Mai multi parlamentari PSD propun ca accesul autovehiculelor, motocicletelor, ATV-urilor sau mopedelor sa fie permis in ariile naturale protejate pentru recreere, sport sau turism, cu acordul structurii de administrare sau a custodelui ariei. In expunerea de motive, senatorul Viorel Arcas sustine ca aceasta schimbare legislativa este necesara avand in vedere notorietatea competitiei de hard enduro de la Sibiu, Red Bull Romaniancs, care "a fost comparata cu celebra manifestare sportiva Paris-Dakar pentru America de Sud" si da cateva exemple de competitii de acest tip din Europa. Un cititor ne-a semnalat insa ca aceste competitii pe care le enumara Arcas nu se apropie de "realitatea din teren".

Proiectul a fost depus la Senat, prima camera sesizata, pe 10 februarie si este semnata de 27 de senatori PSD si unul al UNPR.

"Accesul public pe suprafata ariilor naturale protejate este interzis, cu exceptia circulatiei cu orice mijloc de transport in situatii de urgenta generate de calamitati, accidente de orice natura, precum si cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede, in vederea organizarii de activitati sportive sub egida federatiilor de resort, de recreere si turism, cu acordul structurii de administrarea a ariei naturale protejate sau a custodelui, dupa caz", prevede initiativa legislativa.

Se prevede exceptarea de la amendare a activitatilor sportive cu mijloace motorizate daca exista acordul autoritatilor. Astfel, va fi considerata contraventie incalcarea "obligatiei de a nu intra pe suprafata ariilor naturale protejate si de a nu practica sporturi in afara drumurilor permise accesului public cu mijloace motorizate bazate pe folosirea combustibililor fosili, cu exceptia activitatilor sportive autorizate de structura de administrare a ariei naturale protejate sau de custode, dupa caz".

Cum demonteaza cititorul Florin Baras, pe Facebook, expunerea de motive a lui Arcas

"Expunearea de motive a domnului senator PSD Viorel Arcas

In prima faza face referire la cateva curse de Enduro din Europa.

Erzberg Rodeo - Austria

Este o competitie care se desfasoara intr-o cariera din Austria. Spatiul este privat si inchis. Niciun motociclist nu iese din acel perimetru. Nu exista nici flora nici fauna in zona de exploatare unde se desfasoara competitia precum niciun traseu turistic. Este o zona similara a ceea ce ar fi ajuns Rosia Montana daca guvernul Ponta aproba lobbyul celor de la Gold Corporation.

Hell's Gate - Italia

Este tot o competitie de Enduro care la fel ca Redbull Romaniacs, incalca orice legislatie europeana. Sub nicio forma nu trebuie sa ne gandim ca daca la ei se poate incalca legea, la noi de ce nu s-ar putea la fel?! Exact aceasta mentalitate ne-a tinut pe loc atatia amar de ani. Si inca ceva: la Hell¬s Gate este vorba de un circuit in natura. 10 ture de circuit, predefinit, acelasi, an dupa an. CIRCUIT!!

Tough One - Marea Britanie

Din pacate pentru initiatorul acestui proiect de lege, domnul Arcas, si aceasta competitie se desfasoara sub forma de circuit cu obstacole. Nu este in niciun mediu protejat, este intr-un mediu cat se poate de antropizat, cu valente de Trial si Enduro, o competitie in care trebuie sa alergi pana sa-ti incaleci motorul si in care trebuie sa parcurgi mai multe tururi de circuit.

Alestrem - Franta (un mic typo al domnului Arcas)

Competitie de Enduro care se desfasoara in natura in cadrul unui circuit cu 4 tururi si cu un prolog similar celui din Sibiu de la Redbull Romaniacs. Repet, circuit!

XL Lagares - Portugalia

E inca o competitie de Enduro si as spune un exemplu penibil de competitie care nici macar un site de doamne ajuta nu are, deci nu vad cum ar putea cineva sa se inscrie la ea. Oricum este sub forma de circuit si aceasta, foarte mult prin oras.

Battle of Vikings - Suedia

Competitie de Enduro in jurul orasului Storstenshojden cu o lungime de 10 KM !

Etc.

Sunt curios care sunt celelalte exemple de curse de Enduro, ATV sau 4X4 pe care domnul Arcas nu s-a mai obosit sa le enumere si care sa se apropie macar cat de cat de realitatea din teren: Redbull Romaniacs si celelalte competitii de Enduro de la noi din tara (nu ma refer la cele de Cross, care se desfasoara pe piste speciale)

Conform scrisorii domnului Arcas de expunere de motive, in urmatoarele doua paragrafe ale sale vorbeste de importanta dezvoltarii durabile intr-un mediu curat si de cum acest lucru se bate cap in cap cu legea educatiei fizice si sportului nr.69/2000 care sustine sportul de performanta si cel de masa, insa, sustine domnul Arcas, datorita modificarilor legislative, sportul nu mai poate fi practicat in aceste areale protejate. Mi se pare de o nesimtire crasa sa spui ca nu poti practica Enduro prin Parcul National Retezat. Mi se pare aberant sa spui ca nu poti sa treci cu motocileta peste bujori de munte, flori de colt, albii de rauri de munte, pentru ca s-a tot schimbat legislatia si mai nou se pune mai mult accentul pe dezvoltarea durabila si nu pe dorinta unora de a polua cu orice mijloc singura bogatie pe care o mai avem

Urmeaza apoi o referire la Redbull Romaniacs, cei care sunt de fapt initiatorii acestui proiect de lege, nu domnul Arcas care este doar o unealta de scris folosita de acest grup de interese. Aceasta referire prezinta o similitudine intre Paris-Dakar -raliul si Redbull Romaniacs, pe care numai domnul Arcas o vede.

In final solicita distinsul senator PSD modificarea legii pentru a permite accesul tuturor vehiculelor motorizate peste tot, inclusiv in arii protejate, cand este vorba despre o competitie sportiva sau nu neaparat, atata timp cat aceasta activitate are autorizatie de la custodele ariei respective.

Incheierea este triumfala: "Pentru toate aceste argumente , propunem modificarea OUG 195/2005 privind protectia mediului...."

Problemele din solicitarea domnului Arcas:

1. Toate exemplele mentionate la inceput sunt nevalide

2. Ideea de a sacrifica mediul inconjurator pentru a dezvolta sportul de performanta si cel de masa este uluitoare. Sunt atatea variante, iar aceasta niciodata nu va fi una dintre ele.

3. Propunerea vizeaza beneficiile unei singure entitati (conform domnului Arcas) si anume Redbull Romaniacs, insa pretul acestor beneficii il vor plati toti cetatenii."