Presedintele Traian Basescu a declarat, duminica, la o dezbatere pe teme economice, ca nu vrea sa se interpreteze ca mai este un adept al utilizarii tehnologiilor cu cianuri la Rosia Montana, pentru ca a vazut reactia populatiei, el precizand ca mineritul se poate dezvolta ecologic. Seful statului a criticat, la aceeasi dezbatere organizata de Fundatia Miscarea Populara, faptul ca au fost oprite lucrari la autostrazi si "nu s-a pus nimic in locul lor", el adaugand: "S-au oprit lucrari si nu se gaseste contractul Bechtel. Se ascunde bine contractul Bechtel", potrivit Mediafax.

Referitor la minerit si Rosia Montana, presedintele a afirmat ca "Avem resursa noastra de productie industriala, care spre exemplu, este mineritul. Ca vorbim de carbune, de curpru, de aur, avem obligatia sa relansam aceste ramuri industriale, care consolideaza industrial Romania si creeaza si locuri de munca. Sigur, nu vreau sa se interpreteze ca mai sunt un adept al utilizarii tehnologiilor cu cianuri la Rosia Montana. Am vazut reactia populatiei si nu sunt unul care sa traiasca desprins de reactia populatiei."

El a spus ca, totusi, avem la Baia Mare un inventator roman care propune alta solutie, romaneasca, de exploatare a aurului, cu sodiu: "Mineritul se poate dezvolta ecologic, daca ne hotaram sa relansam aceasta ramura industriala si m-as bucura daca in 10 ani, Romania ar ajunge sa aiba o economie in care ponderea industriei in PIB ar depasi 50%. Reindustrializarea nu este o poveste, este o necesitate, nimeni nu poate trai la nesfarsit din servicii, pentru ca nu putem trai numai in restaurante si din turism. Putem trai si din minerit si din turism si din agricultura si din stimularea industriei alimentare", a mai spus Basescu.

  • Basescu: S-au oprit lucrari si nu se gaseste contractul Bechtel, se ascunde bine contractul

Presedintele Traian Basescu a criticat, duminica, faptul ca au fost oprite lucrari la autostrazi si "nu s-a pus nimic in locul lor", el adaugand: "S-au oprit lucrari si nu se gaseste contractul Bechtel. Se ascunde bine contractul Bechtel". Presedintele a spus ca din 2012, luna mai, de cand acest Guvern se afla la putere, nu a semnat niciun nou contract, nu a organizat nicio noua licitatie pentru noi proiecte.

"Singurele contracte care s-au semnat au fost cele licitate in timpul Guvernului Boc si care au fost in instanta si, odata pronuntarile facute, s-au mai semnat, anul acesta, niste contracte. S-au oprit lucrari, fie la Autostrada Transilvania, fie la tronsonul Nadlac - Arad, dar nu s-a pus nimic in locul lor. Sigur, s-au oprit lucrari si nu se gaseste contractul Bechtel. Se ascunde bine contractul Bechtel, insa asta este ceea ce ne lipseste: capacitatea de a genera proiecte, cand avem banii pusi pe masa de Uniunea Europeana, iar lipsa de capacitate de a genera proiecte nu face decat sa adanceasca acel deficit de la fondul de pensii, pentru ca a utiliza banii europeni inseamna a crea locuri de munca", a spus presedintele.

Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a declarat, pe 1 aprilie, intrebat daca a gasit contractul incheiat cu compania americana Bechtel, ca documentul este cautat de Parchet "de vreo sase luni". "E o intrebare la care am mai raspuns, mai raspund de cate ori este nevoie, il cauta Parchetul de vreo sase luni", a spus Sova, intr-o conferinta de presa.

Sova declara in noiembrie, in calitate de ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructura, ca nu a cautat niciodata contractul cu Bechtel, ci l-a cerut Ministerului Transporturilor, si ca nu are informatii daca documentul a fost gasit, dar constructorul american a promis sa trimita o copie legalizata.

"Eu nu l-am cautat niciodata, pentru ca acest contract este la Ministerul Transporturilor. Eu am cerut sa mi se dea contractul, si Ministerul Transporturilor nu l-a gasit. Ca atare s-au declansat procedurile, inclusiv de natura penala", a spus Sova la acea vreme, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani".

La inceputul lunii decembrie, premierul Victor Ponta a declarat ca Guvernul a sesizat deja DNA in legatura cu contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania pentru ca "este bine" sa se stie "din cauza cui nu s-a facut aceasta autostrada".

Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana in 2012.

Contractul a suferit in decursul timpului mai multe modificari, fiind reziliat in mai 2013, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro.