

Speram ca dezideratul revenirii la formula alegerii primarilor in doua tururi de scrutin sa fie atins cat mai curand si sa ajungem, astfel, la momentul de maturitate al societatii romanesti. Actuala norma, pe care o apreciem nedreapta, trebuie corectata cat mai curand de actualul Parlament sau in viitorul mandat legislativ.

Demersul PNL a vizat obtinerea unui raspuns clar din partea singurei institutii din stat care are atributul de a face acest lucru, respectiv Curtea Constitutionala, cu privire la situatia permisa in acest moment de legea electorala. Un primar poate obtine mandatul cu votul unei minoritati si sa-l exercite in pofida neincrederii exprimata, prin vot, de o majoritate a celor care si-au exprimat optiunea. Astfel, situatia in care mandatul este atribuit unui candidat care beneficiaza de sprijinul a mai putin de jumatate plus unu dintre alegatorii care s-au prezentat la urne, ridica semne de intrebare indreptatite asupra legitimitatii si reprezentativitatii acelui primar.

Din acest punct de vedere, ne exprimam regretul cu privire la imposibilitatea de a obtine un raspuns indreptatit asupra constitutionalitatii ori a neconstitutionalitatii modului de alegere a primarilor, fapt pentru care asupra scrutinului din 5 iunie ramane o urma de indoiala justificata.

Actiunea PNL a avut la baza atat argumentele constitutionale mentionate, dar si cele procedurale folosite si cu acte ocazii similare, cum a fost cazul sesizarii adresate Curtii Constitutionale privitoare la o ordonanta de modificare a Legii alegerilor prezidentiale. Cu acel prilej, sesizarea PNL a ajuns pe masa judecatorilor Curtii Constitutionale.

In urma acestei decizii, reiteram apelul facut de Partidul National Liberal in privinta unui vot util acordat pentru alegerea primarilor. Evidentiem faptul ca PNL este singurul actor politic de calibru care se contrapune cu sanse PSD, iar orice vot irosit pentru un tert candidat este un vot favorabil in mod indirect PSD."

***

In cadrul procesului desfasurat vineri la Curtea de Apel Bucuresti, un avocat care reprezinta PNL a solicitat ca dosarul sa fie trimis la Curtea Constitutionala, in vederea discutarii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 101 alin.2 din Legea 115/2015 care prevede: 'Este declarat ales primar candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate'.

In opinia sa, acest articol are legatura cu HG 51/2016, care stipuleaza ca data desfasurarii alegerilor locale se stabileste in ziua de 5 iunie 2016.

Potrivit PNL, HG 51/2016 se intemeiaza pe dispozitii legale care nu sunt constitutionale. De asemenea, reprezentantul PNL a cerut anularea HG 51/2016, sustinand ca acest act normativ favorizeaza primarii care sunt acum in functie si candideaza pentru nou mandat, deoarece acestia au cele mai mari sanse de a castiga alegerile daca se mentine prevederea privind un singur tur de scrutin.

Conform liberalilor, daca HG 51/2016 ramane in vigoare, atunci primarul care castiga alegerile va fi ales de catre de o minoritate dintre cetateni, intrucat el va primi mai putine voturi decat ceilalti candidati la un loc.

De cealalta parte, reprezentanti ai Guvernului, Ministerului Afacerilor Interne si Autoritatii Electorale Permanente au cerut judecatorilor sa respinga atat cererea de anulare a HG 51/2016, cat si solicitarea de sesizare a CCR, aratand ca PNL critica doar elemente pur administrative de natura electorala, iar sesizarea nu este suficient motivata.

Pe 3 aprilie, copresedintele PNL Alina Gorghiu afirma ca inca spera in organizarea de alegeri locale in doua tururi. Potrivit acesteia, si in cazul unei decizii cu cateva zile inainte de data alegerilor (5 iunie), acestea se pot amana doua saptamani.