Aproximativ 83.000 de copii au cel putin un parinte plecat in strainatate, anunta Guvernul, care precizeaza ca a aprobat in sedinta de astazi o hotarare prin care completeaza procedura de monitorizare a modului de crestere a acestor copii. Potrivit noilor reglementari, scolile sunt obligate sa trimita la solicitarea serviciului public de asistenta sociala listele cu toti copiii care au cel putin un parinte plecat in strainatate. Ulterior, serviciul de asistenta sociala merge la domiciliul copilului, pentru a verifica situatia acestuia.

Guvernul anunta printr-un comunicat de presa ca a aprobat astazi, 19 august 2015, o Hotarare prin care completeaza procedura de monitorizare a modului de crestere si ingrijire a copiilor cu cel putin un parinte plecat la munca in strainatate.

Potrivit actului normativ, serviciul public de asistenta sociala va cere scolilor, in ultimul trimestru al fiecarui an, informatii cu privire la copiii:

  • a) cu un singur parinte plecat in strainatate
  • b) cu ambii parinti plecati in strainatate
  • c) cu parintele unic sustinator plecat in strainatate
  • d) reveniti in tara dupa o experienta de migratie de cel putin 12 luni

Scolile trebuie sa trimita serviciului public de asistenta sociala listele nominale cu toti copiii aflati in aceste situatii, in cel mult 15 zile de la solicitare. Listele vor cuprinde datele personale si adresele de domiciliu ale copiilor si ale familiilor acestora, se arata in comunicatul Executivului.

"Dupa primirea datelor, serviciul de asistenta sociala are obligatia de a se deplasa la domiciliul copilului si de a verifica daca parintele plecat in strainatate a notificat, conform legii, plecarea sa, precum si desemnarea unei persoane eligibile pentru ingrijirea copilului. Pentru a fi eligibila, o persoana trebuie sa fie majora, sa faca parte din familia extinsa si sa indeplineasca toate conditiile materiale si morale necesare cresterii si ingrijirii unui copil. In plus, persoana care se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului are obligatia de a furniza datele de contact ale parintilor plecati in strainatate si de a face dovada mentinerii legaturilor cu acestia", precizeaza Guvernul.

In primele 6 luni de la nominalizarea persoanei, serviciul public de asistenta sociala va vizita o data la doua luni domiciliul persoanelor desemnate, pentru informarea si consilierea acestora privind raspunderea ce le revine in cresterea si ingrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial, se arata in comunicat.

Actul normativ prevede ca reprezentantul serviciului public de asistenta sociala urmareste randamentul scolar al copilului si, in cazul scaderii acestuia, il informeaza in scris pe invatator sau pe diriginte. La randul sau, invatatorul sau dirigintele este obligat sa ceara sprijinul consilierului scolar.

"Invatatorul sau dirigintele copilului cu parinti plecati la munca in strainatate are obligatia de a solicita sprijinul consilierilor scolari din cadrul centrului judetean de resurse si asistenta educationala si, in cazul in care, in termen de trei luni de la inscrierea la scoala, situatia scolara si integrarea in mediul scolar nu se imbunatatesc", precizeaza executivul.

Si reprezentantul serviciului public de asistenta sociala va cere sprijinul unui psiholog sau al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, daca exista suspiciuni de afectare a starii emotionale a copilului.

Modificarile aduse de Guvern cadrului legal privesc si identificarea copiilor care se afla in situatii de risc de separare de familie. Executivul sustine ca aceste situatii de risc vor fi identificate de catre angajatii serviciului public de asistenta sociala, ca urmare a vizitei la domiciliul in care locuieste copilul, pe baza unor criterii stabilite prin acest act normativ.

Criteriile pe baza carora se evalueaza situatiile de risc au in vedere date despre gospodarie, despre familie si situatia economica a acesteia, date despre membrii familiei si despre persoana care ingrijeste copilul/copiii, informatii referitoare la practicile parentale si sanatatea copilului, precum si dezvoltarea sa in functie de segmentul de varsta in care se afla, date despre educatia si bunastarea copilului, precum si date despre locuinta.

In cazul in care numarul riscurilor este stabilit la mai putin de 5 situatii, vizitele reprezentantului social vor fi facute anual. In schimb, vizitele reprezentantului social vor fi semestriale, in cazul identificarii unui numar intre 6 si 10 situatii de risc, pe cand o rata de 10 situatii de risc va impune vizite trimestriale, potrivit comunicatului remis HotNews.ro.

Dupa aceste vizite, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala va realiza un raport pe care il va aduce la cunostinta familiei si a persoanei care ingrijeste copilul. Raportul va contine informatii cu privire la performantele scolare, starea fizica a copilului, grupul de prieteni si anturajul acestuia. "In cazul in care, in urma evaluarii, se constata ca exista suspiciuni de afectare a starii emotionale a copilului, situatia scolara si integrarea acestuia in mediul scolar nu se imbunatatesc, starea sa de sanatate este degradata sau este constatata afilierea copilului la grupuri cu un comportament infractional, reprezentantul social are obligatia de a solicita in scris sprijinul serviciilor de specialitate, in conformitate cu problemele remarcate", noteaza Guvernul.

In cazul identificarii unor semne de abuz/neglijenta/exploatare, va fi contactata directia generala de asistenta sociala si protectia copilului pentru initierea procedurilor prevazute de lege.

Executivul precizeaza ca, potrivit datelor centralizate la nivel national, in evidentele autoritatilor administratiei publice locale se aflau, la 30 septembrie 2014, aproximativ 83.000 de copii cu cel putin un parinte plecat in strainatate.

In 2013, Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului a fost modificata si completata, introducandu-se o sectiune destinata protectiei copilului cu parinti plecati la munca in strainatate. Intre altele, aceste sectiune vizeaza obligatia parintelui care exercita singur autoritatea parinteasca sau la care locuieste copilul, sa notifice serviciile publice de asistenta sociala cu minimum 40 de zile inainte de a parasi tara.