Revenirea la alegerile in doua tururi pentru alegerea primarilor nu este doar constitutionala, ci o obligatie democratica, afirma Initiativa Romania, intr-un apel transmis sefilor de partide parlamentare si premierului Dacian Ciolos, in care se aminteste ca aceasta a fost o revendicare importanta a celor care au iesit sa protesteze dupa tragedia din Colectiv.

Sectia de votareFoto: Autoritatea Electorala Permanenta

Potrivit miscarii civice citate, politicienii blocheaza reforma politica rastalmacind recomandarile Comisiei de la Venetia si o decizie a Curtii Constitutionale.

Initiativa Romania ii amintesc premierului ca are o obligatie fata de romani, care il sprijina si ii transmit sa nu mai caute sprijinul partidelor parlamentare.

Acestia au trimis si un set de argumente prin care arata ca alegerea primarilor in doua tururi raspunde mai bine nevoilor alegatorilor.

"Propunem cetatenilor sa-si imagineze cum ar arata Romania astazi daca alegerile prezidentiale s-ar fi desfasurat fara doua tururi de scrutin", se arata in punctul de vedere al miscarii civice aparute dupa catastrofa din Colectiv.

Apelul trimis de Initiativa Romania:

:Doamna si domnilor presedinti ai partidelor parlamentare,

Continuati sa va scaldati in ipocrizie. Nu ati luat nicio masura concreta de delimitare de coruptia din propriile partide, nu ati asumat concret niciuna dintre solicitarile strazii. Nu aveti nicio jena sa protejati mai departe coruptia si sa limitati in continuare dreptul constitutional la vot al romanilor si principiul reprezentativitatii politice.

Mai nou, refuzati sa schimbati legea electorala (introducerea a doua tururi de scrutin pentru alegerea primarilor) rastalmacind recomandarile Comisiei de la Venetia privind practicile electorale si o decizie a Curtii Constitutionale. Blocati reformarea clasei politice folosindu-va de sloganul folosit si de Victor Ponta atunci cand a refuzat sa deschida noi sectii de votare in diaspora: "nu avem voie sa schimbam legislatia electorala cu 1 an inainte de alegeri". Fals!

Spiritul Codului de bune practici in materie electorala al Comisiei de la Venetia si al Deciziei Curtii Constitutionale 51/2012 este de a nu modifica legile electorale in sensul restrangerii si limitarii in orice fel a dreptului la vot al cetatenilor sau manipularii procesului electoral in avantajul unuia sau altuia dintre actorii politici. Or dumneavoastra tocmai asta faceti mentinand anomalia electorala a alegerii intr-un singur tur a primarilor.

Domnule Prim-ministru Ciolos,

Ati spus ca nu puteti schimba legislatia electorala pentru ca nu exista o majoritate parlamentara care sa doreasca acest lucru. Dumneavoastra nu aveti o obligatie fata de marile partide si fata de interesele lor electorale. Aveti o obligatie fata de romani si fata de respectarea principiilor democratice.

Aveti instrumentele de a corecta prevederile nedemocratice ale legislatiei electorale. Nu mai cautati sprijinul partidelor parlamentare in acest sens. Aveti sprijinul romanilor. Mai jos, gasiti o parte din argumentele care arata ca revenirea la alegerile in doua tururi este legitima, democratica si constitutionala. Reluam cererea de a deschide dialogul pe aceasta tema cu societatea civila. Va stam la dispozitie in acest sens.

Punct de vedere al Initiativei Romania privind alegerea primarilor in doua tururi de scrutin

Dintre toate procesele electorale ale democratiei romanesti, alegerea primarilor este una dintre cele mai importante decizii luate de cetateni, argumentul principal fiind efectul direct si imediat pe care deciziile administratiei locale le au asupra vietii curente a oamenilor.

Credibilitatea primarilor vine din legatura directa dintre administratia locala si comunitate, ceea ce implicit impune o modalitate de alegere a acestora cat mai adecvata acestei legitimitati directe oferita de alegator celui ales, ce mentine legatura stransa intre comunitate si cei alesi sa o conduca.

In luna mai 2015, actualul Parlament a votat Legea 115/2015 care statueaza in art. 101 ca "este declarat ales primar candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate", alegerile fiind valabile, potrivit art. 99, "indiferent de numarul alegatorilor care au participat la vot".

Aceasta prevedere rastoarna o practica intrata deja in scurta traditie a democratiei romanesti, dar, mai mult, afecteaza in mod direct si negativ legatura dintre primari si cetateni. Esenta alegerii in doua tururi de scrutin se releva in cazul in care nici un candidat nu reuseste sa obtina majoritatea voturilor cetatenilor, atunci primii doi clasati participand la un nou scrutin in care, in mod inevitabil, va exista un invingator majoritar.

Un astfel de sistem obliga candidatii sa se asigure de un sprijin cat mai larg al cetatenilor, raspunzand in mod direct nevoilor acestora si asigurandu-si astfel o reprezentativitate cat mai larga.

In mod special, in prezent, cand legatura de incredere dintre alegatori si alesi este aproape rupta, acest sistem de vot incearca sa asigure un minim de legitimitate necesar intr-o democratie, oferind si cetatenilor care au sustinut initial prin vot un candidat perdant sa decida asupra castigatorului alegerilor.

Nu exista nici un dubiu asupra superioritatii regulii celor doua tururi de scrutin fata de regula majoritatii simple; ca un exercitiu de imaginatie propunem cetatenilor sa-si imagineze cum ar arata Romania astazi daca alegerile prezidentiale s-ar fi desfasurat fara doua tururi de scrutin.

Argumentele impotriva acestui sistem se reduc in general la cele legate de costurile unui nou scrutin sau cele legate de oboseala alegatorilor privind participarea la prea multe runde de alegeri.

Singurul argument, dupa cum vom arata in continuare, in intregime invalid, cu care artizanii Legii 115/2015 o apara nu este, cum ne-am putea astepta, o justificare pe fond a masurii impuse, ci o interpretare gresita a recomandarilor Comisiei de la Venetia, respectivii politicieni clamand ca "legile electorale nu se pot modifica cu un an inainte de alegeri".

Pe scurt, daca am vrea sa revenim la o modalitate democratica de a ne alege primarii am fi limitati de principiile democratice promovate de o institutie europeana si propria noastra Curte Constitutionala, prin decizia 51/2012. Pentru orice observator de buna credinta un astfel de argument este ilogic si eronat. Initiativa Romania (va) prezinta o interpretare juridica argumentata privind litera si spiritul recomandarilor Comisiei de la Venetia, precum sidecizia nr. 51/2012 a Curtii Constitutionale.

Astfel, Codul bunelor practici elaborate de respectiva Comisie afirma ca "Elementele fundamentale ale legii electorale, in special sistemul electoral propriu-zis, selectarea membrilor din comisiile electorale si desenarea circumscriptiilor electorale nu ar trebui modificate cu sub un an inainte de alegeri sau ar trebui inscrise in Constitutie sau o lege superioara celei ordinare".

In fapt, Comisia de la Venetia, anticipand ca in sferele politice nationale textul de mai sus va cunoaste diverse interpretari, afirma in mod ferm urmatoarele: "Principiul dupa care elementele fundamentale ale sistemului electoral nu ar trebui modificate cu sub un an inainte de alegeri nu are prioritate fata de celelalte principii ale Codului de bune-practici in materie electorala. Acest principiu nu ar trebui invocat pentru a mentine o situatie contrara standardelor europene in domeniu sau pentru a preveni implementarea unor recomandari ale organismelor internationale".

De asemenea, pentru a lamuri care sunt standardele europene in discutie, primele cuvinte ale respectivului Cod de bune practici sunt: "Cele cinci principii de la baza mostenirii electorale europene sunt votul universal, egal, liber exprimat, secret si direct".

In rezumat, scopul acestei recomandari a Comisiei de la Venetia este de a nu modifica legile electorale in sensul restrangerii si limitarii in orice fel a dreptului la vot al cetatenilor.

Initiativa Romania sustine ca alegerea primarilor intr-un singur tur este o limitare a vointei cetatenilor direct exprimata prin vot, iar alegerea in doua tururi de scrutin permite o exprimare clara si reprezentativa a vointei unei comunitati.

Un ultim aspect relevant este des invocata decizie a Curtii Constitutionale nr. 51/2012 prin care a fost considerata neconstitutionala o modificare a legislatiei electorale privind organizarea concomitenta a alegerilor generale si locale. Curtea a statuat in mod corect ca respectiva modificare "este de natura sa determine dificultati in exercitarea dreptului de vot, dificultati care pot avea ca efect, in cele din urma, restrangerea exercitiului acestui drept".

De asemenea, Curtea considera ca "o asemenea modificare legislativa intempestiva poate fi de natura sa creeze dificultati suplimentare autoritatilor insarcinate cu aplicarea sa, sub aspectul adaptarii la procedura nou instituita si operatiunile de ordin tehnic pe care aceasta le presupune".

In continuare Curtea afirma regula simplitatii procedurii de votare, care ar fi incalcata prin cumularea celor doua tipuri de vot. Precum se vede, toate argumentele Curtii pornesc, in mod justificat, de la restrangerea dreptului la vot.

Modificarea in sens pozitiv propusa de Initiativa Romania si care raspunde in mod evident necesitatilor electorale actuale, desi afecteaza minor stabilitatea normelor electorale, este o masura impusa de principiile democratice asumate de Romania si permite exprimarea dreptului la vot de un numar crescut de cetateni, asigurand in acelasi timp legitimitatea si reprezentativitatea liderilor comunitatilor.

Alegerea primarilor in doua tururi de scrutin este in spiritul si in litera Constitutiei, si corespunde principiilor democratice fundamentale ale Uniunii Europene.

Avand in vedere cele mentionate, Initiativa Romania solicita Parlamentului, Guvernului si Presedintelui Romaniei sa promoveze si sa sustina fara intarziere modificarea actualei legi in sensul alegerii primarilor in doua tururi de scrutin."