Presedintele Traian Basescu a declarat joi, la Palatul Cotroceni, ca a respins propunerile premierului Victor Ponta pentru Ministerul Culturii si cel al Bugetului, Rozalio Biro respectiv Claudiu Mandea, motivand respingerea prin faptul ca sunt necorespunzatoare. Presedintele a precizat ca, daca in cazul Rozaliei Biro nu ar ezita sa o numeasca pentru un minister in care e nevoie de experienta in administratie, in cazul in care ar fi propusa, in cazul lui Claudiu Mandea, Basescu a declarat ca "e bine sa nu se mai revina nici macar pe alte portofolii".

Traian Basescu la CotroceniFoto: Presidency.ro

Presedintele Traian Basescu declara inca de marti ca probabil ii va respinge pe Claudiu Manda si Rozalia Biro, propunerile premierului pentru functiile de ministru delegat pentru Buget, respectiv ministru al Culturii dupa ce ii ceruse public vineri premierului Victor Ponta sa transmita doua noi nume pentru cele doua portofolii.

Premierul Victor Ponta a raspuns afirmand ca asteapta ca presedintele Traian Basescu sa respinga printr-un act oficial propunerile de ministri pentru Buget si Cultura si abia apoi va face alte doua nominalizari.

Vezi mai jos principalele declaratii ale lui Traian Basescu (sursa - Administratia Prezidentiala):

  • Buna seara. Am doua subiecte. Unul este legat de propunerile prim-ministrului cu privire la titularii Ministerului Culturii si Ministerului Bugetului si a doua, un mic comentariu legat de Acordul de colaborare institutionala. Va fi declaratie, nu conferinta de presa.
  • In ceea ce priveste propunerea legata de doamna Rozalia Biro, pentru Ministerul Culturii, am respins propunerea prim-ministrului cu mentiunea ca este o propunere necorespunzatoare functiei. Vreau sa fac un comentariu legat de doamna Rozalia Biro. Oricand in timpul mandatului meu, prim-ministrul o va propune pentru Ministerul Dezvoltarii Regionale sau pentru Ministerul Transporturilor, adica ministere care sunt legate de experienta in administratie, va asigur ca nu voi ezita sa o numesc pe doamna Rozalia Biro intr-o astfel de functie, dar nu la Ministerul Culturii unde cunosterea limbii romane consider ca este un lucru esential, cunoasterea deplina a limbii romane.
  • Sigur, unii ar putea spune ca multi dintre noi, vorbitorii de limba romana, facem greseli. Asa este, dar la Ministerul Culturii mi se pare ca trebuie un ministru foarte bun cunoscator si al limbii romane. In ceea ce priveste cea de-a doua propunere, legata de nominalizarea domnului Iulian-Claudiu Manda in functia de ministru al Bugetului, de asemenea am respins-o ca fiind necorespunzatoare. Iar in ceea ce il priveste pe domnul Manda este bine sa nu se mai revina nici pe alte portofolii.

  • Mergand la Acordul de colaborare institutionala, afirm in continuare ca domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta s-a grabit anuntand denuntarea acestui acord, pentru ca el are importanta lui, chiar daca nici domnia sa nici eu nu am respectat unul din punctele din acord legat de modul de adresare.
  • Dar in rest, esenta acordului trebuia mentinuta, pentru ca nu este o simpla foaie de hartie fara valoare asa cum inteleg ca destui analisti sau vorbitori la televiziune au incercat sa demonstreze aseara. Este un document politic, fara valoare juridica, dar un document politic extrem de important pentru Romania. Inainte de a va aduce argumentul de ce este foarte important pentru Romania as vrea sa mai clarificam doua lucruri.
  • Unii dintre cei care au discutat despre acest acord de colaborare institutionala cautau sa vada cine sunt garantii, ce cancelarii din Europa sau de peste Ocean au cerut ca acest acord sa existe.
  • Afirm o data si, sper pentru totdeauna, nimeni niciodata n-a indraznit sa ceara ori prim-ministrului, ori mie, sa avem un asemenea acord. As fi considerat-o si eu, sunt convins ca si prim- ministrul, ca fiind un amestec nejustificat in treburile functionale ale unui executiv din Romania. Repet: nimeni, niciodata, nu a cerut nici mie, nici prim-ministrului Victor-Viorel Ponta sa existe un astfel de acord.
  • Am sa va spun si izvorul lui. Mi-am dat seama de neincrederea de care se bucura Guvernul de la Bucuresti dupa alegeri, dar in urma tentativei de lovitura de stat din vara anului 2012, si am preferat sa generez un proiect de document, pe care, pana la urma premierul l-a acceptat, in linii mari, in forma propusa de mine, pentru a crea garantii politice pentru a credibiliza guvernul care s-a instalat in urma alegerilor, cu un vot de aproape 70%.
  • Dar chiar avand 70% in alegeri, nicio cancelarie nu privea cu incredere catre Guvernul Romaniei si, atunci, am preferat aceasta forma, care a fost de natura sa reduca suspiciunile in relatiile partenerilor nostri europeni si transatlantici cu privire la ce va face acest guvern. In lipsa acestui document, ar fi urmat o lunga perioada de expectativa, care ar fi asteptat sa vada care este comportamentul guvernului instalat dupa alegerile din 2012, avand in vedere ca aceeasi majoritate crease evenimentele din vara anului 2012.
  • Deci a fost o solutie, daca vreti, care a venit din experienta pe care am acumulat-o si mi-am dat seama ca fiind prezentat chiar de mine acestor cancelarii, partenerilor nostri europeni si americani, va fi credibil si pot sa va spun ca el a adus rezultatele scontate. Romania a trecut mai usor de perioada de suspiciune de dupa alegerile din 2012, suspiciuni care erau legate de respectarea statului de drept si a independentei justitiei.
  • As vrea sa mai fac o mentiune. In scrisoarea, pe care premierul mi-a transmis-o ieri, in care anunta denuntarea acestui acord de cooperare institutionala, se citeaza lucruri pe care eu nu le-am spus. Eu nu am spus niciodata ca l-am pacalit pe premier. Cel care a pronuntat cuvantul a fost un ziarist, un ziarist care si-a facut meseria, a incercat sa provoace un tip de discutie si trebuie sa recunosc ca raspunsul meu nu a fost unul extrem de transant, dar in niciun caz eu nu am utilizat expresia ᅡpacalitᅡ la adresa prim-ministrului. Pot utiliza altele si nu voi ezita sa o fac, dar nu l-am pacalit, pentru ca a fost un lucru foarte serios.
  • Daca imi reprosez ceva este ca reactia mea nu a fost suficient de clara, dupa ce ziaristul, un foarte bun ziarist, de altfel, a facut provocarea, iar eu nu am reactionat intr-o linie mai clara, dar nu am utilizat expresia ca l-am ᅡpacalitᅡ pe premier, asa cum si-o asuma in scrisoare. Deci nu ezita domnul Victor-Viorel Ponta sa minta. E stilul lui, asta e, sau modul lui de a face politica, prin minciuna. De asemenea, nu pot sa nu reactionez la invectivele pe care mi le-a adersat si mie, si familiei si oricui. Va asigur ca acesta este comportamentul lui cand este la distanta, imi adreseaza invective, imi vorbeste foarte urat, ma trimite la brutarie, cand e in mijlocul maselor si, mai ales, cand nu e singur.
  • El trebuie sa mai fie cu cineva ca sa fie curajos sau la distanta suficienta. Altfel, va asigur ca in relatia directa cu mine, chiar pare bine educat. Uneori excesiv de bine educat, chiar catre slugarnic. Ceea ce socheaza la el este dublul standard, cand e in fata mea, repet, pare bine educat, excesiv de bine educat, pana la slugarnic, cum se indeparteaza putin, cum spune tot ce-i da prin cap.
  • Am sa-l tin mai aproape. Asa... Cred ca-l strica anturajul. Bun. Iar daca are obiectii asupra observatiilor pe care le fac atunci cand este cu mine pare bine educat si docil, sa-mi spuna si ii voi face probele de care are nevoie pentru a-si aduce aminte cum se poarta cand e cu mine.
  • De ce insa nu este potrivita denuntarea acordului? El nu este nimic altceva decat confirmarea ca Romania isi va mentine linia politica de pana acum si care este agreata de toti partenerii nostri, si partenerii europeni si partenerii transatlantici.
  • Unii spun, comenteaza: ᅡpai sunt doar extrase din Constitutieᅡ. Nu este adevarat. Sunt foarte multe lucruri care au facut, spre exemplu, obiectul prioritatilor, pe care eu le-am avut in politica externa sau in politica de aparare si care trebuiesc mentinute, iar prin acest acord constatam impreuna ca trebuie mentinute si va reamintesc doar enuntand titluri: Orientarea strategica a Romaniei, Apartenenta Romaniei in NATO si Parteneriatul strategic cu Statele Unite. Sigur ca atunci cand anunti ca denunti un astfel de acord, toti se vor intreba: ᅡVa face Romania un parteneriat strategic cu China, cu Federatia Rusa?ᅡ Noi avem acorduri, spre exemplu, cu China, de cooperare, care vizeaza, in mod deosebit, cooperarea economica.
  • Dar, politic, partenerul nostru strategic este NATO, Uniunea Europeana, Statele Unite. Parteneriatul strategic pentru secolul XXI il avem cu Statele Unite. Nu avem dreptul ca in astfel de momente, mai ales cand avem situatia regionala pe care o avem, sa dam cancelarilor impresia ca prin denuntare se pot schimba si liniile strategice ale politicii externe a Romaniei. Cred ca este gresita denuntarea. Un alt element, este legat de securitatea Romaniei.
  • Am convenit ce avem de facut pentru securitatea Romaniei, nu e scris in Constitutie ca mecanism, de aceea nu trebuia denuntat acordul, care era o garantie ca ne continuam politicile de securitate. Un alt element, independenta justitiei. Acest lucru este scris in Constitutie. Dar undeva, in acest document, se vorbeste ca ne angajam sa nu atacam institutiile justitiei si sa nu contestam hotararile judecatoresti, sa nu atacam ANI, sa nu atacam hotararile judecatoresti ca oameni politici, sa nu atacam DNA, sa nu atacam DIICOT, Parchetul General. Ori, chiar zilele trecute, purtatorul de cuvant al domnului Victor Ponta, domnul Sova, eticheta unele procese ca fiind procese politice. La asta vrea sa foloseasca denuntarea acordului?
  • De asemenea, aici este mentionat si nu este mentionat in Constitutie si sunt referinte la accelerarea procesului de integrare in Uniunea Europeana si in structurile NATO prin denuntarea acordului. Intrebarea care se pune este: acceleram, temporizam procesele de integrare? Pana una-alta, aveam un document politic pe care toti il stiau si stiau ca ne propunem accelerarea proceselor de integrare. Prin denuntare ce mai ramane? Se ridica semnele de intrebare pentru ca procesele de integrare depind de politicile interne si de politica de integrare pe care o are fiecare stat al Uniunii Europene. Acceleram drumul nostru catre Schengen, acceleram drumul nostru catre integrarea in euro zona, in zona euro, catre trecerea la moneda euro sau prin denuntare vedem ce o sa fie. Criteriile de la Maastricht, toate cinci, sunt indeplinite pentru a intra in zona euro. Deci, iata intrebari la care vor trebui date raspunsuri in perioada urmatoare si nu as vrea sa omit, ca tot aici este inscris ca obiectiv de interes national este absorbtia fondurilor europene.
  • Vazand absorbtia catastrofala si ca anul trecut a trait din propaganda pe care a facut-o pe seama incasarilor de pe urma contractelor semnate de guvernul lui Boc, vazand absorbtia catastrofala probabil ca prim-ministrul denunta acordul pentru a iesi si din aceasta obligatie pe care o avea creata prin acordul de cooperare institutionala. Si, de asemenea, pentru a-i aduce aminte si premierului si comentatorilor care nu asaza importanta politica a acestui document acolo unde se afla, as cita din raportul Comisiei Europene cu privire la MCV, este traducerea raportului care a fost transmis Parlamentului European. Si, iata, la pagina 7, gasim urmatoarea formulare: ᅡNoul guvern si-a facut deja cunoscut angajamentul fata de independenta sistemului judiciar si suprematia statului de drept in cadrul acordului institutional de colaborare dintre presedinte si prim-ministru" si in continuare decurg niste puncte care sunt preluate in raportul MCV ca obiective de realizat urmare a acestui acord.
  • Deci, inca o data, mentionez ca prim-ministrul s-a pripit, ii recomand sa mai rabde pana pe 22 decembrie 2014 acest acord, pentru ca il ajuta si il scuteste de multe explicatii si pe el si guvernul lui si da partenerilor nostri sentimentul de stabilitate in drumul european al Romaniei si in consolidarea relatiei transatlantice si in respectarea statului de drept.
  • Fac un apel la premier sa reanalizeze decizia pe care a luat-o, eu pot sa cred si faptul ca fiind foarte cald ieri poti deveni nervos, accept si ideea ca premierul nu s-a uitat la emisiune si nu a vazut exact ce am spus eu si ce a spus ziaristul si a mers pe preluarile pe care le-au facut televiziunile fara a da exact dialogul la care, repet, raspunsul meu nu a fost suficient de prompt, dar in niciun caz nu imi poate atribui formularea pe care a mentionat-o in scrisoarea prin care ma anunta ca denunta acordul de cooperare institutionala. Eu va doresc la tuturor o zi buna, o seara buna si putin mai putina caldura. La revedere!".