Traian Basescu: Autonomia pe criterii etnice nu poate exista; proba ca nu acceptam un astfel de concept e ca Romania a refuzat sa recunoasca Kosovo

de V.M.     HotNews.ro
Marţi, 11 august 2015, 15:13 Actualitate | Politic

Traian Basescu
Foto: Agerpres
Fostul presedinte al Romaniei Traian Basescu a declarat, marti, la Izvoru Muresului, ca autonomia pe criterii etnice "nu poate exista", iar proba ca Romania nu accepta un astfel de concept este refuzul de a recunoaste Kosovo "in pofida pozitiei tuturor marilor nostri aliati".

"Autonomia pe criterii etnice nu poate exista. Nu exista un astfel de concept acceptabil pentru statul roman. Si proba ca Romania nu accepta un astfel de concept este ca Romania, in pofida pozitiei tuturor marilor nostri aliati, a refuzat sa recunoasca Kosovo. Exact din acest motiv. Si credeti-ma ca nu e comod sa-si mentii pozitia cand aliatii tai sunt SUA, Germania, Franta, Italia si multe alte state mari. Interesul national prevaleaza in fata prieteniilor si a aliantelor, iar noi am facut un efort de explicare pentru ca aici n-am lovi numai in interesul nostru national, am lovi si in interesele transnistrene. Deocamdata, pozitia oficiala a Chisinaului este ca nu se poate acorda autonomie pe criterii etnice. Ce s-ar intampla la Taraclia, la Comrad, in alte mici insulite populate de minoritati in Republica Moldova? Republica Moldova este un stat mic, cu o forta limitata. Nu putem tocmai noi, Romania, sa cream premise politice, de a se genera autonomii pe criterii etnice in Republica Moldova. Cu atat mai putin in Romania", a sustinut Traian Basescu in cadrul lucrarilor Universitatii de Vara de la Izvoru Muresului, potrivit Agerpres.

Referitor la declaratiile facute de fostul sef al statului in urma cu doi ani, tot la Izvoru Muresului, cand a spus ca Romania trebuie sa-si asume leadership-ul punerii la punct a Budapestei, Traian Basescu a spus ca, la nivel oficial, nu mai exista declaratii "agresive si indecente pentru relatia dintre doua state membre UE", problema fiind lasata, oficial sau nu, in seama extremistilor maghiari, din Romania sau din Ungaria.

"N-as putea spune ca, in momentul de fata, Ungaria are o politica oficiala agresiva. Singurul lucru care mai trebuie clarificat si trebuie scos din vocabularul oficial maghiar este cel legat de autonomia Tinutului Secuiesc. Eu cred ca noi nu umblam cu degetul pe harta Ungariei. Pentru ca am putea umbla de la frontiera pana la Tisa, dar suntem decenti si bine crescuti. Si atunci o sa-i invitam scris sa nu ne mai spuna cum sa ne organizam regiunile si cat de autonome sa fie. (...) Deci, problema este de tupeu si nu vad, in modul cel mai serios, daca o vor tine pe a lor cu autonomia Tinutului Secuiesc, nu vad de ce nu am vorbi de autonomia teritoriului dintre frontiera si Tisa. La contrapartida", a spus Traian Basescu.

Legat de faptul ca judetele Harghita si Covasna nu sunt dezvoltate din punct de vedere economic, fostul sef al statului a spus ca acest lucru are legatura cu faptul ca administratiile locale au aprobat, o vreme, instalarea firmelor maghiare, "crezand ca maghiarii au bani si ii scot si pe urechi si pe nas si vin sa-i aduca aici", au blocat alti investitori care nu au fost maghiari si au creat politic incertitudine prin "aceasta continua afirmare a autonomiei teritoriale", motiv pentru care firmele s-au oprit la frontiera celor doua judete.

"Steagul autonomiei este unul care ii face reticenti pe investitori. De ce sa vina pana aici, unde pot avea probleme etnice, si sa nu se opreasca la Sibiu, la Brasov. Deci, acesta este motivul pentru care cele doua judete raman in urma", a declarat Basescu.

Fostul presedinte a mai spus ca guvernul central a facut eforturi "remarcabile" pentru dezvoltarea infrastructurii in zona, dar partenerii Guvernului trebuie sa fie administratiile locale, care trebuie sa termine cu lozinca autonomiei teritoriale - una "fara continut, care doar incita, dar, din punct de vedere economic, alunga investitorii".

In opinia fostului seful al statului, daca etnicii maghiari vor renunta la conceptul de autonomie, in cativa ani va creste numarul investitiilor din Harghita si Covasna.

Intrebat despre lipsa finantarii pentru asociatiile romanilor din Harghita, Covasna si Mures, Traian Basescu a spus ca trebuie sa se gaseasca o solutie, iar acest lucru nu a functionat pana acum intrucat la Bucuresti nu s-a acceptat ideea ca romanii sunt minoritari pe teritoriul Romaniei, si a avansat ideea folosirii termenului de "inferior numeric".

"Trebuie sa gasesc formule de finantare si a fundatiilor romanesti din Harghita si Covasna. Recunosc ca, iata, e aproape un an de cand mi-am terminat mandatul, dar nu am reusit sa conving spectrul politic ca ar trebui sa generam finantari pentru minoritarii romani, pentru ca termenul folosit la Bucuresti este ca nu putem accepta ideea ca romanii sunt minoritari in Romania. Dar iata o formula - inferior numeric, care ar putea fi utilizata si gasita o formula de finantare", a conchis fostul sef al statului.

Lucrarile celei de-a XIII-a editii a Universitatii de Vara a romanilor de pretutindeni se desfasoara la Complexul Sportiv National de la Izvoru Muresului, la dezbateri fiind abordate teme de interes pentru romanii din afara granitelor, dar si din Romania.










3373 vizualizari
  • -14 (20 voturi)    
    base draga (Marţi, 11 august 2015, 15:29)

    zoli [anonim]

    unde scrie ca nu se poate? ba se poate! Se spune prea multe minciuni despre aceasta regiune!

    Cica, "au crezut ca vin investitori maghiar si asta a blocat alti investitori" de unde scoate acesata prostie? Ei acolo stiu mai bine ce este ungaria domanu base! in anii 90' diferenta economica intre RO-si-HU erau imense , era ca acum Germania sau Olanda. Binenteles ca aztazi e diferit.

    o alta problema este ca, aceste judete nu sunt atat de sarace cum vor unii sa credem.

    si desigur statul roman nu e deloc vinovat (ca taie din inveestitii, discrimieaza cand vine vorba de retrocedari) doar ungurii rai sunt de vina care discrimineza romani de dimaineata pana seara.

    Esti un jeg base! un jeg prost!
    • +6 (6 voturi)    
      .... prietene zoli ..... (Marţi, 11 august 2015, 17:22)

      cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui zoli

      Din pacate adevarul este de partea lui Basescu. In Harghita si Covasna politicienii au creeat in comunitatile maghiare o "stare de asediu" etnic exprimata prin izolare etnica si, prin consecinta, economica. In numele "conservarii identitatii " au fost sabotate proiecte economice care erau vazute ca amenintatoare. Un exemplu concret: am fost (in 2012 cred) pe o sosea care face legatura intre Moldova (Focsani, pe Valea Putnei peste munti) cu judetele ardelene locuite de maghiari. Pe partea jud. Vrancea soseaua era terminata (asfaltata, trebuiau sa marcheze), pe partea din Ardeal era drum forestier (de frica sa nu vina romanii peste ei ). Pe scurt, Ideea maghiarilor din Harghita si Covasna este: mai bine saraci si faca oportunitati economice (investitii, transport, etc) dar intr-o zona cat mai omogena etnic (Tinutul Secuiesc si alte vise).
      • 0 (0 voturi)    
        aha, da ma ai dreptate (Miercuri, 12 august 2015, 10:33)

        zoli [anonim] i-a raspuns lui cbogdan

        si care e motivul ca in Vr (un judet foarte dezvoltat) soseanu era terminate si la Cv nu? N-are e nicio logica in ceea ce spui.

        Asta ce spune base e un fel de umilire (cu zambetul aia)sa renunte la ideea de autonomie si spuna ca sunt doar idei proaste ale politiceinilor maghiari si numai exclusiv ei sunt de vina ca erau ata de prosti incat ....

        Din pacate aceste dorinte pentru autonomizare vin fapte reale (exact prin exemplul tau).

        Si da, domnu, investiori straini vin... numai ca nu au infrastructura(din cauza maghiarilor desigur - bucurestiul care a taiat bani de la investitii aia n-are nicio legatura)...
  • +9 (15 voturi)    
    proba e că maghiarii sunt români maghiarizați (Marţi, 11 august 2015, 15:29)

    visio [anonim]

    ce se întâmplă în altă țară nu e treaba noastră și nici nu poate fi un model.
    incontestabil este că Ungaria nu putea ajunge la o populație de 9 milioane de oameni cu un start-up de 70000 de indivizi câți s-au stabilit dela migrația hunilor și a altor migratori luați de pe drum.
    Adică, Ungaria de azi este produsul asimilării forțate a autorităților așa-zisului imperiu austro-ungar, adică Ion s-a schimbat în Istvan. Foarte puțini unguri mai păstrează trăsături mongoloide. Ungaria reprezintă, la scară mică, cazul franței și a coloniilor incluse în Imperiu. Desigur, Ungaria nu are nimic de-a face cu civilizația și buna vecinătate.
    fac pariu că dacă facem teste ADN în Transilvania și ungaria nu găsim nici măcar 10% unguri? Sau preferați să discutăm despre cetățile dacice sau despre diverse obiecte dacice descoperite prin ținutul secuiesc incestuos sau începem campania agricolă în Ungaria? O variantă confirmă ce spun, și celelalte pot fi aplicate ușor!
    Cum preferați să procedăm?
    • +4 (8 voturi)    
      ... (Marţi, 11 august 2015, 16:13)

      pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui visio

      S-au facut testele alea de ADN.

      Rezultatul e ca aproximativ jumatate impart aceleasi gene cu popoarele din balcani (Romania, Bulgaria, Serbia, Croatia, etc), cealalta jumatate-s urmasii "teutonilor" si doar 2-3% urmasii hunilor.

      Si, da, astia dinspre Romania sunt romani/daci asimilati.
      • +6 (6 voturi)    
        dA (Marţi, 11 august 2015, 16:31)

        Babilou [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

        The Hungarian and Szekler groups cluster together with some other central Europeans (e.g. Czechs and Slovaks), but mainly with Balkan populations. There are two exceptions. Haplogroup P*(xM173) is almost absent in continental Europe. The presence of this haplogroup in the Szeklers may indicate a connection with Central Asian populations. Also, there is an elevated haplogroup J frequency. This may reflect Anatolian and southern Balkan contributions to the gene pools of Hungarians and Szeklers, but historical data and the comparative analyses of maternal lineages of ancient Hungarian population suggest that the earlier migrations of the Magyars may also have contributed to the presence of this lineage in the Carpathian Basin." (http://www.khazaria.com/genetics/hungarians.html)
      • 0 (0 voturi)    
        mulțumesc de update :) (Miercuri, 12 august 2015, 11:36)

        visio [anonim] i-a raspuns lui pathfinder

        oricum, circul acesta trebuie să înceteze!
  • +13 (15 voturi)    
    ... (Marţi, 11 august 2015, 15:37)

    pathfinder [utilizator]

    Basescu inca traieste.
    Si e mult mai bun decat ce avem acum prin parlament, Victoriei sau la Cotroceni.
  • +9 (13 voturi)    
    te iubi de nu mai pot si-n multe feluri, dar... (Marţi, 11 august 2015, 15:55)

    Nevermind [utilizator]

    Bravo pentru kosovo
  • -5 (11 voturi)    
    cata ipocrizie! (Marţi, 11 august 2015, 16:11)

    lili [anonim]

    Cand era Presedinte si era si prieten cu UDMRistii, T Basescu NU a recunoscut niciodata ca in zona romanii minoritari sunt discriminati, NU a discutat niciodata cu reprezentantii romanilor din HarCov, dar era prezent de fiecare data la Tabara de vara de la Tusnad alaturi de Viktor Orban si Lazslo Tokes! !
    Rusine!
    Stil Basescu, dupa razboi multi viteji se-arata!
    Dupa ce-a plecat de la Cotroceni a lasat in urma numai saracie si indiferenta fata de soarta si viata milioanelor de romani, exceptie familia lui aranjata bine mersi!
    Sila!
    • +1 (3 voturi)    
      Stire din 27 Iunie 2009 (Marţi, 11 august 2015, 17:57)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui lili

      Presedintele Romaniei, Traian Basescu, le-a transmis, vineri, romanilor din Harghita si Covasna ca nu trebuie sa se simta minoritari in propria lor tara. Seful statului a intrat, cateva minute, in catedrala ortodoxa din Miercurea Ciuc, unde a fost intampinat de Ioan Selejan, arhiepiscopul Covasnei si Harghitei. Inaltul prelat i-a prezentat presedintului istoria lacasului de cult, ridicat in perioada interbelica prin grija primului patriarh al Romaniei, Miron Cristea, originar din orasul harghitean Toplita.
      Presedintele Romaniei s-a aflat, vineri, la Miercurea Ciuc, unde a participat la ceremonialul inmanarii drapelului de lupta Batalionului 435 Logistic Ciuc si la manifestarile prilejuite de sarbatorirea Zilei Drapelului National.
  • +4 (8 voturi)    
    ... (Marţi, 11 august 2015, 16:12)

    a.nonim [utilizator]

    Ce te faci ca Ponta a declarat ca pozitia Romaniei in problema Kosovo ar trebui revizuita. Si nu e singurul.
  • +8 (12 voturi)    
    Basescu, un politician cu capul pe umeri (Marţi, 11 august 2015, 16:33)

    mnicku [anonim]

    astialalti sint palide umbre la ambele palate. Nu l-am vazut pe Basescu nepregatit si cu capul in nori.

    Se tot agita problema cu tinutul secuiesc dar daca e tinut secuiesc unde sint secuii???

    Nu am vazut o opinie a Academiei Romane care sa puna lucrurile la punct foarte clar (pt unii infierbintati) ca secui nu sint una si aceasi minoritate ca si maghiarii .

    Atestarile documentare din sec 17 chiar din sec 16 (unele chiar de catre istorici maghiari) arata ca populatia Transilvaniei era compusa din 2/3 romani restul de 1/3 fiind sasi, secui, maghiari.

    Deci unde-s secuii ???? astept raspunsurile maghiarilor convertiti in secui sau invers.
    • 0 (0 voturi)    
      Dar mai si greseste (Miercuri, 12 august 2015, 9:51)

      Mihaiio [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Eu sunt de acord ca este "cu capul pe umeri", dar stiu ca si greseste cand face declaratii cu privire la Republica Moldova.

      Ar trebui sa avem grija intai de Romania, de Covasna si Harghita, de Vaslui si Mehedinti.

      Avem mai multe probleme in Romania de rezolvat si nu suntem pregatiti sa le luam si pe ale moldovenilor, mai ales ca ei nu prea vor cu Romania. Ei vor doar in UE.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică