Comisia juridica din Senat a amanat, marti, cu doua saptamani o decizie referitoare la ordonanta de urgenta privind interceptarile, pentru depunerea de amendamente si dezbatere. "Este o tema serioasa, in aceasta perioada sunt discutii si la Cotroceni, nu vom lua o decizie astazi, vom inainta si noi observatiile noastre", a aratat presedintele Comisiei juridice din Senat, Catalin Boboc. Membrii comisiei au decis ca o saptamana sa fie depuse amendamente la ordonanta, iar o saptamana sa fie destinata dezbaterii pe articole. Ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a declarat marti, infata Comisiei juridice, ca Ordonanta de Urgenta privind interceptarile reprezinta o solutie de etapa, deoarece Guvernul nu-si permitea sa creeze o "sincopa", potrivit Agerpres.

Raluca PrunaFoto: Agerpres

Senatorul PSD Ioan Chelaru a afirmat ca nu stie daca ordonanta arata ca sunt respectate in integralitate drepturile si libertatile fundamentale si ca, in momentul in care aceasta va fi votata, ar trebui ca toti sa fie de acord ca imbina nevoia de securitate cu prevederile Constitutiei: "Fara a ne grabi, fara a arunca anateme directe asupra unui act normativ, vreau sa credeti ca vrem ca, in momentul in care am dezbatut si votat un asemenea act normativ, toti sau 99%, sa spuna: da, este un act normativ care respecta fundamental prevederile Constitutiei si ale celorlalte acte normative si imbina perfect nevoia de securitate a cetatenilor Romaniei pentru care nu exista costuri. (...) Nu putem spune ca un miliard este mult pentru ca cetateanul Romaniei sa fie liber si sigur pe strada. Libertatea cetateanului nu are costuri. Sa nu va mire ca vor fi dezbateri, vor fi opinii pro si contra", a adaugat Chelaru.

Ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a aratat, in fata Comisiei Juridice, ca ordonanta privind interceptarile reprezinta o solutie de etapa, deoarece Guvernul nu-si permitea sa creeze o "sincopa": "Nu-mi face placere ca ministru sa trebuiasca sa promovez o ordonanta care modifica legi organice, dar spun cu toata taria si in fata comisiei (...) ca nu aveam alta solutie. Guvernul a spus, in momentul adoptarii acestei ordonante, ca ceea ce face este sa dea o solutie de etapa, deci sa se asigure ca Romania, care a investit mult in aducerea sistemului judiciar la un nivel in care urmarirea penala este una eficienta, Guvernul deci nu-si permitea sa creeze o sincopa, pe de o parte. Pe de alta parte, nu se putea gasi de pe o zi pe alta nicio alta solutie."

Raluca Pruna a adaugat ca acest subiect urmeaza sa faca obiectul unor dezbateri ample, pentru a fi gasita o solutie "cuvenita": "Plecand de la decizia Curtii Constitutionale, Guvernul nu avea alta optiune decat sa adopte un act care sa puna repede in acord textul de lege cu cerintele Curtii."

Ministrul Justitiei a adaugat ca, prin aceasta ordonanta, nu i s-au conferit SRI competente in plus fata de cele pe care le avea inaintea deciziei CCR si nu aduce atingere drepturilor fundamentale: "Ceea ce face ordonanta este ca, plecand de la constatarea Guvernului ca o agenda europeana ne obliga sa vedem ca sunt infractiuni grave, cum sunt terorismul si titlul 10 din Codul penal, avem nevoie ca un personal instruit special sa poata pune in executare mandatele si acest personal instruit special este la SRI. Din acest motiv am definit SRI ca organ de cercetare speciala, dar asta nu inseamna nici ca i s-au oferit competente noi, nici ca se aduce vreo atingere drepturilor fundamentale. Dimpotriva, ordonanta nu face decat sa restranga accesul resursei umane a SRI la punerea in executare a tuturor mandatelor. Aveau vocatie de la lege sa faca acest lucru pentru toate mandatele."

Ministrul Justitiei a mai subliniat ca mandatele de punere sub supraveghere sunt toate date de un judecator, pe o perioada determinata si nu privesc numai infractiunile de coruptie, ci si cele de drept comun - violul, omorul.