Copresedintele Aliantei Liberale si Democrate (ALDE), Calin Popescu - Tariceanu, presedintele Senatului, a anuntat ca va propune parlamentarilor ALDE sa voteze impotriva textului actual al Strategiei nationale de Aparare pe motiv ca a constatat existenta unor formulari si directii de actiune care "contravin flagrant prevederilor constitutionale in materie".

"Am citit cu atentie documentul transmis Parlamentului de catre Presedintie si am constatat existenta unor formulari si directii de actiune care contravin flagrant prevederilor constitutionale in materie, motiv pentru care voi propune grupurilor noastre parlamentare (ALDE - n.r.) sa voteze impotriva textului actual al Strategiei. Trebuie sa se stie ca Parlamentul nu are dreptul sa amendeze textul inaintat de Presedintie, dar are obligatia sa adopte o Hotarare de aprobare sau de respingere a Strategiei.(...) In plus, am sesizat din partea unor colegi parlamentari o oarecare precipitare de aprobare a Strategiei. Adoptarea unei asemenea hotarari incumba Parlamentului o responsabilitate directa si de aceea nu cred ca viteza trebuie sa fie criteriul nostru principal, ci calitatea, continutul Strategiei si, mai ales, respectarea Constitutiei in spiritul si litera ei", spune Tariceanu, intr-un comunicat citat de Agerpres.

Comisiile de aparare din Camera Deputatilor si Senat au avizat favorabil, pe 17 iunie, Strategia Nationala de Aparare.

"Observatiile mele critice la adresa Strategiei pot fi sintetizate astfel: pe langa conceptele traditionale, Strategia nationala de aparare cuprinde o serie de concepte din toate celelalte domenii - mediul economic, energie, sanatate, educatie, protectie sociala, agricultura, tot. Prin urmare, avem de-a face cu doua lucruri care se intampla simultan- transferul acestor atributii, care sunt de resortul Guvernului, la Presedintie, in cadrul Strategiei de securitate nationala si, evident, golirea de continut a activitatii Guvernului. Cu alte cuvinte, trecerea catre o republica prezidentiala. Adica, intr-un mod subtil, se merge pe aceasta idee de consolidare a puterii prezidentiale. Din acest punct de vedere, Strategia in forma actuala nu poate fi votata", a spus Tariceanu.

El arata ca exemple concrete din textul Strategiei care l-au condus la aceasta decizie au fost ca "Strategia nationala de aparare a Romaniei tine de atributiile Presedintelui Romaniei, fapt scris temeinic in documentul Presedintiei, dupa care, prin mijlocirea Strategiei si cu eventualul acord al Parlamentului, Presedintele Romaniei dobandeste atributii neconstitutionale in domenii apartinand altor puteri sau institutii''. ''Strategia reflecta necesitatea promovarii unui concept de securitate nationala extinsa... in urmatoarele domenii: educatie, sanatate, economic, energetic, financiar, mediu, infrastructuri critice... reducerea decalajelor de dezvoltare si reconstructia marilor sisteme publice', mentioneaza Tariceanu.

Potrivit presedintelui Senatului, dimensiunea economica si energetica a Strategiei contine atributii consacrate din activitatea curenta a Guvernului, precum promovarea liberei initiative si protejarea proprietatii private, asigurarea cadrului concurential si a competitivitatii prin diminuarea factorilor care afecteaza buna functionare a mediului de afaceri, asigurarea transparentei pietelor autohtone si a capacitatii de functionare interconectata a lor cu cele externe, asigurarea securitatii energetice prin adaptarea operativa si optimizarea structurii consumului de resurse energetice primare, cresterea eficientei energetice, dezvoltarea proiectelor menite sa asigure diversificarea accesului la resurse, cresterea capacitatii de interconectare si a competitivitatii, inclusiv prin implementarea obiectivelor Uniunii Energetice, promovarea unor politici care sa asigure reducerea decalajelor de dezvoltare dintre diferitele regiuni ale tarii, dezvoltarea si modernizarea retelelor de infrastructuri, consolidarea capitalului autohton, cresterea capacitatii de reactie a sistemului de sanatate publica in cazul aparitiei unor pandemii sau situatii de urgenta, modelarea sistemului de sanatate prin situarea pacientului/cetateanului in centrul acestui sistem, corelarea politicilor privind piata muncii cu cele din educatie si sanatate, in vederea sprijinirii proceselor de dezvoltare durabila, adoptarea unor masuri coerente care sa vizeze diminuarea gradului de deteriorare a situatiei demografice si reducerea disparitatilor de dezvoltare la nivel teritorial.

Tariceanu mai precizeaza ca printre interesele nationale de securitate mentionate in Strategie se afla si formularea "apararea si consolidarea democratiei constitutionale si a statului de drept", ceea ce reprezinta ''o referire directa si paternalista la Puterea Judecatoreasca, care pare sa devina prin intermediul Strategiei un nou domeniu al atributiilor prezidentiale''.

"In consideratiile finale ale Strategiei sunt mentionate si sarcini concrete trasate Parlamentului si Guvernului de catre cel care are atributii, adica, asa cum am citat la inceput: 'Strategia nationala de aparare a Romaniei tine de atributiile Presedintelui Romaniei. O conditie necesara pentru operationalizarea Strategiei o reprezinta revizuirea cadrului legislativ in domeniul securitatii nationale care sa tina cont, pe langa deficientele relevate in timp, de noile amenintari si de nevoia de respectare a drepturilor si libertatilor civile. In vederea atingerii obiectivelor si realizarii directiilor de actiune asumate prin prezenta Strategie, institutiile cu responsabilitati in domeniile respective vor elabora strategiile, programele si planurile sectoriale de activitate subsecvente", se mai arata in comunicat.