Premierul Dacian Ciolos participa luni la "Ora prim-ministrului" de la ora 16.00, in plenul Camerei Deputatilor, tema dezbaterilor fiind "Criteriile in desemnarea noilor prefecti", la solicitarea grupului parlamentar ALDE.

Dacian CiolosFoto: HotNews / Dan Popescu

"Executivul lui Dacian Ciolos a pus Romania in fata unei posibile noi crize politice, prin schimbarea unui important numar de prefecti din tara si prin inlocuirea acestora cu diversi membri sau apropiati ai PNL. (...) Partidul Alianta Liberalilor si Democratilor (ALDE) isi exprima ingrijorarea fata de aceasta actiune cu un vizibil substrat politicianist, actiune prin care se urmareste obtinerea de beneficii electorale pentru cei din PDL-PNL", sustinea ALDE intr-un comunicat.

17:15 Dacian Ciolos

  • Niciun prefect in prezent nu e membru de partid. Le-am pus clar in vedere tuturor ca cei care doresc sa faca politica pot sa o faca, dar nu in functia de prefect
  • Va propun sa venim sa punem cartile pe masa sa ne asumam impreuna: vrem prefecti independenti sau prefecti politici dublati de inalti functionari?
  • Important e sa alegem si sa ne asumam aceste alegeri pentru urmatorii ani
  • Ne dorim o dezbatere onesta, care sa treaca dincolo de tensiunile inerente apropierii campaniei electorale
  • Va asigur ca reforma administratiei e o prioritate si in cateva saptamani vom lansa in dezbatere publica cateva propuneri, cateva principii in ce priveste intrarea si cariera in functia publica
  • Cred ca ar trebui sa fie interesul tuturor partidelor politice sa aiba o administratie performanta, care sa poata sa asigure o memorie institutionala
  • M-am asteptat la o dezbatere mai degraba politica pe aceste numiri
  • Cred ca daca ne asumam o anumita realitate, cu onestitate, putem sa mergem inainte si sa ne asumam impreuna o reforma a administratiei publice pana la sfarsitul acestui an

16.48: Adrian Solomon, PSD: "Veniti aici sa ne dati lectii de administatie. Nu ne luati de prosti, nu pe noi din fata dvs., pt ca ne-ati prostit odata cand v-am dat votul."

16:30 Dacian Ciolos

  • Vazand titlul temei de dezbatere, am ezitat sa vin in fata dvs. In lectura pe care o dau art 206 nu vad cum criteriile in desemnarea prefectilor intra in categoria problemelor de interes major
  • Numirea si eliberarea din functie a prefectilor sunt de competenta exclusiva a guvernului
  • Nu inteleg sa detaliez rezultatele analizei efectuate, care cade in sfera prerogativelor executive
  • Prefectii sunt reprezentantii guvernului in teritoriu
  • Niciun prefect sau subprefect fixat definitiv in functie nu a fost schimbati
  • Au fost vizati doar cei numiti temporar in functie de fostul guvern
  • Ceea ce reprezinta din punctul meu de vedere o problema de interes major pentru care vin azi in fata dvs e situatia inaltilor functionari publici
  • Functiile de prefect sau subprefect fac parte din aceasta categorie
  • Teoretic, acestia ar trebui sa reprezinte o resursa umana de calitate pe care sa o folosim ca atare
  • Am constatat insa ca avem de-a face cu o legislatie al carei spirit a fost deturnat prin numeroase modificari
  • In prezent, analizam care e cea mai buna solutie pentru e revnei cel putin la spiritul reglementarilor initiale, daca nu sa le imbunatatim
  • De ce au fost schimbati de guvern cei care au fost schimbati? Cei vizati pana in prezent si cei care vor urma fie nu au performat fie nu au reusit sa sustina politica guvernului fie nu au respectat echidistanta politica
  • Sistemul de numire a permis numirea aproape sistematica a oamenilor cu simpatii politice sau chiar membri de partid
  • Problema apare cand aceste simpatii afecteaza calitatea activitatii desfasurate, impartialitatea de care prefectul ar trebui sa dea dovada
  • Am cerut si am asteptat analiza Ministerului de Intern
  • Inclusiv cei numiti recent pot fi schimbati daca nu performeaza
  • Cum au fost selectati cei numiti? Ne-am uitat la inspectorii disponibili si la functionari cu experienta
  • A avut loc o intalnire cu inspectorii guvernamentali
  • Acolo unde am apelat al functionari publici ne-am orientat spre persoane care sa imbine experienta si probitatea profesionala
  • Am folosit doua instrumente legislative: mobilitate si numirile temporare
  • Nu sunt confortabil principial cu faptul ca o parte din numirile de prefecti au fost temporare
  • Reamintesc cele spuse anterior: legislatia actuala a fost deturnata de la sensul initial
  • In ultimii ani, din 2009 incoace, nu a mai fost organizat niciun concurs pentru intrarea in randul inspectorilor guvernamentali
  • In perioada urmatoare, imi doresc sa clarificam si imbunatatim cadrul normativ pentru prefecti si subprefecti
  • A organiza un concurs de numiri definitive pe post in baza unei legislatii necorespunzatoare a parut guvernului o solutie de evitat, de aceea nu am organizat concursuri
  • La implementarea noului cadru legislativ, toti prefectii si subprefectii vor fi reevaluati
  • Cateva remarci despre reformele functiei publice: Am constatat ca prin numeroase modificari s-a introdus un sistem confuz de exceptii si situatii exceptionale care au deformat spiritul legislatiei initiale
  • In 2014 ANFP a acordat avize pentru exercitarea temporara a unui numar de 3447 functii publice de conducere
  • Peste 3.000 de numiri au fost facute cu caracter temporar
  • Guvernul va lansa in curand liniile directoare ale reformei functiei publice
  • Ne dorim ca pana la finele anului sa putem adopta impreuna un cadru normativ nou pentru a asigura stabilitatea si eficienta administratiei publice
  • Datorita acestei instabilitati avem de-a face si cu un anumit grav de ineficienta

16.25: Copresedintele ALDE Daniel Constantin: "V-as intreba in acest context: cum v-ati propus sa depolitizati posturile de prefect, ce criterii ati avut in vedere - cred ca la Arges nu ati avut in vederea asta, pentru ca acesta a spus in 2014: "Categoric ma intorc in PNL". Suntem ingrijorati. Ma intreb foarte sincer: sunteti presat de cuplul PNL-PDL sa le numiti oamenii in functie? In luna ianuarie cei doi copresedinti va somau public sa schimbati toti prefecti."

Context:

Guvernul a decis in sedinta din 18 februarie incetarea mandatului si numirea in functie pentru 9 posturi de prefect, a anuntat joi purtatorul de cuvant al Guvernului Dan Suciu. Acesta a precizat ca aceste inlocuiri reprezinta doar o prima etapa a unui proces care va continua.

Ulterior, pe 2 martie, Guvernul a hotarat eliberarea din functie a sase prefecti si subprefecti din Bacau, Constanta, Neamt, Salaj, Botosani si Municipiul Bucuresti. De asemenea, au fost numit noi prefecti in judetele Bacau, Constanta, Neamt si Salaj.

"Aceste schimbari de prefecti sunt doar o prima etapa, va mai urma o etapa, probabil saptamana viitoare. Suntem in proces de evaluare a candidatilor pentru postul de prefect, pe baza CV-urilor si a competentelor pe care persoanele indreptatite le pot avea. Guvernul evalueaza performantele acestora, dar tine cont si de faptul daca au calificarea necesara, au condus unitati administrative sau au acest grad de inspector guvernamental", a spus purtatorul de cuvant la finalul sedintei de guvern din 18 februarie, potrivit Agerpres.

Si liderul PSD Liviu Dragnea s-a declarat nemultumit de faptul ca Ciolos a numit prefecti care ar fi apropiati de PNL.

"Faptul ca au schimbat noua sau 11 prefecti nu asta este o problema. Problema apare ca au iesit la iveala cateva situatii in care prefectii numiti sunt ori fosti membri PNL, ori asumati public de catre PNL, ceea ce ii creeaza o problema premierului, la care trebuie sa raspunda rapid", a afirmat Dragnea luni.

Cat priveste initierea unei posibile motiuni de cenzura daca premierul nu raspunde la aceasta intrebare, liderul social-democrat a spus ca aceasta este "ultima arma" la care va recurge. "O motiune de cenzura inseamna posibila cadere a Guvernului si instabilitate, adica trebuie sa se intample ceva foarte serios", a adaugat Dragnea.