ExpertForum a dat publicitatii o analiza a proiectelor de lege privind votul prin corespondenta aflate in prezent in dezbaterea Parlamentului si a constatat ca "nu respecta principiile esentiale" de transparenta, trasabilitate, siguranta, accesibilitate si incredere in proces. In opinia specialistilor de la EFO, adoptarea unui act normativ in aceasta materie care nu respecta aceste reguli esentiale genereaza un risc major de frauda si manipulare a voturilor exprimate prin corespondenta. Studiul EFOR a fost realizat de Septimius Parvu si Laura Stefan.

Prezentam mai jos principalele ingrijorari formulate de specialistii de la EFOR

"1. Inregistrarea alegatorilor nu trebuie sa contina conditii restrictive. O minima inregistrare prealabila pentru votul prin corespondenta este necesara, insa trebuie sa fie cat mai putin anevoioasa si birocratica. Trebuie sa se permita inregistrarea on-line, prin semnatura electronica sau chiar prin sisteme de scanare si transmitere a datelor biometrice. Stabilirea datei de inregistrare cu un termen prea lung inaintea alegerilor descurajeaza utilizarea votului la distanta, asadar ca termenele trebuie sa fie cat mai reduse.

2. In cazul votului prin corespondenta observarea realizata doar in ziua alegerilor este irelevanta. Aici este vital ca observatorii sa aiba acces la tot procesul decizional ¬ de la momentul intocmirii Registrului Electoral pana la anuntarea rezultatelor finale. Nu exista prevederi de sine - statatoare in aceste proiecte de lege, ceea ce inseamna ca pentru votul prin corespondenta in cel mai bun caz se va aplica procedura utilizata in cazul votului clasic. In cazul votului prin corespondenta observatorii ar trebui sa poata observa activitatea de completare a Registrului Electoral, trimiterea si primirea documentelor, sedintele birourilor electorale care au atributii referitoare la votul prin corespondenta, primirea si numararea voturilor, procedurile de elaborare a proceselor verbale, eventuale contestatii.

3.Lipseste definitie clara pentru ¬votul valabil¬ in proiectul de lege promovat de PNL.

4. Procedura votului prin corespondenta trebuie sa asigure validitatea si autenticitatea documentatiei pentru votare (buletin, formular/carte de alegator/atestat etc), identitatea votantului, siguranta voturilor, contestarea rezultatelor, renumararea voturilor si stabilirea rezultatelor. In proiectele vizate,

lipseste definirea unei proceduri clare pentru contestarea procesului de vot prin corespondenta.

5. E vital sa se infiinteze un birou electoral pentru votul prin corespondenta. Biroul trebuie sa functioneze dupa aceleasi reguli cu celelalte birouri. Acesta va gestiona la nivel centralizat logistica si operatiunile de votare, numararea a voturilor si centralizarea rezultatelor. Autoritatea Electorala Permanenta trebuie sa asigure organizarea generala a alegerilor in strainatate, insa gestionarea voturilor trebuie sa revina birourilor electorale. In proiectele mentionate fie biroul pentru votul prin corespondenta nu exista fiind utilizate in locul lui fie ambasadele, fie exista birouri speciale organizate in fiecare circumscriptie.

6. Cheltuielile de organizare trebuie sa fie suportate de statul roman si nu de catre cetatean. In proiectul PNL cel care vrea sa utilizeze aceasta optiune de vot trebuie sa achite costurile procedurilor de transport.

7. Plicurile in care se transmite documentatia pentru votare trebuie sa fie prevazute cu sistem de securitate ¬ pe modelul celor implementate cu succes de sistemul bancar. In caz de deschidere acestea trebuie sa nu mai poata fi inchise din nou.

8. Legea (si practica) trebuie sa permita votantilor sa verifice in timp real unde se afla plicul cu votul lor. Cetatenii trebuie sa poata verifica daca plicul a ajuns la destinatie. Acest mecanism se poateconstrui pe baza optiunilor de urmarire electronica oferite de serviciile postale. Alternativ pentru urmarirea plicurilor ar putea fi folosite coduri QR care sa fie scanate la sosirea la biroul electoral pentru votul prin corespondenta, urmand ca alegatorul sa fie informat prin intermediul unui serviciu on

- line sau prin SMS.

9. Legea trebuie sa descurajeze fraudele electorale. Pentru a preveni frauda trebuie impuse pedepse cu efecte descurajator, in principal cu privire la influentarea sau fortarea alegatorilor sa voteze cu un anumit candidat, precum si folosirea unei identitati false sau utilizarea unor documente contrafacute

10. Testarea sistemului de vot prin corespondenta ar trebui sa aiba loc inaintea implementarii votului prin corespondenta la nivel extins. Pentru implementarea in conditii optime a votului prin corespondenta ar trebui realizat cel putin un proiect pilot, spre exemplu in timpul unor alegeri partiale."

Background. Proiectul legislativ privind votul prin corespondenta a fost depus la Camera Deputatilor de catre deputatii PNL la 30 martie. PNL nu a votat in noiembrie legea votului prin corespondenta initiata de Eugen Tomac. Alina Gorghiu sustine ca trebuie sa existe un consens politic pe legi foarte importante, cum este si cea a votului prin corespondenta, care trebuie agreata de toate partidele. Liberalii au anuntat ca vor depune pe data de 5 iunie o motiune de cenzura impotriva guvernului Ponta, acuzat ca incalca drepturi fundamentale prin refuzul de a adopta acest proiect de lege.