Presedintele Traian Basescu a participat, duminica, la o dezbatere publica organizata de Fundatia Miscarea Populara la Cluj-Napoca, ocazie cu care a aratat ca Romania a facut pasi inapoi din vara anului 2012, cand era stabilit ca in toamna Romania sa intre in Schengen cu frontierele aeriene si maritime, urmanda ca ulterior sa intre si cu frontierele terestre. Potrivit presedintelui, evenimentele din vara lui 2012, "martea neagra" din decembrie 2013, atacurile la justitie si la procurori, au fost de natura sa ne descalifice punand sub semnul intrebarii indeplinirea criteriilor politice de la Copenhaga ceea ce, in schimb, face ca unele tari sa aiba "dubii serioase" in ceea ce priveste intrarea noastra in Schengen.

Traian BasescuFoto: HotNews / DP

Seful statului a criticat Parlamentul pentru neaplicarea hotararilor judecatoesti aratand ca "institutia Parlamentului Romaniei nu unctioneaza ca o institutie la standarde europene".

Traian Basescu a atras atentia ca aceasta problema nu poate fi rezolvata decat cu sprijinul populatiei, adaugand ca "lipsa de exigenta se vede in cat de tolerant a fost electoratul romanesc cand a trimis in Parlament" oameni cu dosare penale. "Noi avem o problema si in interiorul societatii romanesti care este extrem de toleranta la coruptie", a declarat presedintele.

La dezbaterea organizata in Casa de Cultura a Studentilor au participat, printre altii, primarul Emil Boc si Elena Udrea.

  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii facute de Traian Basescu

Declaratii Traian Basescu:

  • Statul de drept este o notiune care, in opinia mea, ne limiteaza la a discuta probleme tehnice sau actiuni politice intr-o marja extrem de redusa.
  • In realitate, in ceea ce ne priveste, toate analizele vizeaza indeplinirea criteriilor politice de la Copenhaga, in care statul de drept este doar un element.
  • Criteriile politice implica mult mai multe lucruri si noi suntem judecati in MCV pornind de la obligatia pe care ne-am asumat-o de a respecta criteriile politice: stabilitatea institutiilor, statul de drept, respectarea drepturilor oamenilor, respectarea si sustinerea minoritatilor.
  • N-as vrea sa ne vedem mai negri decat suntem, intr-o lumina mai neagra decat este drept sa ne vedem. Luand criteriile de la Copenhaga, este clar Romania nu are probleme in ceea ce priveste respectarea drepturilor minoritatilor, are minime probleme - care sunt la o medie europeana- in ceea ce priveste respectarea drepturilor omului, sunt incidente ca in orice tara si in Romania.
  • Daca avem probleme, avem in zona stabilitatii institutiilor statului si in zona respectarii statului de drept in acest complex al criteriilor politice, sau de la Copenhaga, care mai au si alte elemente.
  • De ce alarma, cand este vorba de criteriile politice, este atat de mare? Pentru ca este criteriul fara care nu poti sa incepi negocierile de aderare, iar orice depreciere in criteriile politice imping tara la momentul zero, de dinaintea inceperii negocierilor. De aceea alarma este foarte mare. In momentul in care criteriile politice nu sunt respectate, tara face consistent pasi inapoi. Desi in discutiile cu partenerii europeni adesea ma refer strict la Schengen, asa cum este el in tratatul de aderare, dar vreau sa intelegeti ca acest factor complex care inseamna criteriul politic, datorita degradarii, practic, a aprecierilor despre respectarea acestui criteriu fac ca unele tari sa aiba dubii serioase in ceea ce priveste intrarea noastra in Schengen.
  • Nu voi urmari neaparat rapoartele. Va voi spune ceea ce vad eu.
  • Daca privim la realitatile care nu pot fi trecute cu vederea, in mod categoric evenimentele din vara anului 2012, cand s-a incercat debarcarea prin nerespectarea Constitutiei a presedintelui Romaniei, este un element care revine mereu in discutii si in rapoartele Comisiei Europene (CE). Martea neagra din decembrie 2013 a fost un momentul de reaprindere a dubiilor partenerilor nostri europeni asupra capacitatii Romaniei de a respecta criteriile politice.
  • Atacurile continue la judecatori, la justitie, la institutiile statului, la institutii care sunt deja in ansamblul european si ansamblul NATO, pun si ele sub semnul intrebarii indeplinirea criteriilor politice pentru ca unul din elementele principale, cel cu care incep criteriile politice, se refera la stabilitatea institutiilor statului, dupa aceea vine statul de drept.
  • Ori instabilitatea institutiilor statului, atacul politic la institutii, denigrarea institutiilor recunoscute ca fiind deja parte a sistemului european, este un element care ne scoate din criteriile politice. Refuzul de a aplica hotararile judecatoresti - avem 2 parlamentari cu hotarare definitiva de nerespectarea a criteriilir de integritate pentru care Parlamentul nu a dat aviz sa plece din Parlament.
  • Nu stiu daca realizam cu totii ce soc este pentru un cetatean european sa afle ca Parlamentul Romaniei nu respecta hotarari definitive ale instantelor.
  • De fapt, datorita jocului mediatic, romanii sunt tinuti departe de intelegerea realitatilor dure pe care le avem.
  • Sau refuzul de a aviza inceperea urmaririi penale pentru un ministru sau pentru un parlamentar, este, de asemenea, o incalcare grava nu doar a statului de drept dar si a functionarii institutiilor. Institutia Parlamentului Romaniei nu functioneaza ca o institutie la standarde europene.
  • Lucrurile sunt extrem de complicate. Tot mai des si de peste ocean dar si in rapoartele CE se vorbeste despre lipsa de libertate a mijloacelor mass media si se face si precizarea ca ele fac politica patronilor lor. Oameni buni, cand ai patron turnator sau patron inculpat, este foarte greu ca cineva sa mai accepte ca facand politica acestui patron te mai numesti presa libera.
  • Ne vedem rau din multe puncte de vedere si, daca romanii au o capacitate mai mica de a pune la un loc toate aceste lucruri si de a spune "avem semne de intrebare cu privire la indeplinirea citeriului politic", CE nu are asemenea dubii si ni le spune drept in fata.
  • (Raportul MCV si raportul privind corptia din UE - n.red.) Ele ne arata ca avem mult de facut, dar primul lucru este sa explicam populatiei care sunt exigentele acestui criteriu politicpentru ca nu vom reusi, o mana de oameni politici, sa impunem respectarea integrala a acestor criterii si Romania sa devina un stat absolut onorabil si cu standarde la nivel european daca nu vom fi sprijiniti de populatie, daca exigenta populatiei in acesta directie nu va creste iar lpsa de exigenta se vede in cat de tolerant a fost electoratul romanesc cand a trimis in Parlament presedinti de consilii judetene despre care se stia public ori ca sunt in instanta ori ca au dosare penale pentru coruptie.
  • Aici avem toti o problema, nu este doar o problema a oamenilor politici, sigur, oamenii politici prin comportament puteau sa rezolve lucrurile la suprafata dar noi avem o problema si in interiorul societatii romanesti care este extrem de toleranta la coruptie, la nerespectarea regulilor.
  • Adesea presedintii sunt in situatia de a lua masuri care trebuiesc luate, cu sau fara sustinerea populatiei, mai ales in momente de criza. Asta nu inseamna ca nu poate sa isi duca mandatul. Iar tipul acesta de instabilitatea a institutiilor este tipul de instabilitate care ne scoate din criteriile politice.
  • Fara a face politica, Romania a facut pasi inapoi din vara anului 2012. Stiti foarte bine ca orice declaratie pe care o fac in urmatoarele 30 de minute este in toate cancelariile europene. In vara anului 2012 era stabilit ca in toamna Romania sa intre in spatiul Schengen cu frontierele aeriene si cu cele maritime, urmanda faza a doua - frontierele terestre. Din pacate, evenimentele de la noi din vara lui 2012, cele din decembrie 2013, atacurile la institutii practicate de actuala majoritate, justitie la procurori, la justitie, la judecatori au fost de natura sa ne descalifice pentru acest lucru, si au pierdut romanii, au pierdut enorm, in primul rand ca credibilitate dar si economic.
  • Toti avem o problema datorata in primul rand actiunilor politice ale unei majoritati care nu este intersata in atingerea standardelor inalte pe care le reclama - calitatea de membru al UE.
  • Cred ca toti avem obligatia de a da un semnal puternic catre populatie sa isi mareasca exigenta fata de comportamentul oamenilor politici atunci cand vine vorba de institutiile statului, de statul de drept, de drepturile omului si ale minoritatilor, care in Romania sunt la cel mai inalt standard din UE.
  • Vreau sa va dau un exemplu ca sa stiti de unde am plecat si unde am ajuns. Nu stiu daca va amintiti un eveniment in care s-a vorbit despre un biletel. I s-a spus biletelul roz, nu era roz, era galben. Vreau sa intelegeti unde mi-am inceput mandatul din punctul de vedere al functionarii justitiei: mandatul meu a inceput de la nivelul la care prim-ministrul nu avea nicio jena sa ii scrie presedintelui "Draga Traian, te rog rezolva problema de la Parchet cu Dinu Patriciu", semnat prim-ministru Calin Popescu Tariceanu. Acest om nu a fost un om rau intentionat dar asa gandea clasa politica atunci, in conditiile in care toata campania mea fusese legata de tepe, pentru corupti, tepe in Piata Victoriei. De fapt, nici partenerul meu de campanie nu credea in ceea ce eu spuneam.
  • Astazi sunt vreo 7 ministri in inchisoare, vreo 18 parlamentari si multi altii pe rolul instantelor, cu care nu stiu ce se va intampla. Am mai vazut cate unul care intreaba "unde sunt tepele, ca ati promis tepe, dl presedinte". Justitia este cea care ii trage in teapa pe cei care incalca legea.
  • Dar ce mi pare nedrept acum, cand institutiile statului au inceput sa functioneze, cand peste 20 de primari, alaturi de ministri si parlamentari au fost condamnati, cateva zeci de consilieri locali, peste 50 de directori de mari companii de stat sunt in inchisori pentru abuz in serviciu sau pentru coruptie, mi se pare nedrept ca astazi sa spunem: "Ia uite, coruptia este mai mare ca oricand". Nu, in ultimii ani statul a avut capacitate sa ii arate pe corupti, acea coruptie pe care nu o vedea nimeni pana la terminarea mandatului lui Adrian Nastase. Si, daca va uitati la evenimente, ele isi au geneza exact in acea perioada, in cea mai mare parte a cazurilor de mare coruptie.
  • Nu vreau sa imi fac un titlu de glorie ca sunt oameni in puscarie, de aceea ma bucura intrarea in vigoare a noului Cod Penal, obiectivul unui stat nu este sa-si tina cetatenii in puscarie ci sa ii corecteze si sa recupereze in primul rand pagubele pe care ei le-au produs, iar noul Cod Penal este in aceasta directie.
  • Asta nu inseamna ca nu reprosez erori in Codul de Procedura Penala, cel care s-a negociat, s-a tot modificat in Parlament, inclusiv in 2013.
  • Noile coduri - cel Comercial si cel de Procedura, cel Penal si cel de Procedura - sunt instrumente moderne ale statului roman. Cheia este ca ele sa fie aplicate intocmai.
  • Stiu cand erau discutiile pentru scrierea lui (Codului Penal - n.red.), discutii care au fost si cu judecatori si cu procurori si cu experti straini, europeni, care au venit cu solutiile din Codurile Penale din tarile occidentale avansate. Ideea era ca pedeapsa sa se situeze pe media a ceea ce s-a intamplat chiar in justitia romana pana in momentul la care se scriau codurile si daca veti urmari, pedepsele stabilite de noile coduri penale sunt cam la limita pe care o aplica judecatorii in instantele romanesti si care e foarte apropiata de fapt de ce se intampla in instantele occidentale.
  • Dupa revolutie, si judecatorii romani, fara sa aiba neaparat un nou Cod Penal, au coborat nivelul de pedeapsa la cel practicat in tarile UE.
  • Am revenit la noile Coduri pentru ca ele sunt parte a noii justitii din Romania, e adevarat, poate nu toate lucrurile sunt bine pregatite ca, spre exemplu, bratarile pentru cei care au dreptul sa faca arestul la domiciliu, dar cu siguranta acesti pasi se vor face si Romania va avea un Cod Penal civilizat, civilizat si care permite o actiune mult mai rapida a justitiei.
  • As spune, deci, ca statul de drept este parte a unui complex care vizeaza si functionarea altor institutii decat cele ale justitiei si care inseamna criterii politice, fara de care Romania nu are nicio sansa la progres si la credibilitate. Stabilitatea institutiilor, statul de drept, respectarea drepturilor omului, respectarea drepturilor minoritatilor sunt elemente care definesc un stat de succes.
  • Oricat ar imprastia Victor Ponta ajutoare, oricat ar prelua la bugetul de stat rate ale datornicilor, nu vom fi un stat civilizat pana cand nu vom indeplini criteriile politice si, ce e mai grav, fara indeplinirea criteriilor politice nu vom putea asigura, pe de o parte, echitate in societate si, pe de alta, parte sansa prosperitatii.
  • Numai un stat in care justitia si institutiile sunt solide, permanente si consecvent, este un stat care da sanse cetatenilor sai.
  • Romania trebuie sa ajunga aici, iar batalia mea, daca vreti, atat cat mai poate fi o batalie cand esti singur cu o majoritate de 70-80% in fata, dar atat cat o sa pot o sa le tin piept pentru a reveni in criteriile politice, care la un moment dat pareau atinse de Romania in 2012.
  • Mai este un lucru pe care actiunea politica a USL-ului l-a relevat: instabilitatea reformelor si acesta este, poate, cel mai grav lucru. Faptul ca revenirea la o justitie controlata este un lucru care se poate intampla, deci ireversibilitatea reformelor in justitie nu este garantata, din pacate, prin actiunea oamenilor politici, iar acest lucru ingrijoreaza cel mai mult.
  • La fel de adevarat este, la fel de adevarat si in toate rapoartele Uniunii Europene este subliniat: Institutiile statului roman au rezistat la atacul din vara anului 2012, dar si la atacul din martea neagra, decembrie 2013. Institutiile au rezistat, dar nimeni nu crede, nici macar eu, ca la o presiune continua si indelungata institutiile vor rezista la infinit. De ce? Pentru ca le modifici legile de functionare.
  • Au incercat prin numiri, nu au reusit la Inalta Curte. Au avut o prestatie indoielnica la numirile de procurori, spre exemplu, dar au inteles ca nu pot pune sub control justitia prin numiri, cum nu pot pune sub control institutii de forta ale statului prin numiri - si asta intra la stabilitatea institutiilor - si atunci trec la modificari de legi, ceea ce pot face cu majoritatea pe care o au.
  • A tine la respectarea partenerilor nostri nu este o slugarnicie. Ei ne fac observatii in momentul in care noi nu ne tinem cuvantul, iar cuvantul nostru s afla in tratatul de aderare.
  • Am vazut aceasata abordare nedreapta "noi nu stam in genunchi". Fratilor, nimeni nu ne cere nimic mai mult decat lucrurile la care ne-am angajat sa le facem.
  • Drumul nostru nu poate fi decat spre directia pe care am mers pana acum. Mana de oameni politici constienti de ce avem de facut este, are nevoie de sustinerea populatiei si eu am incredere ca politicienii care inca mentin cu toata energia lor drumul spre Vest al Romaniei si integrarea europeana deplina vor gasi, pana la urma, suport in populatie pentru a continua acest drum, pentru ca, altfel - si o spun cu mare responsabilitate - riscul este sa ramanem intr-o zona gri, in care sa nu fim mici europeni nici neeuropeni si asta ne va aduce prejudicii uriase.
  • Nu toata lumea si toti vecinii nostri, mai apropiati sau nu, vor ca Roamnia sa aiba succes in UE. Depinde insa enorm de reactia populatiei.
  • In jurul nostru nu e pace, nu e liniste. Iar contaminarea Romaniei este usoara atunci cand nu se respecta criteriile politice, cand institutiile statului sunt slabite, cand justitia este denigrata. Sunt riscurile pe care le generam noi prin atitudine interna a unui mare numar de politicieni.
  • Dar, avem sansa sa ne batem pentru tara noastra, nu ne opreste nimeni. Si eu o voi face pana in ultima zi a mandatului meu.
  • Eu am avut ideea crearii unei fundatii care pe urma sa genereze un partid urmand o altfel de politica, politica statului.
  • Dar in afara de cateva discutii pe care le-am avut cu dl profesor Preda, niciodata nu am ajuns in sediul lor - dar promit ca voi merge in sediul din Bucuresti -, niciodata nu am spus ce trebuie sa faca fundatia.
  • Ca FMP a nascut un copil prematur, e adevarat - PMP - dar prematurii, stiti foarte bine, sunt extrem de inteligenti. In viziunea mea era sa se creeze o fundatie care sa genereze o miscare din care sa rezulte un partid apt de lupta care sa intre in batalia din 2016.
  • Eu ii doresc succes copilului fundatiei care este PMP.

Dupa o interventie a fostului premier Emil Boc, in care acesta a anuntat intrarea in Fundatia Miscarea Populara, Traian Basescu ia din nou cuvantul:

  • Despre relatia presedinte - prim-ministru Emil Boc s-au scris foarte multe si de multe ori umilitor pentru amandoi. Vreau sa stiti ca am fost doi parteneri extraordinari in momente in care tara avea nevoie de doi barbati care sa isi asume trecerea prin criza.
  • Imi aduc aminte cate zile, cate nopti am petrecut impreuna discutand cu privire la solutii. Imi aduc aminte ca am analizat, spre exemplu, la momentul crucial mai 2010 si varianta unor solutii care nu ne-ar fi dus nicaieri si puteti vedea tari in care oamenii politici nu au avut curajul sa ia masurile necesare la momentul potrivit si despre care au zis de vreo cinci, sase ani ca sunt in criza si le tot continua criza.
  • Decizia cruciala, nu aveam bani pentru 300.000 de salariati si nu ii aveam pe termen lung. A fost o discutie lunga, reducem salariile sau anuntam ca inchidem 300.000 de posturi si trimitem oamenii in somaj? Iar decizia a fost una a solidaritatii. Intrebarea pe care a pus-o Emil: "Si ce facem cu ei, din ce traiesc?" Am decis impreuna sa facem o reducere a salariilor si sa nu dam pe nimeni afara.
  • Va aduceti aminte propagandistic cat rau ni s-a facut si cu asta, pentru ca si aici trebuie sa o spunem: nici partidul nu a avut curaj sa sustina masurile pe care le-a luat Guvernul. Daca bine imi aduc aminte se mai vedeau pe la televizor, in afara de presedinte si Emil Boc, care erau terfeliti de sus pana jos, se mai vedeau Gelu Visan si Elena Udrea, care mai aveau curaj sa... in rest toata lumea era pitita si asteptau sa vada ce se intampla.
  • O sa va mai spun un lucru si cu pensiile. Este o minciuna ca s-au redus pensiile pentru ca nu s-au redus, dar a ramas un cliseu. Nu am putut sa o facem. Dar daca s-ar fi facut, se facea tot temporar, iar astazi nu aveam TVA de 24%, ci ramanea 19%. 
  • Asta a fost intentia noastra. O reducere temporara fara sa ne atingem de fiscalitatea directa, de care nu ne-am atins pana la urma, dar si de cea indirecta, care era TVA.
  • Spuneti, azi, in ce conditii au pierdut mai mult pensionarii? Cu siguranta in conditia aplicarii unui TVA de 24%, pentru ca acesta este foarte greu reversibil, spre deosebire de o masura temporara legata de pensii, care ne-ar fi permis sa le platim tuturor pensiile.
  • Sunt multe alte lucruri care ne-au legat, as spune nu cu aroganta, dar o spun pentru ca o gandesc. Am avut curaj impreuna cu premierul sa luam tara in spate si sa o trecem intr-un an si jumatate prin criza, ceea ce putini au avut curaj sa faca in Europa si am dat din nou posibilitatea ca tara sa-si reia cresterea economica. Asa firava cum este ea.
  • Am pus capat rapid, prin masuri dureroase, dar necesare, si pe care va rog sa ma credeti ca si eu si Emil le-am anticipat ca dificultate din punct de vedere al nostru personal, din punct de vedere al propagandei care se va face, din punct de vedere al pierderilor pe care le va avea partidul pe care Emil il reprezenta, iar pe mine ma sustinuse in alegeri.
  • Am vrut sa subliniez ca sunt lucruri si multe altele, sunt lucruri care pe mine si Emil ne leaga mai puternic decat orice, pentru ca viata ne-a adus in niste functii in care aveam responsabilitatea tarii si, in afara de noi, nimeni, repet, nimeni, nu avea nici dreptul si nici nu putea sa si le asume. Aceste momente prin care trec doi oameni politici vreau sa va asigur ca ii leaga pentru totdeauna.
  • Faptul ca Emil a acceptat sa vina in fundatia pe care eu am initiat-o este o proba in acest sens si sunt convins ca impreuna vom reusi sa continuam procesele de modernizare a tarii.

Presedintele Basescu le spune invitatilor la conferinta ca este nevoit sa plece, avand un alt program.